Páv Se Předvádí

15+3 tipy jak zaujmout publikum na blogu a přimět čtenáře, aby se vraceli

Poskládala jsem dohromady 18 tipů, jak zaujmout čtenáře vašeho blogu. Některé pomohou váš obsah zviditelnit na sociálních sítích, jiné zpříjemní čtení a přidají článkům na hodnotě. To nejdůležitější se však dá shrnout do jedné věty: Buďte originální a myslete při tom na své čtenáře (nebo zákazníky). Jo, a tenhle tip byl bonusový, v článku jich na vás čeká rovných 18. Jdeme na ně.

1. To důležité dávejte nahoru

Co mají společného skvělé vtipy, napínavé detektivky a slohové úvahy, které nás nutili psát na střední? Pointu na konci. Jestli ale chcete zaujmout obsahem na webu, zapomeňte na všechny poučky, které vám vtloukali ve škole do hlavy. Lidé na webu čtou jinak. Pokud se informaci, kterou hledají, nedozví hned, jdou ji hledat jinam. To důležité proto dávejte nahoru!

2. Přehlednější článek, pohodlnější tweetování – click to tweet

Delší pasáže článku je vhodné vizuálně rozdělit nejrůznějšími prvky. Může se jednat o obrázky, jednoduché grafické prvky, infoboxy, výzvy k akci nebo citace z článku ‑ tak, jak to známe z tištěných magazínů.

Mám pro vás tip, jak využít poslední jmenovanou metodu. Přidejte k informaci, kterou chcete vypíchnout, možnost sdílet ji na Twitteru jedním kliknutím. Pro WordPress seženete hned několik pluginů, které technicky vyřeší celou věc za vás. Já doporučuji plugin click to tweet (vylepšená verze), který je k dispozici zdarma. Aktuálně tento plugin testujeme na několika projektech, pokud se osvědčí, jistě se ho dočkáte i na Včelišti.

Jak takový příspěvek vypadá, se můžete podívat hned u dalšího tipu. Docela elegantní způsob, jak opticky rozdělit souvislý text a navíc získat nějakou tu zmínku na sociálních sítích, co říkáte?

3. Nalákejte nadpisem, uchvaťte obsahem

Psaní nadpisů je téměř samostatná copywriterská disciplína. Správný nadpis není jenom lákavý, je přímo neodolatelný. To ale není všechno. Nadpis musí být i dostatečně originální.

Jak ale určit dostatečnou originalitu nadpisu?

Vyjeďte si v SERPu články na téma, o kterém pojednává váš článek, a zkuste vymyslet takový nadpis, který mezi ostatními vynikne. Docela oříšek, že?

Nadpisem slibujete čtenáři, že se v článku dozví to, na co jste ho nalákali. Tak to nezvorejte. Click To Tweet

Nesmírně důležitým atributem nadpisu je jeho relevance.

Nadpisem dáváte čtenáři příslib toho, že se v článku dozví to, na co jste ho nalákali. Tak to nezvorejte a pište o tom, na co lákáte v nadpisu. Ono se totiž jinak může docela snadno stát, že místo zvýšení čtenosti článků vám návštěvník zvýší akorát tak bounce rate. Něco málo o nadpisech jsme už na blogu psali, přečíst si to můžete tady.

4.  Související články – brána do srdce blogu

Přidejte pod článek carousel nebo alespoň textový výpis souvisejících článků. WordPress to zvládá sám, pokud tuto funkci vaše šablona nepodporuje, stáhněte si na to nějaký plugin. Zadarmo je jich dostupných víc než 1000, stačí si vybrat.

5. Rozdíl mezi monologem a dialogem na webu je v možnosti přidat komentář pod článkem

Dejte čtenářům vědět, že vás jejich názor zajímá. Povolte jim vkládat komentáře pod články na vašem blogu. Kromě pochybných linkbuilderů, kteří vám budou komentáře spamovat odkazy na vlastní weby, se můžete dočkat cenné zpětné vazby nebo upřesnění některých informací z článku. Dovolte lidem spoluvytvářet váš obsah a uvidíte, že se čtenáři rádi vrátí. Minimálně zkontrolovat reakci na svůj příspěvek…

6. Používejte obrázky. Ale jaké?

Předně, vykašlete se na nicneříkající obrázky z fotobank. Jsou pitomé a nemají žádnou přidanou hodnotu.

