Social

10 tipů, jak začít se sociálními sítěmi

Pokud ještě nejste na sociálních sítích, je dnešní článek určen přímo Vám. Pravděpodobně uvažujete takto:  sociální sítě nejsou pro nás vhodné,  nemáme na ně čas, neumíme to s nimi. Nebo si myslíte, že správa profilů na sociálních sítích je drahá věc a nic by vám to nepřineslo. V minulém článku jsem psal o tom, jak použít sociální sítě k tomu, abyste díky nim vydělávali více peněz. Pojďme si dnes sociální sítě představit pro ty z vás, kteří zatím pouze koketují s myšlenkou prezence na nich.

Facebook slovníček pro začátečníky

Úplné „social media“ začátečníky by mohly překvapit některé výrazy, které se v souvislosti s přítomností na sociálních sítích používají:

  • Like – Virtuální vyjádření kladného hodnocení. Když se někomu váš obsah líbí, může svůj názor vyjádřit „lajkem“.
  • Status – To, co máte na srdci a chcete to svým přátelům/fanouškům sdělit.
  • Timeline – Část vašeho profilu, ve které se chronologicky zobrazují vaše statusy, fotky a veškerá aktivita.
  • Přátelé, fanoušci – Ti, kteří se o váš obsah zajímají.
  • Newsfeed – Vidíte v něm konstantní proud aktivit vašich přátel/značek, které sledujete.
  • Page – Slouží jako prezentace vaší firmy na Facebooku, firemní profil.
  • Cover photo – Obrázek zobrazující se na vrchu vaší Facebook page. Měl by charakterizovat  vaši značku.
  • Apps – Aplikace rozšiřují možnosti interakcí s vašimi fanoušky.
  • Tabs – Záložky. Najdete je  na pravé straně od vašich informací. Můžete do nich umísťovat jednotlivé aplikace.
  • Mobile upload  – Obsah nahraný přímo z mobilního telefon na váš profil.
  • Tagging – Označení osob nebo značek na nahraných fotografiích.

Kdo je na sociálních sítích

V dnešní době již skoro všichni. I proto byste měli o přítomnosti na sociálních sítích uvažovat. Sociální sítě dnes již neslouží pouze hrstce adolescentů, ale jsou na nich i lidé starší. Zastoupení věkových skupin na Facebooku je více než rozmanité, posuďte sami:

Zdroj: Screenshot z  socialquickstarter.com

Proč být na sociálních sítích

Sociální sítě kompletně změnily způsoby, jakými komunikujeme  mezi sebou, a vztahy ke značkám, které máme rádi. Díky komunikaci na sociálních sítích mají názory zákazníků mnohem větší váhu a svým způsobem se sociální sítě vztah zákazník – značka značně demokratizovaly. Marketing už není doménou klasických, masových médií, ale jeho síla se přesunula do rukou jednotlivých značek. Značky se staly producenty kvalitního obsahu a se svými příznivci samy komunikují prostřednictvím sociálních sítí.

Pokud si vašich zákazníků vážíte a chcete s nimi komunikovat, zaměřte svoji působnost na sociální sítě. Vaši zákazníci to ocení. Je to moderní a důvěryhodný způsob komunikace s vašimi klienty.

Hlavní doménou sociálních sítí je rychlost sdílení informací. To, že se někomu bude váš názor, vaše událost nebo stránka líbit, se v reálném čase může dozvědět velké množství ostatních uživatelů sociálních sítí. Rychlejší je poslat zprávu svým příznivcům tímto způsobem, než vydávat papírové prohlášení. Dalším, neméně zanedbatelným kladem, je podpora důvěry ve vaši značku.

Vaši fanoušci se rádi dozví zajímavé informace ze zákulisí vaší firmy či o vás samotných. V dnešní konkurenci jsou tyto projevy otevřenosti jedním z faktorů, které rozhodují o získání nových a udržení starých zákazníků.

10 tipů pro odstartování skvělé kariéry na sociálních sítích

Následující tipy vám pomohou při počátečních rozpacích na sociálních sítích.

1. Vybudujte si své posluchače sami

Nekupujte si fanoušky. Existují firmy, které vám za určitý finanční obnos seženou fanoušky. Nenechte se svést vidinou rychlého zisku fanoušků. Takto získaní fanoušci jsou pro vás absolutně zbyteční. Proč? Ve vaší posluchačské základně je důležité mít relevantní fanoušky, kteří o váš obsah stojí, budou ho sdílet se svými přáteli a budou s vámi skrze sociální sítě komunikovat. Je lepší mít méně aktivních fanoušků než více neaktivních.

