skip to Main Content

Svatá trojice sociálních sítí: Jak uspět na Facebooku, Instagramu a YouTube?

Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Snapchat, TikTok a desítky dalších – to vše jsou sociální sítě, které v Česku používá přes 77 % populace. Oslovte všechny tyto uživatele i vy se svou nabídkou a začněte své podnikání na sítích prezentovat. V dnešním článku vám představíme 3 nejpoužívanější platformy a poradíme vám, jak s nimi pracovat, abyste podpořili svůj brand.

Facebook – sociální síť, na které nesmíte chybět?

Facebook podle dat ze začátku roku 2023 používá v našich končinách téměř 5 milionů uživatelů. Společně s YouTube se tak jedná o nejrozšířenější sociální síť, na které má dnes profil už téměř každý. Facebook proto nabízí nejširší okruh uživatelů, které můžete oslovit. Zároveň s tím se ale na této platformě nachází také největší zastoupení firem, a proto pro vás může být náročnější se vůči konkurenci prosadit.

Facebook se v posledních několika letech stal nepostradatelným prostředkem pro podnikání u celé řady firem. Založit si na něm můžete firemní profil, který je dnes už zcela oddělený od vašeho osobního. Díky tomu můžete například nejen lajkovat a komentovat cizí příspěvky ve jménu firmy, ale také využít plejádu možností placené propagace. 

Nástroj pro firmy – Meta Business Suite, který je s Facebookem přímo propojený, navíc obsahuje také spoustu vychytávek, které vám správu profilu usnadní. Například:

  • přehledy užitečných metrik,
  • plánovač příspěvků,
  • propojení Facebooku s vaším webem pomocí Meta pixelu nebo Conversion API,
  • tvorbu vlastních okruhů pro reklamy,
  • prezentaci katalogu produktů.

Mezi další výhody řadíme také rozsáhlou nabídku formátů příspěvků, které lze na profilech publikovat. Aby v záplavě obsahu právě ten váš vynikl a přitáhl pozornost vašich sledujících, doporučujeme se se všemi nabízenými formáty seznámit a pravidelně je střídat. Přečtěte si také, proč se vyplatí investovat do obsahu na Facebooku.

  • Statické příspěvky s textem, fotkou nebo grafikou

Facebook: Statické příspěvky s textem, fotkou nebo grafikou

  • Proklikové příspěvky s odkazem na váš web

Facebook: Proklikové příspěvky s odkazem na váš web

  • Videa nebo Reels

Facebook: videa nebo Reels

  • Příběhy
  • Události

Facebook: události

  • Živá vysílání

Facebook: živá vysílání

Tip od Včeliště

Další možnosti formátů pak umožňují facebookové skupiny. Ty navíc představují také vhodné místo pro rozšiřování povědomí o vaší značce, jelikož shromažďují uživatele se zájmem o konkrétní témata. Pokud to se sociálními sítěmi myslíte vážně, nezapomeňte si proto vyhledat relevantní oborové skupiny s vaší cílovkou a začněte v nich aktivně působit. 

Odpovídejte na dotazy ostatních nebo sdílejte jednou za čas užitečné rady či tipy, abyste se v očích členů skupiny prezentovali jako odborníci, na které se mohou obrátit. V případě, že to pravidla nezakazují, můžete ve skupinách také publikovat svou nabídku produktů nebo služeb. Případně si můžete založit také vlastní skupinu, ale vždy mějte na paměti, že by propagační a prodejní obsah neměl převyšovat ten vzdělávací a inspirační.

Pro koho je Facebook vhodný? 

Může se zdát, že pro každého. Zdaleka ne všichni vlastníci profilů na Facebooku jsou však na této síti aktivní. Především skupina mladší 30 let si profil ponechává spíše kvůli komunikaci pomocí přidružené aplikace Messenger, ale jinak mu příliš pozornosti nevěnuje.

Aktivní z hlediska reagování na obsah, jeho tvorby a sdílení jsou především lidé 35+. Pokud jako firma cílíte více na mladší generace, doporučujeme se zaměřit raději na druhou sociální síť z rodiny společnosti Meta, a tou je Instagram. 

Mekkou mileniálů a generace Z je Instagram

Instagram vznikl původně jako platforma pro ukládání foto vzpomínek. Dnes už ale funguje jako komplexní sociální síť, na které lidé sdílejí svůj životní styl, názory, inspiraci, kde se snaží ostatní i sebe vzdělávat a kde jsou v kontaktu se svým okolím i svými sledujícími. Firmy ho pak využívají nejen k šíření povědomí o své značce, ale také k propagaci i samotnému prodeji produktů a služeb.

Na této sociální síti se pohybuje přes 3,3 milionů Čechů, přičemž za nejaktivnější skupinu lze označit uživatele ve věku 18 až 30 let. Ti obsah nejen hojně konzumují, ale také vytváří. Instagram je v tuzemsku navíc i hlavním domovem influencerů, se kterými navazují spolupráce firmy napříč odvětvími. Vyzkoušejte influencer marketing i vy a přečtěte si o něm více.

Zatímco na Facebook si lidé chodí primárně pro aktuální a nové informace, na Instagram se přicházejí spíše pobavit, inspirovat nebo nakouknout do života ostatních.

