skip to Main Content
obsahový marketing

Jak začít s internetovým marketingem: přehled základních nástrojů a důležitých informačních zdrojů

Dát o sobě vědět, být vidět a prosadit se, to jsou v dnešní době zásadní předpoklady úspěšného podnikání v online prostředí. Klíčem k tomu je internetový marketing. Pokud vás zaujal, ale nejste si jisti, jak s ním začít, pak přesně pro vás jsme připravili tento článek.

Co je internetový marketing

Definic internetového marketingu existuje opravdu hodně. My si vystačíme s tou nejstručnější – jde o soubor marketingových činností a strategií, s jejichž pomocí dosáhnete vytyčených marketingových cílů na internetu.

Když ho děláte dobře, přivede vám a udrží zákazníky či návštěvníky, zvýší prodeje, dostane vaši značku do širšího povědomí atd.

Existuje dělení na tzv. inbound a outbound marketing. Čím jsou oba typy specifické?

  • Inbound marketing: vytváří vztah s potenciálním zákazníkem, čímž z něj dělá spokojeného a stálého zákazníka. Základním stavebním kamenem je obsahový marketing a přidružené aktivity, jako jsou např. newslettery, blogy, infografiky a další. Z dlouhodobého hlediska je považován za nejúčinnější metodu, protože se zaměřuje na zákazníka a jeho potřeby, nikoliv primárně na produkt či službu.
  • Outbound marketing: jde o jednostrannou propagaci produktu nebo služby. Cílem je většinou oslovit co nejvíce lidí, typicky skrze bannery, direct e-maily, TV reklamy a další podobné kanály.

Internetový marketing zahrnuje různé postupy a činnosti. Pojďme se na ně společně podívat.

Zdroje užitečných informací o internetovém marketingu

Pokud se chcete v oblasti internetového marketingu neustále dozvídat něco nového, musíte sledovat kvalitní a aktuální zdroje. Naše tipy na 10 nejlepších webů o internetovém marketingu vám s tím pomohou!

 

Obsahový marketing (content marketing)

Inbound marketing stojí a padá na obsahovém marketingu. Ten představuje způsob budování důvěry ve vaši značku pomocí publikace kvalitních informací. Probudíte tak v potenciálních zákaznicích zájem, aniž byste museli použít běžné prodejní techniky. Obsahový marketing můžete realizovat nejen na svém webu, ale také v podobě dalších strategií, jako jsou blog, vlastní e-book, infografika, podcasty, recenze, návody, slovníky apod.

Vše podstatné o tomto tématu najdete přehledně sepsané v našich publikacích:

Jako studnici informací doporučujeme dále např. blog Mariána Kábele, ve kterém se věnuje nejen obsahovému marketingu jako celku, ale také copywritingu. Předkládá zde množství užitečných rad a tipů, upozorňuje na časté chyby a nešvary nebo informuje o nových trendech. Jestli dáváte přednost zahraničním zdrojům a chcete být před českým rybníčkem vždy o krok napřed, určitě zavítejte na skvělý blog, který je součástí webu Marketinginsidergroup.com.

Persony a tón komunikace

Abyste byli s inbound marketingem co nejúspěšnější, musíte si hned v začátku ujasnit dvě věci: pro koho tvoříte a jak s ním správně komunikovat. Jen tak budete mít šanci předkládat obsah kvalitní i vhodně zacílený. To znamená, že splní potřeby vašeho potenciálního zákazníka, protože mu přinese žádoucí informace v té nejvhodnější podobě. Nejde jen o text jako takový, jde i o volbu odpovídajících jazykových prostředků a celkové vyznění.

Jak vidíte, všechno to do sebe musí pěkně zapadat. Ulehčíte si to vytvořením persony, tedy profilu imaginární osoby, pro kterou budete obsah psát. Sestavte si proto popis vhodného konzumenta vašeho obsahu či vhodného zákazníka pro vaše podnikání.

Jednodušeji si pak uvědomíte, jaké jsou jeho potřeby, co ho zajímá a co mu vy musíte přinést. Samozřejmě tak lépe odhadnete i optimální způsob komunikace. Stáhněte si zdarma náš e-book Jak využít persony a tón komunikace k přesvědčivějšímu marketingu, kde vám ukážeme, jak na to.

