Iphone 624709 1280 E1460046632430

Jak vylepšit texty pro e-shop

Česko je e-shopová velmoc a každým rokem rychle přibývají nové internetové obchody. Většina z nich však rychle zaniká a opravdového úspěchu a obratu dosáhne jen zlomek. Založit si vlastní e-shop je dnes velmi snadné, o to těžší je ale s ním na trhu prorazit. Víte, jaké náležitosti by měly splňovat texty pro e-shopy, jak se odlišit od konkurence a jak napsat text, který vám přivede zákazníky? V následujících řádcích se s vámi podělíme o některé užitečné tipy, praktické rady a nejčastější chyby, abychom vám pomohli vyladit váš e-shop k dokonalosti

Jakých nejčastějších chyb se provozovatelé e-shopů dopouští?

Předtím, než se podíváme na to, jak by e-shop vypadat měl, se pojďme ještě podívat na nejčastější chyby v textovém obsahu. Sami si tak můžete nejprve ujasnit, zda váš e-shop splňuje nejdůležitější předpoklady dobrého fungování.

  1. Zcela chybějící popisky produktů:

První a největší (bohužel také až příliš častou) chybou jsou neexistující popisky produktů v e-shopovém katalogu. Kromě toho, že se připravíte o část zákazníků z vyhledávačů, které podstránky bez popisků nemají prakticky jak najít, má tento nedostatek ještě další důsledek. Pokud potenciální zákazník nenajde dostatek informací o produktech na vašich stránkách, bude je hledat u konkurence. O tom, že takový efekt bude mít na vaše podnikání negativní efekt, se asi nemusíme zdlouhavě rozepisovat.

  1. Univerzální popisky produktů, často beze změn převzaté od výrobce:

Toto je o něco menší, avšak stále závažná a častá chyba. Jakákoli duplicita je při vytváření obsahu nežádoucí. Zákazník navíc získá z vašeho webu pocit neosobního prostředí, ve kterém pouze prodáváte produkty od výrobce a nenabídnete mu nic navíc. Mnoho majitelů e-shopů navíc tyto univerzální popisky od výrobce ani nečte, přitom často jde o prosté chrlení superlativů, jakých je na internetu moře. Zákazník nechce číst prázdná slova o tom, jak je produkt nejúžasnější ve všech možných i nemožných dimenzích a vesmírech. Zajímá ho praktické použití, uživatelské zkušenosti, zda je pro něj produkt vhodný, nebo ne.

  1. Obrázky z fotobank, sterilní fotky z katalogů:

Fotky sice nepatří přímo do textového obsahu, ale úzce s ním souvisí. Nicneříkajících fotografií z katalogů od výrobce opět najdete na internetu kvanta – zkuste se odlišit. Vyfoťte produkt při použití v praxi, ukažte zákazníkovi, co konkrétně získá jeho nákupem. Vyfocením zboží v kontextu také získá zákazník okamžitě lepší představu o mírách a vhodnosti využití produktu. Častým nešvarem, kterého vám doporučujeme se vyvarovat, jsou také obrázky z fotobank umístěné tam, kam nepatří. Rozhodně je nepoužívejte v referencích (pokud nemáte fotku od klienta, raději vložte třeba logo) a raději ani na stránce kontaktů, působí neosobně. Pokud by internetoví trollové odhalili použití obrázku z fotobanky místo skutečné fotky klienta, mohlo by to mít pro vás neblahé důsledky.

Stáhněte si podcast od Včeliště.cz

Stáhněte si podcast o tom, jak vylepšit texty, které píšete na svůj web! Josef Řezníček s Míšou Kurtaničovou vědí, jak na to, a podělí se s vámi o své zkušenosti.

Váš obsah by měl být konzistentní, ale zohledňující specifika jednotlivých podstránek

Uvědomte si, pro koho píšete a jak vypadá modelový zákazník vašeho e-shopu. Podle toho byste měli zvolit jak „tón komunikace“ (tedy vlastně stylistické zabarvení textu), tak druh informací, které by v textu neměly chybět. Prodáváte oblečení pro teenagery, rodinné hypotéky nebo třeba laserové skenery? V každém zmíněném příkladu se budou texty diametrálně lišit – v prvním případě buďte neformální, ve druhém se zaměřte na emoce zákazníka a snažte se vyvolat pocit jistoty a solidnosti, ve třetím případě nezapomeňte na množství odborných informací, ale i ukázkových videí a případových studií. Obsah vašeho e-shopu by měl mít konzistentní styl, ale neměli byste zapomínat na důležitá specifika jednotlivých podstránek. Jiné sdělení bude zákazník očekávat od popisků produktů, jiné zase od stránky o vaší firmě.

