Kolik Stoji Kvalitni Copywriting Jednoznacna Odpoved Neni

Kolik stojí kvalitní copywriting? Jednoznačná odpověď není!

Sdílejte:

Zdánlivě jednoduchá otázka má za sebou několik dalších otazníků. Co pro vás znamená kvalita? Co je pro vás levné a co už drahé? Hledáte jen copywriting, nebo chcete zajistit celý proces tvorby textu od návrhu přes realizaci až po finální korekturu a propagaci? Podívejme se společně na to, co dnes můžete očekávat od běžných freelancerů, copywriterů se zvučnými jmény i od marketingových agentur.

„Vždyť to máte za deset minut“ aneb Vítejte v copywriterském pekle

Copywriter na volné noze většinou pro své klienty píše za určitou částku za normostranu (= 1800 znaků s mezerami). Napsat jednu normostranu nesmyslů je nesmírně jednoduché, ale pokud má mít text informační hodnotu, dobře vypadat, zaujmout a přimět příjemce-čtenáře k akci, už to tak snadné není a rozhodně to není otázka deseti minut. Každý, kdo tímto nebo velmi podobným časovým údajem argumentuje, zřejmě ještě nikdy nenapsal kvalitní text, a tedy nezjistil, jak náročné to je.

O to náročnější je sepsat text odbornějšího rázu, který má uspět nejen mezi laickou veřejností, ale i mezi profesionály. Čas strávený tvorbou textu se automaticky navyšuje o studium problematiky, což může být hodina, ale třeba i půl dne.

copywriter

Drahé, nebo levné? Cena je relativní

To, zda je něco drahé, nebo levné, určuje primárně ten, kdo o službu stojí. Tedy vy. Když se vám líbí zbrusu nové BMW a standardně vyděláváte deset tisíc měsíčně, je pro vás drahé. Jestliže máte plat několikrát vyšší, může pro vás být i relativně levné. Stejně tak je to s nabízenými cenami copywritingu. Buď máte rozpočet na drahé služby, nebo můžete obětovat jen velmi malé částky. A ještě jedna věc stojí za zamyšlení: drahý copywriting nemusí být automaticky lepší než ten levnější.

Freelancerův poptávkový očistec

Když jste student, máte nadání a potřebujete si přivydělat nějakou tu korunu ke kapesnému, vezmete za vděk takovými portály, jako je například webtrh.cz. V poslední době v poptávkových inzerátech stojí výzva, aby textaři sami řekli, za jak vysokou částku jsou ochotni napsat jednu normostranu. Bývaly však časy, a možná ještě jsou, kdy se nabízená odměna pohybovala kolem 50 korun za normostranu. A jako bonus jste získali oslovení „pisálek“ (brrr!). Co si o takových nabídkách myslet? Situace mohou být následující:

čas

  • Jste vážně ten student, který to napíše a bude doufat, že dostane zaplaceno.
  • Jste freelancer, jakých jsou u nás spousty, a nutí vás to k úsměvu. Zadavatel poptávky se nejspíš zbláznil. Takhle byste si nevydělali ani na pojištění.
  • Jste copywriter se skvělou pověstí, výsledky vaší práce mají cenu zlata a vaši klienti to dobře vědí. Popadáte se za břicho.
  • Jste agentura. Myslíte si své. Za padesát korun dáte snad odstavec.

Vraťme se ke studentovi, případně ke copywriterovi, který začíná. Nějak prostě začít musí, potřebuje praxi, musí se vypsat a získat reference. I takový člověk vám může za 50 Kč napsat text, který čtenáři nadšeně zhltnou. Budete s ním spokojeni. Jenže – jak takového člověka najdete? Než nastuduje téma a napíše, co potřebujete, uplyne hodina, ne-li víc. Kdo je ochoten vyměnit hodinu času za takový peníz? A jaká je šance, že vážně najdete někoho, kdo chce psát a jeho nevýhodou je to, že nemůže zaujmout bohatými zkušenostmi, a ne někoho, kdo tu potřebnou normostranu naklepe za deset minut, nepřečte ji po sobě a na vaše připomínky se vykašle? Ne, odpověď neznáme. Jen chceme říct, že položit si takovou otázku je na místě.

Dalším specifickým poptávkovým webem je Easytask, kde běžní volnonožci hledají zakázky. Tam, zdá se, se začalo blýskat na lepší ohodnocení. Průměrná cena nabídky je kolem 300 Kč za normostranu a zadavatelé, kteří sem chodí shánět kopíky, už vědí, že na textu a jeho úrovni záleží. Nevíme, jestli se dá na Easytasku zbohatnout nebo se slušně uživit, ale alespoň nenarážíme na připomínky typu „kdo nenapíše stránku do 50 Kč, ať se ani neozývá“.

computer

Copywriteři, jejichž jména zní

V českém copywritingu najdeme několik osob, jejichž jména jsou všem profesionálům v oboru notoricky známá. A jejich sazba za normostranu obvykle začíná na tisícikoruně, protože dobře vědí, co je čeká. Že nejde jen o to, sednout si k počítači a psát, ale že jde o komunikaci s klientem, o poznání klienta, o analýzu jeho dosavadních textů, o promyšlení toho, co by mu nejvíce pomohlo, o nastudování materiálů. A nakonec o sepsání textu, který bude nabitý informacemi a okouzlí svou formou.

