skip to Main Content

Odlákejte zákazníky snadno a rychle aneb 10 věcí, které v textu raději nepoužívat

Ať už jste se rozhodli otextovat si své stránky sami nebo jste k tomuto účelu přizvali copywritera, nepřestávejte číst následující řádky. Zde se totiž dozvíte, které věci by se ve vašich textech za žádnou cenu neměly objevit, pokud tedy neplánujete své návštěvníky a potenciální zákazníky už předem spolehlivě odradit.

Gramatické a stylistické chyby

To je kapitola sama o sobě. Pokud se v rovině stylistiky a gramatiky zrovna dvakrát jistě nepohybujete, přenechte tvorbu textů profesionálům, kterým není naše mateřština cizí a kteří dokážou se slovíčky opravdové zázraky. Není totiž nic horšího než perfektně vymazlený web (který musel být pekelně drahý) s množstvím překlepů, gramatických chyb a stylistických nesrovnalostí. To je jako vzít balík bankovek a prohodit jej oknem.

Dlouhé odstavce

Ideální řádek by měl mít 60–80 znaků. Více však – než na délce řádku – záleží na samotné délce odstavce. Ten by měl být tvořen přibližně 5 až 8 řádky. Proč? Zejména pro svou přehlednost. Nezapomínejte také na to, že každý odstavec by měl mít svůj vlastní příběh a měl by být oddělen atraktivním mezinadpisem. Nezapomínejte ani na odrážky, výčty, seznamy – také ty dokážou text zatraktivnit a udělat jej přehlednějším.

Více druhů zvýraznění textu

Rovněž s nejrůznějším zvýrazňováním textu byste to neměli přehánět. Nekombinujte tučné písmokurzívou, nekombinujte ani kurzívupodtržením. Vsaďte raději na jeden styl a ten ve svém textu používejte. Obecně platí, že důležité části je vhodné zvýraznit tučně. Kurzíva se používá zejména pro text v uvozovkách nebo samotnou přímou řeč. Podtržené písmo je vyčleněno zejména pro odkazy. I zde se proto držte starého známého: „méně znamená více“.

Značné množství textu

Nezahlťte čtenáře textem hned na úvodní stránce. Lidem se příliš číst nechce – to je bohužel skutečnost současné moderní doby. Zaměřte se raději na kratší texty, které v sobě ukrývají určitou vypovídací hodnotu. Vypusťte omáčku okolo a soustřeďte se na fakta, která mohou vaše čtenáře motivovat k setrvání na stránkách, případně k nákupu vašich produktů nebo služeb. Budou-li mít chuť, mohou se začíst do své oblíbené knihy, nikoliv do vašich stránek. A upřímně – komu z nás se chce prokousávat množstvím textu ve snaze najít konkrétní informaci? Raději použijeme magickou klávesovou zkratku ctrl+f, že?

 

10 věcí, které v textu raději nepoužívat

Velké množství barev

Barvy patří mezi jedny z nejpersvazivnějších složek textu (více o persvazi zde), jsou tedy skvělým sluhou, ale špatným pánem. Proto mějte na paměti, že ani množstvím nejrůznějších barev čtenáře, potažmo zákazníka neposadíte na zadek (alespoň ne v tom pozitivním slova smyslu). Úplně se vyhněte špatně čitelným barvám v poměru k nevhodně zvolenému pozadí. Terno neuděláte ani s kontrastními barvami, které více obtěžují, nežli přitahují. Vyhněte se také používání agresivních barev na velkých plochách (například červená, černá). A neposlední řadě myslete také na unavené oči čtenáře, kterého kombinace černé a bílé dovádí k šílenství. Při výběru barevného schématu proto mějte na paměti, že barvami má hrát duha, nikoli váš web!

Moře klíčových slov

Píšete pro lidi – své čtenáře, klienty, zákazníky, nikoliv pro internetové vyhledávače! Dělejte SEO s rozumem a s klíčovými slovy to příliš nepřehánějte, čtenář to stejně odhalí a raději váš web vymění za jiný, který má možná horší pozici ve vyhledávačích, o to více informací se z něj však dozví. I zde platí zlaté známé – „všeho s mírou“.

