Obsah, který je atraktivní pro uživatele, je vyhledávači hodnocen jako zajímavý a užitečný. A platí…
Jak vytvářet poutavé a funkční titulky
Významným krokem v procesu tvorby z hlediska SEO úspěšné stránky je použití poutavých a funkčních titulků. Nastavení správných titulků přímo ovlivňuje organickou návštěvnost proudící z vyhledávačů. Neměli byste proto tento krok podcenit. Abyste vymýšleli kvalitní a poutavé titulky, potřebujete znalosti z několika oblastí internetového marketingu. Kromě základů SEO se vám určitě bude hodit i pár postřehů ze světa copywritingu. Rád bych tímto článkem poukázal na často přehlížený význam titulku a utvrdil vás v tom, že tvorba poutavých titulků není náročná a ani nudná činnost.
Co je to titulek a kde se nachází?
Titulek či title stránky se zobrazuje v hlavičce prohlížeče, ale někdy jej můžete najít jako název záložky ve vašem prohlížeči. Patří mezi nejvýznamnější faktory on-page optimalizace, ale svou roli má i v dalších oblastech internetového marketingu. Titulky stránek se také zobrazují ve výsledcích vyhledávání a mají proto velký vliv na to, zda návštěvníci z vyhledávačů na vaše stránky zavítají či nikoliv.
4 základní pravidla správného titulku
Každá stránka vašeho webu by měla mít unikátní titulek. Pokud už máte hotovou analýzu klíčových slov, a díky ní se vám podařilo vytvořit strukturu webu, tak se můžete pomalu připravovat na tvorbu obsahu jednotlivých podstránek. Dokonce byste už měli vědět, jak a kam cílit klíčovými slovy, a proto by následná tvorba poutavého titulku stránky měla být další fází, kterou byste rozhodně neměli vynechat.
Každý titulek by měl splňovat následující 4 základní pravidla:
- Měl by obsahovat klíčové slovo.
- Měl by být poutavý a relevantní k obsahu konkrétní stránky.
- Měl by být spíše kratší.
- A měl by mít znatelnou konkurenční výhodu.
1) Klíčové slovo v titulku
Protože se zabýváme optimalizací pro vyhledávače, tak bychom neměli na klíčové slovo v titulku zapomenout. Neznamená to ale, že musíte v titulku otrocky zobrazit klíčovou frázi tak, jak jste ji objevili v analýze klíčových slov. Jděte na to chytře. Zkuste frázi zapojit do smysluplné věty nebo sloganu. Říká se, že nejvýznamnějších je prvních pět slov titulku. Proto se snažte klíčové slovo zakomponovat do titulku spíše na začátek. Uživatel by měl vnímat relevanci vaší stránky k jeho vyhledávacímu dotazu.
2) Upoutejte titulkem pozornost
Nejen relevance titulku je důležitá. Představte si, že uživatel zadá do vyhledávače stránky dotaz „chorvatské ostrovy“. Vyhledávač mu nyní zobrazí 10 výsledků stránek na téma chorvatské ostrovy. Skoro všechny obsahují klíčovou frázi v titulku. Vaším úkolem je ten svůj od ostatních odlišit.
V případě takto obecné fráze asi uživatel přesně neví, co chce. Pravděpodobně poptává co největší množství přehledně utříděných informací. Proto jsem zvolil hlavní titulek našeho webu ostrovychorvatska.cz: „Všechny chorvatské ostrovy pohromadě“. Zdůrazňuji v něm informaci, že na naší mikrostránce čtenářům nabídneme informace o všech chorvatských ostrovech. Pro upoutání pozornosti jsou vhodná čísla. Špatný titulek by také nemusel být: „Všech 79 chorvatských ostrovů pohromadě“ a podobné variace.
3) Najděte ideální délku
Čím kratší, tím lepší. Ne vždy je lehké se do „limitu“ 55 znaků vejít. Ve výsledcích vyhledávání se vám ale více jak 60 – 65 znaků nezobrazí. V některých případech se vám delší titulek zobrazit může, ale není to pravidlem. Problém může nastat například v mobilních výsledcích vyhledávání. Čím více klíčových slov do titulku uvedete, tím hůře se vám bude dařit se na konkrétní frázi umístit. Vyhledávač totiž vaši snahu „rozmělní“ do více klíčových frází a vaše hlavní fráze tak může klesnout v očích vyhledávače na důležitosti. Možná si teď říkáte: „Aha, tak tam vložím pouze klíčové slovo a jsem za vodou“. Takovýto způsob by samozřejmě v očích vyhledávače přirozený také nebyl a vyhledávačům Google či Seznam by mohla vaše podoba titulku připadat podezřelá. Pouze jedno slovo nebo jen holé klíčové slovo rozhodně není ideální. Zkuste tvořit přirozené a krátké titulky. To je cesta k úspěchu.
