Nase Psychika A Copywriting

Naše psychika a copywriting – 1. část

Dnes se dozvíte, jak psát přesvědčivé texty, které dokážou čtenáře vést a motivovat ke konkrétní akci. Pomůžou vám k tomu poslední vědecké poznatky týkající se lidské psychiky. Článek se bude líbit všem opravdovým zájemcům o copywriting. Volně navazuje na předchozí články o tónu komunikace a personách, které pro vás od ledna připravujeme. Možná jste dnes k nám zavítali poprvé nebo si potřebujete nějakou minulou část seriálu ujasnit. Na začátek tedy malé opakování toho, co jste si už mohli přečíst.

Každý marketér by měl znát persony. Díky nim se vám podaří vymyslet vhodnou strategii přímo pro vaše posluchače. Ve Včelišti si toho jsme samozřejmě vědomi, a tak jsou persony většinou první věcí, kterou u všech projektů řešíme. Je vcelku jedno, zda se jedná o SEO, obsahový marketing nebo e-mail marketing. Persony jsou zkrátka důležité všude včetně copywritingu nebo analýzy klíčových slov. Praktickou ukázku, jak je pro klíčovku používáme, najdete zde.

Persony ale nejsou všechno. Odvíjí se od nich další podceňovaný aspekt komunikace k vašim příznivcům a tím je unikátní tón či hlas značky. To, jakým způsobem komunikujete, vyvolá ve čtenářích emoční obraz vaší značky.

Pokud tón zvolíte špatný a čtenářům se do vkusu příliš netrefíte, jen těžko s nimi budete budovat dlouhodobý vztah. Tónů komunikace může být mnoho a svým způsobem je každý unikátní. Existují však určité vzorce, dle kterých je můžeme členit. Abyste i vy určili tón komunikace správně, pomůžou vám k tomu námi tolik zmiňované persony. Jak na to, se můžete přesvědčit v praktické ukázce.

Pozornému čtenáři nyní jistě neuniklo, že alfou-omegou marketingu (nejen na internetu) je přizpůsobení se psyché cílové skupiny nebo ještě lépe jejím segmentům. Proč tomu tak je a jak této znalosti využít, se dozvíte v tomto a dalších článcích z našeho seriálu o personách a tónu komunikace. Zůstaňte naladěni a čtěte dál.

Uměním marketéra je přesvědčit – poznejte 6 technik, jak na to

Kvalitní copywriter tuto vlastnost musí mít v malíku. Není to nic složitého a při pravidelné praxi zjistíte, že to jde. Celý proces učení vám ale usnadní znalost těchto tří základních bodů, které byste měli mít na paměti, pokud chcete, aby vaše texty měly vliv:

  • Zvolení správného tónu komunikace.
  • Používání správných argumentů.
  • Zvolení správné vyjednávací taktiky.

Pojďme se nyní podívat pod pokličku našich myslí. Dozvíte se, co na nás na lidi obecně platí.

Těchto šest obecných přesvědčovacích technik je významných zejména v oblasti obchodu a služeb. Existují samozřejmě desítky jiných podobných způsobů.

1. Přesvědčte čtenáře, aby vás měl rád

Prvním cílem je přesvědčit čtenáře, aby vás měli rádi. Bez použití této techniky jen stěží někoho přesvědčíte ke konkrétní akci.

2. Prokažte, že vás má rádo okolí

Mnohem raději vás budou příznivci následovat, pokud vás budou mít rádi i jejich známí či jiné oborové autority.

3. Buďte v činnostech vytrvalí

Lidé vás budou mnohem raději následovat, pokud u vás budou mít určitou jistotu. Rozesílejte pravidelný newsletter, přesně dodržujte obsahový plán nebo buďte pravidelně aktivní na sociálních sítích.

4. Vyvolejte pocit urgence či nedostatku

Všichni nejvíce chceme to, co nemůžeme získat. Proto i když máte plné sklady zboží, přesvědčíte lidi o nákupu tím spíše, když jim řeknete, že zboží dochází.

5. Buďte autoritativní

Vaši příznivci budou následovat zejména autority v oboru. Tak na nic nečekejte a začněte na své autoritě pracovat. Je to běh na dlouhou trať, ale vyplatí se.

6. Využívejte model reciprocity

Chcete-li někoho přesvědčit k činu, nabídněte mu nejdříve něco vy. Všimněte si, že podobný princip je znatelný například v obsahovém marketingu.

Obecně jdou tyto techniky zahrnout do tří širších cílů, kterých byste se každým textem měli snažit dosáhnout.

3 hlavní cíle přesvědčivého copywritera

Zkušení copywriteři píšou v závislosti na těchto cílech už podvědomě. Středně pokročilým pomohou ujasnit, že směřují tím správným směrem.

1. Zapojte čtenáře do komunity

Všichni chceme od okolí získat uznání. Líbí se nám uznání od autorit, ale to často nestačí. Mnohdy chceme víc. Chceme vidět, slyšet  a zejména cítit na vlastní kůži (emoce) uznání od komunity jako celku. Važte si proto svých followerů a příznivců a dopřejte jim odměnou za jejich přízeň tento pocit. Využijte k tomu techniky reciprocity a přesvědčte je, že jim stojí za to vás mít rád.

2. Nabídněte správné odpovědi

Každý v životě hledá pravdu, a chcete-li vaše příznivce přesvědčit o vaší autoritě, měli byste jim správné odpovědi nabídnout vy. Využijte k tomu autority a prokažte, že vás podobně přijímá i okolí. Vyzdvihněte své přednosti.

3. Utvrďte každého, že jeho pohled na svět je správný

Největší zklamání je zklamat sám sebe. Toho se všichni bojíme a dlouho budeme bojovat za naši „pravdu“, ve které se dennodenně utvrzujeme. Proto je těžké někoho přesvědčit o opaku, nebo dokonce o odlišném názoru. Je-li to nutné, měli byste postupovat po malých krůčcích. Nesnažte se čtenáře hned nutit k nákupu. Mnohem snazší ho bude přesvědčit, že by si měl stáhnout vaši tematickou publikaci.

Závěr

Většina z nás chce být součástí nějaké komunity a všichni neustále hledáme správné odpovědi na otázky. Máme rádi obdiv, chceme cítit uznání. Naše ego nám těžko dovolí měnit názor ze dne na den, a než sami sebe přesvědčíme k rozhodnutí, trvá to často moře času. Zkušený copywriter musí být skvělý psycholog. Než začne připravovat text na míru psychickým pochodům jeho cílového publika, měl by mít vždy tyto tři cíle na paměti.

Líbil se vám článek? Podpořte nás jeho sdílením. Díky moc a budu se těšit na setkání u dalšího článku.

Psychologie slova

Stáhněte si 100 nejpřesvědčivějších obratů, se kterými vylepšíte svůj obsahový marketing.

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close