Copywriting

Ruku v ruce s obsahovým marketingem jde copywriting, který je nezbytnou součástí jakékoliv webové prezentace. Možná vám to ani nepřijde, ale pravdou je, že 90 % obsahu internetových stránek tvoří právě texty. Musí být proto prvotřídní.

Copywriting znamená tvorbu reklamních a propagačních textů, které nejsou jen pouhým popisem něčeho, ale nabízí řešení a dokáží přesvědčit. Musí mít nápad, odpovídat jazyku publika, být jedinečné, originální, čtivé a naladěné na správné marketingové vlně.

Vytvořit text, který splní všechna tato kritéria, není vůbec jednoduché. Stáhněte si zdarma Ultimátní příručku copywritingu a půjde vám to mnohem lépe. Shrnuli jsme v ní to nejdůležitější jak pro autory samotné, tak i pro zadavatele. Po přečtení budete vědět, co copywriting obnáší, jak vybrat nejlepšího copywritera pro svůj projekt nebo jaké textařské zbraně vytasit, abyste obstáli před konkurencí. A protože s psaním textů pro weby úzce souvisí SEO, navštivte i Seocopywriting.com, kde najdete celou řadu informací o tom, jak s pomocí copywritingu získat vynikající pozice ve vyhledávačích a vydělávat peníze.

wordpress copywriting

E-mail marketing

Dalším silným nástrojem, který pomáhá navázat a udržovat se zákazníkem nebo návštěvníkem vašeho webu pevný vztah, je e-mail marketing. Když s ním budete umět správně zacházet, výsledky vás ohromí.

Jde tedy o hromadné rozesílání zpráv komerčního i nekomerčního charakteru prostřednictvím e-mailu na adresy osob, které vám k tomu daly svůj souhlas. Můžete tak předpokládat, že o vás mají zájem. E-mailovým marketingem se nejvíce přiblížíte komunikaci „jeden na jednoho“, která vzbuzuje důvěru. Jeho velkým plusem je i fakt, že při využití správných technik může mít vysokou návratnost investice, která přitom nemusí být vůbec velká.

Naučte se s e-mail marketingem efektivně pracovat, stáhněte si zdarma náš e-book Jak uspět při e-mail marketingu. Shrnuje vše zásadní o tom, jak napsat zajímavé e-maily, které si příjemce s chutí přečte a na které se bude vždy těšit.

Další skvělé informace získáte na blozích nejpoužívanějších nástrojů pro rozesílání e-mailů, které umožňují snadnou správu, plánování a další potřebné kroky. Jde o český SmartEmailing a zahraniční GetResponse a MailChimp. Pravidelně informují o novinkách ve světě e-mailového marketingu a přinášejí tipy, jak tuto disciplínu internetového marketingu ovládnout k co největšímu prospěchu.

SEO

S trochou nadsázky by se dalo říci, že SEO jedni milují a druzí zatracují. Je to takové marketingové „jablko sváru“. I když mnozí tvrdí opak, stále nemá své nejlepší časy za sebou, právě naopak. Myslete na něj při tvorbě webu i obsahu a budete na internetu vidět.

SEO je zkratka anglických slov Search Engine Optimization. Co si pod tím představit? Zjednodušeně a trochu zeširoka – je to soubor metod, které přispějí k tomu, aby vás uživatelé viděli a snadněji našli v internetových vyhledávačích. Ano, jde o ty „zakleté pozice v Googlu“, ale nejen v něm. Samotné techniky SEO se rozdělují na on-page (prvky na konkrétním webu) a off-page (odkazy, které vedou na web z jiných stránek na internetu, tzv. linkbuilding).

Relevantní informace o této marketingové technice najdete v naší příručce 15 prvních SEO kroků při tvorbě nové stránky. Stáhněte si ji zcela zdarma zde. Zjistíte v ní, co všechno je potřeba udělat, abyste v záplavě konkurence vynikli.

