Jak využít obsahový marketing pro zaručený růst (nejen) start-upu

Návod plný praktických rad a nápadů pro moderní firmy a projekty: vybudujte si pomocí obsahu dlouhodobou konkurenční výhodu!

1. kapitola

Obsahový marketing pro start-upy: Jak může fungovat i pro vás?

Máte start-up nebo dobře se rozjíždějící byznys a chcete udělat vše pro to, aby byl opravdu úspěšný? Jednou z cest, kterou se můžete vydat, je využít obsahového marketingu. Na následujících stránkách vám představíme, o čem vlastně obsahový marketing je, jak vám může pomoci, a ukážeme vám, jak to funguje na praktických příkladech. Také vám poradíme, jak vytvářet vlastní obsah a jak v obsahovém marketingu využít sociální sítě.

Obsahový marketing se v současné době stává jedním z nejefektivnějších způsobů marketingu. Start-upy ho ale mnohdy přehlížejí, což je škoda. Dobře aplikovaný obsahový marketing vám pomůže získat konkurenční výhodu a hlavně nové zákazníky.

Nevyžaduje velkou počáteční finanční investici

Obsahový marketing nenabízí rychlý recept na úspěch, naopak jde o časově náročnou činnost, jejíž výsledky uvidíte zpravidla až po několika měsících. Vytrvalá a poctivá práce se ale vyplatí. Do obsahového marketingu totiž nemusíte investovat vysoké finanční částky a navíc vám bude přinášet výsledky i v době, kdy na něj chvíli ani nesáhnete.

Představíme vám to na našem vlastním případu. Včeliště je totiž také start-up, proto vám můžeme ukázat, jak obsahový marketing využít ve váš prospěch.

Před rokem jsme publikovali  článek o tvorbě vlastního e-booku v 5 krocích. Psaní samotného článku nám zabralo 4 hodiny a další 4 hodiny trvala tvorba šablon. Naše investice proto byla zejména časová. Článek přitom přinesl skvělé výsledky, které slouží jako krásná ukázka dobrého obsahového marketingu.

Za poslední 3 měsíce 216 nových kontaktů

V současné době článek aktivně nepropagujeme, přesto stále přináší nové kontakty do naší databáze:

  • Za posledních 90 dní získal 792 unikátních zobrazení

 

  • Přinesl 216 nových emailů do databáze

Článek, který měl za úkol přivést nové e-maily do databáze, má tedy po roce od publikování skvělý konverzní poměr 27 %. Přestože jsme na obsah delší dobu nesáhli, stále přináší velké množství ceněných kontaktů.

Teď si to zkuste představit. Když každý měsíc vytvoříte třeba i jediný podobný obsah, kolik kontaktů na potenciální zákazníky vám to může přinést?

100 ověřených kontaktů za hodinu práce

Jsou to poměrně jednoduché počty. Abyste si dokázali lépe představit, jaké nám článek přinesl výsledky, podívejte se na následující přehled.

0
hodiny psaní textu
0
hodiny tvorba šablon
0
kontaktů za 3 měsíce
0
kontaktů za rok

8 hodin práce tedy přineslo 800 kontaktů. Jinými slovy, získali jsme 100 kontaktů za hodinu práce.

Tento potenciál obsahového marketingu start-upy většinou přehlížejí, přitom, kdo dokáže získat za hodinu 100 ověřených kontaktů, které se aktivně zajímají o to, co nabízíme?

Dalším pozitivním výsledkem, který text o e-boocích přinesl, je, že díky jeho obsahu jsme první ve vyhledávačích na spojení „jak vytvořit ebook“. A to jak na Googlu, tak na Seznamu. Když bude někdo hledat informace o tvorbě e-booku, vždy nás uvidí na předních příčkách a zapamatuje si naši značku.

Vybudujete si jméno značky na trhu

Nejen, že se díky obsahovému marketingu odlišíte od konkurence a získáte nové kontakty. Navíc se můžete skvěle prezentovat jako autorita v oboru, ve kterém podnikáte. Tvorba kvalitního obsahu vám umožní využít potenciál vašich znalostí ve vašem businessu a jejich předání potenciálním zákazníkům. Přesně o to jsme se snažili s naším článkem a výsledky jsou pozitivní.

Ujasníte si, kdo je vaše cílová skupina

Díky statistikám o návštěvnosti zmíněného článku jsme najednou přesně zjistili, o co se daný návštěvník zajímá. Na základě toho můžeme pomocí obsahu jasně definovat cílovou skupinu (v našem případě lidi, kteří si chtějí vytvořit e-book). Nemusíme se návštěvníků složitě ptát a dělat náročné analýzy. Tím, že lidé sami kliknou na stáhnutí bonusového obsahu, se zařadí do skupiny, do které patří. Nám se ve výsledku mnohem snáz dělá marketing.

Obsahový marketing vám přinese dlouhodobé výsledky

Jak už jsme zmínili na začátku, největší výhodou obsahového marketingu je jeho dlouhodobé působení. Na Včelišti investujeme stále stejné množství času do tvorby obsahu, každý měsíc máme ale obsahu více a více. Což znamená, že je marketing stále efektivnější, a tím pádem je cena získaného zákazníka čím dál tím nižší. V začátcích je s obsahovým marketingem sice dost práce, ve výsledku se ale jedná o jediný způsob, který vám bude přinášet po nějaké době zisky i v případě, že na něj nějaký čas nesáhnete.

Proto pokud máte zajímavý a originální start-up, nepřehlížejte obsahový marketing a využijte ho pro svůj prospěch. Získáte tak nejen nové zákazníky, ale i konkurenční výhodu do budoucna.

Chcete si být jisti, jestli je obsahový marketing pro vás to pravé? Stáhněte si náš test a uvidíte, jestli o něm máte uvažovat.

Zjistěte, jestli je obsahový marketing pro vás to pravé

Obsahový marketing vám může přinést velmi pozitivní výsledky. V našem jednoduchém kvízu zjistíte, zda je pro vás obsahový marketing to pravé a jak může vašemu start-upu pomoci uspět.

