Pair

Jak najít influencery a kapacity ve vašem oboru

Influenceři, neboli vlivné kapacity ve vašem oboru, mohou být důležitou částí vašeho úspěchu při obsahovém marketingu. Jsou obvykle propojeni s širokým spektrem publika, které mohou ovlivňovat tím, co řeknou a co si myslí.

Influenceři vám pomohu s rozšířením vašeho obsahu, pokud bude zajímavý, nebo se vám díky blízkému vztahu s nimi může otevřít prostor k dalším vlivným osobnostem ve vašem oboru. Pojďme se v tomto článku podívat na to, kde takové influencery najít, jak se s nimi spojit a jak si s nimi udržet komunikaci.

Kdo je to influencer?

Pokud přemýšlíte, zda je někdo vlivnou osobností ve vašem oboru, či nikoliv, podívejte se na následujících několik bodů, které jsou pro influencery charakteristické:

  • Pravidelně a často se vyjadřují k problémům a novinkám z vašeho oboru.
  • Mají okolo sebe vybudovanou velkou komunitu lidí, kteří je následují na sociálních sítích, chodí na jejich přednášky, čtou jejich články, nebo jsou s nimi jinak spojeni.
  • Mnoha lidmi z vašeho oboru jsou považovány za kapacity, na jejichž slova se lze spolehnout.
  • Svým názorem dokáží ovlivnit názory ostatních.

Kde influencery najít?

Úvodním krokem při napojování se na influencery je je najít. Podívejte se na několik tipů, které vám s tím můžou pomoct:

  • Porozhlédněte se po sociálních sítích a najděte ty osoby, které často píší o věcech z vašeho oboru a mnoho lidí sleduje jejich aktivitu a ideálně ji i komentuje nebo sdílí.
  • Sledujte čtené stránky, diskuze a blogy z vašeho oboru a koukejte se, kdo často komentuje a reaguje. Pokud zaznamenáte u nějakých uživatelů zvýšenou dlouhodobou aktivitu, může jít o influencery.
  • Kapacity v oboru mají často na internetu založený svůj vlastní blog nebo přispívají pravidelně do oborového magazínu. Zjistěte, kdo často publikuje na svých stránkách ohledně změn a novinek z vašeho oboru.
  • Všímejte si, kdo přednáší na konferencích, kterých se vy ve svém oboru účastníte. Jsou to často lidé, kteří něco znamenají.
  • Projděte internet a hledejte, s kým se často dělá ve vašem oboru rozhovor. Redaktoři většinou vybírají známé a zajímavé osobnosti.
  • Zjistili jste, že různí autoři na různých stránkách často odkazují na obsah, který vytvořil jeden člověk? Zpozorněte, protože citovaný může být právě kapacitou ve vašem oboru.
  • Nastavte si bezplatnou službu Google Alerts, aby vám pravidelně zasílala nové články a příspěvky pokaždé, když se někdo zmíní o nějakém klíčovém slově z vašeho. Autor tohoto obsahu může být influencer.
  • Pokud je mezi odborníky z vašeho prostředí populární sociální síť Twitter, můžete zkusit hledat relevantní hashtagy a podle toho najít, kdo je často používá.

Pro vyhledávání influencerů můžete také použít některé chytré nástroje. Většina z nich je určená pro anglicky mluvící trh, ale možná vám některý přijde vhod:

  • Commun.it – Systém, který dokáže zjistit, jak moc vlivní jsou jednotliví uživatelé na Twitteru. Pomocí něho můžete objevit nové tváře, které následuje mnoho lidí.
  • SocMetrics – Identifikujte bloggery a vlivné osobnosti ve vašem oboru pomocí tohoto online nástroje a zjistěte i svoje skóre.
  • FriendorFollow.com – Služba, která přehledně roztřídí vámi sledované Twitter účty na uživatele, které sledujeme my, ale oni nesledují nás. Tyto uživatele lze následně řadit podle různých měřítek, například podle počtu followerů. Díky tomu můžete odhalit nové influencery.
  • Klout.com– Systém, který měří skóre popularity pro mnoho uživatelů. Do profilu si můžete přidat různé sociální sítě a postupně si budovat Klout score. (Děkuji za tip Filipovi Podstavcovi)
  • FindPeopleOnPlus.com- Přehledný a jednoduchý nástroj, který prohledává profily na Google Plus, která obsahují vámi zvolené klíčové slovo. Výborné jsou různé možnosti filtrování. (Děkuji za tip Filipovi Podstavcovi)

Friend or Follow

Jak se s influencery spojit?

