Logo Včeliště
DomůSlovníkPersona

Persona

Persona je typický představitel cílové skupiny. Můžeme si ho představit jako konkrétního člověka, pro kterého vytvoříme ucelený podrobný profil – personu, podle níž chystáme marketingová sdělení.

Persona je většinou fiktivní osoba, může však jít také o profil konkrétního zákazníka, který je v daném segmentu dostatečně reprezentativní. I když je persona většinou nereálná, její profil a údaje v něm uvedené vždy vychází z reálných dat – z průzkumu trhu, vlastních zkušeností, databáze zákazníků apod.

Dříve se v marketingu hojně pracovalo s celými cílovými skupinami (např. rozvedené ženy 40–55 let), v současnosti se však mnoho marketérů přiklání spíše k personám. Proč?

Persona je konkrétní, snáze si tak představíte, pro koho článek nebo inzerát píšete. Lépe odhadnete potřeby lidí, kterým chcete prodávat.

Již samotná tvorba persony vás donutí se zamyslet nejenom nad cílovou skupinou zákazníků, ale nad konkrétními lidmi, ze kterých se tato skupina skládá. Vaše sdělení pak bude osobnější a snáze se vám budou odhalovat problémy, které vaši zákazníci řeší a se kterými jim pochopitelně umíte pomoci.

Pokud vás zajímá, jak konkrétně taková persona může vypadat a jak si vytvořit vlastní persony pro své podnikání, píšeme o tom v tomto článku.

Zpět do slovníku
Pomůžeme vám s marketingem
Nezávazně s vámi probereme, jak posunout váš marketing vpřed nebo vyřešit aktuální problém.
Kontaktujte nás