2. kapitola

Tvořte obsah, který vaše publikum stoprocentně zaujme

Pokud neznáte své zákazníky, nemůžete je správně oslovit. Tak zní první pravidlo obsahového marketingu – a není důležité jen v něm. Znalost cílové skupiny je pevně spjata s průzkumem trhu; jeho výsledky určují, zda má váš podnikatelský záměr smysl, jestli je vůbec schopný pokrýt náklady a generovat zisk.

Důkladné poznání vašich klientů je prvním krokem ke skvělému obsahovému marketingu. Víte, s čím vaši zákazníci potřebují pomoci, která část nákupního cyklu je pro ně kritická? Znáte jejich hodnoty, cíle? A víte vůbec, jakého věku jsou?

Všechny tyto aspekty pokrývají tzv. persony, předobraz vaší cílové skupiny. Jde o silný marketingový nástroj, díky kterému se copywriter dokáže do klienta vcítit a vytvořit obsah, který jeho konzumenta zaujme, přinutí číst – a pak třeba objednat vaši službu.

Jak hledat témata pro cílovou skupinu?

Existuje velké množství způsobů, jak hledat témata pro cílovou skupinu. Ty nejdůležitější si společně rozebereme.

Povědomí nebo následná péče

Volba témat pro články a další formy obsahu se řídí především zájmy vašich klientů, měla by ale odrážet i jednotlivé fáze nákupního cyklu.

Po založení start-upu je důležité dát světu vědět o vaší existenci, tedy šířit povědomí. Nabídněte potenciálním zákazníkům obsah vedoucí k prozření; dejte jim na srozuměnou, že nyní jste na trhu i vy – a že jste pro pohodlí svých klientů ochotni udělat první poslední.

Neví si vaše cílová skupina rady s dárky pod stromeček? Vytvořte článek „9 skvělých tipů na dárek pro tchyni“. Hledají vaši potenciální klienti úlevu od bolesti zad? Nabídněte jim propracované video s vhodnými cviky.

Nebo jste na trhu delší dobu a chcete k opakované objednávce přimět ty, kteří u vás už jednou nakoupili? Můžete například vytvořit praktické návody, jak váš nástroj či službu používat tak, aby vašim klientům pomáhala. Takové podrobné návody budou zákazníky motivovat, aby u vás znovu nakoupili nebo prodloužili členství.

Brainstorming – cesta ke skvělým tématům

Skvělým nástrojem pro tvorbu obsahového plánu je týmový brainstorming. Jakmile znáte persony, můžete pro ně začít vytvářet témata. Znalost person totiž znamená znalost vašeho cílového publika. Jedna z person může být například pětadvacetiletá Monika, kterou zajímá vysokohorská turistika, četba detektivek a ráda relaxuje ve wellness. Pro takovou konkrétní personu se vám témata budou tvořit mnohem jednodušeji. Během chvíle vás napadnou desítky témat – svou kreativitu ještě více podpoříte kreslením myšlenkových map.

Příklad myšlenkové mapy persony, která si chce založit internetový obchod

Bez analýzy klíčových slov se neobejdete

Skvělým pomocníkem při hledání témat jsou nástroje pro navrhování klíčových slov. AdWords a Sklik. Stačí zadat obecné slovo z vašeho oboru a důmyslný algoritmus najde nejhledanější podobné fráze.

Tyto nástroje mají své místo i v optimalizaci obsahu pro lepší umístění ve výsledcích vyhledávání (SEO), kterou svou návštěvnost můžete i několikanásobně navýšit.

Povídejte si s lidmi

Vůbec nejlepší metodou pro tvorbu relevantního obsahového plánu je ale obyčejný rozhovor. Pozvěte své zákazníky na kávu, uspořádejte pro ně den otevřených dveří a ptejte se. Co je opravdu zajímá? Co jim na vašem zboží, na vaší službě není jasné?

Vyzpovídejte své prodavače, zaměstnance zákaznické podpory. Jaké problémy zákazníci nejčastěji řeší, s čím potřebují pomoci?

Text, video, podcast – jaký druh obsahu zvolit?

Ačkoliv je text stále nejoblíbenějším obsahovým formátem, už dávno není jediný. S rychlejším připojením a důmyslnější technikou stále více lidí konzumuje obsah skrze podcasty, mimořádné popularitě se těší videa.

Obsahovou formu volte s citem. Text se hodí pro hlubší vhled do problematiky (odborné články a e-booky), video má své místo u praktických ukázek a reportáží. Podcast může být nosným médiem pro rozhovory se zajímavými a inspirativními osobnostmi z oboru vaše podnikání.

Zákazník je na prvním místě – pamatujte na to a při volbě druhu obsahu se řiďte zájmy cílové skupiny. Skvělým pomocníkem pro jejich definování jsou již zmíněné persony.

Naučte se vytvořit vlastní persony

Chcete na zákazníky mířit co nejpřesněji to jde? Stáhněte si e-book, ve kterém vám poradíme, jak si vytvořit vlastní persony.

3. kapitola

Tři tipy pro e-mail marketing podle zájmu návštěvníka,které musíte znát + praktický příklad ze Včeliště

E-mailing patří mezi nejúčinnější marketingové nástroje současnosti. A pro start-upové projekty je doslova jako stvořený – umožňuje i při malých nákladech jednoduše proměňovat obyčejné uživatele v nadšené podporovatele nebo věrné zákazníky. To se skvěle daří, když své publikum bavíte a přinášíte mu informace, co ho skutečně zajímají.

Přesně k tomu slouží strategie, kdy e-mail marketing postavíte na zájmech návštěvníků vašeho webu. Vše podstatné ohledně této metody vám prozradíme ve třech užitečných tipech. Navíc vám pro lepší představu ukážeme, jak na to jdeme na Včelišti.

