Copywriting2

Proč se vyplatí tvořit kvalitní obsah

1. března 1996 zazněla z úst Billa Gatese dnes již notoricky známá fráze „content is king“. Nejenže je tato fráze aktuální i v současném století, také obsah samotný je vnímán jako nejpodstatnější složka on-page optimalizace pro vyhledávače. Ne že by tomu tak dříve nebylo, ale v poslední době se v České republice o kvalitním obsahu mluví stále více v souvislosti s obsahovým marketingem, případně inbound marketingem.

V tomto článku bych rád shrnul teze, které by vás měly přesvědčit o tom, že se vám úsilí vložené do kvalitního obsahu vyplatí. V první řadě je ale nutné si ujasnit základní otázku. Co to kvalitní obsah vlastně je?

Kvalitním obsahem je vše, co přinese vašim návštěvníkům užitek. Může to být skvěle popsaný výrobek v internetovém obchodu, detailní návod jak něco udělat včetně obrázků, videa či praktického příkladu, čerstvá informace nebo nový pohled na věc. Kvalitní obsah je vše, co rezonuje s představou o kvalitním obsahu u návštěvníků vašich stránek. Čím více se trefíte obsahem do vkusu vašich čtenářů, tím lépe se vám budou plnit konverzní cíle webu. Bez kvalitního, aktuálního a pravidelného obsahu se v optimalizaci pro vyhledávače v dnešní konkurenci uspět moc nedá.

 Na kvalitní obsah myslete až… v první řadě

Chcete mít dlouhodobě úspěšný web, který pomáhá lidem? Před samotným začátkem tvorby nového webu si nejprve promyslete, jaký obsah budete návštěvníkům dodávat. Je nutné si uvědomit, že tvorba kvalitního obsahu není chvilková činnost a pokud jednou začnete, tak byste neměli přestat. Tvorba kvalitního obsahu je činnost časově náročná a je těžké ji skloubit s vaším podnikáním. Věřím, že vy sami víte moc dobře, co ve vašem oboru kvalitní obsah znamená. Problémem je často tuto myšlenku předat někomu, kdo bude kvalitní obsah pro vás tvořit, nebudete-li to vy sami. Než začnete plánovat tvorbu webu, rozhodně si vyčleňte čas na vybrání vhodné osoby, která bude kvalitní obsah tvořit.

Konzistence je cesta k úspěchu

A úspěch je být konzistentní :-). Poté, co vytvoříte první kvalitní články nebo popisky, které mají pro uživatele nějakou přidanou hodnotu, zjistíte, že tato činnost je časově relativně náročná a že přímá vazba na okamžitý výsledek je často minimální. Jak si tedy zajistit kvalitním obsahem úspěch? Musíte vydržet déle než vaše konkurence. 70 % nových blogů končí s vydáváním článků po třech měsících činnosti. Vy s vaším webem musíte vydržet mnohem déle, chcete-li poznat sílu kvalitního obsahu.

 

Kvalitní obsah je jako víno

Kvalita nebo kvantita

Často se nás klienti ptají, zda mají preferovat kvantitu nebo kvalitu. Odpovídám jednoduše. Preferujte kvalitu, ale produkujte ji pravidelně. Uvědomte si, že kvalitní obsah je jako víno. Čím kvalitnější a starší, tím lepší. Čím déle kvalitní obsah na webu máte, tím více lidí na něj odkazuje, sdílí ho na sociálních sítích a vám poté přináší cílené návštěvníky. Bavíme se o tzv. „evergreen content“. Tedy obsahu, u kterého se očekává dlouhodobá informační životnost.

Jak kvalitní obsah poznají vyhledávače

Vyhledávače kvalitní obsah milují. A dokážou ho poznat možná rychleji než my. Přirozeně se poté nabízí otázka: „Jak mohou vyhledávače kvalitní obsah poznat?“. Odpověď na ni však jednoduchá není. Kvalitní obsah je pro vyhledávač mix mnoha faktorů.

Obsah, který budete budovat, by ale měl určitě být:

  • Unikátní. Žádné kopírování obsahu, to vyhledávače snadno poznají (a vy pomocí nástroje Copyscape také)
  • Hodnotný. Měl by čtenáři přinést nějakou přidanou hodnotu.
  • Sdílený. Vaši čtenáři by ho měli sdílet na sociálních sítích.

Měl by přirozeně budovat zpětné odkazy. Váš obsah by měl být hodnotný a lidé by na něj měli sami odkazovat.

Kolik obsahu byste na stránce měli mít?

