Na sociálních sítích jsme denně zahlcováni a bombardováni profesionálním obsahem jednak od firem, jednak od influencerů, kteří na každé fotce a v každém videu vypadají zkrátka dokonale. Není proto divu, že lidé tomuto vyumělkovanému obsahu přestávají věřit.
Do popředí se namísto toho dostává autentický obsah od reálných zákazníků neboli UGC, který zaznamenal v posledním roce v Česku obrovský boom. A podle toho, jak roste popularita UGC marketingu v zahraničí, lze předpokládat, že také u nás tento velký fenomén brzy zapustí kořeny stejně jako influencer marketing před několika lety.
Buďte o krok napřed před konkurencí a přečtěte si, co to je UGC marketing, kdo jsou UGC tvůrci a proč s nimi spolupracovat.
Zkratka UGC znamená user generated content neboli uživateli generovaný obsah. Za UGC lze označit veškerý online obsah, který byl vytvořený lidmi, ne značkou. Tento obsah je postavený na osobní zkušenosti a reálném využívání produktu či služby ze strany současných zákazníků či sledujících.
Uživateli generovaný obsah může mít různé formy, například:
Lidé důvěřují lidem více než značkám. A přesně proto UGC funguje. Jde o autentický obsah od skutečných lidí, který je uvěřitelný a se kterým se vaši zákazníci dokážou ztotožnit.
UGC marketing stojí na psychologickém fenoménu sociálního důkazu, který způsobuje, že lidé kopírují chování ostatních. Obzvlášť když jejich recenze či doporučení působí důvěryhodně.
UGC představuje účinnou metodu, jak prezentovat svou nabídku způsobem, kterému vaše cílová skupina rozumí. Pomáhá vám budovat vztah se zákazníky, podporuje jejich loajalitu a vede nejen ke zvýšení povědomí o vaší značce, ale také k nárůstu konverzí.
Důkazem je výkonnostní kampaň našeho klienta Speciální Zahradnictví zaměřená na prodej microgreens. Zatímco v roce 2023 jsme použili do reklamy klasický banner, který přinesl 36 nákupů v hodnotě přes 38 000 Kč, v roce 2024 jsme zapojili uživateli vytvořený obsah. Reklama s autentickým videonávodem přinesla třikrát vyšší zisk než bannerová verze.
Efektivitu UGC marketingu potvrzují také data ze zahraničních průzkumů:
Jak jsme již zmínili, UGC může mít jakýkoliv formát a kreativitě se meze nekladou. Nejčastěji uživatelé tvoří:
Pokud provozujete e-shop a chcete se odlišit od konkurence, hodit se vám budou například produktové fotografie přímo od zákazníků či videa, na kterých vaše produkty rozbalují, srovnávají, zkoušejí a hodnotí.
V případě, že jste firma nabízející služby, použijte autentické recenze a doporučení, vlogy od zákazníků nebo jejich příběhy o tom, jak jim služba pomohla.
Ačkoliv nyní UGC využívají především B2C firmy, užitečný může být i pro B2B sektor, který je často těžké na sociálních sítích správně uchopit. Pomocí UGC dostanete do svého marketingu reálné obličeje a polidštíte svou značku.
UGC marketing je výhodný také pro drobné podnikatele a freelancery, kteří nemají čas tvořit pravidelný obsah pro všechny své komunikační kanály a nemohou si dovolit spolupráci s influencery.
UGC v původní podobě vytvářeli přímo zákazníci dané firmy, ať už sami od sebe, nebo na základě toho, že je značka vyzvala. Výzvu lze provést prostřednictvím soutěže, jejíž podmínkou je právě zaslání autentického obsahu, či pomocí slev, které uživatelům za obsah nabídnete.
Jelikož se ale spousta klientů neodváží stoupnout si před kameru nebo se zkrátka nechtějí na sociálních sítích moc ukazovat, přišel na scénu CGC. Creator generated content, česky tvůrci tvořený obsah, vytvářejí takzvaní UGC tvůrci, kteří jsou v porovnání s běžnými uživateli zkušenější, co se natáčení, střihu a marketingových tahů týče. Vědí tudíž, jak má obsah vypadat, aby byl kvalitní, avšak stále uvěřitelný a působil jako od obyčejného zákazníka.