E-mail marketing a jeho hlavní výhody

Ještě než přejdeme k jednotlivým radám, vysvětlíme si, v čem spočívá důležitost e-mailingu a jaký přínos pro vás může znamenat. Jste start-up a právě kontakty, s nimiž můžete budovat vztah, pro vás mají cenu zlata. Prozatím totiž nemůžete až tak „bodovat“ samotným produktem. Spousta lidí ho zatím nezná, nevyužívá, a tak se k němu ze strany potenciálních zákazníků váže nejistota. E-mailová komunikace ale tuto bariéru postupně odbourává a zasazuje se o vytvoření výborného prvního dojmu. Postupně a nenásilně vás představuje jako experta, co svému oboru rozumí a chce se o své znalosti podělit.

Tím jsme se dostali ke klíčovému faktoru podnikání, a to důvěryhodnosti. Prostřednictvím e-mail marketingu ji pomalu, ale jistě zvyšujete. A s ní upevňujete svou pozici v očích potenciálních zákazníků. A tyto sympatie později sehrají významnou roli – v rozhodující chvíli (čtěte: na klik od konverze) popostrčí zájemce o vaše služby směrem k „Ano, to chci.“ Vždyť už vás přece tak dobře zná, poslali jste mu tolik skvělých rad a informací v e-mailu…

Zmíníme ještě jeden benefit. To všechno, o čem jste teď četli, může probíhat automaticky. Díky chytrým e-mailingovým nástrojům vložíte energii jen do úvodního nastavení a sepsání e-mailů. Poté vše funguje bez vašich dalších zásahů – tito spolehlivý „neviditelní“ pomocníci za vás sbírají e-mailové adresy, třídí je a zasílají na ně žádoucí obsah. A teď už vzhůru na konkrétní tipy, co vám pomohou vše bez problémů nastartovat.

1. Obsahový magnet na prvním místě

Pilířem e-mailingu jsou obsahové magnety neboli důvody, proč vám uživatel prozradí svou e-mailovou adresu. V zásadě se tímto lákadlem může stát jakýkoli materiál, zpravidla se ale využívají:

  • bonusová doplnění k článkům,
  • e-booky,
  • dotazníky,
  • pop-up okna.

Nesnažte se z návštěvníka kontakt „vylákat“ nepoctivě. Pokud mu něco slíbíte a pak to nedodržíte, zbytečně si zkazíte reputaci a s velkou pravděpodobností se z vašeho mailingového listu při první příležitosti odhlásí. Buďte opravdu užiteční a dávejte něco navíc. Raďte, poodhalujte know-how, bavte. Tak si připravíte ideální „půdu“ pro úspěšně vedený marketing.

2. Držte se tematiky aneb E-maily na míru

Pamatujte, že po celou dobu musíte uživateli nabídnout informace, o které se primárně zajímal. Ostatně, to je podstata e-mailingu podle zájmu. Takže pokud jste jeho e-mailovou adresu získali například u článku o mytí automobilu, musí na to navazovat i další komunikace a obsah zpráv.

Nenuťte mu další části vašeho byznysu, třeba prodej autokosmetiky. Zůstaňte u dané problematiky, abyste se mohli bez klopýtnutí přesouvat k cíli, objednání souvisejících služeb. Zaujali jste ho jedním tématem a v tom pokračujte.

3. Pečlivě a důmyslně určená pravidla

Aby vše běželo, jak má, je potřeba perfektně nastavit e-mailový systém. I když konkrétní možnosti závisí na vybavenosti nástroje, vesměs všechny osvědčené dovolují tvorbu kampaní, a to právě na základě zájmu uživatele. Soubor, který si stáhl (nebo položka, co vyplnil), pak slouží jako základní instrukce pro software. Ten se následně chová podle vámi určených pravidel.

Například si u vás návštěvník výměnou za svůj e-mail stáhne e-book o navrhování bannerů. Co v tu chvíli musí udělat váš e-mailingový parťák? Zařadit ho do odpovídající sekvence (kampaně), která zahrnuje zprávy zaměřené na informace o bannerech. Naopak uživatel, který reagoval na vaši nabídku dalších informací u blogového příspěvku o úpravách fotek, bude zařazený do „škatulky“ e-mailů, co se věnuji tematice fotografií. Tento princip dodržte u jakéhokoli tématu a rozdělujte tak návštěvníky v e-mailingu. Pak jim budete zasílat sdělení na míru, díky kterému si vás snadno oblíbí a zapamatují.

E-mail marketing, který navazuje na stažení souboru nebo vyplnění formuláře, představuje oblíbený základ. Nemusíte se ale omezovat jen na tuto akci uživatele. Moderní mailingové nástroje umí víc – sledují, co návštěvník na webu dělá, a podle toho reagují. Můžete se tak pustit i do pokročilejších a detailnějších nastavení, která odpovídají na kliknutí, dobu strávenou na podstránce nebo třeba nedokončenou objednávku apod. Možnosti e-mailingu jsou velmi bohaté a dokážou vytvořit množství cest k efektivní komunikaci a udržování dobrého vztahu se zákazníky. Záleží jen na vás, po kterých se vydáte.

Jak děláme zájmový e-mail marketing na Včelišti

Dost bylo teorie, pro lepší představu, jak takový e-mailing podle zájmů může vypadat a fungovat, vám dáme nahlédnout do zákulisí Včeliště. Jestli znáte náš blog, určitě jste si už u některých článků všimli výzev a tlačítek ke stažení dalších informací o dané problematice. Jak ukazuje printscreen níže, čtenář článku „9 rad pro dokonalé články na blog, které si oblíbí čtenáři i vyhledávače“ má možnost získat i checklist, se kterým nezapomene při tvorbě příspěvku na nic zásadního.

Náš e-mail marketing začíná bonusovým obsahem

Když si bonus stáhne, můžeme z toho usuzovat, že se zajímá o copywriting. A podle toho bychom ho mohli zařadit do e-mailingové kampaně, kdy mu systém postupně naposílá další obsah vztahující se k psaní.