2. Dodávejte kvalitní obsah

Kvalitní obsah je alfou a omegou vaší přítomnosti na sociálních sítích. Nekrmíte-li své fanoušky neustále kvalitním, hodnotným a nejlépe navíc vtipným obsahem, tak se jejich řady o nové členy nebudou rozšiřovat. Nejlepší způsob, jak získávat nové fanoušky, je využít vašeho blogu. Články z blogu můžete snadno na sociálních sítích publikovat, a získávat tak na zajímavý obsah nové fanoušky.

3. Přemýšlejte, jaké sociální sítě využít

Každá sociální síť má své specifické uživatele. Zapřemýšlejte, jaké sociální sítě se vám vyplatí a jaké nevyplatí využívat. Dalo by se říct, že Facebook je dnes „povinnou“ sociální sítí pro všechny a přítomnost na ostatních je již na vašem uvážení. Zanalyzujte počty fanoušků na jednotlivých sociálních sítích u vaší konkurence a podle výsledku se rozhodněte, které sociální sítě se vám vyplatí využívat.

4. Dodržujte plán – celoročně

Kvalitní strategie na sociálních sítích je přímo závislá na vaší vůli. Pokud ale chcete působit opravdu přesvědčivě, tak musíte pravidelně, několikrát denně po celý rok posílat příspěvky a zajímavý obsah. Zrušte výjimky a buďte na sociálních sítích důslední a konzistentní.

5. Ptejte se, žádejte odpovědi, proste o komentáře

Ptejte se svých fanoušků na jejich názory, nebojte se být kontroverzní, mluvte k nim přímo. Pokud píšete články, vždy závěrem článku požádejte o komentář. Buďte v komunikaci asertivní a uznávejte názory druhých. Jedině tak si u komunity vybudujte respekt.

6. Na Twitteru používejte seznamy

Na Twitteru jsou skvělým pomocníkem ve hledání nových, relevantních followerů seznamy (lists). Seznamy uživatelé můžou vytvářet buď soukromé, nebo veřejné. Pokud narazíte na veřejný seznam u někoho z vašich followerů, neváhejte a sledujte ho. Snadným způsobem tak získáte relevantní informace od těch správných lidí.

7. Sledujte vaše klienty a oborové konkurenty

Možná váháte nebo vůbec nevíte, koho sledovat či následovat. Zamyslete se, kdo jsou vaši konkurenti a přidejte si jejich stránky do svých sledovaných. Velice rychle se tak dozvíte jakékoli novinky a flexibilně můžete na svou konkurenci reagovat. Stejně tak čiňte se svými klienty, poznáte je tak blíže a vaše služby či výrobky jim snáze přizpůsobíte.

8. Vytvořte si unikátní, zapamatovatelný „tón“ komunikace

Tón komunikace by měl být unikátní, lehce zapamatovatelný. Šijte ho na míru cílové skupině, ke které promlouváte. Jinak budete komunikovat s manažery či vlastníky firem a jinak s 15tiletými fanoušky. Zamyslete se, kdo jsou vaši fanoušci, a podle toho s nimi kdekoliv na internetu (články, blog, sociální sítě) komunikujte.

9. Co byste měli vaší přítomností na sociálních sítích sledovat 

V minulém článku jsem psal, že sociální sítě nejsou vhodné pro přímý prodej. K čemu tedy sociální sítě primárně používat?

  • Naslouchejte jimi svým zákazníkům
  • Šiřte skrze sociální sítě svá poselství a cíle
  • Identifikujte influencery, využijte jejich vlivu k šíření vašich myšlenek
  • Pomáhejte svým klientům. Vaši fanoušci si mohou na sociálních sítích lépe pomáhat navzájem, vy můžete příležitostně pomáhat jim
  • Integrujte své zákazníky do svého bussinesu. Dejte jim příležitost sdílet váš zajímavý obsah. Učiňte je samotné zajímavými.

10. Kolik peněz vás přítomnost na sociálních sítích bude stát

Tolik, kolik jste ochotni jim věnovat času. Nejvíce času vám spolkne hledání zajímavého obsah, tvorba vlastního kvalitního obsah, celková aktivita a odpovídání na dotazy na sociálních sítích. Měřte své činnosti a zjistěte, kolik času vám jednotlivé fáze zabírají. Díky tomu budete později schopni vaši práci zefektivnit. Používejte Google Analytics nebo Facebook Insights.

Závěr

Jaké tipy máte pro přítomnost na sociálních sítích vy?  Na co se chcete zaměřit, na co se již zaměřujete?

Sociální sítě a jejich specifika

Stáhněte si přehled sociálních sítí a jejich specifik a využijte jejich potenciál naplno.

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close