skip to Main Content

Penguin 2.0 – Další vylepšení Google algoritmu

Před dvěma dny Google vypustil do ostrého provozu novou verzi algoritmu Penguin, kterou nazval Penguin 2.0. Pokud jste zaznamenali 22. 5. 2013 nebo den poté výraznější změnu ve viditelnosti na Google, i vaši stránku tento update pravděpodobně ovlivnil. Pojďme si v tomto článku shrnout důležité informace a změny týkající se nové verze Tučňáka. V komentářích budu rád za vaše názory a informace, co se stalo s vaším webem.

Vylepšení algoritmu dle informací z oficiálního blogu Matta Cuttse ovlivnilo asi 2,3% anglicky psaných stránek. Vylepšení má ale nepochybně globální dosah. Jde o úplně novou verzi algoritmu, ne pouze o aktualizaci dat či minoritní změnu, takže je možné, že ovlivní mnoho stránek i u nás v ČR a na Slovensku.

I já jsem zaznamenal mezi mnoha stránkami, které spravujeme, někdy i výrazné pohyby pozic ve výsledcích vyhledávání. Některým webům Penguin 2.0. pomohl (pravděpodobně zrušil minulou penalizaci díky lepším datům), jiným snížil viditelnost (většinou právem).

Jaké změny s druhou generací Tučňáka přichází:

  • Kvalitnější analýza odkazového profilu stránek – Hlubší analýza, lepší detekce umělých a placených odkazů, lepší data.
  • Google měl možnost použít data z disavow nástroje, pomocí kterého se můžete distancovat od nekvalitních odkazů, které nemůžete odstranit a myslíte si, že vám kazí odkazový profil.
  • Podpora webů se známou značkou a autoritativních stránek.
  • Další zvýšení důležitosti diverzity anchor textů, jednoho z nejdůležitějších parametrů, na který se zaměřila i první verze Penguin.
  • Lepší monitoring sociální signálů – Popularita na sociálních sítích půjde více ruku v ruce i s popularitou ve výsledcích vyhledávání.
  • Algoritmus dokáže lépe rozpoznávat reklamní placené odkazy. Pokud například odkazujeme v jednom článku mnohokrát na jeden zdroj a jiné nejsou zastoupeny, může vyhledávač odkazům snížit jejich sílu.

Kromě těchto změn, které  jsou v nějaké míře obsaženy v tomto updatu, se Google dlouhodobě snaží stále zlepšovat svůj algoritmus. V blízké době chce postihovat efektivněji black-hat SEO, tedy zakázané taktiky. Slibuje i lepší komunikaci s webmastery pomocí Google Webmaster Tools. Také by rád ještě více upřednostnil kvalitní obsah a postihnul spam techniky linkbuildingu.

Tipy co dělat, pokud vás postihl Penguin 2.0:

  • Začněte brát své stránky a činnost na internetu opravdu vážně. Nehledejte zkratky a fígle, jak obelstít vyhledávač. Radši investuje to kvalitní propagace své značky, rozvíjení vlastního webu. Spolupracujte s ostatními stránkami.
  • Jděte s dobou a nepřehlížejte sociální sítě. Pokud na nich existuje cílová skupina, kterou by zajímal váš obsah, služby či produkty, začněte s propagací i na nich. Nejdůležitější místa na internetu jsou vždy ta, na kterých tráví nejvíce lidí svůj čas. V dnešní době jsou to právě sociální sítě. Také nezapomeňte pomoct návštěvníkům vašich stránek se sdílením obsahu přidáním sociálních tlačítek.
  • Ulehčujte vyhledávačům práci použitím různých metadat, nasměrujte roboty a ukažte jim, kdo za obsahem stojí použitím autorship.
  • Budujte kvalitní obsah, který lidé chtějí najít. Pomáhejte návštěvníkům řešit jejich problémy, otevřete se a snažte jim nabídnout to, co hledají. Všechno dělejte přirozeně a přestaňte už konečně počítat počet klíčových slov na jedné normostraně textu…

První změny, které má na svědomí Penguin 2.0:

  • Ještě větší sílu a vyšší pozice dostávají autoritativní weby s kvalitním obsahem
  • Dle článku na searchengineland.com byly postižené nejvíce stránky z oblasti porno průmyslu a her, ale i některé velké stránky

Co můžeme očekávat od Googlu v budoucnosti:

Můj názor

Osobně jsem rád, že se Google takto snaží. Ještě před několika lety jsem moc nevěřil, že vyhledávač může dosáhnout dokonalosti ve výsledcích vyhledávání, ale po posledních četných vylepšeních ze strany Google měním pohled. Vývojáři se opravdu snaží a já jim držím palce, aby pokračovali alespoň stejným tempem jako teď i v budoucnu.

Jak jste na tom vy?

Pocítil váš web nějakou změnu po 22.5.2013? Jestli ano, jakým směrem a do jaké míry? Co si myslíte o budoucnosti vyhledávání? Napište nám do komentáře.

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

6 komentářů k zobrazení

  1. No… web se držel celý květen na průměru 26 lidí za den a a od 22. nepřesáhla návštěvnost 21 UIP 🙂 Ale v dubnu byl průměr 120, takže problém bude asi někde jinde 🙂

  2. Dost snadno se to hned pozná podle návštěvnosti.
    Jinak já jsem nic nezaznamenal. Podle mě se google snaží o to aby postihl ty stránky co si to opravdu zaslouží a u těch co si není jist tak jen nenápadně sníží pozice.

  3. jojo, google to už ohlašovaldlouho předem, že se soustředí na likvidaci pr a linkbuilding farem, dobře jim tak. aspoň se to pročistí, prostě blackgenius a jiné farmaření v seo nemá dlouhodobou šanci na kvalitu…
    jxb

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top