skip to Main Content

Jaký zvolit CMS, aby se vám obsah snadno spravoval

V obsahovém marketingu je volba CMS podstatným rozhodnutím, jehož důsledky vás budou provázet po celý zbytek produkce obsahu. V dnešním článku bych vám rád představil, co to vlastně redakční systém je, včetně jeho základních funkcí, které by měl mít. V závěru článku vám prozradím hlavní výhody a nevýhody třech nejznámějších redakčních systémů.

Co to je CMS

Začátečníci možná nikdy podobnou zkratku neviděli, a proto by nejprve bylo vhodné ji patřičně vysvětlit. Jaký význam tato tři písmena mají? Dle Wikipedie zkratka CMS pochází z anglického termínu „Content management system„. Do češtiny bychom ji mohli přeložit jako redakční systém nebo publikační systém.

Redakční systém je software zajišťující správu dokumentů, ale v našem kontextu internetového marketingu se ve většině případů jedná o systém pro komplexní správu webového obsahu. Postupem času je stále více redakčních systémů tvořeno pouze webovou aplikací a pouze výjimečně programovým vybavením u klienta.

Nejčastější funkce redakčních systémů

Funkce jednotlivých redakčních systémů jsou velmi podobné. V zásadě se příliš neliší, a proto byste před samotným výběrem CMS měli zkontrolovat, zda se mezi jeho základními funkcemi nachází následující:

  • Tvorba, úpravy a publikování článků na internetu
  • Správa komentářů a diskuzí
  • Správa souborů, úprava a nahrávání vizuálního obsahu
  • Modifikace on-page SEO faktorů
  • Kalendář
  • Administrace a práva uživatelů včetně přístupových práv
  • Možnost rozšíření o další moduly – pluginy

Výhody použití CMS

Doby, kdy se obsah psal „ručně pomocí HTML“ v poznámkovém bloku a následně nahrával na web přes FTP, jsou naštěstí dávno pryč. Dnes, pokud máte v plánu váš nový web nějakým způsobem spravovat nebo rozvíjet, je volba vhodného CMS povinností. Ušetříte si spoustu námahy a práce se správou webu v budoucnu.

Jaké jsou hlavní výhody použití CMS:

  • Perfektní a flexibilní organizace obsahu
  • Výhodné a hromadné nastavení on-page faktoru SEO
  • Možnost rozšiřování o další funkce díky tisícům různých pluginů
  • Pohodlný administrátorský přístup k webu z jakékoliv lokace
  • Snadné použití a široká dostupnost různých šablon pro frontend webu
  • Díky CMS můžete vytvářet a dodávat čerstvý obsah na pravidelné bázi

3 nejznámější redakční systémy

K roku 2013 existují na trhu 3 nejvýznamnější bezplatné redakční systémy. Jak mají jednotlivé redakční systémy rozdělen celosvětový trh společně s dalšími hráči na trhu?

  • 54,4 % ovládá CMS WordPress
  • 8, 9% patří redakčnímu systému Joomla!
  • 7 % trh získal Drupal
  • 2 % Typo3
  • a zbylých 27, 7 % připadá na ostatní redakční systémy

Typo3 

Jak zjistíte, který CMS je pro vaše potřeby nejvhodnější?

Nejprve se budete muset rozhodnout, k jakému účelu budete váš redakční systém potřebovat. To, že se chystáte publikovat nový kvalitní obsah, je zřejmé. Pro obsahový marketing je důležité se rozhodnout, jak  budete řešit organizaci nového obsahu skrze CMS.

Jste-li náš pravidelný čtenář, vzpomněl jste si teď možná na článek o komplexních platformách, které vám pomáhají s tvorbou obsahu. Abyste mohli tvorbu a plánování obsahu vytvářet komplexně, je extrémně výhodné využít některého z programů pro organizaci obsahového marketingu. Většina těchto programů je snadno propojitelná s vaším základním redakčním systémem, takže se nemusíte bát, že byste přišli o nějakou z jeho výhod.

Před výběrem vhodného CMS byste si tedy měli alespoň předběžně vybrat program pro komplexní správu obsahového marketingu – pokud to  s obsahovým marketingem myslíte vážně.

Před výběrem samotného CMS si zkuste položit tyto základní otázky, které o jeho výběru z velké části rozhodují:

  • Budete vytvářet obsah na pravidelné bázi? Bude váš web mít sekci blog?
  • Bude obsah vytvářet více autorů? Píšete pro více různých person?
  • Chystáte se vytvářet obsah ve více jazycích?

