Jak Vybrat Název Domény

Jak vybrat vhodný název domény

V minulém článku jste se dozvěděli, jak udělat jednoduchou analýzu klíčových slov. Dnes budeme v seriálu s chorvatskými ostrovy pokračovat a řekneme si něco o doméně. Analýza klíčových slov je tedy již hotová. Zjistili jsme, že téma stojí za zpracování, a víme, jakými skupinami klíčových slov budeme cílit na konkrétní podstránky webu. Jak ale postupovat při výběru vhodného názvu domény?

V tomto článku se pokusím shrnout rady a doporučení pro výběr vhodného doménového jména. Pokud jste zkušení marketéři, pravděpodobně se nedozvíte nic nového. Rady budou užitečné zejména začátečníkům. Informace vycházejí z mých vlastních zkušeností a článků, které jsem v posledních letech přečetl. Dozvíte se, jak postupovat při výběru domény a nad jakými aspekty výběru je lepší se pozastavit a pořádně je promyslet.

Výběr domény je důležitým krokem při tvorbě nového webu. Při budování nové stránky jej zařaďte na druhé místo (potřebujete-li se ujistit analýzou klíčových slov, že vaše téma stojí za zpracování), nebo klidně na první, pokud již máte naprosto jasno, že vaše doména bude na analýze klíčových slov nezávislá.

Jak jsme vybírali název domény – Ostrovychorvatska.cz

Pro naši stránku o chorvatských ostrovech jsme chtěli, aby název domény obsahoval:

  • hlavní klíčovou frázi
  • vystihoval téma webu
  • bezpomlčkovou variantu pro lepší zapamatování
  • koncovku .cz, protože budeme cílit pouze pro český web

Další možná varianta chorvatskeostrovy.cz již byla zabraná, tak nám pro náš informativní projekt přišla doména ostrovychorvatska.cz jako nejvhodnější.

13 rad, jak na výběr doménového jména13 rad

Následující seznam vám může být nápomocen před vymyšlením samotného doménového jména. Vymyslete nyní několik tipů pro svoji budoucí doménu a jednotlivé body z článku porovnávejte se svým výsledkem. Ve všech bodech se se mnou shodovat nemusíte, ale čím více se vám to podaří, tím lépe pro vás.

Předně si uvědomte, že doména je vaše značka. A jako ke značce k ní přistupujte. Nevnímejte ji jako pouhý text či slovo. Snažte se zaznamenat jemné nitky jejího významu. Jaké emoce ve vás vzbuzuje, co si pod jejím významem představíte a jak snadno si ji zapamatujete. To jsou podstatné otázky, které byste si měli klást.

1) Délka názvu domény

jak zvolit správný název doményKratší název = lepší název. Dle článku na blogu Webnode.cz je statisticky prokázáno, že kratší názvy jsou lepší. Nejběžnější délka doménového jména je 8 znaků. Snažte se tento limit nepřekročit. Méně je více.

2) Hlavní klíčové slovo v doméně

Jestli umístit klíčové slovo v doméně či nikoliv je zapeklité téma, které nenechává mnoho SEO konzultantů v klidu spát. Má či nemá vliv na pozice ve vyhledávačích? Má smysl slovo v doméně uvádět?

Vždy záleží na typu projektu. Velké projekty typu Mall.cz, Aukro.cz vsázejí na budování vlastní značky. Hlavní klíčové slovo tedy v doméně neuvádějí. Oproti tomu malé stránky nebo informativní mikrostránky zabývající se jedním tématem ho v doméně uvést mohou. Předpokládá se, že u malé mikrostránky nebudete budovat značku a váš projekt bude doména s klíčovou frází v názvu lépe vystihovat.

V současné době Google váhu klíčového slova v doméně na výsledky vyhledávání snižuje. U Seznam.cz se tento trend zatím neprojevil. Na toto téma jsme publikovali zajímavý článek. Přečíst si ho můžete zde.

3) Pomlčky v názvu domény?

Klienti se nás často ptají, zda mají vybrat doménu s pomlčkami či bez nich. Většinou doporučujeme variantu bez pomlček pro hlavní projekt a pomlčkovou variantu přesměrovat na bezpomlčkovou stránku. V budoucnosti se tak vyhnete doménovým spekulantům, pokud by váš projekt generoval zajímavou návštěvnost nebo se dostal do širšího povědomí. Obecně je prokázáno, že lidé častěji zadávají doménu bez pomlčky. Ta někdy může vést k chybám při psaní adresy do prohlížeče.

U malých projektů s omezeným rozpočtem typu ostrovychorvatska.cz stačí jedna varianta – bezpomlčková. Je totiž malá šance, že by na našem projektu chtěl někdo vážněji parazitovat.

4) Jakou zvolit koncovku – .cz, .com nebo .eu?

Pokud plánujete cílit primárně na české návštěvníky, nejvhodnější a nejlépe zapamatovatelná je koncovka .cz. Pro celosvětové projekty budou vhodnější koncovky .com nebo .eu. Budete-li v budoucnosti expandovat do světa, kupte raději .com nebo .eu rovnou. Mohla by nastat situace, že vás někdo předstihne a vy byste pak museli zbytečně vybírat jiný název.