Takto máme postavený náš e-mailing. Vždy jde o dlouhodobé a propracované sekvence, které vzdělávají a přinášejí užitek. Pokud se někdo přihlásí do některého z našich tréninků zdarma, v e-mailech mu pak například můžeme poradit, kde se dozví ještě více a prohloubí své znalosti. Nebo čím by měl své nové vzdělání doplnit. Podívejte se na obrázek níže, zobrazuje část workflow pro zájem SEO v nástroji Drip.

Na zájem navážeme personalizovanou workflow

Nahoře se nacházejí startovací podmínky, tedy pravidla, co rozhodují o zařazení uživatele do této sekvence. Poté následuje postup zasílání konkrétních e-mailů. Mezi nimi jsou pak upřesňující instrukce ohledně termínů (za jak dlouho se zpráva pošle po předchozí nebo jestli dojde k ukončení apod). Abychom byli úplní, dále přikládáme i ukázku e-mailové zprávy.

Příjemci vždy vysvětlíme, proč mu píšeme

Jak vidíte, příjemci vysvětlíme, proč mu píšeme a co bude následovat. A takový styl komunikace doporučujeme i vám. Zmatený uživatel, který si není jistý, jak jste se k jeho e-mailu dostali, může záhy přejít do ofenzivy. Označí vás za spamera a vystaví vám stopku.

Nespoléhejte se na to, že si lidé pamatují, kde všude vkládali svou adresu. V dnešní informacemi přesycené době, kdy internet „praská ve švech“ pod náporem nejrůznějšího obsahu, se lehce stane, že uživatel zapomene, co kde naklikal pár hodin zpátky. Zároveň mu také odhalte své úmysly, respektive ho nalákejte na to, čím ho budete zásobovat. Udržíte si ho a budete tak mít velkou šanci využít potenciál e-mailingu naplno.

A když už jsme natolik zabředli do vlastností e-mailu, musíme zmínit také ještě další zásadní věc. Ať už se pustíte do jakéhokoli typu e-mail marketingu, neopomeňte připojit na konec zprávy informace o možnosti odhlášení. Přikládáme inspiraci.

My tento prosto využíváme i k takové menší edukaci. Radíme zde příjemcům, co udělat pro to, aby jim naše e-maily neutekly, tedy nezapadly do složek pro hromadná (reklamní) či spamová sdělení.

Reagujeme na (ne)aktivitu příjemce

Sekvence nastavujeme velmi důkladně, abychom mohli pracovat i s chováním uživatelů. Proto využíváme i chytré triggery, díky kterým můžeme přesněji cílit. Pojem trigger označuje automatickou reakci na předem specifikovanou akci adresáta.

Například se může stát, že už dva měsíce neotevřel žádný z našich došlých e-mailů. A tak mu automaticky pošleme (tedy náš e-mailingový nástroj) zprávu tak trochu mimo klasický scénář, ve které se ho zeptáme, jestli je a chce být pořád s námi. Nebo v e-mailingu komunikujeme s někým, kdo se v půlce rozběhnuté sekvence přihlásí do jiné. A tu máme sestavenou podobně. Trigger za nás ale vyřadí stejné či duplikované zprávy, abychom příjemce neotrávili opakovanými informacemi.

I taková provázanost nebo starost o to, jak na nás naši uživatelé reagují, ovlivňuje celkovou úspěšnost e-mailingu. Vyplatí se uvažovat o něm komplexně, z obou stran. Na jedné stojíte vy jako někdo, kdo očekává marketingový efekt. Ale je tu i pomyslný „druhý břeh“, vaši potenciální zákazníci. A na ty musíte myslet také. Nejde o to bombardovat je zprávami, až je nakonec „udoláte“. Kvalitní e-mailing utváří vztah, který vydrží i v budoucnu. A takový vznikne pouze za předpokladu, že si budete všímat potřeb svých návštěvníků/zákazníků a podle toho jim budete vycházet vstříc.

Vše ale vždy začíná u získání e-mailu, inspirujte se v našem propracovaném mini rádci v podobě užitečného seznamu. Stáhněte si ho hned teď! ↓ ↓ ↓

32 spolehlivých způsobů, jak sbírat e-mailové kontakty

Získat e-mail uživatele může být v e-mailingu to nejtěžší. Ulehčíme vám to. Na základě našich bohatých zkušeností jsme dali dohromady seznam osvědčených postupů, jak na to. Najdete v něm tipy pro úspěšný sběr na blogu, sociálních sítích či mimo internet.

4. kapitola

Využijte sílu sociálních sítí. Jak je zapojit, aby vám přinášely skvělé výsledky?

Sociální sítě patří v současnosti mezi nejúspěšnější kanály pro marketingovou komunikaci a propagaci. Pokud je ve vašem start-upu ještě nevyužíváte, anebo je využíváte jen omezeně, je na čase přidat na intenzitě. Na sociálních sítích totiž můžete přímo oslovit své potenciální zákazníky, skvěle budovat svou značku a komunikovat se svými fanoušky.

5 důvodů, proč využívat sociální sítě ke komunikaci

Existuje několik důvodů, proč vašemu start-upu vytvořit sociální profily a sbírat nové fanoušky a lajky. Pojďme se společně podívat na ty nejdůležitější.

1. Jde o přímou linku k zákazníkům

Jak už jsme zmínili, sociální sítě tvoří přímou linku k zákazníkům. Ti mohou skrz ně reagovat, a vy tak získáte přímou zpětnou vazbu a reakci na novinky, produkty nebo nápady. Vzhledem k tomu, že sociální sítě působí na bázi jakési neformálnosti, můžete na nich ukázat svou tvář a vystupovat jako reálné osoby a ne jen anonymní firma.

Přes fotografie můžete svým fanouškům představit informace ze zákulisí a dát jim informace, které se na klasický web nehodí. Zaměřte se ale spíše na kvalitu než na kvantitu. Je mnohem lepší získat jednoho fanouška, který bude vaši značku propagovat a pozitivně o ní mluvit než tisíce koupených fanoušků, kteří po vyslovení jména vašeho projektu neví, o čem je řeč.

