Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Naše psychika a copywriting – 1. část
Dnes se dozvíte, jak psát přesvědčivé texty, které dokážou čtenáře vést a motivovat ke konkrétní akci. Pomůžou vám k tomu poslední vědecké poznatky týkající se lidské psychiky. Článek se bude líbit všem opravdovým zájemcům o copywriting. Volně navazuje na předchozí články o tónu komunikace a personách, které pro vás od ledna připravujeme. Možná jste dnes k nám zavítali poprvé nebo si potřebujete nějakou minulou část seriálu ujasnit. Na začátek tedy malé opakování toho, co jste si už mohli přečíst.
Každý marketér by měl znát persony. Díky nim se vám podaří vymyslet vhodnou strategii přímo pro vaše posluchače. Ve Včelišti si toho jsme samozřejmě vědomi, a tak jsou persony většinou první věcí, kterou u všech projektů řešíme. Je vcelku jedno, zda se jedná o SEO, obsahový marketing nebo e-mail marketing. Persony jsou zkrátka důležité všude včetně copywritingu nebo analýzy klíčových slov. Praktickou ukázku, jak je pro klíčovku používáme, najdete zde.
Persony ale nejsou všechno. Odvíjí se od nich další podceňovaný aspekt komunikace k vašim příznivcům a tím je unikátní tón či hlas značky. To, jakým způsobem komunikujete, vyvolá ve čtenářích emoční obraz vaší značky.
Pokud tón zvolíte špatný a čtenářům se do vkusu příliš netrefíte, jen těžko s nimi budete budovat dlouhodobý vztah. Tónů komunikace může být mnoho a svým způsobem je každý unikátní. Existují však určité vzorce, dle kterých je můžeme členit. Abyste i vy určili tón komunikace správně, pomůžou vám k tomu námi tolik zmiňované persony. Jak na to, se můžete přesvědčit v praktické ukázce.
Pozornému čtenáři nyní jistě neuniklo, že alfou-omegou marketingu (nejen na internetu) je přizpůsobení se psyché cílové skupiny nebo ještě lépe jejím segmentům. Proč tomu tak je a jak této znalosti využít, se dozvíte v tomto a dalších článcích z našeho seriálu o personách a tónu komunikace. Zůstaňte naladěni a čtěte dál.
Uměním marketéra je přesvědčit – poznejte 6 technik, jak na to
Kvalitní copywriter tuto vlastnost musí mít v malíku. Není to nic složitého a při pravidelné praxi zjistíte, že to jde. Celý proces učení vám ale usnadní znalost těchto tří základních bodů, které byste měli mít na paměti, pokud chcete, aby vaše texty měly vliv:
- Zvolení správného tónu komunikace.
- Používání správných argumentů.
- Zvolení správné vyjednávací taktiky.
Pojďme se nyní podívat pod pokličku našich myslí. Dozvíte se, co na nás na lidi obecně platí.
Těchto šest obecných přesvědčovacích technik je významných zejména v oblasti obchodu a služeb. Existují samozřejmě desítky jiných podobných způsobů.
1. Přesvědčte čtenáře, aby vás měl rád
Prvním cílem je přesvědčit čtenáře, aby vás měli rádi. Bez použití této techniky jen stěží někoho přesvědčíte ke konkrétní akci.
2. Prokažte, že vás má rádo okolí
Mnohem raději vás budou příznivci následovat, pokud vás budou mít rádi i jejich známí či jiné oborové autority.
3. Buďte v činnostech vytrvalí
Lidé vás budou mnohem raději následovat, pokud u vás budou mít určitou jistotu. Rozesílejte pravidelný newsletter, přesně dodržujte obsahový plán nebo buďte pravidelně aktivní na sociálních sítích.
4. Vyvolejte pocit urgence či nedostatku
Všichni nejvíce chceme to, co nemůžeme získat. Proto i když máte plné sklady zboží, přesvědčíte lidi o nákupu tím spíše, když jim řeknete, že zboží dochází.
