skip to Main Content

Kde sehnat uživateli vytvořený obsah a jak na úspěšnou spolupráci s UGC tvůrci

79 % zákazníků uvádí, že uživateli generovaný obsah neboli UGC ovlivňuje jejich nákupní chování. S autentickým obsahem od reálných lidí se totiž umí vaše cílová skupina snáze ztotožnit, věří mu, a takový obsah proto dokáže lépe přesvědčit k akci.

UGC marketing vládne nejen sociálním sítím a stejně jako u influencer marketingu lze očekávat jeho další růst. Získejte náskok před konkurencí a přečtěte si, jak zapojit UGC do marketingu, jak ho vyhodnocovat a jak spolupracovat s UGC tvůrci.

Co označuje pojem UGC?

V rychlosti si pojďme nejprve zopakovat, co to UGC je. Zkratka vychází ze spojení user generated content a označuje online obsah, který vytvořili lidé, nikoliv firmy nebo značky.

UGC mění pasivní spotřebitele na aktivní tvůrce image značky a používá se ke zvýšení míry zapojení, povzbuzení ke konverzím a vylepšení SEO, jelikož díky UGC marketingu získáváte nový, relevantní a poutavý obsah.

Zajímá vás, jak uživateli generovaný obsah vypadá nebo kdo jsou UGC tvůrci? Přečtěte si náš první článek ze série o UGC marketingu.

Jak zapojit UGC do marketingu?

Stejně jako ve všech ostatních oblastech byste také u UGC měli začít přípravou strategie. Řekněte si, proč chcete s uživateli generovaným obsahem pracovat a s čím by vám měl pomoci.

UGC je vhodný pro:

  • dlouhodobé rozšiřování povědomí o značce,
  • uvedení nového produktu na trh,
  • podporu speciálních kampaní nebo slevových akcí,
  • oslovení nové cílové skupiny,
  • nakopnutí prodejů nebo poptávek.

Na základě stanoveného cíle se rozhodněte, kde všude budete uživateli vytvořený obsah využívat. Ačkoliv je v současnosti k vidění především na sociálních sítích, efektivní umí být i na dalších komunikačních kanálech.

  • V e-mailingu zapojte autentické fotografie nebo recenze od uživatelů do newsletterů a automatizací. Vaši komunikaci skvěle ozvláštní například uvítací e-mail po přihlášení k odběru newsletteru nebo připomenutí opuštěného košíku, kde UGC funguje jako sociální důkaz. Aneb někdo jiný je s produktem spokojený, chci ho taky.
  • Na e-shopu přidejte obsah od uživatelů do popisku produktů. Odlišíte se tím od ostatních a dodáte popiskům přidanou hodnotu.
  • Pro firemní web jsou vhodné především recenze od uživatelů, ať v textové podobě s fotografií, nebo ve formě videa. Fotky nebo videa pak můžete přidat také do blogových článků.
  • UGC může vylepšit také vaše PPC reklamy nebo reklamy na sociálních sítích. Potvrzuje to i výkonnostní kampaň našeho klienta Speciální Zahradnictví, která měla po zapojení UGC videonávodu třikrát větší zisky než bannerová reklama.
  • Vybraný UGC od uživatelů v kvalitní formě lze použít i v offline prostředí, například v prodejnách, na plakátech nebo na billboardech.

Prostřednictvím UGC můžete nejen originálně prezentovat svou nabídku, ale také vyprávět příběhy zákazníků, čímž svou značku polidštíte.

Ukázka produktového popisku našeho klienta Nivasaža s fotkami od UGC tvůrce

Jak sehnat uživateli generovaný obsah? 

Ve své původní formě byl UGC neplaceným obsahem od lidí, kteří byli nadšení z daného produktu či značky a dobrovolně o ní tvořili obsah. Dnes už se UGC marketing stal řemeslem, kterému se věnují UGC tvůrci tvořící CGC (creator generated content) na zakázku. Pokud tedy chcete získat uživateli generovaný obsah, existují dvě cesty, kterými se můžete vydat.

Motivujte své zákazníky

Troufáme si tvrdit, že v současnosti se mezi zákazníky každé značky najde někdo, kdo se s vašimi produkty nebo ve vaší prodejně rád vyfotí či natočí. Stačí o to poprosit. Protože zadarmo už ale ani kuře nehrabe, motivujte lákavou odměnou.

Vyzvěte své zákazníky k tvorbě obsahu prostřednictvím příspěvku na sociálních sítích, v newsletteru nebo si na webu vytvořte podstránku informující o možnostech spolupráce. Dobře fungují také soutěže, v nichž jako podmínku stanovíte zaslání recenze, fotografie či videa o konkrétním produktu či službě.

Jasně a stručně popište, jaký formát obsahu hledáte, co má být jeho součástí a kam ho mají zákazníci zaslat nebo nahrát. Pro usnadnění jejich práce doporučujeme vytvořit si speciální e-mail (například spoluprace@vašefirmatečkacz) nebo připravte pro zájemce samostatnou složku na veřejně sdíleném disku.