2. Tvoří čistou cestu k úspěchu

Máte nový start-up, a stejně tak nové je i vaše působení na sociálních sítích. Na této ničím nepoznamenané cestě můžete dokonale budovat váš brand, a to je obrovská výhoda. Lidé začnou vaši značku postupně sami propagovat, a v případě dobré kampaně se budou podílet i na tvorbě brandu. Jde o případy, kdy fanoušci na fotografiích přidávají hashtagy vaší značky.

3. Jsou zdarma

Samozřejmě, existují i placené možnosti zviditelnění na sociálních sítích, placená verze sociálních sítí, které zefektivní vaši komunikaci s potenciálními zákazníky zejména v začátcích. Pokud už ale máte dostatečnou fanouškovskou základnu, můžete na sociální sítě přidávat zajímavé příspěvky a vaši fanoušci už se postarají o to, aby se šířily napříč internetem. A to zcela zadarmo.

4. Jsou skvěle cílenou propagací

Jakmile získáte první fanoušky, sami vám mohou pomoci s propagací vašeho obsahu. A to nejen jeho sdílením, ale i možnostmi, které se vám otevírají v placených reklamách. Reklamy na Facebooku jsou levnější než klasické PPC a dá se v nich cílit přímo na přátele fanoušků, dělat remarketing na návštěvníky webu či uživatele podle vámi získaných e-mailů. Cílit můžete podle stovek nejrůznějších možností a zájmů, které vystihují vaši cílovou skupinu.

5. Umožní vám poznat vaši cílovou skupinu

Na sociální sítě postupně přidáváte různé příspěvky, které se líbí různým návštěvníkům a různě na ně reagují. Díky tomu můžete dokonale poznat svou cílovou skupinu a na té stavět. Zkoušejte odlišné postupy, přidávejte různé typy příspěvků a sledujte reakce. Analyzujte výsledky, a to jak ty na Facebooku tak na Google Analytics.

Na co si dát pozor při práci se sociálními sítěmi

Přímá linka k zákazníkovi znamená potřebu aktivní komunikace. Fanoušci by měli vidět, že o ně máte zájem a podle toho se chováte a reagujete. Připravte se na to, že ne každému se bude váš start-up a vaše příspěvky líbit, i takoví lidé se najdou. Nenechte se ovlivnit sílou okamžiku a na kritizující a nenávistné příspěvky reagujte s klidnou hlavou. Komunikace v takových chvílích vysílá důležité signály o vašem start-upu.

Originalita je základ

Budování značky od nuly může být výhoda, ale mnohdy i nevýhoda. Oproti ostatním velkým společnostem vás nikdo nezná a hůř se budete dostávat k potenciálním zákazníkům. Snažte se proto být zajímaví a originální, abyste své fanoušky zaujali.

Za příspěvky na sociálních sítích nemusíte platit, při neplacené verzi propagace ale musíte být mnohem originálnější, abyste vynikli. Zároveň vyžaduje taková forma propagace mnohem více investovaného času při přípravě a přemýšlení nad příspěvky.

Na sociální sítě se lidé chodí bavit a informovat

Základní pravidlo práce na sociálních sítích zní, že sociální sítě neslouží primárně k prodeji. To se sice může do budoucna změnit, v současnosti se ale využívají k budování značky, k prezentaci zajímavého obsahu a hlavně k vytváření komunity. Lidé se na sociální sítě chodí bavit, nechtějí být zahlceni jen reklamou.

Zároveň ale využívají sociální sítě k tomu, aby se dozvěděli něco nového. A to můžete skvěle využít při obsahovém marketingu. Proto si zakládejte na tom, aby byl váš obsah zábavný a zajímavý. Nevíte jak na to? Stáhněte si bonusovou přílohu, ve které vám nabídneme tipy na facebookové příspěvky, kterými si získáte publikum.

5 tipů na facebookové příspěvky

Podnadpis: Nevíte si rady s obsahem na Facebook? Stáhněte si bonusovou přílohu, ve které vám představíme 5 nejefektivnějších facebookových příspěvků.

Sociální sítě jsou skvělým způsobem propagace, nečekejte ale zázraky do druhého dne. Možná se vám povede rychle získat tisíce fanoušků, přivést je ale k nákupu je mnohem těžší a vyžaduje to trpělivost.

Jaké sociální sítě jsou pro váš start-up nejlepší?

Tvořit obsah můžete samozřejmě na všech dostupných sociálních sítích. Záleží ale zejména na vašich cílech, časových možnostech a charakteru start-upu, podle kterých se můžete rozhodnout, na které sociální sítě zaměřit největší pozornost. Pojďme se podívat na jednotlivé sociální sítě, jak se od sebe liší a jaké jsou jejich výhody a nevýhody.

Facebook

  • je tam každý
  • skvělý zdroj zábavy a prostředek pro komunikaci s přáteli
  • možnost placené reklamy
  • lidé se na Facebook chodí bavit, ne nakupovat
  • cílová skupina je na Facebooku velmi široká, je třeba si tu svou dobře vytipovat

Instagram

  • sdílení fotografií
  • velká oblíbenost
  • skvělé na budování značky
  • aktivita na instastories umožňuje ukazovat to, co se právě teď děje
  • možnost placené reklamy
  • nutnost velmi kvalitních fotografií
  • horší plánování publikace

Twitter

  • velmi rychlá komunikace
  • odborná komunita
  • příspěvky mají minimální trvanlivost – je potřeba stále vymýšlet a publikovat nové
  • cílová skupina je zhruba ve věku 24–45 let.

Lidé na Twitter primárně chodí pro nové informace a nejen pro zábavu. Mezi uživateli Twitteru najdete zejména novináře, IT a marketingové odborníky.

