S týmem pracujete na několika projektech současně. Termíny se blíží, úkoly se hromadí a vy…
Proč byste měli počítat čas a peníze vložené do obsahového marketingu
Kolik mě bude obsahový marketing stát? Za co všechno budu muset platit? Co mi přinese a jak mám jeho výsledky měřit, to jsou nejčastější otázky, které okolo obsahového marketingu visí ve vzduchu. Obsah je dnes velké téma. Množství marketérů o něm píše. Mluví se o tom, že ke kvalitnímu webu bezpodmínečně patří i kvalitní a originální obsah.
S podobným tvrzením samozřejmě souhlasíme. Jinak bychom nepsali články o obsahovém marketingu. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, na kolik času vás tvorba kvalitního obsahu vyjde? Víte, že napsáním článků investice rozhodně končí? Pojďme si tedy dnes otázku času, financí a obsahového marketingu podrobněji vysvětlit.
Za jaké činnosti budete v souvislosti s tvorbou obsahu platit?
Než začnete naplno s obsahovým marketingem, měli byste znát činnost, za které budete v budoucnu platit. Rád bych vše ukázal na příkladu malé až středně velké společnosti, která se rozhodla produkovat obsah 5 x týdně.
Plánujeme množství a druh obsahu
V první fázi plánování byste se měli rozhodnout, jak často budete obsah produkovat a o jaký druh obsahu půjde. Zůstaneme-li u příkladu menší firmy, tak z hlediska množství a diverzity je vhodný následující „klasický“ model:
- 1 x měsíčně oddychový obsah, nejlépe o víkendu (infografika, ebook, video příspěvek zakladatele firmy, white paper (studie zabývající se konkrétním tématem))
- 5 x týdně klasický diverzifikovaný obsah (rozhovor s influencerem, článek, novinka v oboru, podcast, článek)
Náklady na plánování obsahu u velké společnosti, která produkuje 50 kousků obsahu týdně, budou samozřejmě několikanásobně vyšší než u malé firmy. Je třeba s tím počítat a rozumně se na to připravit.
Najímáme obsahového stratéga
Do týmu byste měli přibrat obsahového stratéga. Jeho funkci nezastane SEO konzultant nebo zkušený copywriter. Obsahový stratég by měl mít schopnosti jak technického charakteru z oblasti SEO, tak obchodní a copywriterské dovednosti. Jaké budou jeho první činnosti?
Pokud váš web už nějaký obsah má, bude nejprve nutné provést jeho audit. Obsahový audit webu je činnost poměrně časově náročná. Čím více už obsahu na webu máte, tím déle bude audit trvat. Rozhodně ale doporučuji audit provést. O obsahovém auditu a jak na něj jsme napsali celý článek. Předtím, než budete obsahový audit dělat, si ho přečtěte.
Tvoříme obsahový tým
Kromě obsahového stratéga byste měli sehnat i další členy týmu. Kdo všechno se vám může hodit? Opět záleží na velkosti týmu a množství obsahu, který budete vytvářet.
- Interní autoři
- Externí autoři
- Správce sociálních sítí
- Korektor
Interní autoři
Interní autoři jsou důležitou součástí každého obsahového týmu. Bez nich by kvalitní obsah na pravidelné bázi jen těžko vznikal. Interní autory vybírejte pečlivě.
Externí autoři
Externí autoři dodají vaší obsahové strategii „šťávu„. Můžou to být schopní blogeři, vaši influenceři nebo kdokoliv jiný, kdo bude mít zájem se s vámi podílet na tvorbě kvalitního obsahu a měl by k tématu co říct. Čím známější autor bude u vás publikovat, tím více podpoříte vaši důvěru v očích veřejnosti.
Správce sociálních sítí
V souladu s vaší obsahovou strategií by měly být i strategie na sociálních sítích. Správce sociálních sítí by měl mít skvělý přehled o naplánovaném obsahu a uzpůsobit tomu styl komunikace a strategie na sociálních sítích. Měl by vám pomoc s naplánováním vhodných článků a obsah na různých sociálních sítích propagovat.
Korektor
Ideální je pokud máte korektora v interním týmu. I když se vám může zdát, že vaše články jsou bez chybné, divili byste se, kolik chyb může dobrý korektor objevit. U obsáhlejších prací, jako je tvorba ebooků nebo white paperů, je již korektor nezbytně nutný.
Obsahový tým pro vaši firmu musí být natolik velký, aby stíhal pravidelně a organizovaně vytvářet domluvený obsah na základě vytvořené analýzy obsahu nebo obecného rozplánování činností na začátku spolupráce s obsahovým stratégem.
Software a nástroje
Další náklady finančního charakteru budou případně za software nebo nástroje, které používáte při práci na novém obsahu. Můžou to být různé placené nástroje, jako je například mind mapping software nebo hosting vašich projektů.
Co vás bude stát nejvíce peněz?
Rozhodnete-li se do firmy začlenit interní obsahový tým, počítejte s tím, že nejvíce vašich peněz bude plynout na platy spolupracovníků – plánování, tvorbu a následnou propagaci obsahu. Vaším úkolem je všechny tyto náklady sečíst a vypočítat jejich měsíční objem. Aby byl obsahový marketing opravdu efektivní, nesmíte zapomenout na žádné složky týmu, které se na jeho tvorbě podílí.
Druhou možností je všechny činnosti týkající se obsahového marketingu outsourcovat. Agentura vám vymyslí strategie, vzájemně promyslíte témata a následná pravidelná tvorba a propagace bude již na agentuře.
Principem obsahového marketingu je konstantně přivádět větší objem kvalitní návštěvnosti z různých zdrojů internetu. Abyste ale ve finále mohli vypočítat cenu za lead (poptávku), měli byste dobře znát hodnotu prací, které musíte během tvorby obsahu zaplatit.
Závěr
Obsahový marketing není pro všechny. Má své výhody i nevýhody. Rozhodnete-li se pro něj s vědomím, že s jeho pomocí budete budovat v oboru autoritu (a to je běh na dlouho trať), bude vám v budoucnosti přinášet skvělé výsledky. Vydržíte-li pravidelně publikovat a budovat extra hodnotný obsah a vybudujete-li s ním vysoce cílenou návštěvnost, budete tak za dva roky slavit výrazné úspěchy a cena za jednoho zákazníka výrazně poklesne.
0 komentářů k zobrazení