Vycerpany Copywriter Aneb Jak Efektivne Nacerpat Sily A Inspiraci

Vyčerpaný copywriter aneb jak efektivně načerpat síly a inspiraci?

Stále častěji ve svém okolí narážím na dotazy „čemu, že se to vlastně věnuju“. Když tazatele nechám alespoň okrajově nahlédnout do tajů a zákoutí copywritingu, většina z nich nadzdvihne obočí, pokrčí rameny a polohlasem (avšak dostatečně hlasitě na to, abych je slyšela) pronese něco o tom, „že by chtěli taky sedět doma, u počítače, a brát za to peníze“…

Flákám se doma a beru za to peníze aneb jak je to doopravdy?

Po zaslechnutí takovéhoto názoru dospěji k závěru, že vysvětlovat dotyčnému opravdovou podstavu tvorby kvalitních textů je naprostou ztrátou času. Ten, kdo se této problematice nevěnoval, totiž asi ani nemůže (možná nechce?) pochopit, že za jednou normostranou se skrývá poměrně náročná práce a absolutní koncentrace lidské psychicky s cílem vytvořit něco, co má smysl.

Takový copywriter si často témata nevybírá – s největší pravděpodobností dostane skupinu klíčových slov nebo jasně zadaná témata a na základě této chabé kostřičky musí vytvořit smysluplný, čtenářský zajímavý, nepříliš obsáhlý, ale ani ne strohý a často také pro internetové vyhledávače kvalitně optimalizovaný text, opředený o skutečná fakta. Napsat několik stránek o módě, špercích, cestování nebo volnočasových aktivitách není nic až tak složitého.

Texty o výbušných a spalovacích motorech, principech podnikání, vědeckých výzkumech, hongkongské poště nebo žároizolačních materiálech jsou už tak trošku jiný „level“. Za tvorbou takového článku mnohdy stojí dokonalé nastudování dané problematiky, vyhledávání informací, které se často nacházejí pouze na cizojazyčných serverech (ještě, že máme Google překladač, že?), vzájemné propojování souvislostí a tvoření textu, který musí být nejen fakticky a stylisticky, ale také gramaticky správně. A po několika hodinovém zápřahu a odevzdání textů v termínu vám zadavatel (kterému se v ten den zrovna nepodařilo navázat spolupráci s novým klientem, nedošly mu platby za faktury z minulého měsíce a ještě ho vytočila sekretářka) hodí celou práci na hlavu se slovy „PŘEDĚLAT“.

Co když ale dospějete do fáze, kdy nemáte dostatek sil ani inspirace?

Praktické tipy pro vyčerpané copywritery bez inspirace:

  • Každodenní relaxace je základ – vyčleňte si každý den alespoň hodinku sami pro sebe, jděte se projít, proběhnout, prokrvte mozkové buňky a vnímejte krásu kolem sebe. S největší pravděpodobností vás inspirace doslova uhodí do čela.
  • Meditací k úspěchu – jóga a meditace jsou skvělou relaxační metodou zabraňující tomu, aby vás práce naprosto pohltila a izolovala od normálního života. Pokud jste unavení, ale máte před termínem odevzdání, zkuste začít praktikovat tzv. „spánek jogínů“. Pohodlně si lehněte a soustřeďte se pouze na svůj dech. Pokud během tohoto odpočinku usnete, nic se neděje. Nastavte si však budík na max. 30 minut. Taková půlhodinka totiž vydá až za 4 hodiny plnohodnotného spánku. Nevěříte? Vyzkoušejte to sami na vlastní kůži!
  • Neizolujte se od okolního světa – že pro samou práci nemáte čas na dávné kamarády ani volnočasové aktivity, bez kterých jste si život do doby, než vás pohltilo umění copywritingu, nedokázali představit? Vraťte se zpět ke kořenům a neodpírejte si posezení v oblíbené hospůdce, cyklo výlet nebo víkendové sjíždění řeky.
  • Na výlety bez techniky – pokud se od obrazovky počítače konečně odtrhnete, nechte doma notebooky, chytré telefony, tablety a další zařízení, které by vás sváděly ke kontrole mailů a nových úkolů.
  • Mějte alespoň jeden den v týdnu pouze pro sebe – zaveďte si alespoň jeden den, v rámci kterého si zakážete veškerou práci. Ačkoli je tato rada zřejmě tou nejobtížněji naplnitelnou, překonejte se, zůstaňte třeba celý den v posteli a zregenerujte své tělo (zvláště vaše krční a bederní páteř dostává zabrat) a v neposlední řadě také mysl.
  • Naordinujte si prodlouženou dovolenou – pokud se celý rok věnujete pouze své práci, případně studiu a k tomu ještě péči o domácnost, dopřejte si alespoň jednou v roce luxusní dovolenou na delší dobu. Na sedmidenní turnus zapomeňte – to je opravdu málo. Během prvních tří dnů si totiž takto „pracovně postižený jedinec“ zvyká na jiné prostředí a skutečnost, že nemusí sedět přikovaný 12 hodin u počítače, další dva dny resetuje mozek u plážového baru a opravdu relaxovat začne až někdy kolem pátého dne.

 

Frustrovaná copywriterka

Svátky, pátky, víkendy …

Copywriterská činnost má samozřejmě celou řadu výhod, mezi které patří pružná pracovní doba nebo výkon pracovní činnosti v pohodlí domova. Nikoho však nezajímá, jak si copywriter práci rozvrhne, termíny jsou zkrátka termíny, a ty se musí dodržovat. Dobrý pisálek může za den zvládnout i několik desítek normostran, své práci však věnuje veškerý volný čas na úkor rodiny i nejbližších přátel. Existují copywriteři, kteří zvyšují svou výkonnost úměrně k objemu zadaných zakázek.

Dřív nebo později však dospějí do fáze absolutního duševního a fyzického vyčerpání a jejich slibně se rozvíjející kariéra začíná pomalu, ale jistě uvadat. Říká se, že na jedné pozici lze efektivně pracovat pouhé dva roky, pak je nutno činnost obměnit nebo se posunout někam dál. Pokud patříte ke copywriterům začínajícím nebo stálým psavcům, kteří však svou práci nadevše milují a život bez ní si zkrátka nedokáží představit, syndrom vyhoření a nedostatek inspirace vás dřív nebo později se stoprocentní jistotou potká.

JógaA co dělat, když už to opravdu nepůjde

Z vlastní zkušenosti mohu při maximálním nervovém i fyzickém vypětí a kritickém nedostatku inspirace doporučit udělat něco opravdu bláznivého. V zimě vytáhněte sáňky (někdy postačí i silnější pytel na odpadky – nový pochopitelně!) a přesto, že budete na svahu zřejmě nejstarší, sjíždějte kopce, jako by vám bylo pět. Zaplaťte si skok padákem, adoptujte žirafu z blízké ZOO nebo vyrazte na pouť a předplaťte si velký řetízkový na celé odpoledne. Hlavu (a mnohdy také žaludek) si tímto posledním tipem rozhodně vyčistíte. 🙂

10 copywriterských cvičení

Stáhněte si 10 copywriterských cvičení, která Vás posunou kupředu.

Vendula Vrablová

Copywriterka Včeliště.cz, absolventka ekonomické žurnalistiky na VŠB v Ostravě, redaktorka několika ekonomických periodik a přispěvatelka zpravodajského serveru novinky.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close