skip to Main Content
Jak začít se sociálními sítěmi.

10 tipů, jak začít se sociálními sítěmi

Článek byl aktualizován ke dni 22. 9. 2023.

Používáte sociální sítě pro osobní účely a pohráváte si také s myšlenkou, že byste je využili i pro své podnikání? Dejte tomuto nápadu zelenou! Sociální sítě jsou skvělým místem, kde se jako značka prezentovat, a představují moderní způsob, jak se dostat do přímého kontaktu se zákazníky.

Facebook, Instagram, LinkedIn a další platformy podpoří důvěru ve vaši značku, a pokud víte, jak na ně, mohou navýšit i vaše zisky. Stačí začít tvořit kvalitní obsah, který bude vaše současné i potenciální zákazníky informovat, vzdělávat, inspirovat a především pak bavit.

Důvodů, proč být jako firma na sociálních sítích, existuje celá řada. Jedním z nich je i fakt, že vaše konkurence už své profily pravděpodobně dávno má. Na nic proto nečekejte a naskočte do tohoto rozjetého vlaku i vy. V dnešním článku vám povíme 10 tipů, jak se sociálními sítěmi začít.

Nastartujte své podnikání na sociálních sítích

Následujte naše tipy, díky kterým budete od začátku v záplavě firemních profilů vidět.

1. Zamyslete se nad tím, kterým sociálním sítím se vyplatí věnovat

Každá sociální síť má svá specifika a jinou skupinu uživatelů, kteří jsou na ní aktivní. Zapřemýšlejte, které sociální sítě dávají z hlediska vaší cílové skupiny smysl, a těm se věnujte naplno. Pravidelnou správou profilu na jedné síti můžete získat lepší výsledky než polovičatou snahou dělat všechny sítě naráz.

Zanalyzujte proto počty sledujících na jednotlivých sociálních sítích u vaší konkurence a podívejte se, kterou síť používají různé generace nejvíce. Podle výsledků se pak rozhodněte, na kterou platformu se zaměříte

2. Vytvořte si unikátní a zapamatovatelný tón komunikace

Určete si předem, jak chcete na sociálních sítích komunikovat. Budete sledujícím v příspěvcích tykat, nebo vykat? Budete udržovat spíš formální tón, nebo vám nevadí se trochu uvolnit?

Tón komunikace by měl být unikátní a lehce zapamatovatelný. Šijte ho na míru cílové skupině, ke které promlouváte. Jinak budete komunikovat s manažery či vlastníky firem a jinak s pubertálními fanoušky. Zamyslete se proto, kdo jsou vaši sledující a zákazníci a podle toho s nimi kdekoliv na internetu komunikujte. 

Přečtěte si, jak zvolit vhodný tón komunikace pro vaši značku.

3. Vybudujte si základnu aktivních sledujících

Počet sledujících je ukazatelem toho, jak je váš profil oblíbený. Na všech platformách zpravidla platí, že čím více sledujících máte, tím lépe, protože se váš profil jeví jako věrohodný. Nenechte se však svést vidinou rychlého zisku fanoušků, který některé firmy za poplatek slibují.

Koupení fanoušci totiž budou absolutně zbyteční. Proč? Protože na váš obsah nebudou nijak reagovat a rozhodně se nestanou vašimi zákazníky. Pamatujte, že vždy je lepší mít méně aktivních a opravdu relevantních fanoušků než spoustu těch, které váš obsah a ani vaše firma vůbec nezajímá.

Základnu aktivních fanoušků si můžete vybudovat kombinací následujících činností:

  • sdílení zajímavého obsahu,
  • vyzývání k lajkování, komentování a sdílení obsahu,
  • odpovídání na komentáře,
  • komentování obsahu na cizích profilech,
  • placená propagace vybraného obsahu.

4. Tvořte kvalitní a rozmanitý obsah

Obsah je na sociálních sítích alfou a omegou. Nebudete-li krmit své sledující neustále kvalitním, hodnotným a nejlépe navíc i vtipným obsahem, jejich řady se o nové členy nebudou rozšiřovat.

Abyste zaujali ve velkém množství obsahu, který uživatelé na sítích každodenně konzumují, snažte se využívat všechny formáty, které platformy nabízejí. Sdílejte profesionální i autentické fotografie, propracované infografiky, interaktivní ankety a především pak videa. Ta jsou aktuálně nejoblíbenějším typem příspěvků na téměř všech sociálních sítích a dosahují nejlepších výsledků.

Nezapomeňte sdílet na svých profilech také články z vašeho firemního blogu. Ty nejen že podpoří vaši pozici odborníka na vybranou oblast, ale také nalákají sledující k návštěvě vašeho webu. Přečtěte si více o tom, jak tvořit obsah na sítě pomocí recyklace.

5. Dodržujte pravidelný plán

Úspěch na sociálních sítích se odvíjí také od vaší vůle a schopnosti se o ně dlouhodobě starat. Abyste působili v očích sledujících přesvědčivě, publikujte příspěvky na pravidelné bázi. Jejich frekvence by měla vycházet z toho, co je na dané síti žádoucí, a také z vašich možností připravovat kvalitní obsah. Například na Facebooku si vystačíte s jedním nebo dvěma příspěvky týdně, zatímco na Twitter byste měli přispívat klidně i několikrát denně. 

Vytvořte si proto publikační plán na určité období, například na týden, měsíc nebo kvartál. Díky němu budete na sociálních sítích důslední a konzistentní. 

