skip to Main Content

Proč je pro e-mail marketing důležité A/B testování

Jednou z největších výhod e-mail marketingu je dostupná možnost poměrně přesného testování a tedy dlouhodobé optimalizace všech důležitých metrik, každého e-mailu ve váš prospěch. Než vám v tomto článku představím své tipy na to, co a jak testovat, je nutné si uvědomit základní pravidlo testování e-mailů: jednotlivé testování a jejich výsledky nemůžete zobecnit na všechny kampaně, se kterými pracujete.

Každá databáze e-mailů je zcela unikátní – to, co platí na jeden list, nemusí vůbec platit pro druhý. Navíc, databáze se mění a rostou. Přibývají do nich noví uživatelé a ti staří se odhlašují. Každá databáze je živoucí organismus. Z testování e-mail marketingových kampaní se tak stává činnost dlouhodobá, ve které máte pořád prostor ke zlepšování a k neustálému posunu kupředu. Když ovšem znáte způsoby a víte, co a jak testovat.

Jak probíhá základní testování u e-mailových kampaní

Rozhodli jste se dělat e-mail marketing opravdu dobře (lépe než 95 % vaší konkurence) a pravidelně sledujete náš blog? Jste na správně cestě. Pokud jste s e-mail marketingem začali nedávno, pravděpodobně vám pomohli naše články o copywritingu a designu e-mail marketingových šablon. Možná už jste podle nich připravili e-mailovou šablonu, o které si myslíte, že je skvělá, ale ona zatím skvělá není, protože neznáte její výsledky. Automaticky jste do ní promítli vlastní představy o tom, co je a není dobré. Váš názor se ale nikdy nemůže ztotožnit se všemi odběrateli vašich e-mailů. To je bohužel fakt.

Co ale můžete udělat, je se dlouhodobě snažit zalíbit co největší části vašich příznivců. A v ideálním případě je postupně o vašich kvalitách přesvědčit. Uvědomte si, že pracujete s databází lidí, kteří vám dali souhlas k tomu, abyste je pravidelně oslovovali. Využijte této skvělé šance a dokažte jim, že udělali správně rozhodnutí. Pracovat s těmi, kteří vás znají a mají rádi, je mnohem jednodušší než s náhodnými čtenáři vašich článků.

Rozhodněte se, co budete testovat

Prvním krokem úspěšné e-mailové kampaně je zvolit vhodné metriky, jejichž úspěšnost budete testovat. V následujícím výčtu vycházím z našich zkušeností a z možností programů, které pro e-mail marketing používáme:

  • Výzvy k akci (Příklad: „Objednejte si sekačku již dnes“ vs. „Kupte si kvalitní sekačku.“)
  • Předmět e-mailu (Příklad: „Sleva na sekačku XYZ“ vs. „Výhodná nabídka sekačky XYZ.“)
  • Rozvržení e-mail (Jednosloupcový, dvousloupcový)
  • Oslovení (Pěkný den, Dobrý den, Ahoj, Tomáši)
  • Text prvního odstavce
  • Texty nadpisů
  • Obrázky
  • Popis konkrétní nabídky (Příklad: „Ušetřete 20 %“ vs. „Získejte zdarma poštovné.“)
  • Jméno/e-mail odesílatele
  • Čas doručení

Možnosti testování v GetResponse

Na Včeliště.cz nejčastěji využíváme (i pro naše klienty) e-mail marketingový software GetResponse (provizní odkaz). Díky němu je pro nás snadné všechny hromadné e-maily testovat. V GetResponse byla původně funkce „Split testing“, ale nedávno byla do softwaru integrovaná nová funkce „A/B testing“, která testování e-mailů ještě více vylepšuje a usnadňuje. V základní nabídce máte čtyři různé oblasti testování:

  • Předmět (subject line)
  • Odesílatel (form field)
  • Obsah (content)
  • Čas doručení (delivery time)

možnosti a/b testování e-mail marketingu v GetResponse

4 hlavní skupiny A/B testování e-mailů

V následující části článku vám představím každou možnost A/B testování podrobněji. Podle zásad kvalitního článku bych vám měl sdělit na začátku to nejdůležitější, čímž je určitě testování předmětu e-mailu. Jak z něho vytěžit maximumto se dozvíte v následujícím odstavci. Udržte proto pozornost a čtěte dál.

