skip to Main Content

Segmentace a e-mail marketing pro pokročilé – 1. díl

Většina z vás tuší, že segmentace a testování jsou nejlepší strategie k efektivnímu e-mail marketingu. Využíváte je ale? Možná jste o nich zatím pouze slyšeli nebo četli. Cílem tohoto článku je vám představit segmentaci trochu podrobněji a dát vám konkrétní tipy, jak a proč s ní začít.

Segmentace v e-mail marketingu má jasný cíl. Jejím cílem je zvýšit míru otevření a míru prokliku konkrétní rozesílky. Máte tak možnost konkrétnímu segmentu připravit obsah šitý přímo na míru, a  zvýšit tak relevanci nabídky. Výsledkem dobré segmentace jsou lepší výsledky vašich e-mailových kampaní. MailChimp, celosvětově známý software na e-mail marketing, na téma segmentace sbíral velké množství dat a vyšlo mu že:

  • Segmentované kampaně mají v průměru o 14,4 % lepší míru otevření.
  • Segmentované kampaně mají v průměru o 14, 9 % lepší míru prokliku.

Další metriky a výsledky ostatních výzkumů si přečtěte v tomto článku, pokud máte rádi statistiky.

Měli byste se tedy o segmentaci v e-mail marketingu zajímat? Zcela určitě! Pojďme si přečíst, jaké metody můžete používat.

Dva základní druhy segmentace

Když se rozhodnete pro segmentaci, bude na vás nejprve čekat významné rozhodnutí, jak databázi segmentovat a jaké segmenty budete používat. V zásadě platí, že segmentování v e-mailingu lze rozlišit do dvou hlavních směrů.

  • Databázi můžete rozdělovat podle toho, kdo její členové jsou
  • Databázi můžete rozdělovat podle toho, jak se její členové chovají

Segmentace založená na demografických údajích

Pokud se rozhodnete segmentovat databází podle demografických údajů můžete ji například členit podle:

  • pohlaví
  • věku
  • titulu
  • velikosti firmy
  • oboru působnosti
  • zájmů
  • lokality
  • dne narození

Jak vidíte podle členění výše, segmentace založená na demografických údajích je jedna ze základních technik, kterou můžete v e-mail marketingu využít ve svůj prospěch.

Příklad využití segmentace podle roku narození (podle věku)

Představte si, že máte e-mailovou databázi rozčleněnou podle roku narození.

Jestli sledujete náš blog, tak víte, jak výhodné je v online marketingu využití person. Dokonce jsme na toto téma připravili celou publikaci. Najdete ji zde. Podle person zvolíte, jaké věkové skupiny jsou pro vaši e-mailovou rozesílku nejvýznamnější. Dejme tomu, že máte persony tři. První je ve věku kolem 20 let, druhá kolem 30 let a třetí je starší kolem 60 let. V rozesílce následně vytvoříte segmenty, které odpovídají těmto personám, a připravíte minimálně tři různé typy e-mailů. Jednotlivé e-maily se mohou lišit:

  • Ve fotografiích, které použijete. Každá persona se ráda v e-mailu najde.
  • V použitém tónu komunikace. Každý e-mail může být napsaný trochu jiným stylem.

Čím dalším se rozhodnete jednotlivé segmenty zaujmout, je na vaší fantazii a vašich zkušenostech. Doporučujeme se vždy pečlivě zamyslet, aby vynaložená námaha do e-mail marketingu byla dostatečně vyvážená úspěchem kampaně.

Jakými způsoby můžete data využívaná v segmentaci získat

Mnoho marketérů si určitě v této chvíli vybaví formuláře ke sběru e-mailů, kde se většinou nachází pouze pole pro vložení e-mailu. Někdy navíc ještě jméno. Tyto krátké formuláře jsou důležité z toho důvodu, že dlouhé formuláře s množstvím polí mají velice špatnou konverzi. Jakými způsoby tedy můžete data získat? Způsobů získávání dat je víc, ale nejznámější jsou tyto:

  • 1. Na první stránce získáte pouze e-mail a na další stránce dáte kontaktům možnost doplnit o sobě další údaje
  • 2. Úprava profilu. Pokud máte komunitně zaměřený web, tak můžete uživatele později požádat o úpravu a doplnění jejich profilu na webu. Informace využijete v e-mail marketingu.
  • 3. Cesty a kliknutí návštěvníků na webu. Můžete sledovat cesty vašich návštěvníků a podle procházeného obsahu je dále segmentovat.

Výše zmíněné způsoby získávání dat jsou nejvhodnější pro segmentaci databáze na základě demografických údajů. Existuje ale i druhý způsob segmentace na základě chování. Dalo by se říct, že tento způsob segmentace je promyšlenější, ale bude vám také trvat mnohem déle, že data o vašich kontaktech nasbíráte. Ideálním způsobem získávání těchto dat je propojení vašeho e-shopu s e-mailovým listem. Pokud se vám podaří spojit data geografická s daty z transakčních e-mailů a objednávek, máte v ruce velice silný trumf v podobě extra cíleného e-mail marketingu. Více si o segmentaci povíme v dalším díle v seriálu o e-mail marketingu.

Závěr

Pokud vás segmentace v e-mail marketingu zajímá, tak sledujte náš blog. Brzy vyjdou další zajímavé články na toto téma. Díky za pozornost.

Anatomie newsletteru

Stáhněte si checklist pro Váš e-mail marketing.

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

6 komentářů k zobrazení

  1. Ďakujem Vám za tento článok. Aj keď vo mne to vyvolalo pocit silnej teórie. No to v čom mi to pomohlo je to, že som si otvoril mailchimp a začal skúmať segmenty. No riadne som bol prekvapený čo všetko dokáže. 🙂

  2. Ďakujem Vám za tento článok. Aj keď vo mne to vyvolalo pocit silnej teórie. No to v čom mi to pomohlo je to, že som si otvoril mailchimp a začal skúmať segmenty. No riadne som bol prekvapený čo všetko dokáže. 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top