A cena se dál odvíjí třeba od počtu stran, které je potřeba sepsat (alespoň po prvním odhadu), od oboru a tématu (čím je copywriterovi bližší, tím méně času mu zabere jeho nastudování), od časového úseku, v jakém má tvorba textu se vším, co k ní patří, proběhnout – za expres služby se připlácí. A v průběhu práce mohou vyvstat další a další faktory ovlivňující konečnou cenu.

Ať už se budete chtít spolehnout na freelancera z Webtrhu, Easytasku a jiných poptávkových webů, nebo na zkušené a ostřílené profíky, musíte počítat s jedním zásadním faktem – jejich práce končí tím, že dopíšou a odešlou vám text, případně ho ještě upraví podle vašich představ. Zbytek je na vás.

Agentury účtují víc, ale starají se komplexně

Žádný text, byť sebelepší, vám nepřinese úspěch, pokud nevíte, jak s ním naložit a jak z něj vytěžit maximum. Vědí to však marketingové agentury, které kromě copywritingu poskytují i jiné služby, například optimalizaci pro vyhledávače nebo linkbuilding, vypracují celistvé strategie a podle nich potom postupují ony nebo si je k ruce pro další kroky vezmete vy. Agentury zajistí, aby vaše texty byly nejen přínosné a čtivé, ale také aby byly na internetu vidět a aby upoutaly pozornost v pozitivním slova smyslu.

Není proto divu, že se ceny za normostranu mohou vyšplhat i na tisíce korun. Za tu cenu však budete mít jistotu, že vzniklé texty nezapadnou mezi milióny ostatních. Na druhou stranu tomu tak není u všech agentur – některé poskytují jen samotný copywriting, cena je tedy nižší, ale výsledek je stejný jako u copywriterů-freelancerů. Nezajistí vám, že se vaše texty neztratí kdesi v matrixu.

byznys

Levný copywriting nemusí znamenat úsporu

Kvalita textů se do jisté míry odráží v tom, jakou odměnu copywriterovi nabídnete, respektive jakého copywritera si vyberete. Kvalitní text může vzniknout i za pakatel, ale šance, že najdete schopného copywritera, který bude dělat rozsáhlé odborné rešerše, aby ve finále dostal pár desítek korun, není největší.

Texty od copywriterů na volné noze nebo od agentur, které nabízejí copywriting samotný, mohou být úžasné, skvělé a bezkonkurenční, ale musíte se sami postarat o to, aby všechny ty výhody k něčemu byly – text musí být na internetu dobře dohledatelný, vyhledávače ho musí milovat.

O textech, které vznikají v agenturách a za které si agentury podle mnohých říkají hříšné peníze, lze uvažovat jako o investici do budoucnosti. Zaplatíte i několikrát více než u volnonožců, ale na druhou stranu bude o vaše texty postaráno od promyšlení tématu a formy až po propagaci, zviditelnění na internetu a tvorbu zpětných odkazů.

Ve finále tedy záleží na vás, zda preferujete levnou, avšak krátkodobou investici do textů, nebo si připlatíte za investici na několik let. Tak či tak vám přejeme při výběru copywritera šťastnou ruku!


Sdílejte:

Petra Malá

Copywriterka a správkyně sociálních sítí Včeliště.cz, absolventka dvou oborů Technické univerzity v Liberci, básnířka. Vášnivá lyžařka, milovnice psů a času stráveného za volantem i za klávesnicí.

Tento článek má 4 komentářů

  1. Podnětný text. Sám se zabývám nejen psaním textů, ale i jejich publikováním a propagací, provozuji síť blogů a sám vím, kolik času zabere napsání dobrého textu na téma, které neznám.Proto radši zadám text někomu, kdo mu rozumí a mne zůstává ta druhá část práce.

  2. Podnětný text. Sám se zabývám nejen psaním textů, ale i jejich publikováním a propagací, provozuji síť blogů a sám vím, kolik času zabere napsání dobrého textu na téma, které neznám.Proto radši zadám text někomu, kdo mu rozumí a mne zůstává ta druhá část práce.

  3. Dobrý den, máte v článku drobnou chybičku:
    „O textech, které vznikají agenturách a za které si agentury podle mnohých říkají hříšné peníze, lze uvažovat jako o investici do budoucnosti. “

    Někam se Vám zatoulala předložka v za slovem vznikají.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close