  • Na stránce O nás buďte osobní a jedineční – zapomeňte na „dlouhodobé zkušenosti v oboru“ a „sehraný tým profesionálů“, s podobnou vatou se zákazník setká všude. Dejte textu podobu příběhu o vzniku a fungování vaší firmy, mnoho lidí takové informace ocení a vybuduje si k vám důvěrnější vztah. Zde je prostor pro originalitu a neformálnost, záleží ale samozřejmě na vás, jak daleko chcete zajít.
  • Mějte lepší popisky produktů než konkurence – podívejte se, jak vypadají ostatní e-shopy ve vašem oboru a snažte se je překonat. U produktových textů začněte nejdůležitější informací – stručného popisku produktu, který uspokojí zákazníka, který už ví, co chce, a jen hledá vhodný obchod. Popište, jak produkt vypadá, neukazujte ho jen na obrázku. Dále můžete pokračovat podrobnějšími informacemi o produktové řadě a výrobci, mnoho lidí takové informace ocení a řekne si, že dané problematice skutečně rozumíte. Dobrým nápadem je také připojit k popiskům produktů uživatelské recenze, instruktážní videa nebo příručky. Vše zmíněné věci jsou přednosti, díky nimž získá zákazník pocit, že je váš e-shop něčím více než pouhým katalogem.
  • Nezapomeňte na reference – na mnoha e-shopech totiž chybí. Mnohem lépe působí stránky firmy, která se může pochlubit konkrétními zakázkami a úspěšnými projekty, než web, který jen něco nabízí. Pokud začínáte podnikat nebo na první pořádné úspěchy teprve čekáte, rozhodně si nevymýšlejte falešné reference. Jejich odhalení by vás mohlo poškodit na dlouho dopředu. Jak jsme si už řekli, vyvarujte se zde také používání obrázků z fotobank.
  • Na podstránce kontaktů klidně uveďte kontaktní formulář i klasický e-mail – někteří lidé ocení rychlost a jednoduchost formuláře, zatímco jiní dávají přednost známému prostředí svého e-mailu.
  • Doprovoďte e-shop blogem – nákupní cyklus je komplikovaná záležitost. Pokud začnete psát blog, ve kterém budete pravidelně přidávat praktické rady, tipy a zajímavé články z oboru, budou se k vám zákazníci rádi vracet a získáte i více potenciálních zájemců o vaše služby.

Vytváření obsahu pro e-shop je prací nelehkou, komplikovanou a určitě ji nestihnete během odpoledne. Dlouhodobě se vám ale kvalitní obsah rozhodně vyplatí. Získá vám věrnou komunitu zákazníků, přivede vám nové návštěvníky přes vyhledávače, obsahový marketing vám ušetří peníze na reklamě. Pro lepší přehled si ještě uveďme nejdůležitější zásady psaní textů pro e-shopy v bodech:

E-shopové desatero na závěr

  • Vysvětlete, co daný produkt vašemu zákazníkovi přinese.
  • Popište jeho základní parametry (velikost, barva, použitý materiál, …).
  • Pište srozumitelně, vysvětlujte termíny a mějte na paměti, kdo je vaším klientem.
  • Snažte se každým textem optimálně cílit na náladu zákazníka při návštěvě e-shopu.
  • Prezentujte tvrdá čísla. Raději řekněte, že výrobek „ušetří 200 korun měsíčně“ než že „přináší finanční úsporu“.
  • Vysvětlete, proč by měl zákazník nakoupit právě u vás.
  • Dejte si pozor na pravopis. Nepoužívejte například velké V ve slovech „váš“, „vaše“ – velké počáteční písmeno se používá pouze v adresné korespondenci.
  • Nenuďte čtenáře zbytečně dlouhým textem. Na druhou stranu mu ale poskytněte dostatek informací o svém zboží a službách. Uveďte napřed stručně to nejdůležitější, poté se můžete rozepsat o zajímavostech, které si své čtenáře najdou.
  • Hrajte na city a emoce – velké množství lidí nakupuje spíše srdcem než hlavou.
  • Pište pro lidi a ne pro vyhledávače. Určitě ale nezapomeňte na zásady SEO optimalizace, správné nadpisy, popisky obrázků, titulky stránek a zpětné odkazy. Nic z toho by nicméně nemělo působit nepřirozeně nebo rušivě.

Stáhněte si podcast od Včeliště.cz

Stáhněte si podcast o tom, jak vylepšit texty, které píšete na svůj web! Josef Řezníček s Míšou Kurtaničovou vědí, jak na to, a podělí se s vámi o své zkušenosti.

Josef Řezníček

Zakladatel projektu Včeliště.cz. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

Tento článek má 2 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close