LinkedIn

  • prezentace firmy na pracovním trhu
  • velmi odborná komunita
  • síť je využívaná především pro pracovní příležitosti

YouTube

  • možnost prezentace videí
  • není možná jiná forma obsahu než videa

Pinterest

  • sdílení nápadů a tipů
  • možnost propojení s webem
  • ne příliš aktivní komunikace s fanoušky

Jak propojit web se sociálními sítěmi

Používat sociální sítě pro váš start-up je jedna věc, dát o nich vědět zákazníkům na stránkách webu je věc druhá, na kterou se často zapomíná. Nepodceňujte službu webu a propojte váš web se sociálními sítěmi, které využíváte. Jak na to?

  • Přidejte ikony sociálních sítí do patičky webu, ideálně s výzvou k akci „sledujte nás na sociálních sítích“. Lidé jsou na vizuální odkazy sociálních sítí už navyklí a reagují na ně lépe než na slovní odkazy.
  • Prezentujte sociální sítě jako jednu z možnosti, jak vás zákazníci mohou kontaktovat. Přidejte si název vašich sociálních profilů všude tam, kde máte uvedený telefon, a to nejen na web, ale i do mailových podpisů a na offline materiály, jako jsou vizitky nebo letáky.
  • Přidejte tlačítka sdílení k obsahu na vašem webu, zejména k článkům a podobným materiálům.
  • Přidejte na web přímý timeline sociální sítě, lidé tak mohou dát like nejen vašemu sociálnímu profilu, ale rovnou už i konkrétním příspěvkům.
  • Vytvořte brand kampaň – napište na web výzvu „vyfoť se s tímto produktem a sdílej na Facebooku a Instagramu s hashtagem…“.

Sociální sítě tvoří mocnou zbraň online marketingu a rozhodně by měly patřit do propagačních cest každého start-upu. Využijte je pro vaši značku také a začněte budovat komunitu, ze které se postupně stanou vaši věrní zákazníci.

5. kapitola

Propagace jako klíč k úspěchu aneb Proč je důležité dostat obsah před správné publikum

Tvorba kvalitního obsahu je ideálním způsobem pro budování vztahu se zákazníky a ve finále vede i ke zvýšení úspěšnosti vašeho podnikání. Sebelepší forma obsahového marketingu se ale neobjede bez dostatečně důsledné propagace. Vždy je totiž velká škoda, když věnujete značné úsilí do vytvoření skvělého materiálu, který v konečném důsledku téměř nikdo neuvidí.

Proč je propagace obsahu tak důležitá?

Do propagace vašeho obsahu se vyplatí investovat asi polovinu celkového rozpočtu. Samotná publikace materiálu totiž obvykle nepřinese kýžené výsledky. Pokud chcete zaujmout co nejširší publikum a dosáhnout tak vysokých konverzí, musíte svůj obsah nejdříve vhodnými nástroji dostat mezi lidi.

Kdekdo si dnes stále myslí, že cílem v obsahovém marketingu je vyrobit virální obsah. Tak tomu ale není.

Nepotřebujete totiž ani tak, aby se váš článek posílal napříč sociálními sítěmi a všichni ho sdíleli, jako spíš oslovit cílené (a často úzké) publikum. Dosáhnout toho, aby uživatelé provedli požadovanou konverzi (klikli, něco si stáhli, prohlédli si, poptali se…), je mnohem lepší, než když si váš materiál bez užitku všichni jen prohlédnou na Facebooku.

Pro prvotní představu o možnostech propagace si můžete vzít inspiraci z jednoduché pyramidy propagace obsahu, která se skládá za tří úrovní:

  • základní úroveň propagace,
  • pokročilá propagace,
  • maximální propagace.

Pyramida propagace obsahu naznačí, jak můžete svůj obsah dostat mezi čtenáře

3 úrovně propagace obsahu

Základní úroveň je vhodná pro všechny typy příspěvků a mezi její nástroje patří bezplatná publikace na sociálních sítích, SEO parametry nebo záložky. Na znatelně náročnější nebo zajímavější obsah se vyplatí aplikovat pokročilou propagaci. Sem spadají reklamy na sociálních sítích, newslettery, aktivita v diskuzích a partnerské příspěvky.

Ten úplně nejnáročnější nebo nejoblíbenější obsah dostáváme k zákazníkům nejvyšší třetí úrovní – mezi techniky maximální propagace spadají tiskové zprávy, PPC reklamy, kampaně na sociálních sítích nebo mikrostránky.

Jaké možnosti propagace obsahu jsou nejvhodnější pro start-upy?

Start-upy pro svůj obsahový marketing využijí především nižší stupně propagace obsahu. Stupeň třetí doporučujeme spíš u ověřených a prokazatelně úspěšných materiálů, které projevily dlouhodobě nadprůměrné výsledky ve výkonu na prvních dvou stupních. Takovými začínající společnosti většinou zatím nedisponují, i když to nemusí být pravidlem.

Zkusme teď z pyramidy vybrat ty úplně nejvhodnější propagační metody pro start-upy. Podle nás mezi ně patří:

  • bezplatné publikování na sociálních sítích,
  • reklama na sociálních sítích,
  • optimalizace pro vyhledávače (doplnění správných SEO parametrů),
  • newsletter,
  • hostované příspěvky nebo články v oborových médiích,
  • aktivita na diskuzních fórech.

1.  Sdílení na sociálních sítích

Na sociálních sítích se v online světě odehrává vše podstatné a váš start-up by u toho rozhodně neměl chybět. Sdílení obsahu je zdarma, přitom může organicky zasáhnout i velmi rozsáhlou cílovou skupinu. Máte tak možnost zapojit a zužitkovat vaše dosavadní fanoušky, následovníky svého profilu i jiná dosažená propojení.

Nezapomeňte umožnit čtenářům, aby váš článek sdíleli na svých profilech. Například Facebook vás pak sám upozorní na nadprůměrný výsledek. Pokud bude příspěvek třeba o 90 % úspěšnější než ostatní, zapojte do hry pokročilou propagaci – třeba placenou reklamu, kterou si ukážeme vzápětí.

2. Reklama na sociálních sítích

Placenou reklamu na sociálních sítích propagujte hodnotnější obsah, u kterého máte na základě měření prokazatelnou naději na úspěch. Tato forma propagace je snadno měřitelná, má nižší cenu než tradiční PPC reklamy a navíc nejlepší možnosti cílení.

