Segmentace kontaktů je základním kamenem kvalitního e-mailingu. Segmentované e-maily jdou ruku v ruce s personalizací,…
6 nejčastějších chyb začínajících copywriterů v e-mail marketingu
V minulém díle seriálu o e-mail marketingu jsme se podívali na hlavní chyby, kterých se dopouští designeři e-mailových šablon nebo zkrátka jejich tvůrci, kteří často nemají o designu ani potuchy. E-mail marketing je stále dostupnější širokým masám veřejnosti, a pokud patříte mezi ty, kteří si e-mailové šablony tvoří doma „na koleni“ nebo v nějakém dostupném online nástroji typu MailChimp či GetResponse (provizní odkaz), bude se vám tento článek hodit.
Věřte mi, že kromě vzhledu je neméně důležitým prvkem každého e-mailu jeho obsah. Obsah je možná ještě důležitější než samotný vzhled šablony, protože díky němu máte v několika vteřinách možnost příjemce e-mailu přesvědčit, aby udělal vámi požadovanou akci. Aby vaše e-maily byly extra přesvědčivé a měly vysokou míru prokliku i otevření, je v e-mailu nutné mít perfektně promyšlené úplně každé slovo.
Spousta lidí se snaží popsat, jak by správný e-mail měl vypadat. Já ale z vlastní zkušenosti vím, že je mnohdy jednodušší vědět, jak by takový e-mail rozhodně vypadat neměl – čeho byste se v něm měli rozhodně vyvarovat. A protože se sám o copywriting posledních několik let intenzivně zajímám, představím vám v následujících několika odstavcích šest nejčastějších chyb, které se v e-mail marketingových šablonách opakovaně objevují.
1. chyba – Nedostatečná prezentace benefitů
Z každého e-mailu by měly být ihned jasné jeho hlavní benefity. V dnešní době máme všichni zaplněné e-mailové schránky stále větším množství zpráv, a proto je stále těžší a těžší upoutat pozornost příjemce. Na nějaké dlouhé „namlouvání“ není čas. Na čtenáře musíte zapůsobit rychle a silně. Vaším úkolem je vzbudit v čtenáři zájem a v ideálním případě i akci.
Představte si, že vy sami sedíte před svým počítačem a procházíte novou poštu. Uvědomte si, jaké e-maily byste otevřeli vy. Zkuste se vcítit do kůže vaší cílové skupiny. Většinou dojdete k závěru, že bez nějakých benefitů to jednoduše nepůjde. Začněte váš e-mail rovnou tím, že popíšete, jak čtenáři pomůže, jak mu ušetří čas či peníze, případně co nového a hodnotného se v něm dále dozví.
2. chyba – Nenuťte odběratele přemýšlet
Snažte se být v obsahu e-mailu co nejvíce jasní a struční. Nepište obecně. Nenuťte odběratele nad textem příliš přemýšlet. Naopak je veďte přímo k akci, kterou požadujete. Jasně prezentujete vaše výhody. Několikrát zdůrazněte nejdůležitější informace. Důležité informace nezapomeňte vyzdvihnout i vizuálně – tím podpoříte přesvědčivost vašeho textu ještě o úroveň víc.
3. chyba – Malé nebo velké množství obsahu
Ideální délka e-mailu nelze říct přesně, je individuální – každá cílová skupina potřebuje jiné množství informací k tomu, aby co nejpravděpodobněji provedla vaši požadovanou akci. Příliš krátký e-mail nemusí plnit svoji funkci, stejně jako může být chyba mít obsah příliš dlouhý. Vaším úkolem proto je zjistit, jaká je nejlepší délka toho vašeho konkrétního obsahu. V první fázi rozesílání je vhodné napsat různé varianty množství obsahu. Následně byste měli všechny otestovat (například pomocí A/B testování) a určit, která varianta pro vás funguje nejlépe.
4. chyba – Chybí jasná výzva k akci
Už u chyb vizuálních jsem zmiňoval důležitost vhodného zvýraznění hlavní výzvy k akci (call to action), ale její obsah je opět také velmi důležitý. Ve výzvě k akci by mělo být jasné, co má člověk udělat (objednat, přečíst atd.) a následné vhodné doplnění fráze. Určitě by se call to action měla objevit na konci e-mailu – po jeho přečtení. A když do ní zakomponujete určitou formu urgence (limitovaná nabídka, objednejte pouze dnes apod.), bude fungovat ještě lépe. Při psaní vhodného textu se vám bude hodit náš minulý článek, ve kterém popisujeme chyby copywriterů obecně. Četli jste ho?
5. chyba – Gramatické a další chyby v obsahu
Gramatické chyby a překlepy by se do e-mail marketingu neměly vůbec dostat. Je proto důležité před odesláním e-mail (třeba i několikrát) zkontrolovat a ujistit se, že je vše v pořádku a že na odběratele nečeká nějaký přešlap.
Kontrolujte:
- Gramatiku
- Stylistiku
- Funkčnost odkazů
- Vhodný popis obrázků
To vše je nutné mít v pořádku, aby byl celkový dojem z e-mailu co nejlepší.
6. chyba – Nevhodný předmět e-mailu
A to nejlepší na konec. Předmět e-mailu by měl být jasný (jeho čtenář by měl v mžiku poznat, co uvnitř něj najde) a zároveň by neměl být nudný. Měl by upoutat pozornost. Nudný nebo špatně napsaný předmět je jednou z největších chyb, které se v e-mail marketingu můžete dopustit. Na předmětu totiž velmi závisí, zda příjemce vaši zprávu vůbec otevře.
Hlavní nedostatky v předmětech e-mailů jsou:
- Chybějící akční slovesa.
- Neosobní a nudné předměty.
- Nejasný obsah.
- Moc velká délka (ideálně by neměla překročit 50 znaků).
- Chybějící důvěryhodnost.
Závěr
S jakými chybami v e-mail marketingu se nejčastěji potýkáte vy? Co se nejčastěji za chyby objevuje ve vašich e-mailových schránkách? Budu rád, když mi napíšete vaše zkušenosti dole pod článkem v komentářích. Díky moc za přečtení článku. Pokud se vám líbil, sdílejte ho.
Další užitečný článek ke copywritingu – díky…
Někdy stačí jen věci správně pojmenovat, aby to docvaklo… skvělá práce!
Katko, díky za komentář a pochvalu. Snažím se na sobě stále pracovat a doufám, že další články budou ještě lepší:-) Tomáš