skip to Main Content
pyramidy

Pyramida propagace obsahu: Pomůcka pro to, aby váš obsah nezůstal ležet ladem

Pokud váš checklist pro napsání nového článku na blog končí položkou: „publikovat na blogu“, zpozorněte. Možná jsme vám totiž právě pomohli odhalit důvod, proč návštěvnost vašeho blogu neroste tak, jak jste si představovali. Součástí života každého kusu obsahu by totiž měla být i jeho propagace. Jak ale odhadnout, kolik úsilí se vyplatí do šíření různých druhů obsahu investovat? Pomůže vám v tom pyramida propagace obsahu.

Najdou se i takoví marketéři, kteří věnují propagaci obsahu mnohem více času, než jeho samotné tvorbě.  U těch nejúspěšnějších kousků, které se nám podařilo vydat, je tato taktika jistě na místě. Někdy totiž stačí organickému šíření obsahu maličko pomoct a vznikne rázem virál. Investovat čas do obsahu, který z jakéhokoliv důvodu není příliš úspěšný, by se ale vyplácet nemuselo.

Abychom věděli, jaký obsah jakým způsbem propagovat, vytvořili jsme si takovou pomůcku. Říkáme jí pyramida propagace obsahu a napoví nám, kolik času, úsilí a peněz budeme muset věnovat do šíření nového obsahu ještě před tím, než jej vůbec vytvoříme. Pomáhá nám to lépe plánovat rozpočet, nakládat s časem a nezapomínat obsah šířit dál.

Pyramida propagace obsahu

Tvoří ji tři úrovně a v každé úrovni se nachází určité činnosti, které s obsahem můžeme dělat pro to, aby se snáze šířil. Tyto činnosti jsou odstupňovány na základě náročnosti:

  • Základní úroveň propagace je množina činností,  které provádíme u všech příspěvků, které na blogu publikujeme.
  • U náročnějších a zajímavějších druhů obsahu pokračujeme v pyramidě výše – k druhé úrovni propagace (Pokročilá)
  • U těch nejnáročnějších a těch nejpopulárnějsích kusů obsahu pak zahrnujeme i techniky propagace, které spadají do nejvyšší úrovně naší pyramidy (Maximální propagace).

 

pyramida propagace osbahuČinnosti, které jsme v pyramidě navrhli, si samozřejmě můžete upravit dle svých vlastních preferencí a poznatků. Časem sami zjistíte, které činnosti se vyplácí dělat a kdy. Dále v tomto článku vám představíme konkrétně jednotlivé činnosti, které jsme si do pyramidy zahrnuli my. Můžete začít třeba u nich a postupně svou vlastní pyramidu propagace obsahu zdokonalovat.

1. úroveň – Základní propagace

Základní optimalizace obsahu pro vyhledávače

Optimalizace pro vyhledávače už dávno neznamená, že v článku budete opisovat klíčová slova v nepřiměřeném množství. Spíše je lepší se zaměřit na relevantní klíčové fráze (a ještě lépe skupiny klíčových slov) a ujistit se, že jste je v nějakém tvaru zmínili alespoň v titulku a popisku článku (angl. meta description) a přirozeně v textu. Krom toho k základním on page SEO faktorům patří i míra prolinkování se souvisejícím obsahem na vašem webu, což pomůže zvýšit hodnotu vašich stránek z pohledu vyhledávačů.

Záložkování článků

Mezi minimum, co pro publikovaný článek můžete udělat, je jeho záložkování. Jedná se o přidání odkazu na něj do některé ze záložkovacích služeb. Mezi ně patří například celosvětově rozšířený reddit.com, nebo v lokálním prostředí oblíbený web linkuj.cz. V současnosti jsou tyto služby na plné čáře válcovány sociálními sítěmi, takže vám záložkování článků návštěvnost nijak závratně nezvedne. Jedná se však o hodnotný odkaz na nový obsah. A je zadarmo.

Propagace obsahu na sociálních sítích

Sdílení na sociálních sítích je zdarma a může přivést zajímavou návštěvnost. Na svých fanoušcích a followerech si můžete snadno ověřit, jaký druh obsahu má úspěch, a získaná data využít při pokročilé propagaci obsahu. Kromě publikování na sociálních sítích byste měli umožnit samotným čtenářům, aby obsah článku sdíleli na svých profilech. Pomohou vám k tomu tlačítka ke sdílení u každého článku.