Třeba Facebook umožňuje oslovit lidi podle demografických údajů nebo na základě toho, co dosud na internetu nejvíce sledují. Můžete si vybrat, jestli se svou reklamou cílit spíš na stávající fanoušky, nebo na uživatele, kteří se s vašimi službami dosud nesetkali. Předem si také rozvrhnete investovanou částku, jejíž minimum na den stanovuje sám Facebook. Okamžitě vám pak nabídne přehled, jak velký okruh má vaše reklama šanci zasáhnout.

3. Optimalizace pro vyhledávače (doplnění správných SEO parametrů)

Návštěvníky na váš článek přivedete i přes vyhledávače pomocí SEO. Klíčové fráze použijte hlavně do titulku stránky, který se zobrazuje také v názvu záložky prohlížeče. Zapojujte je smysluplně a snažte se je posunout co nejvíc na začátek. Pište titulky maximálně do 50 znaků (delší prohlížeč nezobrazí) a nabídněte v nich jednoznačnou výhodu, kterou návštěvník získá jejich rozkliknutím.

Vliv na návštěvnost má také meta popisek, kterým můžete ve vyhledávačích na titulek vhodně navázat. Hlavně u důležitějších stránek a článků si s ním zkuste trochu víc pohrát – ideálně 140 znaků vám pomůže klíčová slova skládat do logických vět, dovysvětlit titulek a hlavně potenciálního návštěvníka motivovat k akci.

SEO správně zapojujte také do samotných článků. S klíčovými slovy to nepřehánějte a používejte je s rozumem. Vyhledávače více než kdy jindy registrují kvalitu samotného článku, proto si s tvorbou dávejte záležet především z hlediska přínosu pro čtenáře. Dozví se z textu, co potřeboval? Bude ho četba bavit? Kladné odpovědi vás ve vyhledávání mohou posunout o několik úrovní nahoru.

4. Newsletter

S dostatečně širokou e-mailovou databází se newsletter stává jedním z nejužitečnějších propagačních nástrojů. Ze všeho nejdříve si nastavte režim, který jste schopni reálně dodržovat – newsletter může být třeba čtrnáctideník. Potom svým kontaktům pravidelně posílejte užitečné e-maily, ve kterých je můžete informovat o svém aktuálním obsahu a obecně o zajímavostech a novinkách z oboru nebo z vaší firmy.

Prodejní e-maily by měly tvořit jen část ze všech odeslaných zpráv, jinak by časem mohly začít příjemce spíš odrazovat. Přednostně se snažte řešit problémy své cílové skupiny. Vzdělávejte ji, bavte a newsletter tak přirozeně zapojujte do svého obsahového marketingu.

5. Aktivita na diskuzních fórech

Pravidelně kontrolujte diskuze v tematických fórech, zapojujte se a odpovídejte na dotazy. Pokud se budete dostatečně často aktivně připomínat své komunitě, prokážete svou odbornost a lidé za vámi tím spíš půjdou.

Kdykoliv k tomu bude příležitost, prokládejte své příspěvky relevantními odkazy. Zdaleka se nemusí jednat pouze o odkazy na vaše stránky, i když zrovna to se samozřejmě nabízí. Buďte ale opatrní, abyste se tím neznelíbili adminovi diskuze – mohl by váš příspěvek vymazat.

6. Hostované příspěvky nebo články v oborových médiích

Takzvané guestposty, články na tematicky spřízněných nebo spřátelených webech, mohou na váš obsah přivést nové návštěvníky prostřednictvím zpětných odkazů. Navažte spolupráci s blogery nebo online magazíny.  Oborová média mají podobnou cílovou skupinu jako vy a často tedy ocení, když jim pomůžete s plněním jejich vlastního obsahu.

Oslovujte autoritativní weby s vlastním obsahem a širokým publikem. A pozor – maximálně upřednostňujte kvalitu! Přínos pro domovský web musí v guest postingu vždy stát na prvním místě.

Držte se jednoduchosti a vytrvejte

Do náročnějších metod propagace se zatím nemá velkou cenu pouštět. V začátcích je důležité hlavně zaplnit váš obsah dostatečně kvalitním materiálem a všechny procesy – včetně těch propagačních – maximálně zjednodušit.

Trpělivé používání nástrojů zmíněných v dnešním článku pomůže vašemu obsahovému marketingu mezi lidi i bez značných finančních investic. Nezapomínejte si pravidelně vyhodnocovat výsledky, učit se z vlastních chyb a neustále se tak posouvat k vytyčeným cílům.

Čím lépe se vám bude dařit váš obsah propagovat, tím rychleji budete schopni dosáhnout úspěchu.

6. kapitola

Nemáte čas na tvorbu kvalitního obsahu? Řešení nabízí outsourcing obsahového marketingu

Tvorba vlastního obsahu může být náročná, zvlášť, když s ní nemáte příliš zkušeností a spíše než v tvorbě obsahu vynikáte v jiných oblastech. Navíc pokud jste neustále zavaleni pracovními povinnostmi, na tvorbu obsahu už vám asi nezbývá moc energie ani nálady. Řešením může být outsourcing obsahového marketingu. Představíme vám jeho výhody a také důvody, proč se předání úkolů specialistům nemusíte vůbec bát.

Proč se spousta start-upů outsourcingu brání?

Odpověď není v ničem překvapivá. Spousta lidí totiž nevěří, že by jejich práci udělal někdo lépe než oni sami. Svému podnikání rozumí nejlépe a nedovedou si představit, že by zákazníkům někdo dokázal předat důležité informace tak, jak by chtěli. Přitom do tvorby obsahového marketingu můžete zasahovat právě tím, že tomu, kdo obsah tvoří, dodáte své znalosti, nápady, příklady z praxe a faktické poznámky.

Nemusíte se ale podílet na konkrétní tvorbě jako je například copywriting, korektura, publikace, propagování, grafika, stříhání videí nebo komunikace s blogery a médii. Tyto činnosti můžete naopak nechat na tom, kdo v nich vyniká.

