Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Copywriting na Facebooku a Instagramu: Jak sestavit text pro různé kanály
Existuje několik druhů copywritingu pro různé účely a každý se od sebe něčím liší. Výjimkou není ani copywriting na sociální sítě, který má svá specifika. V dnešním článku si rozebereme zásady psaní textů na sociální sítě Facebook a Instagram.
Jak psát na Facebook
Facebook je pravděpodobně stále nejoblíbenější a nejvyužívanější sociální sítí v našich končinách pro účely marketingu. Jak napsat text na Facebook, aby zaujal?
1. Pište stručně, jasně a originálně
Ačkoliv skloubit tyto tři zásady se může zdát jako oříšek, po chvíli praxe vám to půjde snadno. Na Facebook chodí uživatelé hlavně proto, že se chtějí zabavit. Příliš se proto nerozepisujte, protože dlouhé texty nikdo číst nebude (ačkoli samozřejmě existují výjimky). Snažte se psát odlehčeně, vtipně a svižně. Vaše sdělení by mělo v krátkosti podat zásadní informace a zároveň zaujmout a pobavit.
2. Pokládejte lidem otázky
Na Facebooku nám jde především o to, aby se uživatelé zapojili a na naše posty reagovali. Dobře v takovém případě funguje pokládání otázek. Prodáváte doplňky do domácnosti? Zeptejte se uživatelů, z čeho nejraději snídají a jaká místnost v bytě je jejich nejoblíbenější. Buďte originální, abyste návštěvníky zaujali a měli důvod na váš post zareagovat.
TIP: Při pokládání otázky na Facebooku se zamyslete: Existuje pro ni jasná a stručná odpověď? Pokud ne, nečekejte moc reakcí.
3. Dejte lidem jasné instrukce, co mají udělat
I kladení otázek na Facebooku má svá specifika. Aby na vás lidé opravdu reagovali, musíte jim dát jasný návod, co po nich chcete.
Co je špatně:
„TEXT PŘÍSPĚVKU. Souhlasíte?“
- Lidé nevědí, co mají dělat a jak mají projevit svůj souhlas. Možná vám dají like, ale většina z nich si post přečte bez reakce.
Co je dobře:
„TEXT PŘÍSPĚVKU. Souhlasíte? Dejte nám like!“
- V tomto případě lidé hned vědí, co se po nich chcete. Pokud s vámi souhlasí, dají vám like.
Další příklady:
Vyzkoušejte i další způsoby, jak zaujmout uživatele Facebooku. Mezi oblíbené otázky patří například:
„Máte někoho, s kým chcete sdílet tento zážitek? Označte ho do komentáře!“
„Zvolíte možnost A, B, nebo C? Napište nám do komentářů!“
„Která možnost je ta vaše? Hlasujte pomocí emotikonů!“
4. Vyhýbejte se prodejním textům
Pokud budete na svém sociálním profilu sdílet pouze reklamu, moc úspěchu mít nebudete. Facebook dávno není jen odbytištěm pro prodejní texty a už snad nikdo se touto cestou nevydává. Většina příspěvků na Facebooku by měla být oddechová a zábavná, teprve mezi nimi se občas může objevit pár prodejních textů. Jestliže se uživatelé na vašem facebookovém profilu nebudou bavit, jednoduše na něj nebudou reagovat.
Chcete více tipů, jak na copywriting? Stáhněte si náš e-book Ultimátní příručka copywritingu!
Chcete vyšperkovat své texty na sociální sítě do úplné dokonalosti? Stáhněte si unikátní příručku copywritingu a zjistěte, jak na to!
Jak psát na Instagram
Instagram je sice především o fotkách, které hrají prim, ani tady bychom však na copywriting zapomínat neměli.
