skip to Main Content

Vytvořte si vlastní e-book: snadný návod v 5 krocích + zdarma šablony pro MS Word

Vytvořit vlastní e-book nemusí být vůbec složité. Jde jen o to, zda víte, jak správně na to – a to vám ukážeme na následujících řádcích. Připravili jsme pro vás podrobný návod, se kterým to bez problémů zvládne opravdu každý. Projdeme vše od počátečního ujasnění tématu přes rady pro psaní až po vložení na stránky nebo úspěšnou propagaci.

Proč se vám vyplatí e-book napsat a umístit na stránky?

Ještě než přejdeme k jednotlivým krokům postupu, připomeňme si, proč je výhodné obohatit stránky o e-book a využít ho jako účinný marketingový nástroj:

  • Získáte náskok před konkurencí, protože nabídnete návštěvníkům svého webu něco navíc.
  • Poskytnete něco zdarma, a tím navážete s návštěvníky webu bližší vztah a posílíte v nich důvěru ve vaše kvality.
  • Rozšíříte povědomí o svojí značce, webu nebo službách.
  • Snadno vybudujete databázi kontaktů pro cílené oslovování s dalším obsahem nebo později produkty a službami.

Krok 1: Vymyslete vhodné téma

V úvodu se trochu zapotíte. Vymyslet, o čem e-book bude, aby splnil vaše i návštěvníkovo očekávání, to dá zabrat. Můžete se ocitnout ve dvou situacích: buď vás napadá hodně témat, ale nevíte, které vybrat, nebo nemůžete přijít na ani jedno. V obou případech si nejprve stanovte základní kritéria kvalitního tématu, potažmo e-booku jako celku. Doporučujeme uvažovat následovně:

  • Musí jít o problém, který potenciální zákazníky zajímá, řeší ho,
  • k tématu máte hodně co říci a skvěle se v něm orientujete,
  • e-book musí být užitečný a praktický – pomůže, inspiruje nebo poradí,
  • téma je možné propojit s nabídkou vašich produktů a služeb.

Cenné informace máte na dosah

Dále zaměření obsahu pilujte podle reálných dat, která máte ze svých stránek k dispozici. Zjistěte, na jaké články návštěvníci nejvíce reagují, co u vás nejvíce čtou nebo s jakými dotazy se na vás nejčastěji obracejí.
Můžete také zapátrat na internetu a zavítat do oborových diskuzí či magazínů, na specializovaná fóra. Pročítejte komentáře, vyhledejte si ankety, zkrátka udělejte si představu o tom, co lidé řeší a proč, abyste jim mohli e-bookem pomoci. Důkladná příprava je základ a zaručeně se vám vyplatí.
Jestli si ani tak stále nebudete jisti, do čeho se pustit, udělejte zkoušku. Napište na zamýšlená témata několik článků a sledujte, zda se čtenářům líbí a jakou vyvolaly odezvu.

Kdy je ideální čas na název?

S vymýšlením názvu to má každý jinak. Někomu vyhovuje ujasnit si ho ještě před začátkem psaní, někdo si ho naopak nechá na konec. Ať už to máte jakkoliv, rozhodně ho nepodceňujte, protože je ultra důležitý.
Brilantní název umí několikanásobně zvýšit konverzní poměr stažení e-booku. Nepočítejte ale s tím, že hned napoprvé vysypete z rukávu perfektní kousek. Připravte se na hraní se slovy, přepisování, škrtání. Výsledek musí být jasný, výstižný, bez zbytečných vycpávek a zároveň maximálně lákavý. Zní to náročně, ale s našimi radami to zvládnete. Určitě vám pomůže, když si odpovíte na následující otázky:

  • Komu je e-book určen a jakým jazykem toto cílové publiku mluví?
  • Nalaďte se na stejnou vlnu, použijte odpovídající slovník.
  • K čemu je a co lidé získají přečtením?
  • Uvědomte si, jaké sliby a výhody se k e-booku vážou.
  • Jaké největší benefity skýtá a které upoutají největší pozornost?
  • Najděte ten nejlepší benefit, který zaujme.

Pak se můžete vrhnout na vymýšlení. Zkuste si sepsat alespoň 15 verzí, ze kterých posléze vyberete 3 ty úplně nej. Pokud potřebujete zakomponovat i vhodná klíčová slova, teď bude ten ideální čas. Nakonec zvolte vítěze.
Podívejte, jak může název e-booku vypadat:

  • Buďte nezávislí: Jak skončit s prací, kterou nenávidíte, a začít podnikat v tom, co milujete
  • Učte se od nejlepších: 5 nejúspěšnějších obchodníků odhaluje své osvědčené metody
  • 35 skvělých rad, díky kterým uspějete při pracovním pohovoru
  • 20 nejčastějších otázek a odpovědí o povinném ručení na auto
  • Naučte se ovládat trému a nervozitu: 30 osvědčených rad od předních psychologů
  • Zhubněte jednou provždy: 15 pravidel efektivního spalování tuků

E-book v MS Word snadno a rychle

Práci na e-booku ulehčí již vytvořená šablona s nastaveným formátováním. Stačí ji jen otevřít ve Wordu a vložit do ní váš obsah. My jsme pro vás připravili rovnou 3! Jsou skvěle propracované a dodají vašemu e-booku profesionální vzhled.