Výhody outsourcingu obsahového marketingu

Předání tvorby obsahu odborníkům se vám může v mnohém vyplatit. Jaké jsou nejčastěji uváděné výhody outsourcingu?

  • Maximalizujete svůj čas, věnovaný do obsahového marketingu – Už nemusíte trávit dlouhé hodiny přemýšlením, co by se vám hodilo na blog, a psaním chytrých newsletterů, které zaujmou. Váš čas je vaše nejcennější komodita, je třeba si ho vážit.
  • Maximalizujete své přínosy ze všech činností – Když předáte tvorbu obsahu odborníkům, můžete se naplno soustředit na to, co vám jde nejlépe, a co vám přinese zisk.
  • Ušetříte peníze  a vyděláte více – Předání tvorby obsahového marketingu vás nemusí stát obrovské částky, naopak vám může peníze ušetřit. Nemusíte totiž najímat nové pracovníky na plný úvazek, ani dočasnou výpomoc v době, kdy je více práce a nových projektů. Navíc nemusíte své současné pracovníky posílat na speciální kurzy obsahového marketingu. Díky tomu, že se sami nebudete věnovat tvorbě obsahového marketingu, můžete svůj čas směřovat na aktivity, které jsou pro vaši firmu nejdůležitější. Tím pádem ve výsledku vyděláte mnohem více.

Jak může vypadat outsourcing obsahového marketingu?

Nechcete se vzdát tvorby obsahového marketingu úplně? Nemusíte! Možná vám nejde psaní, ale třeba vás baví grafické práce, případně je pro vás tvorba videa koníčkem, a ne utrpením.

Outsourcing obsahového marketingu nemusí znamenat, že předáte všechno s ním spojené freelancerům nebo agentuře. Vyberte si činnosti, které vás baví a nezabírají vám příliš mnoho cenného času, a ty nepříjemné předejte dál. Z naší zkušenosti víme, že nejčastěji si start-upy nechávají roli odborného garanta, a svým způsobem se tak podílejí na tvorbě obsahového marketingu.

Jak může vypadat zadání outsourcingu obsahového marketingu

Záleží jen na vás, kolik práce předáte třetí straně. Může to ale vypadat například tak, že agentura pro vás vymyslí strategii, vše pro vás rozplánuje, vylepší současný obsah na základě obsahového auditu, připraví obsahové magnety a výzvy k akci. Dále můžete outsourcovat také automatizaci e-malingu a získávání kontaktů. Jedním z nejčastěji využívaných řešení je zejména tvorba nového obsahu a jeho následná propagace. Přesně takovým způsobem pracujeme i na Včelišti. Navíc každý měsíc vyhodnocujeme výsledky, měříme a podle toho neustále vylepšujeme strategii.

Při tvorbě a outsourcingu obsahového marketingu investujete každý měsíc stejné množství času a prostředků. Obsahu je ale stále více a přivádí tím pádem stále více zákazníků a lépe díky tomu funguje. Dlouhodobě se snižuje cena za získaného zákazníka a vy si tím vytváříte dlouhodobou konkurenční výhodu.

Každý měsíc do tvorby obsahového marketingu investujete stejné množství času a prostředků, ale obsahu bude stále přibývat, tím pádem bude přivádět stále více zákazníků. Ve výsledku to znamená, že se dlouhodobě sníží cena za získaného zákazníka a vy si tvoříte dlouhodobou konkurenční výhodu.

O co přicházíte, když se snažíte obsah tvořit sami?

Už jsme to zmiňovali několikrát a sami jste si toho určitě moc dobře vědomi – ve vašem start-upu je nejdůležitější váš čas. Jakmile ho strávíte přípravou obsahu, obíráte se o příležitosti, kdy se můžete věnovat mnohem důležitějším věcem. Těm, kterým vy sami rozumíte nejlépe a hlavně je umíte jen vy. Jde o činnosti důležité pro váš byznys, a ty nemůžete nikomu předat. Tvorbu obsahového marketingu ale ano. Navíc při nedostatečném obsahovém marketingu vám uniká možnost oslovit zákazníky dříve než vaše konkurence. Ta naopak může začít s outsourcingem obsahového marketingu a bude pak velmi těžké ji dohonit.

Využijte konzultaci obsahového marketingu

Zaujal vás outsourcing obsahového marketingu a chcete se k němu dozvědět více? Kontaktujte nás, rádi vám se vším pomůžeme.

Na předchozích stránkách jsme vás provedli světem obsahového marketingu a představili vám způsoby, jak s ním můžete začít hned sami. Dočetli jste se, jaké jsou výhody obsahového marketingu. Například, že od vás nevyžaduje velkou finanční investici a pomůže vám budovat jméno vašeho start-upu na trhu.

Dozvěděli jste se, jak vůbec hledat témata pro svou cílovou skupinu a jak obsah tvořit tak, aby byl pro publikum zajímavý. Věnovali jsme se také tomu, jak vám emailing a sociální sítě mohou pomoci získat nové zákazníky. Získali jste tipy, jak obsah propagovat a dostat ho před správné publikum. A pokud na tvorbu obsahu nemáte čas, v závěrečné části jsme vám prozradili, jak obsahový marketing předat zkušenějším a ušetřit čas.

Neodkládejte obsahový marketing „na potom“ a využijte ho pro svůj start-up co nejdříve. Přinese vám jen samé výhody.

Jak začít s pořádným obsahovým marketingem

Stáhněte si návod jako e-book

Prostudujte si všechny kapitoly v klidu a rozplánujte podle nich své další kroky. Stáhněte si zdarma článek v pdf jako knihu.

Stáhnout v pdf

Nechte si poradit od Včeliště

Dejte nám nezávazně vědět, že chcete šlápnout do obsahového marketingu. Pomůžeme vás nasměrovat.

Nezávazně konzultovat

Sledujte nás a nic vám neunikne

fb
twitter
google+
youtube
rss
mail

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close