skip to Main Content

Co dělat při penalizaci webu ve vyhledávači

V poslední době se stále více mluví o penalizacích ze strany vyhledávačů. Ty se stále častěji uplatňují i v našich vodách. Proto jsem se rozhodl v dnešním článku rozebrat detailně toto téma. Podíváme se v němna nejčastější typy penalizace, jak penalizaci poznat a co dělat, když nás zasáhne. Tak pojďme do toho.

7 nejčastějších typů penalizace

1. Vyřazení z indexu

Asi nejničivější penalizací je úplné vyřazení vašeho webu z indexu vyhledávače. Pokud do vyhledávacího pole na Google.cz či Seznam.cz zadáte site:http://www.vasestranka.cz/ a nic se neobjeví, znamená to, že vyhledávač odstranil všechny podstránky vaší prezentace ze svojí databáze.

Stránka, která byla penalizovaná vyřazením z indexu, najednou ztratí všechny návštěvníky z daného vyhledávače. Situace se řeší individuálně. V případě menších projektů je nejjednodušší odstranit příčiny penalizace a spustit stejný projekt na nové doméně, pokud jsou pro stránky návštěvníci z vyhledávačů důležití. Nebo je možné pokusit se požádat administrátory o odstranění penalizace. Více o tom píši v sekci Jak napravit penalizaci.

2. SERP filtr

Asi nejčastější penalizace, která se vyskytuje u obou největších českých vyhledávačů, je takzvaný SERP filtr. Pokud váš web náhle klesne o desítky pozic na nějaké klíčové slovo a už se nevrátí zpět, může se jednat o tento druh penalizace. Málokdy je aplikován SERP filtr na celý web, většinou pouze pro konkrétní klíčová slova (často právě ta důležitá). V praxi se můžeme například setkat se snížením pozic o 50 či 100 míst.

Tuto penalizaci jsem bohužel viděl již mnohokrát. Často je způsobena přeoptimalizováním. Opravením chyb a změnou SEO strategie se dá tohoto typu penalizace zbavit.

3. Ruční penalizace

Specialitou vyhledávače Seznam.cz je ruční třídění výsledků. Díky tomu, že má český vyhledávač mnohonásobně menší databázi webů než celosvětově působící Google a tudíž i mnohem méně klíčových slov, která lidé vyhledávají, mohou administrátoři sáhnout po ručním filtrování výsledků vyhledávání. Proces je jednoduchý, zaměstnanec si prohlédne výsledky vyhledávání na klíčové slovo, a pokud mezi nimi uvidí nekvalitní či nerelevantní prezentace, může web z výsledků vyřadit nebo je uměle snížit.

Tento způsob penalizace by v ideálním případě neměl vůbec existovat. Protože si ale algoritmus nedokáže stále zatím poradit vždy správně a je únosné pro některé fráze výsledky kontrolovat, můžeme se s podobnou penalizací setkat. Osobně jsem tento druh prezentace zažil u několika webů.

4. Snížení ranků

Tento typ penalizace začal být uplatňován u webů, které prodávají zpětné odkazy. Algoritmus jim sníží PageRank nebo SRank jako penalizaci za prodej odkazů. Postižené byly v minulosti především ty weby, které byly součástí automatizovaných sítí pro prodej zpětných odkazů jako například text-link-ads.com či domácí directoglobal.com.

Tyto penalizace většinou probíhají plošně, nesetkal jsem se zatím s případem, kdy by dokázal vyhledávač postihnout individuální prodejce zpětných odkazů, i když do budoucna k tomu možná bude docházet.

5. Snížení hodnoty jednoho z faktorů

Vaše aktuální pozice na konkrétní klíčové slovo jsou ovlivněny mnoha faktory. Pokud některý zneužíváte (například nakupujete okatě zpětné odkazy), může se stát, že vyhledávač vašemu webu vynuluje hodnotu jednoho faktoru (zpětné odkazy vedoucí na váš web nebudou mít žádnou váhu). Tím získáte velkou nevýhodu oproti konkurenci.