Asi nejobtížnější částí procesu je navázání vhodné komunikace s kapacitami v oboru a dát jim o sobě vědět. Musíte to udělat přirozeně a chytře, aby vaši snahu brali vážně. Kdykoliv budete oslovovat influencery nebo pro ně něco vytvářet, musíte jim nabídnout to, co je nějak osloví a pomůže jim. Zde je několik nápadů, které vám s úvodním spojením pomohou:

  • Identifikujte, co vašeho influencera zajímá, o čem by se rád na internetu dozvěděl. Potom pro něj připravte obsah a publikujte ho. Existuje vysoká pravděpodobnost, že daný obsah kapacitu osloví a bude jej sdílet s ostatními. Influencer může být jedna z person při obsahovém marketingu. Díky vytvoření persony bude tvorba obsahu pro vlivné osoby z vašeho oboru mnohem snazší záležitostí.
  • Začněte komentovat jejich příspěvky na blogu, sociálních sítích a navažte tímto způsobem úvodní konverzaci.
  • Pokud bude žádat influencer o pomoc, zkuste mu vyhovět. Třeba bude chtít něco vědět, najít, s něčím poradit. To je příležitost pro vás, abyste se mu zdarma a ochotně nabídli.
  • Pokud váš influencer publikuje nějaký nový obsah, vydá knížku nebo vytvoří cokoliv, co chce ukázat ostatním, pomozte mu o tom rozšířit povědomí. Třeba jeho obsah sdílejte na sociálních sítích nebo ho doporučte přátelům.
  • Zkuste navštěvovat živé akce, kterých se účastní i váš influencer. Zeptejte se ho na něco při jeho přednášce nebo mu poděkujte. I to je začátek konverzace.
  • Pošlete influencerovi nějakou drobnost, například reklamní předmět, produkt zdarma, nebo mu nabídněte bezplatné služby. Pokud oslovíte správné lidi, kteří vaší snahu nebudou považovat za obtěžování, ale budou moct nový dárek použít, můžete díky této strategii navázat spoustu nových přátelství na internetu.  (Děkuji za tip Martinovi Tomčíkovi)

Udržujte pravidelnou komunikaci

Poslední dlouhodobou fází navazování kontaktů s influencery je udržování komunikace. Toho můžete dosáhnout mnoha způsoby. Například stále novou konverzací nebo použitím dalších tipů, které jsem zmínil výše.

Pokud chcete mít v oslovování a sbližování se influencerům pořádek, můžete si vytvořit tabulku a zapisovat si do ní interakce a nápady, jak byste mohli kterým influencerům pomoct nebo co jste pro ně už udělali. Sofistikovanější než tabulka jsou specializované nástroje pro jednodušší interakci s influencery. Kdo má zájem, může zkusit Batchbook.com, Nimble.com nebo třeba Traackr.com.

Nimble

Po těžké práci… zasloužená odměna

Influenceři vám pomohou při rozšiřování vašeho obsahu. Navíc si s nimi vybudujete cenné přátelství, které se vám bude ještě hodit. V každém oboru se nachází někdo, kdo je považovaný za autoritu. Ne vždy musí být nutně na všech sociálních sítích a mít vlastní blog, ale určitě existuje.

Josef Řezníček

Zakladatel projektu Včeliště.cz. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

Tento článek má 0 komentářů

  1. Ahoj,
    díky za pěkný článek, pouze bych doplnil:

    – Pro hledání influencerů na sociálních sítích existuje řada efektivních postupů. Kupříkladu by se hodilo zmínit Google Riples (pěkný článek: http://moz.com/blog/using-google-plus-ripples-to-connect-with-influencers), klasické vyhledávání v soc. sítích, Follower Wonk , http://www.FindPeopleOnPlus.com, aj.

    – V rámci vyhledávání influencerů v ČR: http://www.Klaboseni.cz , http://www.Klout.com a metodiky zaměřené na vyhledávání lokálních influencerů.

    Hodlal jsem na toto téma sepsat zanedlouho článek, ale ještě jsem se k tomu nedostal. Pokud budete konkrétní metodiku vyhledávání influencerů sepisovat, dejte mi vědět.

    Díky,
    Filip

    1. Filip: Díky za tipy na další pomocníky. Konkrétní metodiku by šlo ukázat třeba na konkrétním jednom příkladu. To zatím nechystáme, můžeš to zpracovat ty. 🙂 Tento článek je spíš všeobecnější návod, který může aplikovat a tipy na postup v něm najít téměř každý.

  2. V sekci „Jak se s influencery spojit“ mi chybí možnost, poslat jim nějakou drobnost (vzorek zboží, reklamní předměty, dárek atd.). Je to proto, že se tento postup obecně nedoporučuje? Vídám to docela často u českých fashion blogerek a občas ho i doporučuji, proto se ptám…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close