Jan Ambroz1

Rozhovor s českým odborníkem na copywriting Janem Ambrožem

V dnešním příspěvku publikujeme první z pěti rozhovorů, které jsou součástí přílohy naší nové knihy Obsahový marketing – Nakrmte internet vaším obsahem. Tentokrát to je rozhovor s Janem Ambrožem.

Ten se věnuje copywritingu v Dobrém webu, v rámci kterého vytváří či reviduje texty pro internetové stránky firem. Dohlíží na kvalitu obsahu a stará se, aby texty na webu prodávaly. Vede školení zaměřená na web copywriting. Jeho články najdete na Copywriter.cz, na Lupa.cz či v papírových médiích.

Jana Ambrože jsme se zeptali na několik otázek o obsahovém marketingu, jeho názor na tento nový způsob marketingu, zkušenosti a doporučení pro všechny, kteří s ním začínají.

Jaký je váš názor na obsahový marketing? Jak si odhadujete jeho budoucnost v dalších několika letech?

J. Ambrož: Tipuji, že obsahový marketing v příštích letech nezmizí, protože svou funkčnost prokazuje tisíce let – od doby, kdy lidé malovali na stěny, tesali do kamene, psali na papyrus, zavedli notovou osnovu nebo rozjeli knihtisk a začali své myšlenky, dovednosti, hodnoty a cíle zaznamenávat a sdílet. Mění se strategie – kanály, formy, taktiky. Na rozdíl od některých zpráv si myslím, že doba je a bude zacílenému obsahu nakloněna. Lidé ho konzumují ve všech volných chvilkách a v několika zařízeních najednou. Čekám, že firmy budou dále přebírat některé mediální postupy a formáty. Úpadek klasických médií a propouštění schopných novinářů bude příležitostí pro brand journalism.

Kdy jste se s obsahovým marketingem poprvé setkali? Kde získáváte informace o nových trendech obsahového marketingu?

J. Ambrož: Znáte ty dětské čokoládičky s hračkou, rébusem nebo komiksem, nejlépe na pokračování? Obsah balení mě motivoval, abych motivoval rodiče k opakovanému nákupu čokolády. Zanedlouho jsem se drobného content marketingu dopustil sám vydáváním školního časopisu a o dalších pár let později, když jsem začal nabízet copywriting a potřeboval jsem potenciálním klientům naznačit svou kompetenci.

Informace o trendech získávám u svého okolí – pozoruji, proč čtou a kupují „čokoládu ABC“ a ne třeba jinou. Vedle toho sleduji profesionály na sociálních sítích a články z webů jako ContentMarketingInstitut.com, Contently.com, Hubspot.com a skupiny na LinkedIN. Rád čtu firemní časopisy a kvůli příběhům i média – nejen celostátní, ale i regionální. Občas zajdu na naše konference, v Helsinkách jsem navštívil Content Strategy Forum 2013.

Oslovila vás v poslední době nějaká značka, která obsahový marketing používá ke své propagaci? Jaká a proč?

J. Ambrož:  Inspiraci vidím třeba u profesionálních sportovních klubů. Pro jejich byznys a cílovou skupinu je nabídka obsahu klíčová. I když se hlavní produkt podává třeba jednou týdně 90 minut, je neustále podporován zajímavými informacemi ve formě videí, textů, fotek, aplikací a zapojením zaměstnanců online i offline. V ČR je tomu nejblíže fotbalová Sparta.

Jaké jsou podle vás hlavní výhody a nevýhody obsahového marketingu?

J. Ambrož: Podporuje podnikání, která jsou autentická, zajímavá, užitečná, hodnotná a kvalitní. Obsahový marketing bývá trvalejší než klasické reklamní kampaně. Nevýhody? Stojí čas, peníze a dlouhodobé úsilí jako cokoliv jiného, co je třeba dělat pořádně. Výsledky se nedostaví hned. Také není legrace jít s kůží na trh, pod něco se podepsat a čelit reakcím. Je potřeba žít s vědomím rizika, že digitální obsah nemáte pod 100% kontrolou, může být kopírován i nenávratně smazán třetí stranou. Obsahový marketing není žádoucí u podnikání s jednorázovými obchodními případy, které nestojí o vztahy a zpětné vazby.

Jak vnímáte vztah SEO a obsahového marketingu?

J. Ambrož: Výstupy SEO spoluvytvářejí obsahovou strategii pro obsahový marketing v digitálním prostředí.

Co byste chtěli vzkázat všem, kteří s obsahovým marketingem začínají?

J. Ambrož: Aby začali obsahovou strategií – popřemýšleli, pro koho obsah vytvářejí, v čem je prospěšný, kam ho umístí, co od něj čekají, co s ním bude dál a kolik to celé stálo. Texty, fotky a videa jsou jen forma, která pomáhá předat hodnotu, ať je to pro danou cílovku cokoliv – třeba vyřešený problém nebo dobrá nálada. Content marketing ale neznamená vytvářet balast pro Facebook.

Závěr

Jestliže si chcete prohlédnout všechny rozhovory a získat naši knížku zdarma, stáhněte si ji v sekci Publikujeme na našem webu.

Tereza Brousilová

Tereza vyhledává informace, upravuje dokumenty a zpracovává korekturu článků a textů. Spravuje také www.nejinfografiky.cz a www.ceskeinfografiky.cz. Její největší vášní je hudba.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close