6. Google Panda

Specifický update vyhledávače Google pojmenovaný  Panda, který bojuje proti obsahovému spamu. Postiženo bylo asi 6-9% všech dotazů, což je poměrně hodně. Obsahový spam si můžeme představit jako nekvalitní, duplicitní či jinak podezřelý obsah. V ČR se Panda dotkla především podprůměrných PR webů, které si tak vykoledovaly snížení návštěvnosti z vyhledávačů a snížení ranků.

V budoucnosti můžeme očekávat nová vylepšení této aktualizace, která pomáhá třídit kvalitní stránky od těch nekvalitních.

7. Google Penguin

Po Pandě přišel Tučňák, který znovu upravil výsledky vyhledávání na Google. Zaměřil se na přeoptimalizované weby, na které vede mnoho odkazů se stejným anchor textem (textem odkazu), penalizoval také lépe cloaking (robotovi nabízíme jiný obsah, než potom vidí návštěvníci), výměny odkazů, duplicitní obsah a nekvalitní příchozí zpětné odkazy.

19+1 metod, jak poznat penalizaci

20 způsobů jak poznat penalizaci od vyhledávače

Pokud vidíme pokles návštěvnosti z vyhledávačů, ne vždy se musí jednat o penalizaci. Může jít o pokles hledanosti, krátkodobý výkyv pozic apod. Rozhodnutí doporučuji nechat vždy na odborníkovi, který situaci dokáže správně zhodnotit. V této části popíšu kroky, které můžete udělat, abyste zjistili, jestli váš web je penalizován, nebo nikoliv:

  1. Počkejte chvíli, jestli se situace sama nenapraví – Často nejlepší metoda, jak přijít na to, že se o penalizaci nejedná. Vyhledávače snižují a zvyšují pozice webům. Přirozený vývoj se někdy může jevit jako penalizace, která je ale za několik týdnů vyvrácena.
  2. Otestujte si, zda je váš web indexován vyhledávači. To provedete pomocí příkazu (bez uvozovek) „site:http://www.vasedomena.cz/“.
  3. Zkontrolujte nastavení souboru robots.txt a meta robots tag. Pokud máte na webu nastaveno noindex a nofollow, vyhledávač sice na váš web přijde, ale ihned zase odejde. Zakázali jste mu totiž váš web indexovat.
  4. Ujistěte se, že váš web není napadený virem či mallwarem. To zjistíte například zobrazením této stránky (bez uvozovek) „http://www.google.com/safebrowsing/diagnostic?site=vasedomena.cz“. Za vasedomena.cz musíte doplnit v adrese váš web.
  5. Zkontrolujte v Google Webmaster Tools, zda jste nedostali varovnou zprávu, kterou Google zasílá všem majitelům webů, na které vedou podivné odkazy a kterým za ně může hrozit penalizace. Google jich za první čtvrtletí roku 2012 zaslal asi 700000, což není zanedbatelné číslo.
  6. Přečtěte si Google Webmaster Guidelines, jestli neporušuje váš web nebo vaše činnost některé z pravidel.
  7. Kontaktujte Seznam technickou podporu a zeptejte se jich, zda váš web není náhodou penalizován. Pracovníci vám to většinou sdělí.
  8. Neobsahuje vaše stránka příliš duplicitního obsahu? Zkontrolujte, jestli příliš velkou část vašich stránek netvoří duplicitní články z cizích RSS zdrojů či nepoužíváte nevhodně iframe.
  9. Prověřte si, že se na vašem webu nevyskytuje skrytý (neviditelný) obsah či odkazy. Někdy má třeba text stejnou barvu jako pozadí. To je zakázáno.
  10. Pokud na vás stránky odkazují téměř výhradně jedním klíčovým slovem v textu odkazu, vypadá to nepřirozeně a vyhledávač může tuto snahu pochopit jako snahu manipulovat výsledky vyhledávání a potrestat vás za to.
  11. Neodkazujete na weby, které byly poškozené penalizací? Pokud ano, vzbuzuje to v očích vyhledávačů pocit, že vaše stránky jsou nějakým způsobem propojené s již penalizovanými.
  12. Nepoužíváte na webu Keyword Stuffing? Tedy nesnažíte se nepřirozeně používat klíčová slova tak, že to brání přehlednosti a srozumitelnosti stránek?
  13. Zkontrolujte si také případné správně nastavené automatické přesměrování. Vyhledávač pak může stránky vyhodnotit jako vstupní (do 5 vteřin jsou přesměrovány jinam) a vyřadit je ze své databáze.
  14. Nakupujete či prodáváte zpětné odkazy? Měli byste vědět, že se jedná o zakázanou taktiku, kterou se vyhledávače snaží penalizovat.
  15. Výměna zpětných odkazů může také způsobit penalizaci, i když původně měla přinést zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů. Špatné výměny (nerelevantní, agresivní, nekvalitní, špatně udělané) vám mohou uškodit. V poslední době především Google přistupuje v případě nákupu zpětných odkazů k nezapočítávání zpětných odkazů v rovnici vypočítávající vaší pozici ve vyhledávání (tedy penalizace Snížení hodnoty jednoho z faktorů). To je velký hendikep pro váš web (více o tomto zde).
  16. Nepřirozený vývoj zpětných odkazů může vést k potrestání vašich stránek. Zvlášť pokud je vaše prezentace relativně nová, může přílišné a hlavně nekonzistentní tempo získávání zpětných odkazů způsobit neplechu.
  17. Získání zpětných odkazů z domén stejného vlastníka může také zapříčinit nějaký druh penalizace, pokud je tato činnost provozována ve velkém měřítku.
  18. Na závěr již tradičním důvodem pro penalizaci webu může být cloaking, neboli poskytování různého obsahu různým typům klientů. Toho se určitě vyvarujte.
  19. Nekvalitní obsah může být také důvodem pro penalizaci webu. To se může týkat například ručního procházení výsledků vyhledávání administrátory na Seznamu.
  20. Způsobů a důvodu, proč penalizace ze strany vyhledávačů vznikne, je určitě více a některé nejsou ani známé. Používejte tedy zdravý rozum a snížení pozic by se vám mělo vyhnout.

Jak se vyhnout penalizaci

jak se vyhnout penalizaci webu

Jednoduše by se dalo říct, že pokud nechcete být penalizováni, měli byste se vyvarovat všem 20 bodům, které jsem výše zmínil.

Zvláště doporučuji přirozeně používat při SEO anchor texty tak, jak by je použil obyčejný uživatel internetu.  Variovat texty odkazů, nepřeoptimalizovat je. Nechtít odkaz z hlavního klíčového slova za každou cenu.

Vyhněte se získávání odkazů nárazově a dbejte na to, abyste nezískali nekvalitní odkazy nebo odkazy ze špatných míst. Kde je hranice mezi ještě kvalitním a už nekvalitním odkazem, to vám nikdo neřekne. Moje rada je použít selský rozum a podívat se na situaci jako návštěvník, ne majitel webu. Co je prospěšné pro uživatele, je anebo brzy bude pozitivně ovlivňovat pozice vaší prezentace ve výsledcích vyhledávání.