Jak by řekl Jirka Babica, kdyby byl obsahový stratég: „A když nemáte obrázek, který k článku sedne jako prdel na hrnec, tak si vytvořte vlastní. A když neumíte vytvořit vlastní, tak tam nedávejte žádný!“.

Občas ale prostě nic lepšího než obrázek z fotobanky k dispozici prostě nemáte. Pak určitě nenechávejte článek bez obrázků, použijte je ale chytře a vdechněte jim nápad, vtip, nový rozměr. Nakonec i s tím pitomým obrázkem z fotobanky se dá udělat hodně srandy. Pěkný článek o tom, jak (ne)používat stock photos (tedy fotobankové fotky) si můžete přečíst tady (v angličtině).

babica obrázek

7. Další lákadlo k přečtení článku: spočítejte jim to!

Trochu autistickým doplňkem webu se může stát počítadlo času, který přečtení článku zabere. U krátkých článků může nalákat ke čtení už ve výpisu článků. U dlouhých zase prozradí, kolik času si vyhradit.

Funguje to jednoduše. Průměrná rychlost čtení většiny lidí je 200 – 250 slov za minutu. Pokud víte, jak dlouhý je váš článek, snadno se dopočítáte, jak dlouho jej bude průměrný čtenář vstřebávat.

Tuto informaci nemusíte samozřejmě počítat pro každý článek zvlášť. Do WordPressu si najděte opět nějaký plugin, nebo poproste programátora. Informaci pak umístěte viditelně ve výpisu článků i v detailu článku ‑ někam nahoru, ideálně hned pod nadpis.

8. Který vůl tohle napsal?

Tak tohle si určitě neřeknete po přečtení tohoto článku. Jsem pod ním totiž podepsaná. A vy byste se měli pod své články podepisovat taky. Vizitka pod článkem nejenom že pomáhá budovat renomé samotného autora, ale zvyšuje důvěryhodnost sdělní (potažmo celého webu). Zároveň vás nutí napsat článek, pod který se nebudete stydět podepsat.

9. Dávej, ber! Dávej, co máš, co můžeš…

Jestli chcete udělat návštěvníkům opravdu radost, nabídněte jim něco zadarmo.

Dávej, ber. Když v 88. Sagvan Tofi nazpíval stejnojmenný hit, určitě nevěděl, že text refrénu přesně vystihuje podstatu obsahového marketingu. Za obsah zdarma si můžete vzít e-mail (tak, jak to děláme my například i v tomto článku) nebo úplně vypustit druhou část refrénu a poskytnout zajímavý obsah jenom tak. Uvidíte, jak to ostatní potěší. No tak dááááávej…

10. Dovolte svůj obsah sdílet a motivujte k tomu ostatní

Počítadla sdílení na sociálních sítích jsou dneska samozřejmostí hlavně na zahraničních blozích. Na českých doménách vídám tyto prvky o poznání méně, což je škoda.

Co se stane, když ukážete počet sdílení u článku? Motivujete návštěvníky k přečtení (pokud jej ukážete už ve výpisu článků) a čtenáře ke sdílení.

Do WordPressu opět existuje nespočet pluginů, které vám tlačítka k článku přidají. U mnohých si můžete nastavit, aby se počty sdílení zobrazovaly až od určitého počtu. To aby nenastal opačný efekt a od čtení či sdílení nízké číslo na počítadle neodradilo.

11. Nové články vydávejte pravidelně

Nutno podotknout, že pravidelně v tomto případě neznamená jednou za rok. Jak často tedy produkovat obsah?

Než si na to odpovíme, mrkněte se na infografiku, která znázorňuje, kolik dat je na internetu produkováno každou minutu. Jelikož vizualizace vychází z dat starých minimálně 4 roky, asi si dovedete představit, jak je to s obsahem na internetu dneska.