Krok 2: Napište obsah

V této fázi tvorby e-booku vás čeká samotné psaní, ta nezábavnější část. Teď se blýsknete svými znalostmi a předáte je dál.

V čem?

Volba textového editoru je samozřejmě na vás. My používáme Microsoft Word, který umožňuje tu nejjednodušší tvorbu e-booku, má intuitivní ovládání a rozmanité funkce. Mimo jiného zahrnuje i možnost uložit dokument ve formátu .pdf.
Abychom vám ušetřili práci s úpravami a formátováním, které je obvykle docela zdlouhavé, připravili jsme pro vás jako bonus k tomuto návodu šablony pro e-booky do Wordu zcela zdarma.

Možné alternativy: Microsoft PowerPoint, bezplatný OpenOffice, pro pokročilé Adobe Indesign.

Jak?

Pamatujte na to, že kvalitní obsah musí jít ruku v ruce s kvalitní formou. Předem si proto rozvrhněte strukturu, kapitoly a podkapitoly. Mohou mít prozatím jen pracovní názvy a působit spíše pro vaše účely, jako záchytná osnova. Pomohou vám ale udržet se v tématu a dát textu hlavu a patu. Čtenář sice chce z vašeho e-booku získat informace, ale pokud budou chaotické a nepřehledné, s velkou pravděpodobností ho nedočte.

Na výšku vs. na šířku – co je lepší?

Záleží na tom, co bude obsahem vašeho e-booku. Pokud ho bude tvořit z velké části jen text, zůstaňte u standardní orientace na výšku. Jestliže potřebujete mít dostatek prostoru na obrázky a různé grafické prvky, je vhodnější orientace na šířku.

Kolik?

S rozsahem to nepřehánějte. Určitě neplatí, že větší = úspěšnější, spíše naopak. Pro tento typ e-booku, který má posloužit jako marketingový nástroj, bohatě postačí 10–15 stran. A dosáhnete tím win-win situace, protože lidé e-book přečtou a vy s ním nebudete mít tolik práce. Že máte informace, které by zabraly klidně 50 stran? Skvělé, máte materiál pro další díly. 🙂

Nezapomeňte na výzvy

Při psaní nezapomínejte na to, proč e-book tvoříte – chcete něco sdělit a zároveň čtenáře někam nasměrovat. Musíte ho ale navést a dát mu jasnou instrukci. Proto na vhodná místa umístěte výzvy k akci (Vypočítejte si to v naší kalkulačce, Vyzkoušejte si náš software, Získejte doplňující informace, Sledujte nás na Facebooku…). Ideální je, když je od textu graficky odlišíte, aby nešly přehlédnout.

Bonusový tip 1: Chcete si psaní ulehčit? Použijte již vytvořené články, které jen zaktualizujete a doplníte.

Bonusový tip 2: Pro odkazy v e-booku, které byste v budoucnu chtěli změnit (po aktualizaci webu, kontaktních údajů, nabídky služeb apod.), použijte „zkracovač URL“ – např. Bitly, nebo pro WordPress existuje plugin Pretty Link. Získáte odkaz v „zašifrovaném“ tvaru a ten umístíte do e-booku. Pokud byste následně chtěli upravit to, kam vede, nebude to problém. Jednoduše pozměníte adresu, ke které se „zašifrovaný“ link váže.

bitly ukazka
Pro měření kliknutí na odkazy můžete použít službu bit.ly

 

Copywriter radí – 7 tipů, jak vytvořit super text

Napsat čtivý, obohacující a nenudící text je dřina, to vám nebudeme lhát. Ale slibujeme, že vám to půjde snadněji, když se budete držet těchto rad:

  1. Než se do psaní pustíte, zjistěte, jaké jsou hlavní zásady kvalitního copywritingu. Vše, co byste měli vědět a znát, najdete v Ultimátní příručce copywritingu – stáhněte si ji zdarma ZDE.
  2. Zvolte správný tón komunikace, aby text odpovídal požadavkům, schopnostem a potřebám vašeho publika = aby byl úspěšný. Základem je vytvořit si marketingovou personu. Nevíte, jak na to? Přečtěte si e-book Jak využít persony a tón komunikace k přesvědčivějšímu marketingu! Stáhněte si ho zdarma ZDE.
  3. Hlavně čitelně – pište jasně a stručně. Nepoužívejte příliš složitá souvětí, ve kterých se čtenář ztratí, protože obsahují moc vedlejších vět, které je od jedné myšlenky zavedou k dalším pěti a nedovolí jim soustředit se na hlavní sdělení, co jste jim chtěli předat, aby pronikli do problematiky. Vidíte? S dlouhými souvětími opatrně. Zde více než kdekoliv jinde platí známé rčení, že v jednoduchosti je síla. Dejte si také pozor na cizí a odborné výrazy. Uvádějte je s rozvahou a na základě povahy vašeho publika.
  4. Držte se tématu a neodbíhejte od něj. Pokud se zabýváte problémem X, nerozepisujete se zároveň o Y a Z. To si nechte do další kapitoly nebo příštího e-booku.
  5. Nezapomeňte na úvod a závěr. V úvodu můžete představit sebe nebo svůj příběh. Získáte tak důvěru čtenáře a případně vzbudíte jeho zvědavost a chuť do čtení. Samozřejmě uveďte i to, čím se e-book zabývá a v čem je přínosný. V závěru shrňte, co se čtenář přečtením vaší knihy naučil, v čem mu pomohla, a naveďte ho k tomu, co by měl dál udělat – přejít na vaše stránky, vyplnit formulář, kontaktovat vás apod.
  6. Aby vám to šlo lépe od ruky, určete si, v jakou denní dobu či kolikrát týdně se budete psaní věnovat. Vytvořte si to-do list, který bude sloužit jako plán práce a zároveň vám kdykoliv ukáže, co už jste zvládli. Od nápadu k realizaci je někdy trnitá cesta a e-book není výjimka. Když si ale jasně stanovíte, co, kdy a kolik, pak spatří světlo internetového světa co nejdříve.
  7. Pro případ, že se setkáte s nějakou pravopisnou záludností, mějte nachystanou Internetovou jazykovou příručku. Automatické opravy ve Wordu sice odhalí překlepy a případné chyby, ale nejsou vševědoucí a stoprocentně spolehlivé.

Krok 3: Upravte text, doplňte obrázky a vytvořte pdf

Blížíme se do finále. Text už jste napsali a teď je na čase dovést e-book k dokonalosti i po vizuální stránce. Pro větší přehlednost vytvořte různé sekce, zvýrazněte citace a výzvy k akci. Jestliže chcete využít nějaký moderní font (ne, Comic Sans ne ☺), nejprve si zkontrolujte, zda umí diakritiku a české znaky.

Kde vzít obrázky?

Využijte placených fotobank, nebo zapátrejte po zdrojích s obrázky zdarma. Mezi ty osvědčené se řadí:

  • Pixabay (první řádek ve výsledcích jsou placené, vše ostatní bezplatné),
  • Everystockphoto (agregátor fotobank, vždy pečlivě definujte podmínky vyhledávání),
  • Freeimages (pro stažení vyžaduje registraci).

Bonusový tip: Pro úpravy obrázků doporučujeme bezplatný online grafický nástroj Canva. Nemusíte nic instalovat a zvládnete v něm i případné složitější editace.

Jak na barvy

Jestliže si ještě nejste jisti, do jakých tónů e-book ladit, vyzkoušejte Paletton.com. Stačí kliknout a vidíte barevné schéma i včetně RGB kódů.

Převedení souboru .doc do .pdf

Máte hotovo a vše je podle vašich představ? Jestliže jste e-book psali v MS Word, převod do formátu .pdf je naprosto jednoduchý a rychlý. Klikněte na „Soubor“, dále na „Uložit jako“, poté ve vyskakovacím okně vyberte formát .pdf a uložte. A je to, e-book je na světě!

uložit jako

uložit jako2

 

Bonusový tip: Pro online převod můžete použít bezplatný nástroj Convertonlinefree. Ten vám pomůže i v případě, že přímo ve Wordu uložení do .pdf selhává.

Na stránkách convertonlinefree.com stačí vybrat lokální dokument. Po chvíli se stáhne pdf.
Na stránkách convertonlinefree.com stačí vybrat lokální dokument. Po chvíli se stáhne pdf.

 

Důkladná kontrola je na místě

Na závěr si e-book pečlivě projděte a ujistěte se, že nejenže vypadá dobře, ale je i plně funkční. Proklikejte odkazy, zaměřte se na odsazení stránek a zarovnání obrázků, zkontrolujte, zda se někde něco nepřekrývá nebo nedošlo k rozhození textu apod.