Další užitečné informace přináší Lukáš Pítra na svém blogu, kde se mimo jiného zabývá i PPC. Vyzkoušejte si také skvělý nástroj Marketing Miner od Filipa Podstavce, ze kterého získáte důležitá data pro nastavení svého marketingu. Spoustu rad a tipů vám přinese i Sova v síti, resp. projekt Marka Prokopa, který je určen všem, kteří se zabývají tvorbou www stránek v různých fázích procesu. O linkbuildingu píše Zdeněk Dvořák, který poskytuje také tipy na kvalitní nástroje pro SEO. Vše o internetovém podnikání přináší web 404M. Další pěkně zpracované informace o SEO nabízí Webžurnál. Věnuje se mu i Martin Kolčaba na svém blogu, kde najdete spoustu praktických rad. Ze zahraničních zdrojů určitě nevynechejte blog MOZ zaměřený na informace a novinky ze SEO světa. S MOZ je spojené jméno Michael King, což je jeden z nejuznávanějších odborníků na marketing.

Zapište se zdarma do SEO kurzu

Připravili jsme pro vás informacemi nabité školení zaměřené především na začátečníky. Dozvíte se v něm, jak funguje SEO a vyhledávání, jak pracovat s klíčovými slovy nebo proč je důležité SEO vyhodnocovat. A to jen za hodinu a půl.

 

PPC

Abyste web s kvalitním obsahem dostali do povědomí potenciálních zákazníků, je vhodné využít i placenou reklamu. PPC je zkratka anglických slov Pay Per Click, kdy platíte za každého člověka, který se kliknutím na reklamu dostane na váš web.

PPC reklama může mít různou podobu – textový inzerát, banner, video a další. Zároveň se může lišit i umístěním či podmínkami zobrazování, za všechny typy jmenujme například kontextovou reklamu, reklamu ve vyhledávání, produktové a YouTube kampaně od Googlu a další.

Pro správu PPC reklamy jsou na trhu k dispozici různé online služby, mezi ty základní patří český Sklik a Google Adwords, který je považovaný za vůbec nejpropracovanější a nejrychleji se rozvíjející.

Z českých zdrojů doporučujeme stránky Petry Větrovské, která se specializuje na Google Adwords a Sklik. O automatizaci PPC píše Jakub Kašpar. Nesmíme opomenout ani blog už zmiňovaného Lukáše Pítra. V zahraničních internetových vodách vylovíte cenné informace na stránkách a blogu Richarda Fergieho. Phli Pearce vám představí i Google Analytics. Nejen o PPC informuje Frederick Valleys. Horké novinky o reklamních systémech najdete na blogu Sklik a AdWords.

Sociální sítě – Facebook

Sociální sítě vládnou světu. Je to jeden z nejsilnějších komunikačních kanálů, který můžete v současnosti využívat, a to v podstatě s minimálními náklady. Na Facebooku máte jedinečnou příležitost oslovit široké spektrum potenciálních zákazníků a zapůsobit na ně. Jednoduše si tak vybudujete komunitu kolem své značky nebo produktu. Zároveň je zde možnost využít i placenou reklamu.

Na českém internetu vám užitečné informace přinese vzdělávací portál od Davida Lórinze, specialisty na Facebook reklamu. Dále nevynechejte ani Newsfeed.cz se spoustou aktualit a novinek.

touch-screen-1023967_1280

Affiliate

Další efektivní součástí internetového marketingu je affiliate fungující na principu provizního systému. Pomůže vám získat nové zákazníky, které nedokážete zasáhnout vlastními prodejními kanály.

Jde o to, že váš affiliate partner si na svůj web umístí například banner vedoucí k vám do e-shopu. Když se k vám přes něj někdo dostane (a třeba nakoupí), zaplatíte partnerovi provizi. Akce, za které bude náležet partnerovi odměna, mohou být různé – návštěva, registrace, nákup, vyplnění e-mailu, sledování stránky na Facebooku apod.

Kde čerpat informace? Mário Roženský napsal zajímavou knihu o affiliate, spoustu informací o internetovém marketingu obecně pak přináší i na svých stránkách. Nejen o zkušenostech s affiliate, ale i o PPC, linkbuildingu a dalších marketingových nástrojích píše Josef Kroupa.

Zbožové srovnávače

Na zbožových srovnávačích hledá a porovnává ceny produktů stále více uživatelů internetu. Představují tak perfektní zdroj návštěvnosti a hlavně konverzí pro menší i větší e-shopy. A pokud jste na začátku s novým internetovým obchodem, významně vám pomůžou ho zviditelnit. V České republice patří mezi nejvyužívanější Heureka.cz a Zboží.cz. Další, do kterých se můžete zaregistrovat, najdete v tomto seznamu.

