Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
5 tipů, jak zlepšit svou koncentraci
Známe to všichni – myšlenky nám létají všude možně, jen ne a ne je udržet tam, kde je zrovna teď potřebujeme mít. Přemýšlíme nad tím, co se událo včera, zkoumáme, zda jsou na pracovním stole všechny věci, které by zde měly být, uvažujeme, co připravíme na oběd nebo si v hlavě stále připomínáme tu důležitou schůzku, která nás dnes večer čeká. Zkrátka a dobře, nejsme schopni se soustředit a plně koncentrovat na práci, která se nám začíná nebezpečně hromadit. Pokud se s tímto neduhem potýkáte i vy, pak nepřestávejte číst následující řádky. Poradím vám 5 osvědčených tipů, které vám koncentraci pomohou zlepšit, a závěrem připojím i několik praktických rad „ze života“.
1. STOP technologickým vychytávkám
Máte otevřený textový editor, rozdělanou práci a najednou zaslechnete zvukové upozornění týkající se nově přijatého e-mailu. Co uděláte? Značná část populace zanechá své dosavadní práce a vymění okno s rozdělnou prací za okno s příchozími e-maily. A tak přeruší nit. Co na tom, že příchozí e-mail je pouze upozorněním na výprodej ve vašem oblíbeném obchodě s hodinkami a nic by se nestalo, pokud byste jej otevřeli až po dokončení práce… To samé platí, pokud se kromě pracovních záležitostí věnujete na svém PC také sociálním sítím nebo nejrůznějším komunikátorům (Skype, Viber, WhatsApp apod.). Pokud pro vaši současnou pracovní pozici není nevyhnutelně nutné být stále „na příjmu“, pak tyto sociální pomocníky odsuňte na vedlejší kolej a věnujte se pouze rozdělané práci.
2. Vyvarujte se rušivých elementů
Existují dvě skupiny osob – ty, které při práci poslouchají svůj oblíbený hudební žánr, a ty, které potřebují mít při vykonávání svých pracovních povinností absolutní ticho. Do které skupiny patříte vy? Ať je vaše odpověď jakákoli, hudba nemusí být jediným rušivým činitelem, který vám nedovolí plnou koncentrovanost. Rušit vás může hluk okolo projíždějících aut, hudebně nadaný mladší sourozenec, který právě objevil kouzlo zobcové flétny, nebo hluční sousedé, jejichž hádky jsou na denním pořádku. Ať již se ve vašem okolí nachází kterýkoli z rušivých činitelů, vždy je nějaká možnost, jak obtěžující hluk minimalizovat. Buďto se naučte pracovat v tu denní dobu, kdy je hranice okolního hluku na svém minimu, nebo jednoduše vsaďte na osobní domluvu. Pokud ani to nepomůže, špunty do uší nebyly vynalezeny jen tak náhodou. 🙂
3. Na stole mějte jen to, co opravdu potřebujete
Prohlédněte si svůj pracovní stůl. Co se na něm nachází? Stolní počítač nebo notebook, případně tablet, kalendář, diář, propiska, barevné lepící lístečky, čaj nebo minerálka, telefon. To by mělo být vše, co k práci potřebujete. Vše ostatní je zde navíc a od práce vás pouze zdržuje a vyrušuje. Samozřejmě výše uvedený výčet věcí se může variabilně lišit dle profese, kterou vykonáváte.
Jedno pravidlo však platí obecně – zbavte se všech dalších zbytečností a věcí, které se na vašem stole začaly nebezpečně v průběhu týdne kupit. Na mysli mám třeba špinavé nádobí, po jehož přenesení do kuchyně vaše přítelkyně/manželka, popřípadě maminka zajásá, protože už pomalu doma nemáte z čeho jíst. Květiny v květináčích přestěhujte na okno ke světlu a zbavte se také nejrůznějších dekoračních předmětů ve formě keramických sloníků po babičce, flakonků od svých oblíbených parfémů nebo šanonů a pořadačů, pro které jistě naleznete vhodnější místo.
4. Pracujte pouze na jednom úkolu
Ačkoli máte monitor počítače i kalendář polepený doslova záplavou barevných lístečků, zpomalte a nepanikařte. V úvodu dne si rozdělte úkoly dle priority. Nejdříve začněte pracovat na tom méně obtížném a postupně – jakmile se dostanete do tempa – přidávejte na obtížnosti. Důležitou a neodmyslitelnou součástí pracovního tempa je odpočinek! Nezapomínejte na něj a udělejte si chvilku (stačí třeba pět minut) volna po každé půlhodince. Mozek není stroj a i přesto, že vám připadá pět minut odpočinku jako ztráta času, věřte, že taková mini-pauza dokáže s vaší myslí a koncentrací zázraky. Nepřeskakujte úkoly a držte se plánu. Pokud přijde nějaký nečekaný úkol, který vyžaduje okamžité vyřešení, přesuňte jej na mezidobí mezi právě dokončeným úkolem a úkolem, který čeká na rozpracování.
5. Požádejte o pomoc lednici
Mozek, potažmo nervy, kvalitně pracují, mají-li z čeho brát energii. Pokud potřebujete nakopnout, raději než na kávu či energetický nápoj, vsaďte na rychlé zdroje energie, mezi které patří jednoduché sacharidy – konkrétně glukóza. Glukózu doplníte třeba hroznovým vínem, banánem, pečivem, rýží, brambory, nebo ovesnými vločkami. Na soustředění mají vliv také Omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které naleznete třeba v řepkovém, slunečnicovém nebo sójovém oleji, nejrůznějších semínkách, oříšcích a rybím tuku (ten ovšem nepředpokládám, že byste si s chutí dali). V neposlední řadě se soustřeďte na pravidelnou konzumaci vitamínů a minerálů a dostatečný pitný režim. Ona taková procházka na WC vám mnohdy kromě močového měchýře vyčistí i hlavu plnou povinností.
Závěrem ještě několik slíbených rad:
- Kvalitní organizace času je základ úspěchu
- Nejsme „nadlidé“ – odpočinek potřebujeme
- Dostali jste se do časového presu? Delegujte!
- Využívejte co nejjednodušších programů a aplikací
- Nevynechávejte pravidelné přestávky
- Nenakládejte si více povinností, než kolik zvládnete
- Nenechte se rozptylovat ostatními
- Vytvořte si kvalitní pracovní zázemí
- Neodkládejte úkoly na později – stejně vás jednou dohoní
- Za každý úspěch si zasloužíte odměnu
- Neúspěchy jsou výbornými učiteli
- Koncentrace a alkohol nejsou spolehlivými partnery
- Vyřizování e-mailů nechte na večer
- Každá kontrola facebookové zdi vás okrade o několik drahocenných minut
- …a s největší pravděpodobností se stejně nic nového ani zajímavého nedozvíte
Nechte se proto inspirovat následujícím citátem:
„Odkládat bez nutnosti své povinnosti znamená stávat se svým vlastním dlužníkem a podlehnout dříve nebo později mravnímu bankrotu.“
Germaine de Staël – francouzsko-švýcarská spisovatelka
Zdravím ve spolek. S velmi efektivní a opravdu jednoduchou metodou tréninku mozku, která posiluje kreativitu a paměť, přišel před několika lety japonský neurolog Dr. Kawašima. Třeba to někomu z vás bude k užitku. Jeho metodu jsem popsal tady: http://www.beznudle.cz/lex-cz-blog-0010.html