Typy Marketingovych E Mailu

Typy marketingových e-mailů

Každý typ e-mailu má jiný účel. Cílem tohoto článku je vám jednotlivé hlavní typy e-mailů představit a u každého vám objasnit jeho výhody a nevýhody. Jestli jste se už definitivně rozhodli, že chcete e-mail marketing zkusit, pravděpodobně vám otázka týkající se typu e-mailu na mysl už přišla. Je totiž jedna z prvních, kterou musíte vyřešit.

Jaký typ e-mailu a jak často ho budete rozesílat? Co bude jeho obsahem? Budete posílat pravidelný newsletter? Tyto a další otázky jsou před samotným startem kampaně velice důležité a vy byste na ně měli mít jasnou odpověď. V tomto článku se vám pokusím odpovědi na ně přiblížit. Rád vám pomůžu si tyto základní otázky týkající se e-mail marketingu ujasnit.

1. Typ e-mailu – newsletter

Mnoho firem rozesílá e-mailové newslettery (pravidelné novinky) na pravidelné bázi. Dobrý příklad může být náš web Včeliště.cz, na kterém každých 14 dní v úterý v 8:00 rozesíláme našim odběratelům krátký zpravodaj. Jeho obsahem jsou nejzajímavější články u nás na blogu za posledních 14 dní. Cílem našeho newsletteru není nabídka našich služeb. Chceme vám dát o nás pouze vědět. Ukázat vám, že stále pilně pracujeme a že za naší prací jsou vidět reálné výsledky. Věříme, že jedině tímto způsobem vás můžeme přesvědčit o našich kvalitách.

A podobným způsobem byste to měli dělat i vy, pokud uvažujete o pravidelném firemním newsletteru. V první fázi definování vašeho nového newsletteru je nastavení cílů. Musíte se rozhodnout, co bude hlavním cílem newsletteru a jak tento cíl budete měřit. Jaké můžete zvolit cíle?

  • Dlouhodobé budování důvěry.
  • Sdílení vašeho obsahu.
  • Etablování se jako hodnotný informační zdroj.

Hlavní výhody newsletterů

  • Budování vlivné značky. Pravidelný, kvalitní obsah v e-mailových schránkách vašich odběratelů mezi vámi a nimi naváže vztah. Naučíte je, že pokud shánějí informace z oboru, vaše firma jim je zprostředkuje.
  • Recyklace obsahu. V newsletteru se většinou používá recyklovaný obsah z vašeho webu nebo jiných zdrojů.
  • Různé typy obsahu. Do newsletteru můžete začlenit různé typy informací. Od článků z vašeho blogu po informaci o nových službách a událostech z oboru.

Nevýhody newsletterů

  • Nemá jasnou hlavní výzvu akci (call to action). Vzhledem k povaze newsletterů je jejich problémem nepřítomnost hlavní výzvy k akci.
  • Složitější design šablony. U newsletterů je složitější úprava a design šablony. Pokud ale už máte šablonu předpřipravenou, máte z půlky vyhráno.

2. Typ e-mailu – shrnutí

Shrnutí nějakého tématu je oblíbený informační e-mail. Takový formát je podobný newsletterům, ale je ještě jednodušší. Většinou je rozesílán jednou týdně nebo měsíčně a jedná se o seznamy týdenních článků, nejlepších vydaných knih za poslední měsíc apod. Shrnutí může být pro čtenáře ještě pohodlnější pro konzumaci. Pomáhá rychle e-mail proskenovat a vybrat si z něj jen ty informace, které čtenáře opravdu zajímají.

Nezapomeňte v takových e-mailech uvést nejdůležitější výzvu k akci v horní části e-mailu.

3. Typ e-mailu – výjimečné e-maily

Do výjimečných e-mailů řadíme takové zprávy, které odběratelů posíláme pouze jednou. Například se může jednat o speciální nabídku, nově vydaný e-book ke stažení nebo pozvání na nějakou událost.

U těchto typů zpráv máte jednu velkou výhodu. Můžete do e-mailu začlenit hlavní výzvu k akci.