Nepřiměřené množství obrázků

Jako u barev nebo zvýraznění textu, i zde platí, že s velkým množstvím obrázků příliš čtenáře nepotěšíte. Je sice fajn text občas proložit nějakým tematickým obrázkem, avšak jeden, či dva menší na jednu stranu textu bohatě stačí. Ačkoli lidé více vnímají grafickou, nežli textovou informaci, postavit své stránky na obrázcích není tak úplně nejšťastnější volba.

Odborné výrazy

Vaše stránky by měly být srozumitelné všem bez rozdílu – pokud tedy nezakládáte odborný farmaceutický magazín nebo web týkající se právních klauzulí. Nechte texty, které hodláte na svém webu publikovat, přečíst nezávislé osobě, která nemá k oboru vašeho podnikání žádný výrazný vztah. Ono prokazovat své schopnosti a dovednosti na úkor neinformovanosti okolí není příliš fér a úspěch vám to rozhodně nepřinese.

Výzvy, které nic neřeknou

Neumisťujte do svého textu výzvy, které dávají čtenáři na výběr. Fráze jako: „V případě zájmu se zaregistrujte k odběru novinek“ nahraďte přesvědčivějším: „Zaregistrujte se k odběru novinek a už nic vám neunikne“. Výzva k akci  Call-to-Action dokáže zázraky i s vaším webem!

Polopravdy

Jejich zveřejňování na stránkách snad není ani nutné nijak zvláště rozebírat. Nikdy na svém webu neumisťujte informaci, jejíž pravdivost nemůžete ověřit nebo prokázat. Taková nepodložená informace, polopravda, nebo dokonce lež by vás mohla stát nejenom zákazníky, ale i značný finanční obnos.

A ani dnes si neodpustím jeden citát závěrem:

„Mnoho lidí si myslí, že zákazníci jsou jako autobusy.
Přijíždějí pravidelně a často. Mýlí se!“

Michael LeBoeuf – bývalý profesor managementu na univerzitě v New Orleans

Nejčastější chyby při psaní

Stáhněte si seznam nejčastějších chyb při psaní a vylepšete tak svůj copywriting.

Sdílejte:

8 komentářů k zobrazení

  1. Píšem dosť veľa textu. Avšak mám veľké problémy s gramatikou. Tak používam, word či firefox na opravu. No aj tak tam sú chyby. Už ma to nebaví, stále počúvať o gramatike, nenarážam na Vás, ale na môjho šéfa. Sľúbil mi podporu avšak tá nefunguje. Zohnal som kamoša, ktorý mi text opraví za jedno euro. A môj šéf to odmietol s tým, že podporu vybaví. No žiaľ nič. Natáčať videa a nahrávať mp3 je v našom kancli nemožné a tiež mám slabú mašinu. A samozrejme šéf chce obsahový marketing. Aj keď si text pozriem, ja tie chyby nevidím. Myslíte, že fakt gramatika v malom množstve pri slušnom obsahu je tak dôležitá? Pretože 350 slov a s toho päť chýb je iba 1,4%. Príde mi to choré drbať niekoho neustále za 1,4% a nevidieť 98,6%. Ako by ste poradili svojej najlepšej kamoške? Ďakujem za odpoveď. S pozdravom Miki

    1. Dobrý den Mikuláši,

      obávám se, že pro práci copywritera je výborná znalost gramatiky zcela nezbytná. Text může být sebevíce dobrý, ovšem gramatické chyby jej v očích čtenáře i samotného zadavatele značně znehodnotí. Doufám tedy, že se nebudete zlobit, když dám v této problematice za pravdu Vašemu nadřízenému, který Vás na chyby upozorňuje. Bylo by vhodné domluvit se na nějaké korektuře Vašich textů a v případě, že se s nadřízeným nedomluvíte, poohlédla bych se po jiném zaměstnavateli.