1. Používejte trefné #hashtagy
Už jediný hashtag dokáže zvýšit engagement o 12,6 %. Správně zvolené hashtagy dostanou váš příspěvek k většímu publiku, a tím pádem můžete získat více „srdíček“ a nových sledujících. Pokud si s hashtagy nevíte rady, do vyhledávacího políčka vložte hashtag (#) a začněte psát klíčové slovo. Instagram vám už sám napoví, jaké spojení můžete použít a která jsou nejpopulárnější. Hashtagy ale využívejte hlavně rozumně. Takový hashtag #coffee se objeví během minuty tolikrát, že vaše fotka brzo zmizí v útrobách Instagramu.
2. Přidávejte výzvu k akci
Stejně jako na Facebooku, i na Instagramu vám jde hlavně o to, aby uživatelé na váš post zareagovali. Využijte klidně už zmíněné „Souhlasíte? Dejte srdíčko!“, případně označování přátel pod příspěvkem anebo podobné výzvy k akci. Přidávejte je nicméně hned do prvních vět. Po 3 až 4 větách totiž Instagram ve výpisu příspěvků text zkracuje.
3. To nejdůležitější na začátek
Nemusí jít zrovna o výzvu k akci, jakékoli důležité sdělení, které se pojí s fotografií, by mělo být na začátku textu. Neznamená to, že by popisek měl být ultra krátký, aby uživatelé nemuseli klikat na pokračování textu. Naopak, zkuste je textem navnadit natolik, aby si ho přečetli celý.
Příklad: “Milujete kávu? V tom případě budete milovat to, co jsme si pro vás připravili. Dnes večer vám odhalíme naše vůbec největší tajemství. Může…”
4. Nasměrujte uživatele na odkaz v profilu
Instagram nedovoluje vložit přímo u příspěvku odkaz, na který by se dalo kliknout. Vyřešit se to dá jednoduše – z textu vyzvěte uživatele, aby klikli na odkaz, který vložíte do popisku na svém profilu. Může jít o link na nový článek, YouTube video, produkt a podobně. Uživatele upozorněte, že odkaz najdou v biu. Každý alespoň trochu zběhlý uživatel bude hned vědět, kde hledat. Nezapomeňte odkazy obměňovat podle jejich aktuálnosti.
V článku jsme si uvedli příklady, podle kterých zvládnete napsat úspěšný text na sociální sítě Facebook a Instagram. Nepodceňujte tyto kanály, mohou vám přinést širokou fanouškovskou základnu. Zároveň nezapomeňte sami reagovat na komentáře uživatelů, i to se počítá.
Chcete více tipů, jak na copywriting? Stáhněte si náš e-book Ultimátní příručka copywritingu!
Chcete vyšperkovat své texty na sociální sítě do úplné dokonalosti? Stáhněte si unikátní příručku copywritingu a zjistěte, jak na to!
Na Instagramu určitě nepoužívejte pořád stejné hashtagy ale obměňujte je.
Dobrý den, rozhodně souhlasíme, že není vhodné u každého příspěvku publikovat stále ty samé hashtagy, je nutné je měnit v závislosti na samotném příspěvku (aby odpovídaly tomu, co je na fotografii zobrazeno), ale na druhou stranu rozhodně doporučujeme používat u fotek hashtagy firemního brandu, které mají právě skvělou funkci budování značky jako takové.
„Máte někoho, s kým chcete sdílet tento zážitek? Označte ho do komentáře!“
pokiaľ viem, tak vyzývať ľudí k tomu, aby niekoho označovali do komentárov je proti jeho pravidlám, alebo sa mýlim? Minimálne čo sa týka súťaží, tak je to zakázané.
Ano, je to tak. Konkrétně nemůžete dát do pravidel soutěže podmínku, označení někoho v komentáři. U standardních příspěvků to však zakázané rozhodně není 🙂 A naopak je to často velmi dobrý způsob, jak zvýšit dosah a zájem o daný příspěvek.
Mně nedávno Facebook pohrozil zrušením firemní stránky za příspěvěk, kde jsem nabádala k označení a nebyla to soutěž. Myslím, že to teď Facebook zpřísňuje.
Rozhodně je to možné, ale zatím jsem oficiálně nenašla zmínku o tom, že by to Facebooku zakazoval. neboť má však velmi dobře podchycené zásady (a jejich porušování), možné to je.