skip to Main Content
Seo nástroje, které byste měli používat.

Seznam SEO nástrojů, které sami používáme a vy byste měli také

Abyste mohli dělat efektivní optimalizaci pro vyhledávače, potřebujete ke své práci různé nástroje, které vám usnadní práci. Sami jich mnoho používáme, proto jsme pro vás připravili přehled, který vám pomůže vybrat ty důležité. Informace v tomto článku jsou vhodné pro všechny, kteří chtějí mít své SEO pod kontrolou.

Základní SEO nástroje

Snad nejznámějšími nástroji jsou Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools) a Seznam Reporter. Tyto nástroje by měly být nepostradatelnou součástí každého webového projektu již při jeho spuštění.

Google Search Console.

 

Google Search Console v nedávné době spustil novou verzi služby (nyní běží v beta verzi). Jaké změny s sebou nese se můžete podrobně dočíst zde. Ve zkratce: díky GSC zjistíte indexaci, chybové stránky, chybné přesměrování, sitemap, zda mobilní verze neobsahuje chyby, kdo odkazuje na váš web a mnoho dalšího pro vyhledávání na Google. Jde o jeden z mála způsobů, jak můžete s vyhledávačem jako majitel webu napřímo komunikovat.

 

Webmaster – přehled.

 

Seznam Reportér je sourozencem GSC. Poskytuje vám rychlý a jednoduchý způsob, jak zjistit procházení jednotlivých stránek roboty Seznam.cz (uložené stránky v databázi robota, indexované stránky, přesměrované stránky či stránky s chybou).

Pokud budete chtít získat detailnější informace, například seznam chybových stránek, seznam stránek v indexu atd. (podobně jako v GSC), přes běžné webové rozhraní se k těmto datům nedostanete. Pro detailnější informace slouží API.

Crawlery

Crawlery jsou nástroje, které umí projít celý web. Zaznamenávají a kontrolují ty nejdůležitější on-page faktory jednotlivých stránek. Po zadání URL začnou procházet celý web a zaznamenávat získaná data – výstupem jsou poté veškerá data v přehledných tabulkách. Naleznete zde například informace o všech URL, jejich titulcích, meta description, nadpisech (délka, duplicita, chybějící data, více nadpisů atd.), obrázcích a jejich velikostech a mnohé další. Ve Včelišti používáme nejčastěji Screaming Frog, ale je možné využít také nástroje Xenu Link Sleuth, který se dá poměrně dobře využít (na rozdíl od Screaming Frog) i ve verzi zdarma, Sitebulb či Spotibo.

Získaná data z Crawleru poté stáhněte nejlépe do Excelu a postupně projděte a aplikujte potřebné změny na web (odstranění duplicit, dopsání chybějících meta description či titulků atd.).

Indexace stránek

Roboti vyhledávačů prochází pravidelně všechny URL vašeho projektu, ale někdy se může stát, že indexace trvá déle, než byste chtěli. Pro tyto případy je zde možnost zaslat URL k manuální indexaci.

Na Seznam.cz přidáte novou stránku tak, že vložíte vybraný odkaz do příslušného formuláře.

Vyhledávač Google také míval podobný veřejný formulář pro přidání nových stránek, ale dnes je již zrušený. Neznamená to však, že by nešly na Google stránky ručně odeslat, tento formulář stále existuje, ale už ne veřejně. Naleznete ho ve vašem ověřeném účtu Google Search Console. V obou případech musíme počítat s tím, že samotné odeslání stránek ještě nezaručuje automatickou indexaci.

Pokud máte rozsáhlý webový projekt, kde denně vznikají nebo se aktualizují stovky a více URL, bude pro vás lepším řešením (v případě Googlu) zasílat aktualizovanou sitemapu (https://developers.google.com/search/docs/guides/submit-URLs). Pro Seznam můžete využít metodu reindex v API Seznam Webmaster Tools: https://reporter.seznam.cz/wm/.

Duplicitní obsah

O unikátním obsahu toho bylo již napsáno hodně, stále tedy platí, že je nutné dbát na kvalitní, unikátní obsah stránek. Kopírování textů vám nijak nepomůže, ba naopak vám může velmi uškodit (penalizace webu od vyhledávače). Pro kontrolu duplicitního obsahu používáme nástroj Copyscape. Pokud zjistíte, že někdo použil váš obsah pro svůj web, je možné takovou stránku nahlásit Googlu nebo oslovit přímo web s žádostí o odstranění takového obsahu. Často se setkáte s interními duplicitami, technické duplicity (duplicitní URL, titulky či meta popisy) vám pomohou najít již zmiňované nástroje Xenu nebo Screaming Frog.

Copyscape.