Krok 4: Vložte e-book na stránky

Nyní je potřeba vložit e-book na web, abyste ho mohli nabídnout návštěvníkům ke stažení. Jestli můžete, vytvořte pro něj vlastní stránku, tzv. Landing page. Na tu následně budete odkazovat. Nutnou podmínkou je, aby byla perfektně vyladěná. Návštěvník, který se na ní dostane, musí přesně vědět, co dál udělat. Netříštěte jeho pozornost, naservírujte mu jen váš skvělý e-book, který musí bezpodmínečně mít.

Takto například může vypadat landing page pro e-book.
Takto například může vypadat landing page pro e-book.

 

Jak zařídit, aby si ho lidé všimli?

Můžete na to jít různě – přes vyskakovací okno, speciální formulář v článku, postranní lištu… Nástrojů, které vám s tím pomohou, je k dispozici celá řada. Některé jsou placené, jiné zdarma. Velké srovnání těch nejlepších čtěte ZDE.

Krok 5: Efektivně ho propagujte

Čím více lidí si e-book přečte, tím lépe. Věnujte se proto jeho propagaci, aby se o něm vaše publikum dozvědělo. Možností je spousta. Některé stojí jen trochu času (příspěvek na blogu, do oborových diskuzí, na sociálních sítích apod.), do jiných je potřeba investovat i nějakou finanční částku (např. reklama na Facebooku). Abyste měli jasno, přečtěte si 8 způsobů, jak propagovat nový e-book.
V článku jste se dozvěděli, jak snadno vytvořit vlastní e-book i bez měsíců náročné práce nebo složitých odborných nástrojů. S naším postupem krok za krokem se vynikajícího výsledku doberete za pár dní. Stačí vám k tomu jen chuť psát, běžný kancelářský program a připojení k internetu. A za trochu té námahy nad klávesnicí to rozhodně stojí. Vynaložené úsilí se vám brzy vrátí v podobě nově získaných kontaktů na potenciální zákazníky. E-book jako lákadlo zkrátka funguje a do moderního internetového marketingu už neodmyslitelně patří. Jestliže na jeho tvorbu nemáte čas, pomůžeme vám.

Stáhněte si zdarma 3 propracované šablony pro snadné a rychlé vytvoření e-booku v MS Word!

E-book v MS Word snadno a rychle

Práci na e-booku ulehčí již vytvořená šablona s nastaveným formátováním. Stačí ji jen otevřít ve Wordu a vložit do ní váš obsah. My jsme pro vás připravili rovnou 3! Jsou skvěle propracované a dodají vašemu e-booku profesionální vzhled.

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

7 komentářů k zobrazení

  1. Dobrý den,
    dala jsem vám k dispozici svůj email, protože jste v odkazu slibovali:
    „E-book v MS Word snadno a rychle

    Práci na e-booku ulehčí již vytvořená šablona s nastaveným formátováním. Stačí ji jen otevřít ve Wordu a vložit do ní váš obsah. My jsme pro vás připravili rovnou 3! Jsou skvěle propracované a dodají vašemu e-booku profesionální vzhled.“

    Upřímně jsem zklamaná. Nejen, že jsem musela email vepisovat opakovaně, ale v textu emailu nejsou žádné šablony, jen nic neříkající odkaz na blog. Nevím, co si o tom mám myslet?

    S pozdravem
    Procházková

  2. Ahoj
    napsal jsem ebook a chci ho dal rozsirit na FB. Pocitam spravne 5kc za proklik, konverze tak 3%, takze ze 100 lidi = 500kc si 3 lidi koupi, tzn 500/3=166 kc by mela byt minimalni cena.

    Nikdy predtim jsem ebook nepsal, proto se bojim ze treba cena 200 kc za PDF bude moc? Nebo je to naopak uplne v poradku? Diky

    1. Dobrý den,

      záleží především na kvalitě vašeho ebooku, jestli má cenu tich 200 Kč. Pokud obsahuje skutečně kvalitní informace, které uživatelům reálně pomůžou, může mít cenu i několikanásobně větší. Každopádně za mě je cena 200 Kč za ebook úplně v pořádku.

  3. Trochu to tady pletete.
    Pokud vytváříte dokument, který následně převedete a má příponu .pdf tak to není e-book.
    E-book má příponu .epub a jeho tvorba je odlišná.

    1. Dobrý den, publikace e-booku může být v různých formátech (.epub, .pdf, .mobi). Ve článku jsme se zaměřili primárně na tvorbu e-booku v aplikaci Microsoft Word a publikaci ve formátu .pdf, což je užitečné především pro uživatele, kteří s publikací e-booků nemají příliš rozsáhlé zkušenosti. Nicméně pro tvorbu plnohodnotného e-booku s bohatým obsahem a interaktivitou je zapotřebí použít specializovaných nástrojů včetně editorů pro formát .epub. Děkujeme vám za komentář a přejeme krásný den.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top