DataNeverSleeps infografika

Asi si říkáte: „Páni, ta čísla jsou obrovská, to budu asi muset publikovat fakt často, aby můj obsah v takové konkurenci uspěl.“

Mám pro vás skvělou zprávu.

Opravdu nemusíte produkovat nový obsah každou minutu. Mnohem důležitější je totiž jeho kvalita (vidíte, já jsem v tomto článku taky použila infografiku, která vyšla před několika lety).

Stanovte si takový interval, který zvládnete ve svém obsahovém týmu pokrýt, a ten dodržujte. Pokud zvládnete vydávat třeba jenom jeden článek měsíčně, dělejte to. Dejte si na něm ale záležet.

12. Zapracujte na copywritingu

Tady nemá smysl se příliš rozepisovat. Obsah je král a forma, kterou ho podáte čtenářům, je jako modrá krev kolující v žilách toho šlechtice. O copywritingu toho bylo napsáno mnoho a ještě toho tuny napsáno bude.

Až budete mít někdy o víkendu dlouhou chvíli, přečtěte si třeba naši příručku o copywritingu. A když budete mít navíc jenom pár minut, mrkněte do e-booku 365 copy triků od Michaely Mužíkové. Krátké poučky stihnete vstřebat rychle a aplikovat vmžiku.

13. Pište o tom, co lidé chtějí slyšet!

Nepište pro sebe, pište pro lidi. Ne pro jen tak ledajaké lidi, pište pro své zákazníky. To je obsahový marketing. Víte, kdo jsou vaši zákazníci? Vytvořili jste si persony? Pak jistě znáte i jejich potřeby a tajné tužby. A určitě je vám nad slunce jasné, že to, co vám přijde jako nesmírně zajímavé téma, možná pro vaše čtenáře zas takové terno není. Potlačte v sobě svou autorskou ješitnost a vyjděte vstříc svému publiku. Pak se budou čtenáři na váš blog rádi vracet.

TIP: Nejste si jistí, s jakým tématem na blogu sklidíte zaručený úspěch? Zkuste do plánování obsahu zařadit i některý z online nástrojů jako jsou BuzzSumo nebo Moz Content. Pomohou vám identifikovat nejoblíbenější články v daném tématu. Jak fungují a co všechno s jejich pomocí můžete zjistit, jsem psala v tomto článku.

14. Trocha SEO udělá hodně

Můžete psát boží články, jak chcete, ale pokud kašlete na SEO, pak je vám to pramálo platné. Dost možná se vám totiž nepodaří zaujmout ty, kterým je váš obsah určený.

Jak takové kašlání na SEO vypadá? Například tak, že nepoužíváte vhodná klíčová slova. Dejme tomu, že píšete článek o historii lyžování, ale lyže v něm zásadně nenazvete jinak, než ski. Jak pak mají najít váš obsah lidé, kteří se zajímají o historické lyže, původní dřevěné lyže nebo klasické lyže?

Totéž platí pro nevhodné používání termínů. Možná jste zvyklí nějaký výrobek nazývat správným odborným výrazem, nemá smysl ho ale používat na webu, když většina zákazníků tu věc zná pod zlidovělým nebo slangovým výrazem. Více o správné volbě slov napoví analýza klíčových slov. Základy SEO se vám hodí i v dalších případech. Nepodceňujte je.

15. Být jiný nemusí znamenat být lepší. Musíte být ale víc vidět.

Nebojte se experimentovat s obsahem. Vytvořte něco šíleného, neokoukaného, podivného. Rozdělte veřejnost na dva tábory, nebo je donuťte jít do kolen, třeba za pomoci roztomilých štěňátek. 33 tipů na zajímavý obsah na blogu jsme sepsali v tomto článku, určitě si jej prostudujte. A pokud chcete být opravdu originální, vymyslete něco úplně nového.

3 bonusové tipy pro ještě větší zájem čtenářů

To nejlepší jsme si nechali na konec. Zajímají vás další 3 tipy, díky kterým přilákáte čtenáře na váš blog? Tak si je stáhněte výměnou za e-mail.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close