Jaký obsah na Instagramu tvořit?

Platforma je postavena na sdílení vizuálního obsahu, tedy fotografií a videí z reálného prostředí, s čímž musíte počítat. Bez kvalitních fotografií a ochoty pravidelně tvořit krátká videa, takzvaná Reels, se totiž zkrátka neobejdete. Právě video obsah algoritmus Instagramu aktuálně nejvíce protěžuje.

Obsah můžete sdílet v běžných příspěvcích na profilu nebo v instagramových příbězích. Ty stejně jako na Facebooku zmizí po 24 hodinách (v případě, že je neuložíte do výběrů). Na Instagramu se příběhy řadí k nejsledovanějším typům obsahu, a proto je rozhodně zapojujte. Obsah pak můžete napříč sítěmi recyklovat.

Podívejte se na shrnutí formátů příspěvků:

  • Statické příspěvky s fotografií nebo grafikou

Instagram: statické příspěvky

  • Carousely s až 10 fotografiemi nebo grafikami

Instagram: carousely

  • Reels

Instagram: Reels

  • Příběhy

Instagram: příběhy

  • Živá vysílání

Vzhledem k neustálým aktualizacím a novinkám, které společnost Meta oznamuje, je vždy zapotřebí sledovat aktuální trendy a následovat je. Teprve tehdy budete schopni na Instagramu uspět.

Tip od Včeliště

Vizuální stránka sice hraje prim, ale bez správné textace nepřinese příspěvek žádoucí výsledky. V popiscích příspěvků pište krátké věty a text strukturujte do odstavců. Používejte také bodové seznamy pomocí smajlíků a vždy uveďte výzvu k akci. Ta sledujícím říká, co chcete, aby po přečtění příspěvku udělali. Například:

„Přečtěte si více v článku na našem blogu. Odkaz najdete v bio.“

Instagram neumožňuje přidávat do příspěvků proklikové URL adresy, a proto odkazujte na váš profil, kam odkaz přidejte.

Instagram: odkazovat na profil

YouTube není jen sociální sítí, ale především vyhledávačem

Věděli jste, že YouTube z hlediska počtu uživatelů dominuje v Česku všem sociálním sítím? Pravidelně ho totiž navštěvuje přes 8 milionů lidí, čímž se zároveň stal také třetím nejpoužívanějším vyhledávačem po Googlu a Seznamu. Pokud tak chcete rozkřiknout svou nabídku do světa, YouTube bude tou správnou platformou. Avšak pouze za předpokladu, že budete tvořit kvalitní, užitečná a zábavná videa.

Lidé často chodí na YouTube zjišťovat nové informace, vyhledávat návody, recenze nebo reálné ukázky například využití nějakého konkrétního produktu. Sdílet můžete také klasická propagační videa, na kterých představíte svou firmu nebo službu. Mnohem lépe ale bude fungovat obsah, který uživatelům něco předá nebo je pobaví.

YouTube umí také podpořit vaše SEO. Využijte proto potenciál, který jako vyhledávač nabízí, a zlepšete svou pozici ve výsledcích vyhledávání. Více si můžete přečíst v našem článku Jak správně optimalizovat videa na YouTube.

Stejně jako na dvou předchozích platformách, také na YouTube můžete podpořit svůj obsah placenou reklamou

Tip od Včeliště

Začleňte do svého publikačního plánu také kratší formáty videí do 60 sekund – YouTube Shorts. Ty dosahují skvělých výsledků a na rozdíl od běžných videí nemusejí být až tak vysoké kvality. YouTube shorts videa můžete duplikovat také na Instagram, Facebook nebo například na TikTok.

YouTube shorts

Inspirujte se na úspěšných profilech

Přemýšlíte, jak by mohl váš obsah na sociálních sítích vypadat? Nakoukněte na profily firem, které si už dokázaly vybudovat základnu věrných fanoušků.

Na Instagramu si skvěle vede například kosmetický e-shop Notino nebo módní obchod ZOOT. Oba pravidelně spolupracují s předními i menšími českými influencery, čímž o sobě neustále dávají vědět dalším potenciálním zákazníkům.

Na Facebooku si prohlédněte třeba firemní stránku Alza.cz, která umí dobře kombinovat prodejní a zábavný obsah. Na profilu taxi služby Liftago se zase zaměřte na jejich práci s komunitou sledujících v komentářích pod příspěvky.

Podívejte se také, jak své produkty prezentuje prostřednictvím videí na YouTube fitness e-shop FitnessDK. Ti si jako svou tvář zvolili online trenéra Aleše Lamku, který sledujícím produkty doporučuje, a není divu, že se mu daří je přesvědčit. Přece jen je všeobecně známo, že lidé věří lidem více než značkám.

Tento článek byl naposledy aktualizován 1. 10. 2023 Oldřiškou Hradcovou. Původní článek vznikl 8. 8. 2014.

Naučte se základy marketingu na sociálních sítích ZDARMA

Zviditelněte svou firmu a budujte brand. Přihlaste se do kurzu Jak začít na sociálních sítích s praktickými ukázkami a srozumitelným výkladem.

Sdílejte:

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top