Pojďme se nyní společně podívat na nejznámější druhy redakčních systémů, které jsou v současné době hlavními tahouny na trhu.

WordPress

Wordpress

WordPress je oblíbený, snadno dostupný a nejrozšířenější nástroj pro redakční správu webů.

Výhody WordPressu

  • Na WordPressu může publikovat váš obsah rozsáhlý tým autorů
  • Obrovské množství různých pluginů
  • Jednoduché používání pro začátečníky
  • Velké možnosti nastavení on-page SEO
  • Snadné přizpůsobení vašim potřebám (šablony, pluginy)
  • Velká flexibilita

Nevýhody WordPressu

  • Bezpečnost – je častým útokem hackerů
  • Nekompatibilita – starší pluginy nefungují na nových verzích
  • Většina  zdarma dostupných šablon vypadá stejně
  • Pro rozsáhlé obsahové weby, které produkují stovky článků měsíčně, je WordPress ne příliš vhodný

WordPress je ideálním systémem pro tvorbu webů, jejichž základním prvkem je obsahová sekce (blog). Jeho administrace je přehledná a komunita okolo WordPressu neuvěřitelně rozsáhlá. Dalo by se říct, že na WordPressu dnes postavíte jakýkoliv web a v žádném případě se za něj nebudete muset stydět. Kromě rozsáhlých možností následných modifikací má WordPress řadu výhod.

Joomla!

Joomla!

Joomla je druhý nejpoužívanější redakční systém na světě. V současnosti ho stáhlo přes třicet miliónů uživatelů a fungují na něm známé weby typu Linux.com

Výhody Joomla!

  • Přehledná administrace a celé uživatelské rozhraní
  • Silná vývojářská komunita
  • Opět tisíce různých pluginů (v Joomle! nazývaných „extensions“)
  • Podpora velká rozsáhlých obsahových webů

Nevýhody Joomla!

  • Čas nutný pro seznámení se systémem, složitější než WordPress
  • Složitější on-page optimalizace – musíte nainstalovat množství různých „pluginů“ oproti základní verzi ve WordPressu

Díky Joomle! máte možnost vybudovat velký stabilní obsahový web i menší obsahovou stránku typu blog. Stejně tak je Joomla! vhodná pro tvorbu malého až středního e-shopu. Sháníte-li ještě robustnější systém, podívejte se na Drupal.

Drupal

Drupal

Drupal je jeden z nejstarších redakčních systémů. Jeho první verze spatřila světlo světa v roce 2001 a od té doby se stále vylepšuje. Stejně jako WordPress a Joomla! běží na kombinaci PHP – MySQL. Pro vývojáře je Drupal extrémně  použitelný nástroj. Weby postavené na rozsáhlých databázích jdou na Drupalu s pomocí vývojářů efektivně vytvořit.

Výhody Drupalu

  • Vysoká flexibilita
  • Přátelský pro vývojáře
  • SEO friendly
  • Vhodné řešení pro velké subjekty
  • Stabilita

Nevýhody Drupalu

  • Menší množství bezplatných pluginů a šablon, než je k dispozici pro WP
  • Přílišná složitost pro běžného uživatele

Drupal je silný redakční systém vhodný pro zkušené vývojáře a velké projekty, ve kterých je upřednostňována stabilita a robustnost nástroje před uživatelskou jednoduchostí.

Závěr

Výběru vhodného CMS vyčleňte dostatek času. Vybírejte podle typu projektu, množství obsahu, které budete organizovat, i velikosti webu. Pro malé weby a většinu projektů stačí WordPress. Pro objemnější stránky po stránce obsahu (tisíce nových stránek měsíčně) zkuste Joomlu. Jestliže plánujete vyvíjet složitý a opravdu robustní web, využijte vývojářských možností Drupalu.

Jaký používáte redakční systém pro vaše projekty vy? Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho. Díky!

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

3 komentářů k zobrazení

  1. Zásadně nesouhlasím, že Drupal má nedostatek bezplatných témat (šablon) a modulů (pluginů).
    Možná jich má (i výrazně) méně, než Joomla a WP, ale slovo „nedostatek“ si to rozhodně nezaslouží.
    (Pro verzi 7.x a 8.x je k dispozici 14 tisíc modulů…)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top