UGC tvůrce tvoří obsah na míru značce a mluví jazykem vaší cílové skupiny. Je-li to potřeba, umí oslovit i nové potenciální zákazníky. Zpravidla jde o běžného uživatele sociálních sítí, který připravuje neformální a autentický obsah. Většinou nemá velký počet sledujících ani zájem tvořit vlastní značku.
Influencer naproti tomu buduje především svou osobní značku, obsah proto tvoří na míru sobě a své komunitě. Mívá větší dosah, řadu sledujících a obsah vytvořený ve spolupráci s firmami zveřejňuje na svých profilech, což UGC tvůrci nedělají. Ti totiž poskytují obsah přímo značkám, které ho využívají na firemních profilech i v reklamách; tvůrci ho dál už nijak nespravují.
Tvořit neustále nový obsah pro sociální sítě stojí spoustu času a peněz. Obojí vám může spolupráce s UGC tvůrci ušetřit, protože budete mít pravidelný přísun autentických fotek a videí, které můžete využít nejen na sociálních sítích, ale i na webu, ve výkonnostních reklamách nebo v e-mailingu.
Zatímco influenceři (včetně těch nano a mikro) si dnes za spolupráci berou desítky až stovky tisíc korun, spousta UGC tvůrců je ochotná pracovat i za barter, pokud máte dostatečně atraktivní nabídku. I v případě placené spolupráce se ale u UGC tvůrců stále pohybujeme v nižších jednotkách tisíc, takže si je mohou dovolit i menší podnikatelé.
S rostoucím počtem firem, které začínají chápat sílu UGC marketingu, narůstá také počet českých a slovenských UGC tvůrců. Ti se shromažďují hlavně na sociálních sítích, především v celé řadě facebookových skupin, ale také na Instagramu nebo TikToku, kde je můžete najít pod vyhledávacími dotazy a hashtagy jako například:
Přehlednější a rychlejší variantu pak představují databáze UGC tvůrců. Jednu takovou jsme vybudovali i my ve Včelišti a stáhnout si ji členové můžou zdarma. V naší databázi najdete prověřené UGC tvůrce včetně jejich oblasti zaměření, ceníku a kontaktu.
Jak jsme si ukázali, zákazníci více důvěřují recenzím a doporučením od lidí, jako jsou oni sami, než marketingovým tvrzením firem. UGC proto nemá být profesionální, ale skutečný a uvěřitelný, což však neznamená nekvalitní. V době, kdy téměř každý z nás vlastní chytrý telefon, mají uživatelé možnost tvořit fotky i videa na reprezentativní úrovni.
Ve Včelišti víme, že měřit se dá v marketingu vše, pokud znáte svůj cíl. V případě, že chcete pomocí UGC rozšířit povědomí o své značce, sledujte metriky jako počet sledujících na dané sociální síti, počet lajků, komentářů a sdílení, návštěvnost svého webu z konkrétní sociální sítě a podobně.
Pokud je vaším cílem podpořit prodeje, zapojte UGC do reklam a sledujte běžné metriky jako počet prokliků na web, přidání do košíku, přechod k zaplacení a nákup. Jak rozjet úspěšný UGC marketing, který podpoří vaše prodeje, se dozvíte v našem dalším článku.
UGC dokáže být účinný i na profilech s menším počtem sledujících. Důležité je, aby se vaše komunita zapojila a s vaším obsahem interagovala. Věrní zákazníci, kteří lajkují, komentují a sdílejí váš obsah, mohou mít na šíření povědomí větší vliv než masa pasivních sledujících.
Jak už jsme nastínili, UGC marketing patří mezi nízkonákladové marketingové strategie. Obsah vytvářejí samotní zákazníci, takže nemusíte platit profesionální produkci nebo známé tváře.
Uživateli generovaný obsah může být tvořen kýmkoliv a pro kohokoliv. Záleží, na koho cílíte a zda budete schopni sehnat UGC tvůrce odpovídající dané skupině věkově, demograficky i zájmově. Pokud někoho takového najdete, zákazníci se s ním ztotožní a na jeho doporučení dají.
Právní aspekty UGC byste rozhodně měli mít na paměti. Většinu potenciálních problémů lze vyřešit jednoduše tak, že si vyžádáte souhlas daného uživatele, abyste mohli s obsahem dále pracovat.
Při spolupráci s UGC tvůrci doporučujeme podepsat smlouvu, která definuje jasné podmínky ohledně odměny pro tvůrce i nakládání s vytvořeným obsahem.
Žádný komentář k zobrazení