      Pěkný den a ať vám to píše,
      Vendula

  2. Píšem dosť veľa textu. Avšak mám veľké problémy s gramatikou. Tak používam, word či firefox na opravu. No aj tak tam sú chyby. Už ma to nebaví, stále počúvať o gramatike, nenarážam na Vás, ale na môjho šéfa. Sľúbil mi podporu avšak tá nefunguje. Zohnal som kamoša, ktorý mi text opraví za jedno euro. A môj šéf to odmietol s tým, že podporu vybaví. No žiaľ nič. Natáčať videa a nahrávať mp3 je v našom kancli nemožné a tiež mám slabú mašinu. A samozrejme šéf chce obsahový marketing. Aj keď si text pozriem, ja tie chyby nevidím. Myslíte, že fakt gramatika v malom množstve pri slušnom obsahu je tak dôležitá? Pretože 350 slov a s toho päť chýb je iba 1,4%. Príde mi to choré drbať niekoho neustále za 1,4% a nevidieť 98,6%. Ako by ste poradili svojej najlepšej kamoške? Ďakujem za odpoveď. S pozdravom Miki

    1. Dobrý den Mikuláši,

      obávám se, že pro práci copywritera je výborná znalost gramatiky zcela nezbytná. Text může být sebevíce dobrý, ovšem gramatické chyby jej v očích čtenáře i samotného zadavatele značně znehodnotí. Doufám tedy, že se nebudete zlobit, když dám v této problematice za pravdu Vašemu nadřízenému, který Vás na chyby upozorňuje. Bylo by vhodné domluvit se na nějaké korektuře Vašich textů a v případě, že se s nadřízeným nedomluvíte, poohlédla bych se po jiném zaměstnavateli.

      Pěkný den a ať vám to píše,
      Vendula

  3. Dobrý den,
    díky moc za podnětný článek, hezky to vše shrnuje. A moc se omlouvám, že budu jednou z těch, kdo si z těch 100 % vezme zrovna to jedno procento s chybou, jenže když ona je zrovna v tom odstavci o chybách, tak mi to nedá…
    „Dokáží“ je špatně. Jediný správný český tvar pro 3. osobu množného čísla je „dokážou“ (viz http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=dok%C3%A1zat). Fascinuje mě, jak se tento hyperkorektní tvar v posledních letech rozmohl… je to něco jako „aby jste“.
    Češtině zdar!
    Mějte se hezky.
    Petra

    1. Dobrý den, Petro,

      děkujeme za upozornění a vůbec se neomlouvejte, chyby by se v článku, který poučuje o chybách, neměly vyskytovat – nicméně i při kontrole může nějaká chybka proklouznout, zvlášť, pokud se jedná, jak sama říkáte, o hyperkorektní tvar, o němž většina lidí neví, že je špatně; v praxi se dále hojně setkávám například s tvarem „přeci“.

      Všechno zlé je však k něčemu dobré, věděla jste například, že v minulosti vzniklo díky hyperkorekci jméno František (z původního Francišek), které dodnes užíváme? Kdo ví, třeba budou tvary „dokáží“ a „aby jste“ za několik staletí naprosto běžnými.

      Ať vás nadšení pro český jazyk provází i nadále.

      Honza

    2. Zdravím,
      tak nějak jsem z odkazu pochopil, že správné jsou oba tvary – dokážou i dokáží. Viz. poznámka č.3:

      Stejně jako u předchozího typu lze i u typu „kupovat“ v 1. os. j. č. a 3. os. mn. č. užít dva stylově rozlišené soubory koncovek: neutrální -i a -í vedle hovorových -u a -ou. Oproti typu „krýt“ je pozice neutrálních koncovek -i a -í poněkud posílena tím, že umožňují lépe naznačit stavbu tvaru slova.

      Pěkný den
      Milan

      1. Milý Milane,

        sloveso dokázat patří do 1. slovesné třídy ke vzoru mazat, kde jsou neutrální koncovky -u, -ou. Koncovky -i, -í SSČ ani IJP neuvádějí – z historického hlediska se ve třetí osobně mn. č. nacházela koncovka -ú (tedy mažú), která se vyvinula v -ou, musel bych se tedy podívat do odborných publikací, proč se -i, -í považují za koncovky archaické. Ty se nyní nicméně užívají vlivem hyperkorekce, protože se „zdají být“ spisovnější než koncovky -u, -ou, které jsou, jak říkáte, u vzoru kupovat hovorové.

        Honza

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top