Dále vám jako informační zdroj poslouží skupina Medio interactive, která se srovnávači zabývá na svém blogu. Spoustu zajímavostí a novinek pak přinášejí i samotné srovnávače – Heureka a Zboží.cz.

Webová analytika

Úspěšný internetový marketing není jen o tom, že využíváte uvedené nástroje. Musíte také vědět, zda vám přinášejí kýžené výsledky. Jen tak budete schopni přizpůsobovat se aktuálnímu trhu a především potřebám zákazníků.

Pod pojmem webová analytika se skrývá možnost sledovat chování návštěvníků na webu, měřit toto chování a vše vyhodnocovat. Díky ní budete vědět, zda svým potenciálním zákazníkům skutečně nabízíte to, co potřebují nebo hledají. Snadno vám odhalí, jak si stojíte v rámci vyhledávání, jaká je návštěvnost webu, zda je u vás jednoduché nakoupit apod. Zkrátka – se zvládnutou webovou analytikou budete mít své stránky pod lupou, která jasně ukáže to dobré i to špatné.

Vůbec nejčastěji je k těmto potřebám využívána online služba Google Analytics. Mnoho podstatných informací nejen o této službě, ale obecně o internetovém marketingu najdete v Digitální garáži, výukovém programu, který nabízí Google zcela zdarma. Dalším zajímavým zdrojem je blog Google Analytics, který existuje v anglické i české verzi.

Dále se o Google Analytics dozvíte na stránkách Jana Tichého, který je zapojen i v Google Partners Akademii. Jako studnice znalostí vám poslouží i blog Marka Jaška, který se na něm věnuje analýze internetového marketingu.

Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na to nejlepší ze zahraničí. Annie Cushing vás provede světem webové analytiky a přidá k tomu i něco ze SEO problematiky. Justin Cutroni se zaměřuje na Google Analytics. Avinash Kaushik, který mimo jiného přišel s termínem See-Think-Do-Care, taktéž přináší na svém blogu kvalitní informace o analyzování webových stránek. Stejně přínosný je i blog, který píše Tim Leighton-Boyce.

Další zajímavé zdroje

  • Ještě než se do internetového marketingu pustíte naplno, nastudujte si pro dobrou orientaci v termínech slovník pojmů.
  • O inbound, e-mail a obsahovém marketingu si lze rozšířit znalosti i díky přehledným videím a výukovým materiálům ze zahraničních zdrojů. Doporučujeme HubSpot, který umožňuje získat v rámci své akademie i certifikát. Jde o online marketingovou platformu, která slouží k vytváření webů, landing pages a e-mailingových strategií nebo získávání leadů. Vše je zde zároveň možné podrobně vyhodnocovat.
  • Využijte i propracovaných českých tréninků, které nabízíme my na E-marketingovém kompasu. Naučíte se dělat úspěšný internetový marketing, který 100% funguje a zvyšuje zisky.

Všeobecně o dění v internetovém marketingu

  • Media Guru – český portál, který se zabývá děním v online i offline marketingu
  • Marketing journal – zaměřený podobně jako Media Guru
  • Mladý podnikatel – informační portál o dění v marketingu, součástí i rozhovory s odborníky
  • H1 – zajímavě zpracovaný blog od české společnosti, která nabízí služby v oblasti internetového marketingu
  • Search Engine Land (AJ) – o SEO, SEM, analytice, sociálních sítích, marketingu pro mobilní zařízení atd.
  • Kiss metrics (AJ) – informace o internetovém marketingu, možnost využití velkého množství webinářů

V článku jste se dozvěděli, co je to internetový marketing, jaké jsou jeho základní nástroje a kde lze čerpat kvalitní informace. Teď už víte, co všechno můžete udělat pro to, abyste v silně konkurenčním online prostředí uspěli a těšili se z přílivu nových zákazníků nebo návštěvníků.

Chcete vědět o marketingu ještě více? Stáhněte si náš bonusový obsah s tipy na dalších 10 zdrojů pro pokročilé!

V jakém stadiu je váš obsahový marketing?

Věděli jste, že content marketing má 4 stadia? Udělejte si náš kvíz a zjistěte, v jakém stadiu se nacházíte vy. Dozvíte se, jaké jsou vaše silné stránky a na čem zapracovat.

 

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top