skip to Main Content

Vytvářejte příspěvky na sociální sítě jako profesionál

Ne nadarmo se říká, že obsah je král. S jeho pomocí můžete snadno vládnout sociálním sítím. Není na tom nic složitého. Stačí jen umět vytvářet poutavé příspěvky – s tím vám rádi pomůžeme. Pravidla a formáty se napříč sociálními sítěmi sice různí, ale některé zásady platí pro všechny. Zaměříme se proto jak na obecné rady, tak i specifika vybraných platforem.

Jak vypadá správný příspěvek na sociálních sítích? 

Definici správného příspěvku bychom samozřejmě vytvářeli jen těžko. Každý má jiné možnosti a každou cílovou skupinu také zaujme něco jiného. Přesto můžeme najít pár společných prvků, které se napříč nejoblíbenějšími příspěvky objevují. Takže co by vašemu příspěvku nemělo chybět?

Atraktivní fotka, grafika nebo video

Vizuální obsah je magnetem, který přitáhne uživatele bloumající vybranou sociální sítí. Videa a fotky se stále drží na prvních příčkách oblíbenosti u uživatelů, poutavou grafikou pak vždy zaujmete mnohem více než dokonale vyšperkovaným textem. Aby dokázali uživatelé v záplavě příspěvků rozeznat ty vaše, doporučujeme vám vytvořit si jednotný grafický styl příspěvků, který by měl vycházet z vašeho brand manuálu. Skvělým řešením je připravit si předem sadu šablon pro sociální sítě, které budete následně jen jednoduše měnit a upravovat.

Vhodné rozměry obrázků pro Facebook

  • Pokud sdílíte přímý odkaz, doporučený rozměr pro grafiku je 1200 × 628 pixelů.
  • U samostatně sdílené grafiky obdélníkového formátu je doporučený stejný rozměr 1200 × 628 pixelů.
  • U carouselu (= rotující formát) je ideální čtvercový rozměr alespoň 1080 × 1080 pixelů.
  • Pokud vytváříte události pro nadcházející akce, pak by měl mít úvodní obrázek události rozměry 1200 × 528 pixelů.
  • Facebook Stories připravujte vždy na výšku v poměru 9 : 16.

Na Instagramu se držte následujících formátů:

  • Čtvercové příspěvky: 1080 × 1080 pixelů
  • Příspěvky na výšku: 1080 × 1350 pixelů
  • Stories a Reels: 1080 × 1920 pixelů

Přečtěte si více o správných rozměrech obsahu také na LinkedInu a YouTube.

Výstižný a zajímavý popisek

Grafiku, fotku i video je vždy vhodné doplnit alespoň krátkým popiskem. Zatímco na sociální síti X nesmí text příspěvku přesáhnout 280 znaků, na Facebooku, Instagramu nebo LinkedInu se klidně nebojte rozepsat. Popisek by měl vždy přesně vystihovat to, co se daným obsahem snažíte sdělit.

A neměla by chybět ani výzva k akci. U článku zkuste: Přečtěte si naše tipy na…, u videa zase můžete vyzvat k jeho zhlédnutí nebo olajkování. U příspěvků určených k propagaci si ohlídejte způsob sdělení. Sociální sítě jen velmi nerady vidí otázky na soukromí uživatelů. Příspěvek s dotazem: „Ocitli jste se v podobné situaci?“ nebo „Také máte problémy s…?“ pravděpodobně neprojde kontrolou placené publikace.

Nezapomeňte na emotikony

Text bez nich působí stroze. Stačí však přidat pár emotikonů a posunete svůj projekt na novou úroveň. Vhodně vybrané emotikony navíc mnohdy řeknou více než slova. Vybírejte však důkladně a vyhněte se příliš „divokým“ smajlíkům, abyste svému příspěvku spíše neuškodili. Záleží samozřejmě na sociální síti, na typu příspěvku a jeho obsahu. Na Instagramu se můžete s emotikony trochu více rozšoupnout, na LinkedInu se naopak držte zkrátka. Především u placených kampaní platí, že méně je více.

Máte správně vyplněné Meta účty?

Stáhněte si zdarma checklist správného nastavení Meta účtů pro Facebook, Instagram a Meta Business Manager.

UTM parametry a URL adresy

Chcete-li sledovat výsledky svého příspěvku, nezapomeňte přidat UTM parametry, které jej pomohou v používaném analytickém nástroji (např. Google Analytics 4) odlišit od těch ostatních.

Kromě Instagramu a TikToku můžete na většině sítí přidávat přímé odkazy do popisku příspěvku, což rozhodně doporučujeme. Pokud však sdílíte odkaz s přidanými UTM parametry, využijte zkracovač, který vám z několikařádkové adresy udělá odkaz o pár znacích. Volně k dispozici je například bit.ly, u něhož je potřeba počítat s tím, že veškeré statistiky o proklikovosti daného odkazu jsou viditelné všem, tedy i vaší konkurenci.

Základní typy obsahu na sociálních sítích

Jak psát popisky už víme, teď ještě musíme říct, jaké příspěvky je vlastně vhodné sdílet. Opět platí, že záleží především na vašich možnostech, oboru působení a cílové skupině. Obecně však můžeme příspěvky rozdělit do následujících kategorií.

