Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
9 důvodů, proč jsme v týmu efektivní
Zamyslel ses někdy nad tím, co všechno tě vyrušuje a brzdí v rozdělané práci? Ve Freelu víme, jak moc je efektivita při práci důležitá. Jsme malý tým a u nás je obzvlášť důležité dělat vždy to, co má největší efekt a pokud možno to nepodstatné eliminovat. I my se občas potýkáme s démony, kteří nás od práce odvádí. Máme pro tebe pár praktických fíglů, jak proti nim bojovat.
Začni u sebe
Už se ti určitě někdy stalo, že sis v práci nevěděl rady. A přitom v dnešní době Googlu už je prakticky nemožné si s něčím neporadit. Rodiče a učitelé nám od malička říkali: „Když něco nevíš, zeptej se“. Takže co tě přirozeně napadne jako první, když na něco v práci nemůžeš přijít? Zeptáš se kolegy. Zdá se, že to je ta nejrychlejší možnost, jak se dostat k informaci. Ne vždy to tak ale je. Kolega je zabraný do své práce a ty jsi ho z ní právě vytrhl.
Jedním problémem jsi tak na několik minut vyřadil z práce nejen kolegu, ale i sebe. Přitom stačilo jen zadat dotaz do Googlu nebo prohledat interní nápovědu.
Zkus příště začít sám u sebe a kolegu zapoj až ve chvíli, kdy vyčerpáš všechny možnosti. Ušetříš čas a energii vám oběma.
Nastav si termíny a dodrž je
Sešlo se ti tolik úkolů, až se ti z toho zatočila hlava? To dobře známe. Hlavní je zůstat v klidu a začít s určením priorit. Až budeš vědět, co je důležitější a co méně, tak pokračuj s přiřazením termínů u těch důležitých úkolů. Díky tomu budeš vědět, co má kdy být hotové, a budeš tak víc v klidu.
Nedaří se ti termíny dodržet? Nevadí, přeplánuj si je a snaž se z toho do příště poučit.
Freelo TIP: „Vzhledem k tomu, jak moc sbíráme zpětné vazby a kolik máme nápadů, tak se náš backlog pyšní opravdu hezkou řádkou úkolů. Máme zkušenosti s tím, že úkoly s termíny mají větší šanci, že se neztratí v přívalu těch nových.“
Honza Kulda – spoluzakladatel Freela
Ke každému úkolu se snažte přiřadit termín
Udělej si pořádek v e-mailových notifikacích
Vyskakující notifikace e-mailu zbytečně odvádí tvoji pozornost a snižují produktivitu. Jedno takové upozornění tě může vytrhnout z hlubokého soustředění klidně na půl hodiny. A když jich přijde denně třeba pět, máme z toho hned dvě a půl hodiny ztraceného času. Doporučujeme tedy vypnout všechny možné notifikace (e-mail, mobil, aplikace atp.).
Freelo TIP: „Na svém iPhonu oceňuji funkci nerušit. V kombinaci s možností tuto volbu automaticky zrušit, když opustím konkrétní lokalitu (v mém případě kancelář) je to velmi užitečná pomůcka.“
Karel Borkovec – spoluzakladatel Freela
Ukázka možností režimu nerušit (ikona měsíčku)
Neodpovídej na každý e-mail ihned
Uvědom si, že e-mail není messenger. Kdyby někdo opravdu pospíchal na tvou reakci, tak ti nejspíš rovnou zavolá. Zapomeň na okamžité odpovídání na e-mail – to jen znamená, že jsi otrokem e-mailového klienta a funguješ přesně tak, jak on píská.
Místo toho si urči v pracovním dni pevně stanovený interval, kdy se budeš e-maily zabývat. Může to být dvakrát nebo i vícekrát denně třeba na půl hodiny. Buď pánem svého času a odbavuj e-maily efektivněji a s menším úsilím.