Žádné minimum neexistuje. Zkuste přestat přemýšlet v „povinných“ počtech normostran. Jsou obory, kde kvalitní příspěvek stačí krátký. Existují však i odvětví, kde je potřebné problémy více vysvětlit a proto je nutné psát příspěvky delší. Zapamatujte si, že hodnota informace se na internetu neměří podle počtu znaků. Vzpomeňte si, jaké rady jsem vám dával při psaní poutavých nadpisů, titulků nebo třeba meta description. Ani v jednom případě se nejedná o závratné počty znaků, ale jejich obsah je pro čtenáře extrémně důležitý a platí zde pravidlo: „méně, je více“.

Vaše texty, mají-li být kvalitním obsahem, musí zapadat do vaší obsahové strategie. Pravdou však zůstává fakt, že větší množství textů (článků) vyhledávačům rozhodně nevadí. Musíte si jen dát pozor na to, aby vaše činnost vypadala přirozeně. Přidávání obsahu si rozplánujte v pravidelných intervalech a ne například pouze jednou měsíčně.

Ostrov

Kvalitní obsah neznamená jen text

Při tvorbě obsahu myslete i na jeho další formy. Texty je vhodné doplnit o originální fotografie. Divili byste se, jak pouhá změna obrázku může ovlivnit konverzní schopnosti stránky. Zkuste tvořit infografiky. Uživatelé je mají rádi a vy dodáte svému projektu nový rozměr. V neposlední řadě se zaměřte na tvorbu videí. Videa jsou stále populárnější a vaši stránku můžou oživit. Nezapomeňte však mluvené slovo z videa přepsat do textu. Vyhledávače nejsou zatím na takové úrovni, aby mluvený hlas rozpoznaly samy. Pokud video přepíšete, můžete se umísťovat i na zajímavé long tailové fráze a vaše video tak zhlédne větší množství lidí.

Tvorba hodnotného obsahu se vám musí vyplatit

Díky kvalitnímu obsahu přijde na váš web relevantní návštěvnost, která bude plnit vámi stanovené cíle. Přemýšlejte nad obsahem v reálných číslech. Zkuste si spočítat, na kolik peněz vás budování obsahu vyjde a kolik peněz vám obsah může přinést. Měřte hodnotu a konverzní schopnosti vašich textů. Jedině tak můžete zjistit, že se vám budování kvalitního obsahu, copywriting nebo klasická redaktorská činnost vyplatí.

Co skvělým obsahem získáte?

Závěrem bych vám rád shrnul všechna pozitiva, která pravidelnou tvorbou kvalitního obsahu získáte:

  • Nová a stoupající relevantní návštěvnost vašeho webu
  • Více konverzí
  • Lepší povědomí o vaší značce
  • Vybudujete si autoritu v oboru
  • A v neposlední řadě důvěryhodnost

Jak chceme budovat kvalitní obsah pro ostrovychorvatska.cz

V našem „ukázkovém“ projektu ostrovychorvatska.cz chceme samozřejmě zaujmout návštěvníky především kvalitním obsahem. Do budoucna bychom rádi popsali všech 79 chorvatských ostrovů. Soustředit se budeme na praktické články, s konkrétními tipy na ubytování, pláže, výlety či jiné atrakce na konkrétních ostrovech. Jak se nám to daří, můžete na stránce postupně sledovat.

Závěr

Budování kvalitního obsahu je časově náročná činnost. Pořádné výsledky jsou vidět po měsících práce, ale stojí za to. Pokud váš obor nemá jepičí charakter, tak by se vám prostředky vynaložené do budování kvalitního obsahu měly mnohokrát vrátit. Tvorba kvalitního obsahu je dlouhodobá strategie a tak je také třeba k ní přistupovat.

5 nekonvenčních marketingových tipů

Stáhněte si 5 tipů, jak dělat marketing netradičním způsobem, a odlište se tak od konkurence.

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Tento článek má 0 komentářů

  1. Kvalitni obsah je bezpochyby fain. Jenze ekonomicky to neni tak jednoznacne. Ja provozuji docela velke mnozstvi webu nektere maji hodne kvalitni obsah, jine jsou naopak desny bullshit. Co se zisku tyka pak prumerne vyhrava z takovy horsi stred, pricemz i nektere hruzy za ktere se opravdu stytim, na tom nejsou spatne.

    Naopak s kvalitnim (a tedy i drahym) obsahem mam pomerne spatne zkusenosti, protoze se casto vubec nevyplati.