Co dělat, když je můj web penalizován

Pokud jsou pro vás návštěvníci z vyhledávačů důležití, musíte se snažit situaci napravit. Ne vždy se vám penalizaci podaří odstranit a často to nebude záležitost několika dnů či týdnů. Ale v mnoha případech to možné je, jenom je třeba investovat do vašeho online projektu mnoho úsilí navíc. Zde je několik rad, které často vyplívají již z výše uvedeného:

  • Zjistěte rozsah penalizace a její důvod – To může být mnohdy obtížné. Doporučuji se poradit s někým, kdo optimalizaci pro vyhledávače rozumí.
  • Odstraňte problém – Někdy stačí odstranit nevhodné texty na stránkách nebo podezřelé odchozí odkazy. Jindy je třeba začít s rozsáhlým kontaktováním majitelů stránek, ze kterých na nás vede odkaz.
  • Kontaktujte technickou podporu vyhledávačů – Jak na Seznamu, tak v omezené míře na Google je možné kontaktovat technickou podporu a požádat o zrušení penalizace. Na Seznamu je možné domluvit se mnohem lépe, u Googlu se s vámi nikdo přímo nezabývá. Pro Seznam použijte jejich technickou podporu (doporučuji online chat, ten je nejrychlejší). U Google použije na to určený speciální kontaktní formulář. Jak vyplnit váš požadavek pro pracovníky Google je pěkně shrnuto v následujícím videu pod body (anglicky). Takové jednání může trvat týdny i měsíce, na Seznamu prý i třeba rok (viz tato konverzace)
  • Modlete se – Někdy nejlepší metoda na odstranění penalizace.

Pěkné video o tom, jak má vypadat žádost o znovuposouzení a co do ní obsáhnout

Závěr

To je asi vše k dnešnímu tématu. Pokud nejste v SEO 100% kovaní a myslíte si, že vás potkala penalizace ze strany vyhledávačů, můžete mě kontaktovat a společně se na celou věc podíváme a najdeme řešení pro váš web.

Všeobecně určitě doporučuji vyvarovat se penalizace. Náprava škod je vždy nákladnější než prevence.

Pokud máte doplnění, vlastní zkušenosti nebo otázky ohledně penalizace, podělte se s nimi prosím v komentáři pod článkem.

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

17 komentářů k zobrazení

  1. Díky za moc užitečný článek. Můj web se ještě s penalizací nesetkal, ale kdyby se to stalo, projdu vaše body.
    Jaká je šance, že někdo z Google odpoví?

  2. Dobrý den, děkuji za vynikající článek. Mám k této problematice jeden dotaz, a to ohledně volných PR portálů. V minulosti jsem nechal rozmístit na volné PR portály články s odkazy na 3 stránky jednoho webu. Od té doby pravidelně aktualizuji obsah s přihlédnutím ke všem pravidlům SEO, ale zatímco 2 z uvedených 3 klíčových slov, resp. stránek se adekvátně posunují ve vyhledávačích nahoru, hlavní klíčové slovo (vedoucí na HP) se nepochopitelně spíše propadá…můj dotaz tedy zní: měl bych pro jistotu odstranit všechny linky z problematických PR webů? Nedovedu si totiž vysvětlit jinak než penalizací, že právě HP s hlavním klíčovým slovem už měsíce klesá – na druhou stranu je divné, že další 2 kw resp. stránky jsou v pohodě…Děkuji za doporučení.

    1. retra: Postupujte podle návodu ve článku. Pokud si zadáte do vyhledávače „site:www.fotky.kat.sk“, vidíte, že indexuje několik tisíc vašich podstránek. Pokud například zadám do Google „Torta sestrička na narodeniny“, vidím váš web na prvním místě. Takže o globální penalizaci bych nemluvil. Snížení pozic některých podstránek je možné (kontroloval jsem jen jednu podstránku), to by bylo na delší analýzu. Možná váš pokles souvisí s updatem Google Panda, který cílil na stránky s nekvalitním obsahem. Pokud chcete, můžeme se na to detailněji podívat, kontaktujte nás.

  3. Ok, moc děkuji za odpověď. Já to chvíli použil na nové stránky, spíš na zkoušku, jak funguje Google Analytics, určitě na tom zatím nejsem tak, že už bych mohl fungovat s AdSense… 🙂
    Z diskuse v odkazu jsem pochopil, že ban hrozí právě u stránek, kde se měří prokliky pro PPC reklamu, jinak je to asi vyhledávačům jedno… Díky a hezký den, Karel

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top