6. Ptejte se a vyvolávejte u sledujících potřebu reagovat

Sociální sítě sledují aktivitu na vašem profilu a u vašich příspěvků. Čím více vaši sledující reagují na váš obsah, tím více ho algoritmus platformy doporučuje i dalším uživatelům.

Ptejte se proto v příspěvcích fanoušků na jejich názory a tvořte texty příspěvků v takzvané CTA formě. Mluvte ke sledujícím napřímo a vyzývejte je k akci. Tím jim dáte jasně najevo, co chcete, aby po přečtení příspěvku udělali.

Pokud sdílíte článek z vašeho blogu, napište do popisku příspěvku například: „Přečtěte si celý článek na blogu a napište nám do komentářů, co si o této novince myslíte.“

Následně na komentáře odpovídejte a zachovejte dekorum i v případě negativních reakcí. Jedině tak si u komunity vybudujete respekt. Zajímá vás o vhodné komunikaci na sociálních sítích více? Mrkněte na naše tipy, jak na ni.

7. Sledujte profily vašich klientů a konkurentů

Profily vašich konkurentů představují jeden ze zdrojů, ve kterém se můžete inspirovat. Vyhledejte si konkurenční firmy na různých sítích a podívejte se, jaký typ obsahu tvoří, na jaká témata se zaměřují a jak komunikují se sledujícími. Poměrně snadno a rychle se tak dozvíte, co u vás může fungovat, nebo zjistíte, čím se můžete odlišit, protože to vaše konkurence ještě nedělá. Na jejich příspěvky můžete také reagovat, pokud to dle vás dává smysl.

Podobně se pak vyplatí sledovat také vaše klienty a jejich obsah lajkovat, sdílet a komentovat. Tím jim ukážete, že vás zajímá, co dělají, a zároveň můžete na sítích prezentovat vaši spolupráci.

8. Nesnažte se za každou cenu prodávat

Sociální sítě dobře fungují v nákupním cyklu především ve fázi SEE a THINK. Zpočátku proto od nich raději neočekávejte zázraky z hlediska navýšení prodejů nebo poptávek. K čemu tedy sociální sítě primárně používat?

  • K naslouchání a komunikaci s vašimi sledujícími.
  • K šíření povědomí o vaší značce, vašeho příběhu a poselství.
  • K budování úzkého vztahu s vašimi zákazníky.
  • K předávání důležitých a zajímavých novinek a informací z vašeho oboru. 
  • Ke vzdělávání a inspirování sledujících pomocí užitečného obsahu.
  • Ke zvyšování návštěvnosti vašeho webu.

9. Využijte možnost placené propagace

Algoritmy většiny sociálních sítích v posledních letech čím dál tím více upozaďují organický obsah z firemních profilů. Pokud tak chcete na sítích získat dobré výsledky, bez placené reklamy se už bohužel neobejdete.

Naštěstí není na řadě platforem potřeba investovat do reklamy desítky tisíc, ale vystačíte si i s menšími částkami. Zpočátku doporučujeme spouštět především reklamy na sběr nových sledujících, aby váš profil získal nějaký ten základ. Reklamou pak podporujte ale i vybrané příspěvky, díky čemuž oslovíte větší množství uživatelů. 

Do budoucna můžete zapojit i další typy reklam s různým cílením. Například na sběr kontaktů potenciálních zákazníků, prodeje vašich produktů, přihlášení k odběru newsletteru nebo návštěvnost vašeho webu. 

10. Vyhodnocujte výsledky

Říkáte si, kolik vás firemní sociální sítě budou stát? Tolik, kolik času jste ochotni jim věnovat. Sledujte proto pravidelně, kolik času vám spolkne správa profilů, příprava obsahu, pravidelná publikace a péče o komunitu. Poté se podívejte, jakých výsledků jste za stejné období na sítích dosáhli, a zhodnoťte si, jestli je vaše práce efektivní, nebo co je případně třeba ještě vylepšit.

Na každé sociální síti najdete přehledy, které obsahují různé typy metrik. Všeobecně se ale doporučuje sledovat:

  • počet sledujících,
  • celkový organický (neplacený) dosah profilů a příspěvků, 
  • placený dosah profilů a příspěvků,
  • počet návštěvníků na vašem profilu,
  • počet reakcí u příspěvků,
  • počet návštěv, které sociální sítě přinesly na váš web.

Podle vašich cílů se pak podívejte na jejich výsledky také do Google Analytics 4. V tomto nástroji zjistíte, co návštěvníci ze sociálních sítí na vašem webu dělali a jak si která kampaň vedla.

Hurá do toho!

Vkročte do světa sociálních sítí tou správnou nohou a řiďte se našimi doporučeními. Na začátku si řekněte, co je vaším cílem, a podle toho si připravte vhodnou strategii. Vymyslete seznam témat, vyrobte k nim kvalitní obsah, pravidelně ho publikujte a komunikujte se svými fanoušky. Pokud navíc zapojíte i placené kampaně, uvidíte, že se výsledky brzy dostaví. Držíme vám palce!

Tento článek byl naposledy aktualizován 22. 9. 2023 Oldřiškou Hradcovou. Původní článek napsal Tomáš Procházka 21. 3. 2013.

Nemáte na správu profilů na sociálních sítích čas?

Přenechte své sociální sítě nám. Postaráme se o jejich nastavení, pravidelnou publikaci, práci s komunitou sledujících i reklamní kampaně.

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top