    Uvedu priklad: mam travel weby udelane na zaklade nekolikamesicniho pobytu, obsahujici overene, kvalitni informace, plne vlastnich fotek okorenene videem, jejich ziskovost je pritom jen par desitek procent lepsi nez nesrovnatelne levnejsi weby, na ktere jsem koupil nejlevnejsi text, o kterem vim, ze je to slepenina z neoverenych a castecne vymylenych informaci a ten okorenil free fotkami z netu. Vyhledavace rozdil nepoznaji a navstevnici casto taky ne.

  2. Petře, pokud provozuješ více projektů, tak ti samozřejmě rozumím. Investice do kvalitního obsahu má smysl především u projektů, u kterých můžeš sledovat návratnost v řádu vyšších měsíců nebo i let. A to, že teď slepený bullshit zatím občas funguje, neznamená, že tak bude i do budoucna kdy kroky, především Googlu, ukazují vcelku jasný postoj k slepování obsahu a podobným technikám.

  3. Souhlasím s Petrem, že to zatím vyhledávače nepoznají a proto se vyplatí dělat i nekvalitní weby. Já osobně jich pár mám a využívám je k financování kvalitnějších webů, kde ta tvorba stojí daleko víc, ale výdělky tomu neodpovídají. Zatím 🙂

    1. Poznají to ale návštěvníci. Pokud děláte seriózní web a není na něm žádný zajímavý obsah, návštěvníci ho podle toho budou také hodnotit. Navíc kvalitní obsah často slouží jako skvělý zdroj zpětných odkazů. Tomáš netvrdí, že nekvalitní weby a obsah nefunguje. Ale rozhodně ho nedoporučuje vytvářet, pokud jde o seriózní projekt.

  4. Tomasi ja s tebou souhlasim pokud se bavis o navratnosti v horizontu mesicu. U let uz s tim mam problem. Internet se totiz strasne rychle vyviji. Weby, ktere jsem delal pred 5 lety dosluhuji a jsou temer k nicemu, weby 10 let stare uz jsou mrtve.

    K ostatnim: podle mne vyhledavace nejsou a ani nikdy nebudou schopny poznat kvalitni obsah, pokud to nerozezna navstevnik, a ten to podle mych zkusenosti nepozna. Meril jsem a porovnaval dobu stravenou na strankach. Staci libiva grafika a ctivy text a navstevnici zustavaji a vraci se, pritom jim nevadi, ze info o destinaci je z velke casti neaktuali a dokonce i chybne (kolikrat jeste kvuli fakticke chybe ziskam zpetny odkaz). Naopak kdyz si dam zalezet na informacne kvalitnim obsahu, kdy vse nekolikrat overuji a aktualizuji, tak tim neziskam nic navic, naopak cas straveny na strance se snizuje (mozna horsi ctivost textu, kde si clovek da zalezet na presnosti, mozna lide kvalitni informace proste nechteji) – pritom cena toho druheho textu je nekolikanasobne vyssi.

    1. Petře, internet se sice mění – s tím souhlasím, ale jsou obory, kde změny jsou pomalejší a investice do kvalitního obsahu se imho vyplatí i v řádu několika let. Pokud máš ověřené, že je výhodnější dělat nekvalitní stránky, s vědomými chybami jako součást linkbuildingu, tak ti gratuluji, ale podle mě to není dlouhodobě udržitelná cesta seriózního podnikání na internetu. Nicméně, pokud bys někdy napsal článek na téma „Jak se vyplatí dělat nekvalitní obsah“ (není-li i tento tvůj komentář součástí tvé strategie:-)), rád si ho přečtu.

    1. Můžeš sledovat, zda ho někdo nekopíruje a pak se bránit právní cestou, pokud by obsah nechtěl dotyčný odstranit. Důležité je vydat obsah a nechat si ho rychle zaindexovat, aby vyhledávač věděl, že jsi asi jeho majitelem, protože u tebe se objevil jako první. Dále jistým řešením je umístění si hlášky, že texty mají lidé zakázáno kopírovat bez souhlasu autora a dát si copyright na stránku. Nástrojem je například google.com či copyscape.com pro hledání duplicit. Pro hledání obrázků slouží http://www.tineye.com/. Dalším nástrojem je pak až právník. 🙂

    1. Ano, to je také možnost např. ve WP jsou na to pluginy. Problémem těchto nástrojů je, že většinou blokují u uživatele pravé tlačítko myši, což neumožňuje uživatelům potom otevírat interní odkazy do více oken. Další nástroje neznám a jistota je to, co píše Josef.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close