Hlavní výhody výjimečných e-mailů

  • Zaměření na konkrétní výzvy k akci (call to action).
  • Jednoduché na tvorbu. Pokud máte šablonu, je snadné ji upravit pro různé druhy výjimečných e-mailů.
  • Snadné vyhodnocení a měření. Rychle můžete vyhodnotit úspěch takového e-mailu.

Nevýhody výjimečných e-mailů

  • Nepravidelnost. Jsou vhodné u odběratelů, u kterých už máte vybudovanou důvěru a kteří vás dobře znají.

4. Typ e-mailu – cílené kampaně vedoucí k poptávce

Tento typ kampaní spočívá v postupně časované sérii e-mailů plné užitečného obsahu. Jejich cílem je dovést odběratele k určité akci. Celý systém je vysoce promyšlený a v dlouhodobém horizontu mají tyto kampaně mnohem větší úspěch než občasně zaslané e-maily bez hlubšího kontextu a porozumění cílové skupiny.

Hlavní výhody cílených kampaní

  • Načasovanost. Cílené kampaně většinou fungují přesně načasovaně na bázi promyšlené a automatické sérii e-mailů.
  • Automatičnost. Jakmile kampaň jednou nastavíte, dále se o ni už nemusíte starat. Funguje automaticky.
  • Cílenost. Studie jasně prokázaly, že promyšlené a segmentované kampaně mají prokazatelně lepší výsledky než „náhodné“ e-maily.

Nevýhody cílených kampaní

  • Nelze moc využít ve prospěch kampaní na sociálních sítích. Cílené kampaně jsou většinou úzce zaměřené a nemají možnost se virálně šířit dál.

5. Typ e-mailu – sponzorované e-maily

Dalším typem zpráv může být sponzorovaný e-mail. Většinou se e-mail marketingem snažíte oslovit vlastní odběratele. U sponzorovaného e-mailu si většinou zaplatíte možnost oslovit posluchačské základny vybudované databáze někoho jiného. Je to výhodné ve chvílích, kdy třeba potřebujete oslovit pouze ženy nebo i jiné, úzce zaměřené cílové skupiny.

Hlavním předpokladem pro úspěch takové kampaně je nalezení vhodného partnera. Vybírejte tedy pečlivě a ujistěte se, že váš partner se svými odběrateli komunikuje a pravidelně se o ně „stará“. Důležité je, aby byla jeho komunita e-mailových odběratelů aktivní.

Výhody sponzorovaných e-mailových kampaní

  • Cílová skupina je úzce zaměřená. Oslovíte jen ty, které potřebujete oslovit.
  • Jednoduše můžete změřit návratnost. Snadno zjistíte, zda se vám kampaň vyplatila. Víte, kolik stála a víte, kolik vydělala peněz.

Nevýhody sponzorovaných e-mailových kampaní

  • Cena. Jsou často drahé a návratnost není jistá. Zvolte si takový model spolupráce, aby se vám kampaň vyplatila.

6. Typ e-mailu – transakční e-maily

Transakční e-maily jsou jedním z nejznámějších typů zpráv. Jsou vždy spojené s nějakou akcí, jako je například přihlášení k newsletteru, registrace na fóru, stažení elektronické knihy nebo třeba přihláška k webináři. Většinou vám buď něco oznamují, nebo vyžadují vaši akci (nejčastěji potvrzení).

Výhody transakčních e-mailů

  • Mají velkou proklikovost. Je tomu tak proto, že většinou je ze strany uživatele vyžadovaná nějaká akce.

Nevýhody transakčních e-mailů

  • Uživatele je často nemají rádi. Občas se stane, že kvůli zdlouhavému či nefunkčnímu procesu k dokončení akce nedojde.

Shrnutí

V článku jsme vám představili šest nejčastějších typů e-mailů v marketingu. Než začnete konkrétně plánovat vaši kampaň, měli byste všechny typy e-mailů znát, a to včetně jejich výhod a nevýhod. Podle nich vytvoříte snadno cíle již  konkrétních kampaní a jednotlivých e-mailů.

Anatomie newsletteru

Stáhněte si checklist pro Váš e-mail marketing.

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close