Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
E-mail a grafický design – kdy si s vizuálem pohrát a kdy zvolit raději minimalistický design?
Volíte pro své e-maily spíše minimalistický vzhled, nebo si rádi pohráváte s obrázky, grafy a interaktivními prvky? Jaké jsou výhody a nevýhody obou přístupů? A kterou možnost raději zvolit v rámci e-mail marketingu, osobního e-mailu, přání nebo brandingu? Pojďme se v dnešním článku společně podívat na obecné zásady designu e-mailů.
Jak docílit toho, že vaše newslettery neskončí v koši?
Znáte to sami, denně vám přijde na mail spousta newsletterů, notifikací a promo akcí, které nečtete. Aby se tak nechovali i vaši adresáti, je třeba to vzít, jak se říká, „od podlahy“. Nejprve je třeba zvolit vhodný, spolehlivý a snadno ovladatelný software pro e-mail marketing. Doporučujeme vám například GetResponse.
Ve druhém kroku si musíte dobře uvědomit, na koho by měly vaše newslettery cílit. Kdo jsou lidé, kteří se přihlásili k odběru vašich novinek a newsletterů? Co je zajímá? Jak byste s nimi hovořili tváří v tvář? Newslettery jsou spíše volnější, přívětivější formou digitální komunikace; používejte tedy jazyk bližší tomu, kterým běžně hovoříte. Příjemcům se budou vaše maily lépe číst.
Zvolte správný formát
Také u e-mailingu často platí, že méně je někdy více. Jednoduchý design má i tu výhodu, že se lépe zobrazuje v mobilních zařízeních (pomocí responzivního designu). Uvědomte si, že lidé otevírají e-maily v desítkách různých klientů – volba minimalistického designu spíše zajistí, že nenastanou žádné problémy se zobrazením. Někdy dokonce můžete zvolit e-mail zcela bez grafiky – když například chcete, aby vypadal jako osobní.
Minimalismus ale neznamená, že by vaše e-maily měly být nudné a šedé. Spíše tím myslíme, že byste místo pestrobarevné palety barev v cirkusovém stylu měli raději zvolit jen dvě tři vzájemně sladěné. Udržte stejnou velikost tlačítek a grafických prvků, stejné členění a zarovnání textu. Text e-mailu by obecně měl být spíše kratší, málokdo udrží pozornost u čtení dlouhých traktátů. Přečtěte si, jak pomocí designu zlepšit konverze.
Kdy je bohatý design důležitější než jasné a stručné sdělení?
Krásný a bohatě zdobený design e-mailů je vhodný ve chvíli, kdy chceme zákazníkům spíše něco ukázat, zapůsobit na jejich emoce, než je přimět k nějaké akci. Dobrým příkladem mohou být vánoční nebo novoroční přání, kdy se chceme odlišit a ukázat také kreativitu svého marketingu. Dobrým příkladem jsou třeba známá vánoční přání Kofoly, která příjemce navíc vyzývají, aby si sám také vytvořil personalizované přání a někomu ho poslal. Tímto způsobem je možné branding propojit s virálním marketingem.
Takový e-mail určitě upoutá pozornost, nicméně bude také pravděpodobně drahý nejen na grafika, ale také na programátora (kodéra). Aby byl takový e-mail efektivní a nebyl jen drahou zbytečností, je třeba dodržet několik zásad:
- Design by měl být originální, odrážet unikátnost vaší společnosti a na první pohled by mělo být patrné, od koho přišel a co je jeho účelem.
- Zajímavé titulky jsou naprosto nezbytné – můžete odkazovat na sebezajímavější článek, ale bez atraktivního titulku na něj nikdo neklikne.
- Vytvořte atraktivní záhlaví, které připojíte ke každému newsletteru. Na tvorbě záhlaví si dejte načas. Měly by z něj být patrné vaše firemní hodnoty, přístup ke světu a ke klientům. Když příjemce otevře newsletter s hezky zpracovaným záhlavím, bude se spíše cítit, jako když dostane pěkný dárek, ne nechtěný spam.
- Zápatí je stejně důležité – dodá vašemu newsletteru úplnost. Sem patří nezbytné informace jako kontakty, odkazy na sociální sítě a také možnost sdílet informace s dalšími lidmi. Nezbytností zápatí je možnost odhlásit se z odběru. Zde byste měli být féroví a umožnit klientům snadné odhlášení. Schovávání odhlašovacího odkazu nebo dokonce jeho absence nepůsobí dobře. Je lepší mít 50 odběratelů, kteří si vaše maily pravidelně čtou, než 500, kteří je automaticky vyhazují do koše. Pokud zákazníkům jednoduché odhlášení z odběru neumožníte, můžete dokonce porušovat zákon (Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, §11, odst. 1, písm. b).
- Fotky a obrázky v newsletteru by měly být jen opravdu hezké, kvalitní a pečlivě zvolené. Pokud žádné takové nemáte, nezapomeňte na příští firemní akci či prezentaci produktu více fotit. Popřípadě je možné požádat grafika o vytvoření vhodných animovaných obrázků.
- Vybudujte v příjemcích očekávání – do newsletteru nepatří jen to, co jste udělali, ale i to, co se udělat chystáte. Touto formou můžete s komunitou svých příjemců sdílet příběh vývoje určitého produktu nebo služby. Jen se podívejte na současné filmy, seriály nebo počítačové hry. Kolik preview, trailerů a teaserů koluje na internetu dlouho před jejich vydáním?
- Zachovejte pravidelnost v posílání newsletterů – stará známá rada, která ale určitě neškodí připomenout. Naučte vaše příjemce očekávat další e-mail v určitém intervalu. Zkuste se ale strefit do hranice mezi pravidelným posíláním zpráv a spamováním.
Ještě přidáme radu na závěr: před posláním newsletterů vždy nejprve testujte. Vyzkoušejte, jak fungují v různých prohlížečích a klientech, na mobilních telefonech a tabletech. Dobrým nápadem je zkusit také A/B testování, při kterém nejprve vyzkoušíte na určitém vzorku nejlepší design a teprve poté začnete rozesílat.
Zvládnout internetový marketing a tvorbu designu na jedničku není snadnou záležitostí, vaše úsilí se vám však bohatě vyplatí. Doufáme, že náš dnešní článek přispěl k vaší cestě za úspěchem.
0 komentářů k zobrazení