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je naprostým základem pro práci každého SEO konzultanta. Jako první musíte mít připravena klíčová slova, pro která budete hledat další varianty. Pokud například prodáváte okna, budete hledat varianty, které nabízíte. Příkladem tedy plastová okna, hnědá plastová okna, bílá plastová okna, dřevěná okna atd. Už v této fázi vám pomohou nástroje.

Zdarma můžete využít nástroje AdWords a Google Search Console od Google. Seznam poskytuje velmi slušná data ze svého reklamního systému Sklik. Z placených nástrojů poté doporučujeme nástroj Marketing Miner. Podrobněji o tom, jak na analýzu klíčových slov jsme psali v tomto článku.

Pokud budete mít velké množství dat, doporučujeme použít pro clusterizaci (sjednocení podobných frází, které se liší např. jen v diakritice či pořadí slov) nástroj OpenRefine, který vám ušetří mnoho práce. Pokud vás zajímá, jak s nástrojem pracovat a chcete se podívat na konkrétní příkazy, kterými spojení podobných slov dosáhnete, zaregistrujte se do tréninku SEOŠkoly Analýza klíčových slov.

Sledování klíčových slov a zpětných odkazů

Abyste měli přehled o tom, jak je váš projekt viditelný ve výsledcích přirozeného vyhledávání ve vyhledávačích Google, Seznam atd., můžete využít hned několik nástrojů pro monitorování pozic klíčových slov. Ve Včelišti využíváme pro sledování pozic klíčových slov nástroj Collabim (podrobněji jsme o tomto nástroji psali v článku Jak měřit SEO). Pro monitorování pozic ale můžete také nástroje Marketing Miner nebo Semor. Všechny zmíněné nástroje umí kromě měření pozic klíčových slov také zobrazit například indexovanou stránku k danému výrazu či evidovat a kontrolovat zpětné odkazy (pravidelně kontrolují existenci vámi evidovaných zpětných odkazů). Pro evidenci a kontrolu zpětných odkazů používáme Buzzstream.

Vhodné přesměrování a kontrola 404

Kdy použít 301 a kdy 302? Stavový kód 301 je v překladu trvalé přesměrování, používá se v případech, kdy původní obsah byl definitivně nahrazen novým na nové stránce. Stavový kód 302 (dočasné přesměrování) má podobnou funkci jako 301 s tím rozdílem, že na této stránce je obsah neaktivní jen po určitou dobu (vyprodané zboží v kategorii, sezónní zboží, údržba webu atd.). Co se týká indexace URL při kódu 302, pro roboty tento kód znamená, že mají původní URL ponechat v indexaci, protože cílová stránka je nedostupná pouze dočasně.

Kontrola 404

Stránku 404 použijeme tehdy, pokud ji na webu již nechceme (přestali jsme nabízet službu, zboží atd. a neexistuje alternativa k této službě či zboží). Otestovat si, zda vám stránka vrací správný stavový kód nebo zda je správě přesměrovaná, můžete otestovat velmi jednoduše. Pokud používáte Chrome, můžete využít například doplněk Redirect Path. Pokud jej nepoužíváte, můžete pro kontrolu přesměrování použít například tento nástroj.

Redirect path.

Web Developer

Jedním z nástrojů, které ve Včelišti používáme pro technickou analýzu webu, je rozšíření do prohlížeče Google Chrome Web Developer, díky kterému během krátké chvíle zjistíme, jak web vypadá s vypnutím cookies, CSS, JavaScriptem či obrázky.

Díváme se, jak vypadají URL, preferujeme „hezké“ URL, tzn. /drevena-okna/vekra před drevena-okna&vyrobce=aeg=vekra. URL by měla obsahovat klíčová slova, která se hledají.

Rychlost webu a přístupnost pro mobilní zařízení

Článků na téma rychlost webu máme na Včelišti již více, můžete si přečíst například článek rychlost webu a SEO pro pokročilé. Pro zjištění rychlosti webu používáme nástroj od Google PageSpeed Insights, který vám i doporučí kroky pro samotné zrychlení stránek. Pro zjištění, zda je váš web optimalizován pro mobilní zařízení můžete využít další nástroj od Google – test použitelnosti v mobilech.

SEO nástrojů je celá řada, i těch zdarma. Jaké používáte vy?  Podělte se s námi o své zkušenosti v komentářích.

Sdílejte:

2 komentářů k zobrazení

  1. Používám všechny nástroje, které jsou uvedeny v článku, ale osobně používám nejvíce Ahrefs, Scrapebox a pak z drobnější používám např. plugin Quick Javascript Switcher – pro vypnutí a zapnutí Javascriptu na stránce, NoFollow – plugin, který označí všechny NoFollow linky na stránce a není potřeba zobrazovat zdrojový kód, robots.txt viewer – ihned najde a zobrazí soubor robots.txt… a spoustu další drobných vychytávek 🙂

    1. Díky za podělení se o další užitečné nástroje, ten plugin na označení nofollow odkazů se bude určitě hodit 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top