5. Buďte autoritativní
Vaši příznivci budou následovat zejména autority v oboru. Tak na nic nečekejte a začněte na své autoritě pracovat. Je to běh na dlouhou trať, ale vyplatí se.
6. Využívejte model reciprocity
Chcete-li někoho přesvědčit k činu, nabídněte mu nejdříve něco vy. Všimněte si, že podobný princip je znatelný například v obsahovém marketingu.
Obecně jdou tyto techniky zahrnout do tří širších cílů, kterých byste se každým textem měli snažit dosáhnout.
3 hlavní cíle přesvědčivého copywritera
Zkušení copywriteři píšou v závislosti na těchto cílech už podvědomě. Středně pokročilým pomohou ujasnit, že směřují tím správným směrem.
1. Zapojte čtenáře do komunity
Všichni chceme od okolí získat uznání. Líbí se nám uznání od autorit, ale to často nestačí. Mnohdy chceme víc. Chceme vidět, slyšet a zejména cítit na vlastní kůži (emoce) uznání od komunity jako celku. Važte si proto svých followerů a příznivců a dopřejte jim odměnou za jejich přízeň tento pocit. Využijte k tomu techniky reciprocity a přesvědčte je, že jim stojí za to vás mít rád.
2. Nabídněte správné odpovědi
Každý v životě hledá pravdu, a chcete-li vaše příznivce přesvědčit o vaší autoritě, měli byste jim správné odpovědi nabídnout vy. Využijte k tomu autority a prokažte, že vás podobně přijímá i okolí. Vyzdvihněte své přednosti.
3. Utvrďte každého, že jeho pohled na svět je správný
Největší zklamání je zklamat sám sebe. Toho se všichni bojíme a dlouho budeme bojovat za naši „pravdu“, ve které se dennodenně utvrzujeme. Proto je těžké někoho přesvědčit o opaku, nebo dokonce o odlišném názoru. Je-li to nutné, měli byste postupovat po malých krůčcích. Nesnažte se čtenáře hned nutit k nákupu. Mnohem snazší ho bude přesvědčit, že by si měl stáhnout vaši tematickou publikaci.
Závěr
Většina z nás chce být součástí nějaké komunity a všichni neustále hledáme správné odpovědi na otázky. Máme rádi obdiv, chceme cítit uznání. Naše ego nám těžko dovolí měnit názor ze dne na den, a než sami sebe přesvědčíme k rozhodnutí, trvá to často moře času. Zkušený copywriter musí být skvělý psycholog. Než začne připravovat text na míru psychickým pochodům jeho cílového publika, měl by mít vždy tyto tři cíle na paměti.
Líbil se vám článek? Podpořte nás jeho sdílením. Díky moc a budu se těšit na setkání u dalšího článku.
Dobrý den,
zaujal mne Váš výčet titulků a pod. Nicméně by mne zajímalo, jestli dnes už maily s předmětem typu „Nabídka platná pouze dnes! Nezmeškejte ji!“ nebude Google automaticky házet do spamu už jen z povahy a stylu sdělení. Protože třeba FB, pokud článek obsahuje přímou výzvu ke sdílení, lajkování apod., tak je velmi opatrný.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den, děkujeme za váš dotaz. To, jestli vámi zasílaný e-mail skončí ve spamu, či nikoliv, záleží na mnoha faktorech, jako jsou URL adresy uvnitř e-mailu (zvláště diakritika v nich, např. v cestě k obrázkům), velikost e-mailu, poměr obrázků a textu, HTML verze e-mailu, ale i jistá spam slova v předmětech. Určitě bychom se vyhnuli formulacím klikněte zde či podobným „clickbaitovým“ spojením apod. Dalším problémem jej časté používání vykřičníků, užívání Caps Locku ad. Pokud ale budete tvořit a rozesílat e-mailem kvalitní obsah, ve spamu by skončit neměl, v předmětech e-mailů velkých obchodních společností se často vyskytují výrazy jako poslední šance nebo pouze dnes, Gmail je pouze zaškatulkuje do záložky promoakce.