Vložení specifických druhů obsahu do specializovaných databází

Publikováním infografiky, videa nebo dalšího méně obvyklého druhu obsahu pouze na svém webu byste nevyužili potenciál méně obvyklého druhu obsahu. Doporučujeme proto vkládat tento obsah i do specializovaných databází (pro infografiky například Pinterest, Ceskeinfografiky.cz; pro videa Youtube, Vimeo; pro prezentace SlideShare, atd.).

RSS export

Export pro RSS kanál je jednorázovou záležitostí – jakmile jednou export nastavíte, nový obsah si zájemci mohou stáhnout prostřednictvím různých aplikací nebo webových prohlížečů. Můžete tak získat náskok před konkurencí i rozšířit své stávající publikum.

publikum

2. úroveň – Pokročilá propagace

Techniky z této úrovně propagace obsahu navazují na předešlé zmíněné možnosti. Pokročilá propagace obsahu se hodí pro hodnotnější kousky obsahu a pro ty, které se těší velké oblibě (nejčtenější články na blogu za poslední měsíc, nejúspěšnější post na Facebooku za poslední měsíc, infografika, obsah důležitý z hlediska content marketingu a budování značky atd.).

Reklama na sociálních sítích

Na sociálních sítích můžete rychle a jednoduše zjistit,  co se vašim příznivcům líbí, co funguje. Abyste z každého takto dobře připraveného kousku obsahu vytěžili co nejvíce, můžete podpořit propagaci příspěvku na sociálních sítích drobnou reklamou. Tento způsob dobře funguje na sociální síti Facebook.

Newsletter

E-mail je dobrý způsob, jak doručit váš obsah velkému množství lidí bez velkého úsilí. Jedním z hlavních cílů vaší marketingové strategie by mělo být získání co největšího množství relevantních e-mailových adres. Se svou databází byste měli udržovat pravidelný kontakt a dobrým a pro uživatele hodnotným způsobem je informovat o nových kouscích obsahu, které jste vytvořili. E-mail by rozhodně neměl sloužit pouze k prodeji, ale také k udržování kontaktu a budování vztahu.

Odpovídejte na otázky v diskuzních fórech

Chcete-li prokázat svoji odbornost, měli byste se zapojit do diskuzních fór. Minimálně jednou týdně můžete zkontrolovat nové diskuze v tematických fórech, odpovědět na komentáře pod novými články a zdarma poradit své komunitě. Pokud je to možné, můžete se pokusit vložit do komentáře relevantní odkaz (ne pouze na svoje projekty). Když v této činnosti vydržíte a vaše rady budou hodnotné, máte šanci si v dlouhodobém horizontu vybudovat na internetu pozici autority.

Zmínky na vlastním webu nebo spřátelených webech

Pokud publikujete posty i na jiných webech, tzv. guestposty, spravujete obsahově podobné weby, jako je ten váš, nebo jinak spolupracujete s bloggery či magazíny ze svého oboru, využijte toho. O každém guestpostu můžete dát vědět na svém blogu, nový hodnotný obsah nebo extrémně úspěšný obsah můžete propagovat na dalších svých tematických webech nebo nabídnout krátkou upoutávku na svůj obsah svým partnerům.

komentář

3. úroveň  – maximální propagace

Do nejvyšší úrovně propagace obsahu doporučujeme zařadit jen ty nejúspěšnější a nejobsáhlejší kusy obsahu, které na svém blogu publikujete. Bude se jednat o případové studie, e-booky, infografiky a nejúspěšnější články za posledních několik měsíců.

Tisková zpráva

Často opomíjenou taktikou je vytvoření klasické tiskové zprávy. Určitě víte, jak velký vliv mají klasická média. Zkuste využít toho, že pravidelně píšete zajímavé články a novinky, a o své odbornosti přesvědčit i klasická média. Vydejte tiskovou zprávu a rozešlete ji do redakcí velkých titulů nebo publikujte na specializovaných webech.

PPC reklama

Ty nejlepší kousky obsahu, které vytvoříte, je dobré propagovat i PPC reklamami. PPC je reklama zobrazená ve vyhledávačích a na tematických webech, kde platíte pouze za proklik daného návštěvníka. Díky tomu se vám podaří získat nové konzumenty obsahu přímo z vyhledávačů, ze kterých se můžou stát i noví zákazníci.

Mikrostránka

Mikrostránka je webová stránka o několika málo podstránkách, velmi úzce zaměřená. Pokud budete mít o určitém specifickém tématu dostatek obsahu na svém webu, můžete využít hledanosti určité tematické fráze a optimalizovat pro ni mikrostránku. Ta se pak může věnovat konkrétnímu tématu dopodrobna, umisťovat se na nejvyšších příčkách ve vyhledávání a přivádět vám pravidelně novou návštěvnost.