5) Nad názvem domény přemýšlejte i v kontextu offline prostředí

Uvědomte si, že název domény vás bude provázet po celou dobu podnikání. Budete ho tisknout na vizitky a letáky. Možná budete využívat propagaci v rádiu či televizi, kde budete muset název domény posluchačům diktovat. Proto si odpovězte na následující otázku: Je vaše doména snadno zapamatovatelná, čitelná a diktovatelná? Mějte také na paměti, že ne každý návštěvník je plně jazykově vybaven. Upřednostňujte proto český a lehce vyslovitelný a zapamatovatelný název.

6) Má smysl registrovat překlepy?

Vždy záleží na typu projektu. U malých projektů by se vám to pravděpodobně nevyplatilo. Spouštíte-li větší projekt, tak už to stojí za zamyšlení. Dobrou radou je ale vybrat takovou doménu, která možnosti překlepů minimalizuje.

7) Pozor na lokální názvy v doménových jménech

Například doména stehovanipraha.cz je dobrým příkladem podivně zvoleného doménového jména. Podnikání se rozšířilo na celou ČR a firma na to upozorňuje již v podnadpisu webu. Hodně návštěvníků ale odradí již ve výsledcích vyhledávání. Čím? Někteří uživatelé se při vstupu na web rozhodují nejen podle titulku a meta description, ale i podle názvu domény. Když na základě internetové adresy návštěvník vidí, že firma poskytuje stěhování v Praze, ale on zrovna potřebuje stěhovací firmu v Brně, možná rovnou web opustí a stránka tak přijde o návštěvníka, i když může služby stěhování v Brně také nabízet.

8) Pozor na části slov, která jsou v určitém oboru hodně rozšířena

Marek Prokop ve svém již 15 let starém článku píše, že je dobré se vyvarovat nadužívaným oborovým slovům či spíše slovním základům. V IT prostředí to jsou například com, sys, soft, dat a další. Návštěvníky podobné části doménových názvů matou a jsou špatně zapamatovatelné.

9) Čím více libozvučných samohlásek, tím lépe

Dalším ze stále pěkných článků o doménách je článek Martina Snížka na Interval.cz. Je dobré, aby doménové jméno obsahovalo několik libozvučných částí (samohlásek). Lépe se bude vyslovovat, pamatovat a znít. Je to zajímavá rada, se kterou i já souhlasím. Netušíte, jak libozvučné samohlásky fungují? Přečtěte si o tom více kliknutím na odkaz.

10) Ideálně by neměl název obsahovat diakritiku 

V ideálním případě by neměl název obsahovat diakritiku. Někteří, méně zdatní uživatelé internetu, vkládají do prohlížeče název domény i s diakritikou. Z tohoto pohledu například není vhodná doména naší firemní prezentace Včeliště.cz.

11) Jedno nebo více slov?

Lepší je doména jednoslovná. Když musíte zvolit doménu skládající se z více slov, zvolte ji tak, aby byla snadno zapamatovatelná.

12) Vyberte raději doménu unikátní, která vyvolává asociace či emoce

nekojtebatolata

Skvělým čtením je také pěkný souhrn rad k výběru domény v článku od Martina Kolčaby. Martin píše, že je důležité vybrat zapamatovatelnou doménu vyvolávající asociace. To je dobrý postřeh. Pro příklad si zvolil web uplavala.cz v kontextu s rybářským e-shopem. Já bych rád k jeho myšlence dodal, že v souvislosti s vyvoláváním asociací je dobré promyslet i vliv domény na návštěvníkovy emoce.

I přesto, že je doména pouhý text, tak i text je sám o sobě obsahem a symbolem, nese nějakou značku – má význam, a posláním značky je vzbuzovat emoce. Vnímejte proto svoji doménu i z tohoto pohledu.

13) Zjistěte, jestli je doména volná

Pokud už je doména zabraná, tak ji logicky nemůžete získat pro sebe. Jedině, že byste ji chtěli od původního majitele zakoupit, případně, kdyby vám ji daroval. Pro zjištění, jestli je doména volná, využijte nástroj volnedomeny.cz. Stačí v něm napsat vytipovaná jména domén a nástroj za vás zjistí, jestli jsou volné, a to ve všech používaných koncovkách. Nejlepší kandidáty si můžete označit hvězdičkou a z těch pak vybrat ty nejvhodnější.

 

Závěr

V článku jsem se pokusil shrnout rady a doporučení, které byste měli promyslet před zvolením vhodného doménového jména.

Tento článek byl naposledy aktualizován 14. 11. 2016 Josefem Řezníčkem. Původní článek napsal Tomáš Procházka 13. 4. 2013.

Josef Řezníček

Zakladatel projektu Včeliště.cz. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

Tento článek má 0 komentářů

  1. Právě si promýšlím nový web a tento článek mě donutil zamyslet se znovu nad názvem domény. S diakritikou mám jasno, více méně i pomlčky jsem vyřešil, ale ty emoce, to mě přiznám se nenapadlo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close