Články

Častým typem obsahu, se kterým se na sociálních sítích setkáte, jsou blogové články. Jejich výhodou je, že pokud zvolíte zajímavé téma, titulek článku, popisek a úvodní grafiku, můžete na svůj web přivést mnoho nových návštěvníků. Na Facebooku, LinkedInu nebo třeba síti X můžete článek sdílet ve formě přímého odkazu. Pomocí obrázku, videa nebo carouselu pak i na Instagramu nebo TikToku.

Produkty

Provozujete-li e-shop nebo nabízíte služby klientům, určitě byste do své pravidelné propagace na sociálních sítích měli zařadit i své produkty. Opět je lze sdílet v různých formách a formátech – fotografie, infografika, video, Stories, carousel, Slide post a další. V těchto příspěvcích upozorňujte především na akční, sezónní či nově naskladněné zboží.

Zajímavosti, aktuality a novinky

Podělte se se svými fanoušky i ostatními uživateli o zajímavosti týkající se vašeho oboru. Mohou to být nejen obecně daná fakta, ale také vaše zkušenosti z praxe. Zpracovávat je můžete především ve formě zajímavých grafik nebo infografik. Ty budou dobře fungovat hlavně na LinkedInu, Facebooku nebo Instagramu. Pozor ale, abyste infografiku nepřehltili textem. Měla by obsahovat vždy jen to nejdůležitější a vždy platí 1 grafika = 1 sdělení. V případě, že byste nedodrželi doporučených 20 % textu, můžete mít problémy s placenou reklamou.

Videa

Videa jsou oblíbeným formátem, který algoritmy většiny sítí nyní nejvíce podporují. Často proto videa dosahují opravdu výjimečných výsledků, jde-li o dosah a konverzní poměr. Pokud máte tu možnost, videa určitě tvořte. Ideální jsou krátká, méně než minutová videa ve formátu na výšku, kterým se na Facebooku a Instagramu říká Reels, na YouTube pak Shorts. Máte-li zajímavý obsah, nemusíte se bát ani delších kousků. Videa vždy nahrávejte přímo na danou síť, neboť přesdílená videa například z YouTube na Facebook už tak oblíbená nejsou.

Zákulisní, reálné fotografie

Lidé na sociálních sítích milují, když mají pocit výjimečnosti a mohou nakouknout „pod pokličku“ jednotlivých projektů. Zveřejněním zákulisních fotografií (např. z kanceláře, z natáčení videí, z volnočasových aktivit, z akce, které jste se zúčastnili…) jim dáte přesně to, co na sociálních sítích hledají. Přeumělkovaným fotografiím už odzvonilo, teď vítězí realita.

Soutěže a další zábavný obsah

Máte možnost pořádat soutěže třeba o drobný dárek nebo slevu do vašeho e-shopu? Určitě ji využijte. Soutěže jsou mezi uživateli oblíbené a přinesou vám celou řadu interakcí. Dejte si jen pozor, abyste dodrželi stanovené podmínky. Celkově je důležité si pamatovat, že se lidé na sítě chodí především bavit, a proto zábavný obsah, jako jsou ankety, výzvy nebo kvízy, zapojujte do svého publikačního plánu pravidelně.

Ohlasy zákazníků

Poskytujete zboží nebo služby? V tom případě určitě máte své spokojené zákazníky. A jejich ohlasy jsou ideální obsah pro vaše profily –přesvědčí totiž k nákupu nebo poptávce i ostatní. Klienty aktivně žádejte o reference a ty následně zpracujte v podobě příspěvku.

Sdílený obsah

Čas od času není od věci nasdílet i odkaz na cizí článek, video nebo cokoli jiného, co se alespoň okrajově týká vašeho podnikání, ideálně od zdroje, který je ve vašem oboru uznávaný. Sdílet můžete také relevantní obsah vašich partnerů, kolegů nebo třeba klientů, čímž jim ukážete, že vás zajímá, co dělají.

Poutavý příspěvek na sociální sítě už bychom měli. Teď ještě zbývá podpořit ho vhodnou reklamou, aby se dostal k těm správným lidem. Více o placené propagaci příspěvků najdete v jednom z našich článků.

Tento článek byl naposledy aktualizován 13. 10. 2023 Oldřiškou Hradcovou. Původní článek vznikl 31. 7. 2019.

Sami to nezvládnete?

Zjistili jste, že na sociální sítě sami nestačíte a potřebovali byste alespoň drobnou pomoc? Jsme tady pro vás!

Sdílejte:

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

2 komentářů k zobrazení

  1. Zdravím, pěkný článek. Mám dotaz ohledně UTM parametrů. Když píšete o blozích napadají mne třeba i noviny – idnes, ihned, irozhlas atd. Znamená to, že i oni na každý článek (sdílí třeba 20 denně) vytváří speciální UTM link?

    1. Dobrý den, děkujeme, jsme rádi, že se článek líbí. Pokud jde o UTM parametry, záleží vždy na daném uživateli, zda je pro vyhodnocování využívá. Pokud někdo nechce návštěvnost ze sociálních sítí dále analyzovat, není potřeba UTM parametry u každého z publikovaných příspěvků vytvářet.

      Přeji hezký den, Klára

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top