Reklamní kampaň na sociálních sítích

Pro propagaci opravdu hodnotného obsahu, který vytvoříte (například pro svůj nejlepší e-book), můžete vytvořit kampaň. Může se jednat o sérii propracovaných propagovaných příspěvků, které vám opět pomohou rozšířit řady vašeho publika a zvýšit povědomí o vaší společnosti a o tom, co děláte.

Recyklace obsahu + jeho základní propagace

Jako formu maximální propagace můžeme zmínit i recyklaci příspěvků a jejich transformování do jiné podoby obsahu. Například svůj nejčtenější článek na blogu za posledních 6 měsíců můžete předělat do podoby prezentace a tu umístit jak na svůj blog, tak např. na SlideShare. Získáte tak pozornost publika, které jste textovým obsahem nezasáhli.

 

Shrnutí pyramidy propagace obsahu

Každý obsah, který publikujete, je vhodné nějakým způsobem propagovat. Ne všechny druhy obsahu se vyplatí propagovat maximálně, u všech je však vhodné myslet na nezbytný základ. Níže v tabulce navrhujeme obecně, pro jaký druh obsahu se hodí který stupeň propagace.

druh obsahu úroveň propagace konkrétní druhy propagace
článek 1. úroveň záložky, sociální sítě, on page SEO, RSS
video 2. úroveň reklama na sociálních sítích, newsletter, bloggeři a influenceři, diskuse, partnerské příspěvky
infografika 2. úroveň reklama na sociálních sítích, newsletter, bloggeři a influenceři, diskuse, partnerské příspěvky
podcast 2. úroveň newsletter, diskuse, partnerské příspěvky
prezentace 1. úroveň záložky, sociální sítě, on page SEO, vložení do databází
e-book 3. úroveň tisková zpráva, PPC, kampaň na soc. sítích, mikrostránka
případová studie 3. úroveň tisková zpráva, PPC, kampaň na soc. sítích, recyklace + základ
webinář 3. úroveň tisková zpráva, PPC, kampaň na soc. sítích, recyklace + základ
nejčtenější článek měsíce 2. úroveň reklama na sociálních sítích, newsletter, bloggeři a influenceři, diskuse, partnerské příspěvky
nejčtenější článek za rok 3. úroveň tisková zpráva, PPC, kampaň na soc. sítích, mikrostránka
příspěvek s největším zaujetím za poslední 3 měsíce 2. úroveň reklama na sociálních sítích, newsletter, bloggeři a influenceři, diskuse, partnerské příspěvky
obsah s přidanou hodnotou pro budování značky 2. úroveň reklama na sociálních sítích, newsletter, bloggeři a influenceři, diskuse, partnerské příspěvky

A jak propagaci obsahu plánujete vy? Podporujete jenom ten obsah, který organicky přitahuje nejvíce pozornosti, nebo se snažíte dostat mezi lidi všechno, co vypustíte do světa? Dejte nám vědět do komentářů pod článkem.

V jakém stadiu je váš obsahový marketing?

Věděli jste, že content marketing má 4 stadia? Udělejte si náš kvíz a zjistěte, v jakém stadiu se nacházíte vy. Dozvíte se, jaké jsou vaše silné stránky a na čem zapracovat.

Sdílejte:

5 komentářů k zobrazení

  1. Službu linkuj.cz je ještě stále možné využívat? Zkoušela jsem se do ní opakovaně registrovat (na různé emaily) a pokaždé neúspěšně. Bez registrace ji pro záložkování používat nejde.

  2. Službu linkuj.cz je ještě stále možné využívat? Zkoušela jsem se do ní opakovaně registrovat (na různé emaily) a pokaždé neúspěšně. Bez registrace ji pro záložkování používat nejde.

  3. Simone, bohužel u služby linkuj.cz se momentálně nelze zaregistrovat, každopádně služba funguje a pokud jsi měl účet předtím, dá se používat.

    U té registrace si nejsme jisti zda je to stav trvalý či jen nějaká chyba, která bude brzo odstraněna.

  4. Simone, bohužel u služby linkuj.cz se momentálně nelze zaregistrovat, každopádně služba funguje a pokud jsi měl účet předtím, dá se používat.

    U té registrace si nejsme jisti zda je to stav trvalý či jen nějaká chyba, která bude brzo odstraněna.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top