Testování předmětu e-mailu

Předmět e-mailu je jeho nejdůležitější částí. Máte díky němu možnost buď odběratele zaujmout, anebo odradit. V GetResponse máte v A/B testování na výběr až z pěti variant vhodných předmětů. Z A/B testování se tak rázem stane A/B/C/D/E testování. Pro každý e-mail, který vytvoříte, můžete vymyslet až pět různých variant předmětů a po rozeslání si poznamenat jejich výsledky. Až budete příště rozesílat další e-mail, budete už moudřejší a zvolíte tu variantu, která byla nejúspěšnější. Jako příklad se podívejte na obrázek, který jednotlivé možnosti různých předmětů zobrazuje.

A/B testování předmětu e-mailu v e-mail marketingu
Vybrané předměty nebyly testovány. Červeně zvýrazněný je ale můj osobní tip na to stát se tím nejúspěšnějším. 

Testování různých odesílatelů

Odesílatel (jeho jméno zobrazené u e-mailu) má podobnou možnost ovlivnit čtenáře ještě předtím, než otevře e-mail jako předmět. Mohl bych vám teď doporučit, že byste do něj měli vždy dávat svoji firemní adresu s osobním jménem, ale proč bych to dělal, když vím, že si vše můžete sami vyzkoušet. Třeba bych se spletl a vy při testování dojdete k úplně jiným závěrům. Na obrázku níže se můžete podívat na různé odesílatele, které jsem vybral jako vhodné pro ilustraci rozesílání našich e-mailových newsletterů na Včeliště.cz.

A/B testování odesílatele v e-mail marketingu

Testování obsahu e-mailu

Nejrozsáhlejší kapitolou A/B testování e-mailových kampaní jsou testy obsahu. Na začátku tohoto článku jsem vám dal tipy na to, co byste určitě měli testovat a na co pro vás bude vhodné zaměřit se v počátcích testování. S přibývajícími zkušenostmi se soustředit můžete i na další věci, jako jsou vzhled, barvy a všechny další grafické prvky obsahu e-mailu. Velké výsledky vám přinesou i drobné změny v textovém obsahu e-mailu. Soustřeďte se klidně na na první pohled nepodstatné „slovíčkaření“. Možná vás výsledky a vliv textu na chování čtenářů e-mailu doslova ohromí.

Grafické prvky obsahu e-mailu vhodné k testování:

  • Barvy odkazů
  • Barvy výzev k akci
  • Obrázky
  • Druhy písma
  • Velikosti písma
  • Formátování a mezery mezi odstavci

Textové prvky obsahu e-mailu vhodné k testování:

  • Typ oslovení
  • Text prvního odstavce (a další odstavců)
  • Texty nadpisů
  • Začlenění referencí do e-mailu
  • Popis konkrétní nabídky

V administraci GetResponse (provizní odkaz) máte možnost vytvořit až pět odlišných typů jednoho e-mailu.

Testování času doručení

Poslední zajímavou možností pro A/B testy jsou různé časy doručení e-mailu. GetResponse nabízí vytvoření několik variant doručení. Soustředit se můžete jak na denní dobu doručení, tak na den v týdnu či časové pásmo odběratele při celosvětových e-mail marketingových kampaních. Všechny tři varianty můžete společně kombinovat, a vytvářet tak opravdu zajímavé testy.

testování času doručení v e-mail marketingu

Závěr

Testování e-mailových kampaní je podstatnou součástí každé promyšlené e-mail marketingové kampaně. Na závěr bych rád poznamenal, že z mých zkušeností je vždy lepší testovat u konkrétní kampaně raději prvků méně. Jedině tak můžete testy relevantně vyhodnocovat a v budoucnu se jejich výsledky snažit překonat. Máte-li vy sami zkušenost s A/B testováním e-mailových kampaní, rád si je přečtu v komentářích pod článkem. Jaké testy vám přinesly nejlepší výsledky? V případě, že se vám článek líbil, budu rád za sdílení či retweet. Díky moc za přečtení a přeji úspěšné zlepšování výkonu vašich hromadných e-mailů.

A/B testování časů rozesílek

Stáhněte si návod jak na A/B testování časů rozesílek newsletterů.

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

5 komentářů k zobrazení

  1. Skvělý článek, děkuji. Svým klientům doporučuji testovat nikoli „méně prvků“, ale pouze 1 prvek pro obsah zprávy , a popř. 1 prvek pro Open Rate (tedy buď předmět zprávy, formát odesílatele, nebo čas odeslání). Pokud bychom testovali více prvků, není výsledek jednoznačný.

  2. Děkuji za článek, který obsahuje spoustu užitečných tipů. Chtěl jsem se zeptat, jak A/B testování nabízí GetResponse. Je to funkce zdarma (jako základ v mailchimpu), nebo se za tu specialitu platí?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top