4) Vymyslete konkurenční výhodu
Pro každý váš titulek zkuste vymyslet konkurenční výhodu. Zadejte si klíčové slovo do vyhledávání. Prozkoumejte konkurenční titulky a v duchu si řekněte, zda byste na nějaké sami klikli či nikoliv. Poznamenejte si ty kvalitní a zkuste vaši stránku od ostatních nějak odlišit. Nemusí to být nic velkého, ale každá, byť drobná konkurenční výhoda se cení. Odpovězte si na návštěvníkovy otázky: Proč bych měl na stránku vstoupit? Proč zrovna na tuhle? V čem je lepší než devět zbývajících? Co se na stránce dozvím a v čem mi to pomůže?
Tvorba titulků pro mnoho podstránek
Někdy je složité vymyslet všem podstránkám poutavý titulek ručně. Pokud má váš web desítky tisíc podstránek, pak mluvíme o téměř nesplnitelném úkolu. Stále ale platí, že by každá podstránka měla mít unikátní titulek. Jak na to? Můžete ho vytvořit tak, že například vezmete nadpis stránky, přidáte za něj “ | NázevWebu.cz” a tím vytvoříte “Nadpis stránky, článku, nebo sekce | NázevWebu.cz”. Další možnost je titulky jinak automaticky skládat, například s propojením na konkurenční výhody. Pak vám bude stačit ručně se věnovat pouze těm podstránkám, na které cílíte s důležitými klíčovými slovy a titulky u nich tak musíte pořádně promyslet. U méně důležitých podstránek se můžete spokojit s automatickým vytvořením titulku.
10 dalších tipů jak na lepší titulky pro zkušené profesionály
Tyto čtyři body, které jsem zmínil, chápu jako naprosto základní. Bez jejich znalosti nemůžete tvořit kvalitní titulky. Určitě se ale mezi vámi najdou tací, kteří chtějí informací více. A právě pro vás bude užitečná následující část.
Titulky se často zaměňují s vlastnostmi nadpisů. A není se čemu divit. Funkci mají podobnou – vzbudit pozornost, informovat, vést k akci. Následující výčet vlastností můžete tedy použít i pro tvorbu dobrých nadpisů. Nebojte se ale, že nadpisy vynechám. Jsou natolik specifickou částí on-page optimalizace, že jim budu věnovat opět celý článek. Zaslouží si to.
Pokud byste si chtěli přečíst nějaké jiné články na téma titulků, tak v češtině doporučuji článek Martina Kolčaby, který psal v návaznosti na článek Pavla Ungra. Oba rozhodně stojí za přečtení.
1) Pro každou stránku napište více titulků
Chcete-li mít kvalitní titulky, tak jich napište více a zkuste se zeptat své cílové skupiny nebo alespoň svých známých, jaký jim přijde nejatraktivnější. Nemyslete si, že zrovna váš první titulek musí být ten nejlepší. Nemusí.
Až budete mít seznam variant titulků hotový, tak si promyslete následující 4 body:
- Co čtenáři proklik přinese? Jakou výhodu?
- Vzbuzuje titulek ve čtenáři zájem? Je titulek zajímavý či něčím neobvyklý?
- Bude se dobře šířit na sociálních sítích?
- Je titulek šitý na míru přímo vašim personám?
2) Kontroverzní titulky získávají pozornost
Ne vždy je ale tento typ návštěvnosti žádoucí. Zamyslete se nad již hotovými titulky konkurentů a podle nich vymyslete ten svůj. Když všichni píší o výhodách, poukažte na absenci nevýhod apod.
3) Měli byste vědět, co na vaše publikum platí
Každý obor a každé publikum má svá specifika, slangové výrazy. Vy byste měli nejlépe vědět, co na vaše návštěvníky platí. Jiné titulky budete psát pro web zahrádkářů a jiné na blogu o internetovém marketingu.
4) Vzbuďte svými titulky pozornost a zájem
Na někoho platí spíš strohé a striktně informativní titulky (já je mám například rád). Někteří dají přednost bulvárněji laděným titulkům. Hranici svých návštěvníků byste měli znát a testovat vy.