Odměnou za obsah může být sleva na příští nákup, dárek k nákupu nebo třeba jen přesdílení obsahu na vašich firemních sociálních sítích s označením profilu tvůrce.

Spolupracujte s UGC tvůrci

Hledáte někoho, kdo vám bude dlouhodobě vytvářet uvěřitelný obsah a mluvit jazykem vaší cílové skupiny? Ušetřete čas a přizvěte do svého marketingového týmu UGC tvůrce, kteří se postarají o neformální, ale kvalitní obsah na míru vašim požadavkům.

Že jsou UGC tvůrci aktuálně velký fenomén, který se osvědčil, dokazuje nejen síla hashtagu #ugccreator, který má na Instagramu více než 1,1 milionu označení. Dalším důkazem je fakt, že s tvůrci spolupracují světové značky. Řadí se mezi ně například Sephora, NYX Cosmetics, Meshki, GoPro a další. K oblíbenosti UGC tvůrců přispívá také cena za jejich služby, která bývá mnohonásobně nižší než za spolupráci s influencery.

Proč je lepší obsah od UGC tvůrců než od reálných zákazníků?

Pokud jste střední nebo menší firma, může pro vás být náročné zákazníky k tvorbě obsahu přesvědčit nebo je dotlačit k tomu, aby vám obsah zaslali. Velké firmy zase stráví spoustu času procházením všemožného obsahu, u kterého je zákazníci označují na sociálních sítích, a výběrem toho nejlepšího.

Další cenný čas poté spálíte při snaze zkontaktovat daného zákazníka kvůli autorským právům (kterým se věnujeme níže). Obsah od zákazníků navíc nemusí být vždy jen pozitivní – může také poukazovat na nepěkné zkušenosti s vašimi produkty či službami, na což mají lidé samozřejmě plné právo. Spolupráce s UGC tvůrci je proto jistější, rychlejší a efektivnější.

Jak rozjet spolupráci s UGC tvůrci?

Celý proces startuje výběrem vhodného UGC tvůrce. Aby obsah působil přirozeně, měl by UGC tvůrce souznít s hodnotami vaší značky a odpovídat cílové skupině. A to nejen z hlediska pohlaví a věku, ale také ohledně zájmů nebo například lokality, pokud jste regionální podnik.

Samozřejmě v případě, že je vaším cílem dostat se i k jiné sortě potenciálních zákazníků a rozšířit tak své pole působnosti, vytyčte si kritéria, podle kterých budete tvůrce oslovovat. Kde tvůrce vyhledávat, se dozvíte v tomto článku.

Stáhněte si databázi UGC tvůrců

Získejte zásobu autentického obsahu nejen pro sociální sítě a začněte spolupracovat s prověřenými UGC tvůrci z naší databáze. 

Jakmile si sestavíte seznam na první pohled vhodných UGC tvůrců, projděte si pozorně jejich portfolia nebo profily na sociálních sítích. Podívejte se na jejich předchozí práci a zhodnoťte, jak se vám líbí způsob, jakým fotí/natáčejí/mluví. Pokud vás ukázky práce zaujaly, nastává čas tvůrce oslovit.

Kontaktní údaje zpravidla najdete v portfoliu, na webu tvůrce nebo v popisku jeho profilu. Z naší zkušenosti vyplývá, že je lepší tvůrce kontaktovat prostřednictvím e-mailu než zprávy na Instagramu nebo jiné platformě. Taková zpráva se totiž může v množství dalších snadno ztratit.

Klíčem k úspěšné spolupráci s UGC tvůrci je dobrá komunikace

Úvodní zpráva pro tvůrce by měla obsahovat:

  • stručné představení firmy a vaší pozice v ní,
  • co tvůrci nabízíte,
  • konkrétní počet a formát výstupů spolupráce,
  • rozsah spolupráce (jednorázová, krátkodobá, dlouhodobá),
  • formu spolupráce (IČO, smlouva o dílu…),
  • termín spolupráce,
  • formu a výši odměny.

V další komunikaci tvůrce dobře nabrífujte a sdělte mu veškeré potřebné informace:

  • co je cílem daného obsahu,
  • co má být obsahem videa nebo fotografie (unboxing, recenze, srovnání…),
  • v jakém formátu mají fotografie nebo video být,
  • kde plánujete obsah využít,
  • co na fotce nebo videu musí být (logo značky, název produktu…),
  • co na fotce nebo videu rozhodně být nesmí (produkty od jiné značky, oblečení s výrazným logem jiné značky, nepořádek, děti, zvířata…),
  • co tvůrce musí/může/nesmí zmínit (například aktuální slevová akce, negativní vlastnosti produktu…),
  • koho má obsah oslovit,
  • jaký tón komunikace má tvůrce použít,
  • kam má tvůrce v obsahu sledující odkázat.

Čím konkrétnější vaše zadání bude, tím snáze se tvůrce trefí do vaší představy. Nesnažte se ale tvůrci nadiktovat úplně vše a dejte mu trochu kreativní svobody. Může totiž přijít se skvělým nápadem, který by vás samotné nikdy nenapadl.

