skip to Main Content

Pravidla Facebooku, Instagramu a dalších sociálních sítí, která se vyplatí znát

Ať už spravujete jakýkoliv profil na kterékoliv sociální síti, měli byste znát její pravidla a podmínky používání. Tento soubor zásad jasně určuje, co si na dané síti můžete a nemůžete dovolit. Porušení těchto pravidel může mít za následek klidně až úplné zrušení vašeho firemního účtu, profilu nebo stránky a tím i nenávratnou ztrátu všeho, co jste na nich budovali. Není proto radno si se zásadami zahrávat, protože neznalost vás rozhodně neomlouvá.

Nepodceňujte zásady komunity

Své firmě můžete dnes založit stránku na Facebooku nebo na Instagramu na pár kliknutí. Tvorbou profilu ale vše nezačíná a ani nekončí. V úvahu byste měli brát i aktuální Smluvní podmínky a zásady a také Zásady komunity. Ty se vztahují nejen na obsah (příspěvky, komentáře a podobně), ale také na reklamy, u nichž budete na nepříjemnosti narážet častěji a je třeba si dávat obzvlášť pozor. Nejde však o příliš zábavné čtení, a proto vám přinášíme shrnutí těch nejpodstatnějších pravidel, která by vám neměla uniknout a platí povětšinou pro všechny nejpoužívanější sociální sítě.

Pokud chcete působit například na Facebooku nebo Instagramu, nesmíte podle standardních zásad komunity:

  • Publikovat obsah, který znázorňuje nahotu nebo je sexuálně vyzývavý.
  • Psát nenávistné projevy, věrohodné výhrůžky nebo přímé útoky na jednotlivce či skupinu osob.
  • Publikovat obsah znázorňující sebepoškozování nebo zbytečné násilí.
  • Vlastnit falešné nebo podvodné profily.
  • Vytvářet obsah s citlivými osobními údaji.
  • Vytvářet spam.

Účet vám ale mohou omezit, nebo dokonce zablokovat i v případě, že se týká omezeného typu zboží a služeb. Mezi ty se řadí třeba střelné zbraně, alkohol, tabákové produkty nebo léčiva na předpis. Firmy, které podnikají v těchto oblastech, mají také velmi přísná pravidla pro reklamy a často jim ani nejsou umožněny.

Přečtěte si, co dělat, když vám zablokují účet pro reklamu.

Jak je to s publikací cizího obsahu?

Na sociálních sítích byste neměli sdílet žádný materiál, který jste nevytvořili přímo vy a nemáte k tomu výslovný souhlas autora. Pokud používáte fotografie, hudbu, text nebo jiný obsah bez povolení autora, můžete porušovat autorská práva. I když z použití možná zrovna nezískáváte žádné peníze.

Autorské právo se vztahuje také na záznamy mluveného slova, knihy, hry a spoustu dalšího. Abyste předešli riziku smazání obsahu, zveřejňujte ideálně jen ten obsah, který můžete považovat za svůj. Samozřejmě ale existuje řada výjimek, které uvádějí platformy zpravidla ve svých nápovědách, jako například Instagram.

Nahráním fotografie, videa nebo jiného materiálu na Facebook, Instagram a další sítě dáváte zároveň platformám právo na jejich další využití. Jste-li jejich autorem, je důležité proto zvážit, jestli jste ochotni majitelům (například společnosti Meta) tuto licenci udělit. Vaše fotografie, videa či příspěvky může společnost totiž dále využít ke komerčnímu účelu, aniž byste z toho vy měli prospěch nebo nárok na odměnu.

 

Máte správně vyplněné Meta účty?

Stáhněte si zdarma checklist správného nastavení Meta účtů pro Facebook, Instagram a Meta Business Manager.

Dejte si pozor na pravidla soutěží na Facebooku a Instagramu

Soutěže se řadí mezi jeden z nejoblíbenějších formátů příspěvků napříč sociálními sítěmi. Přinášejí nové sledující a zvyšují povědomí o stránce a tím pádem i o vaší značce. Právě soutěže jsou ale zároveň typem obsahu, který sociální sítě regulují poměrně striktními pravidly. A bohužel na ně spousta firem často zapomíná. Před zveřejněním soutěžního příspěvku se proto ujistěte, že

  • je soutěž v souladu s legislativou země, ve které je pořádána,
  • máte sepsaná kompletní pravidla soutěže, na které v příspěvku odkazujete,
  • příspěvek obsahuje informaci, že daná sociální síť není pořadatelem ani sponzorem soutěže a nijak za ni nezodpovídá.

Celá pravidla soutěže můžete sepsat jako blogový článek nebo vytvořit dokument, který umístíte na váš web. Pravidla by měla soutěžící informovat o tom,

  • jak bude soutěž probíhat,
  • jak ji budete vyhodnocovat,
  • jaká je výhra a jak ji budete vítězi předávat,
  • jak budete nakládat s osobními údaji zúčastněných i vítězů,
  • jak budete používat případný obsah, který vám uživatelé v rámci soutěže zašlou (např. fotky, videa).

Doporučujeme také zmínit, že si vyhrazujete právo na změnu pravidel, čímž se pojistíte před nepředvídatelnými situacemi. Co si pod tím představit? Například zrušení divadelního představení, na které vyhrál některý z vašich sledujících v soutěži lístek.

Proč je dobré soutěže na Facebooku pořádat, na co si dát pozor a jak je vyhodnocovat se dozvíte v našem dalším článku

Závěrečné tipy pro správné používání sociálních sítí

  1. Přečtěte si pravidla, zásady a podmínky používání dané sociální sítě a dodržujte je. Najdete je zde: Meta, TikTok, YouTube, LinkedIn a X.
  2. Uveďte na profilech o sobě a své firmě pravdivé informace.
  3. Dejte si pozor, abyste měli svolení k publikovanému materiálu, pokud nejste jeho autorem. Případně uvádějte zdroj.
  4. Nesnažte se sledující lákat na nepravdivé a neférové nabídky.
  5. Nezapomínejte zveřejnit kompletní pravidla soutěže a vždy je aktualizujte.
  6. Pokud vám platforma nějaký obsah smaže kvůli porušení autorských práv a vy víte, že jste v právu, obraťte se na podporu s žádostí o přezkoumání. V případě, že byste žádost neodeslali, může vám při opakovaném zamítání obsahu hrozit zrušení účtu.
  7. V komplikovanějších záležitostech doporučujeme obrátit se na právníka, který se na problematiku sociálních sítí zaměřuje.

Tento článek byl naposledy aktualizován 5. 10. 2023 Oldřiškou Hradcovou. Původní článek vznikl 18. 8. 2014. 

Naučte se základy marketingu na sociálních sítích ZDARMA

Zviditelněte svou firmu a budujte brand. Školení sociálních sítí s praktickými ukázkami a srozumitelným výkladem. Těšíme se na vás!

Sdílejte:

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top