Freelo TIP: „Mám vyčleněnou ráno hodinu od 8 do 9, kdy si projdu všechny e-maily, které přišly, a na ty jednodušší se snažím odpovědět hned. Ty složitější si přečtu a nechám je uzrát, případně deleguji na kolegy. Pak mám další dva hodinové bloky (v proměnlivý čas), kdy se takovým e-mailům věnuji. Díky tomu neskáču od jednoho k druhému a jdu si v danou chvíli proaktivně pro sadu podobných úkolů.“
Karel Dytrych – spoluzakladatel Freela
Neměj telefon na očích
Podle analýzy společnosti truconneXion z roku 2017 zkontrolujeme telefon v průměru 52krát za den. To je každých 18 minut. Na vzorku 2 000 zaměstnanců společnost také zjistila, že na mobilu stráví denně jen v pracovní době téměř 2 hodiny. A to hlavně na Facebooku a WhatsAppu.
Pro nerušenou práci si proto vypni zvuk a telefon dej z dosahu očí. Rozsvícený displej tak nebude odvádět tvoji pozornost.
Ukázka týdenní statistiky času stráveného na mobilu
Zredukuj otevřené karty prohlížeče
Tohle všichni moc dobře známe. V prohlížeči máme tolik karet, že často nejsou ani vidět jejich názvy – e-mail, různé aplikace, zprávy, články, sociální sítě a pak karty s tím, co nás různě na internetu v ten den zaujalo. Pokud používáš prohlížeč pro svou práci, snaž se počet karet minimalizovat. Příliš mnoho karet vede k nepřehlednosti a k častému řešení úplně jiných věcí, než sis naplánoval.
Freelo TIP: „Stává se mi, že řeším nějaký problém a mám kvůli němu otevřených opravdu hodně tabů. Když pak musím switchnout na jiný problém, tak mi pomáhá rozšíření do Chrome OneTab. Na jedno kliknutí sloučí všechny otevřené taby a tenhle seznam stránek si pak pojmenuju podle problému, který jsem řešil. Kdykoliv se tak můžu vrátit k celému kontextu bez nutnosti znovu hledat související informace.“
Honza Kulda – spoluzakladatel Freela
Podívejte se na také tipy pro produktivitu v Google Chrome od Zdeňka Dvořáka.
Nemultitaskuj
Vyber si jeden úkol, který má největší prioritu, a na tom pracuj. Pokud je úkol složitější, snaž se ho rozdělit na více menších. Když budeš odbíhat od jedné věci k druhé, nikdy nedoděláš žádnou z nich pořádně. Unavuješ zbytečně mozek a celkově zpomaluješ své myšlení.
Multitasking není škodlivý ve chvíli, kdy děláš rutinní věc. Při ní toho nemůžeš moc pokazit a jedeš na tzv. autopilota.
Dej ostatním vědět, na čem pracuješ
Řekni svému týmu, čemu se ten den budeš věnovat a co tě čeká v následujících dnech. Ve Freelu tohle řešíme přes chat na Slacku. Máme pak všichni přehled o tom, co kdo dělá, i když nejsme fyzicky v jedné kanceláři. Díky tomu se vzájemně méně vyrušujeme a dokážeme lépe odhadnout a naplánovat frontu úkolů.
Nastav si procesy a automatizuj
Pokud pracuješ na úkolech či projektech, kde se činnosti často opakují, udělej z nich šablony. Nejedná se o žádnou velkou alchymii. Představ si jednoduchý recept, podle kterého se vaří oběd. Když ho dodržíš, dobře si pochutnáš. I takhle obyčejná věc, jako recept, je vlastně proces. Díky šablonám už nebudeš muset vytvářet projekt nebo jeho dílčí části znovu od A do Z.
Příklad interního procesu v podobě úkolu s podúkoly pro psaní nového blogpostu
Správně nastavený proces má několik výhod:
- více se soustředíš na práci samotnou,
- zajistíš kvalitní výstup, protože na žádný bod nezapomeneš,
- práci můžeš snadno delegovat,
- ušetříš čas a energii, protože nebudeš přemýšlet nad tím, jaký je další krok.
Co si z toho odnést?
V dnešní uspěchané době není jednoduché najít klid na soustředěnou práci. Pokud si svůj čas (osobní i pracovní) nebudeš bedlivě chránit, daruješ ho někomu jinému.
Petra Slezáková
Support & Marketing ve Freelo.cz
Od roku 2017 pracuje externě pro Českou televizi jako specialista sociálních sítí, kde našla zálibu v natáčení videí a postprodukci. Do toho se začala věnovat klientské péči a marketingu ve Freelo.cz.
0 komentářů k zobrazení