Kafe a marketing o spolupráci s UGC tvůrci

Přijďte zjistit, jak na úspěšnou spolupráci s UGC tvůrci a efektivní využití hotového obsahu. Nad výbornou kávou nám to vysvětlí Helena Szostková, která svět UGC zná z obou stran – jako tvůrce i jako UGC koordinátor ve firmě.

Kolik stojí obsah od UGC tvůrců? 

Zatímco influenceři už v současnosti pouze za barter (poskytnutí produktů nebo služeb zdarma) pracovat nechtějí, stále se najde řada UGC tvůrců, kteří nabídku barterové spolupráce rádi přijmou. V takovém případě byste ale měli nabízet dostatečně atraktivní produkt nebo službu a mít přiměřené požadavky. S nabídkou fénu na vlasy za natočení a sestříhání čtyř videí pro vaše sociální sítě u dobrých UGC tvůrců s největší pravděpodobností nepochodíte.

Kdy dává smysl barterová spolupráce z pohledu UGC tvůrce?

  • Pokud je tvůrce začátečník a nemá žádné zkušenosti ani výsledky, které by mohl prezentovat.
  • Když jste jeho lovebrand.
  • Když mají produkt nebo služba vysokou hodnotu a tvůrce by si je nejspíš sám objednal.
  • Jde-li o velkou značku, která bude vypadat dobře v jeho portfoliu.
  • Když chce s danou značkou budovat dlouhodobý vztah.

V případě placené spolupráce se cena za obsah velmi různí a odvíjí se zpravidla od zkušeností daného tvůrce a rozsahu spolupráce. Někteří UGC tvůrci mají své ceníky veřejně dostupné v portfoliích nebo na webu, s jinými musíte cenu vyjednat v soukromé konverzaci.

Na základě našeho průzkumu se ceny v létě 2024 pohybují:

  • od 200 Kč za fotografii,
  • od 1000 Kč za video,
  • od 400 Kč za hodinu práce.

Ukázka portfolia UGC tvůrce

Na co byste si měli u UGC dávat pozor?

Na veškerý obsah (obrázky, videa, zvuk, hudbu, text), který vaši zákazníci nebo UGC tvůrci vytvoří, se vztahují autorská práva. Abyste se vyhnuli problémům, zajistěte si od autora svolení, že můžete s obsahem nakládat, a popište, jak konkrétně ho chcete využívat, kde a po jak dlouhou dobu.

Souhlas autora by měl být jasný, specifický pro vybrané kusy obsahu a zdokumentovaný ve formě e-mailu či textové zprávy, případně podložený smlouvou nebo formální licencí. Tu si připravte zejména tehdy, pokud hodláte obsah od tvůrců používat pro komerční účely.

Při spolupráci s UGC tvůrci doporučujeme uzavřít alespoň jednoduchou smlouvu, ve které budete mít uvedené veškeré podmínky, povinnosti a práva tvůrce, případné sankce za porušení smlouvy a vyjasnění práv k obsahu a jeho použití.

Pozor si ale dejte také při zveřejňování obsahu. Jelikož byl vytvořen na zakázku, neměli byste ho vydávat za recenzi od spokojeného zákazníka.

Jak vyhodnocovat UGC marketing?

Chcete vědět, jestli se vám UGC marketing vyplácí? Naučte se ho vyhodnocovat a zjistěte, které spolupráce s UGC tvůrci fungují a jaký formát UGC má nejlepší výsledky.

Nám ve Včelišti se nejvíce osvědčily měsíční reporty, v rámci nichž se díváme na výsledky do analytických nástrojů (Google Analytics 4, Meta Insights, TikTok Insights a další). Podle nastavených cílů se zaměřujeme na metriky jako:

  • počet sledujících na sociálních sítích, na kterých jsme UGC sdíleli,
  • počet reakcí u příspěvků s uživateli generovaným obsahem (lajky, komentáře, sdílení, uložení),
  • počet zhlédnutí videí od tvůrců,
  • četnost hashtagů, které jako značka používáme,
  • počet návštěv z konkrétní sociální sítě, newsletteru nebo kampaně, kde jsme UGC zapojili,
  • konverzní poměr (kolik daný obsah přinesl kterých událostí, například kliknutí na odkaz, prohlédnutí produktu, přidání do košíku, nákup, vyplnění formuláře…).

V rámci reportingu nezapomeňte napsat také zpětnou vazbu samotným UGC tvůrcům a pro udržení dobrých vztahů jim poskytněte referenci do portfolia. Tvůrce určitě potěší i vstřícná otázka, jak se jim s vámi spolupracovalo a co můžete do příště ještě vylepšit.

Ukázka referencí v portfoliu UGC tvůrce

Chcete rozjet UGC marketing, ale nemáte na to čas?

Nechte to na nás. Postaráme se o výběr vhodných UGC tvůrců, vymyslíme koncept kampaně a domluvíme podmínky spolupráce.

Sdílejte:

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top