5) Zaměřte se na prvních 5 slov
Nick Usborne ve svém článku píše, že nejdůležitějších je vždy prvních 5 slov nadpisu a titulku. Zkuste toto pravidlo dodržovat. Ocení ho jak vyhledávače, tak především vaši čtenáři. Nikoho nebaví číst dlouhé titulky. Ani dlouhé věty :-). Uvědomte si, že čtenáři na webu pouze „skenují“ a snaží se v internetové džungli co nejrychleji zorientovat. Když jim to usnadníte, mohou se do vašich informací začíst i podrobněji. Nesmíte je prostě odradit špatným titulkem už na začátku interakce.
6) Kombinujte a vymýšlejte nové originální titulky
Měli byste kombinovat výše uvedené rady se svými vlastními postřehy. Nebojte se jich spojit více dohromady. Můžou tak vzniknout opravdu zajímavé a funkční titulky.
7) Skvělým titulkem práce nekončí
Na titulek byste měli volně navázat v podtitulku, popisku (meta description) či v úvodu článku a rozvést ho, přesvědčit v něm čtenáře, že má smysl číst dál.
8) Zapomeňte na přídavná jména, používejte akční slovesa
Stejně jako já teď mluvím přímo k Vám, zkuste podobně komunikovat i se svými návštěvníky a začněte rovnou v titulcích. Zvedněte své čtenáře ze židle a motivujte je k akci textem.
9) Nikdy nepište zavádějící titulky
Nepište zavádějící titulky, nechcete-li své čtenáře od sebe odradit. Není těžké takové titulky vymyslet, ale svou funkci nesplní. Návštěvník na váš titulek sice klikne, ale tím většinou námluvy končí. A to je škoda. Vaším cílem by mělo být postupné dovedení čtenáře k vašemu cíli.
10) Vyhněte se v titulcích použití neznámých jmen či značek
Je prokázáno, že použití jmen nebo značek v titulcích snižuje návštěvnost skoro o 50 %. Místo značky či neznámého jména se soustřeďte na použití jiných technik.
Závěrečné slovo o titulcích
Věnujte titulkům dostatek vašeho času a pozornosti. Nepřehlížejte je. (Ne)kvalitní titulky mohou znamenat tisícové rozdíly v návštěvnosti vašeho webu. Díky za pozornost a užijte si s titulky hodně zábavy.
Tento článek byl naposledy aktualizován 5. 3. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek napsal Tomáš Procházka 19. 4. 2013.
Ahoj! 🙂 moc pěknej, inspirativní článek! Je tu všechno důležitý, ale možná bych to ještě trochu víc doplnil o tu psychologii slova. Lepší než používat stále se opakující fráze je vymýšlet vlastní a snažit se porozumět tomu, jak lidi uvažují a jak podvědomě vnímají souvislosti mezi jednotlivými slovy vzhledem k jejich uspořádání atd…
Ahoj, díky moc za jednoduchý a přitom velmi přehledný článek. Moc mi pomohl si urovnat pojmy. A doporučila bych mu dát mu dobrý titulek, protože když jsem hledala na netu, vůbec mi Včeliště nevyskočilo, což je škoda 🙂
Ahoj, hezky napsaný článek, díky za každý takový náhled do problematiky SEO. Chtěl jsem se zeptat ohledně psaní titulku, zda je dobré uvádět v titulku na konci název obchodu? Například: Luxusní pánské košile – elegan24.cz Děkuji moc za odpověď.
Ano, ve většině případů, jako je i ten váš, ano. Pokud ho nevkládáte, vyhledávač si ho někdy i sám doplňuje, což je znak toho, že byste to měli dělat i vy, automaticky. Podporujete tím svůj brand a často titulek vypadá i vizuálně lépe.
[…] jsme nedávno věnovali samostatný článek na našem firemním […]
Ahoj, super článek. Pro mě inspirativní. Já sevěnuju copywritingu už skoro rok. První jsem to zkoušela na mém blogu „for free“ a teď se mi povedlo navázat spolupráci s topranker a aspoň si sem tam něco vydělám. Myslím si, že ten, kdo se tomu chce opravdu věnovat, tak by měl vědět minimálně všechny ty základy, které uvádíš. Bohužel jsem se setkala i s lidmi, kteří o tom neví absolutně nic a myslí si, že to je easy jak psaní vlastního deníčku. Škoda mluvit kolikrát. Ve skutečnosti to není vůbec jednoduchá práce a ze začátku i hodně časově náročná. Každopádně ty, co to baví doporučuji nevzdávat! Není nad to, když se váš koníček stane i vaší prací.