skip to Main Content
Pište jasně, srozumitelně a dejte důraz na naléhavost.

Proč vaši zákazníci nedělají, co byste chtěli?

Píšete e-maily, rozesíláte geniální články na všechny strany, na sociálních sítích sdílíte zajímavý obsah, až se vám z počítače valí dým… Napsali jste super e-book, dáváte ho dokonce zdarma! A nad texty na webu už jste strávili bezpočet bezesných nocí.

Ale vaši zákazníci nic. Vy se pro ně můžete přetrhnout, a oni nereagují. Jako by snad ani nebyli.

Přitom by možná jenom stačilo, kdybyste jim jednoduše řekli, co mají udělat.

Určitě mi dáte za pravdu, že ať píšete, co píšete, vždycky je vaším cílem, aby čtenář provedl nějakou akci:

  • Aby se přihlásil k odběru novinek.
  • Aby zavítal do vašeho e-shopu.
  • Aby si stáhl váš e-book.
  • Aby si koupil váš produkt.

A teď si upřímně odpovězte: Opravdu říkáte svým čtenářům jasně a srozumitelně, co po nich vlastně chcete?

Mrkněte na následující příklad:

Vy říkáte: „Pokud se chcete naučit psát lepší texty, mám tu zdarma takovou pomůcku, která by vám mohla pomoct. Tak na to můžete mrknout, pokud vám to přijde jako dobrý nápad.“

Zákazník si myslí: „Cože? Jo aha, něco na psaní, možná se na to pak podívám.“

Pokud chcete, aby váš zákazník něco udělal, je zkrátka potřeba, abyste mu dali srozumitelnou instrukci. Nenápadné naznačování nefunguje. Nemůžete se spolehnout na to, že si zákazníci sami něco domyslí. Oni k vám totiž nepřišli přemýšlet, ale přišli hledat řešení nějakého problému.

Získejte Copywriterské desatero

Jak na to, aby zákazníci dělali to, co po nich chcete? Stáhněte si zdarma Copywriterské desatero – šikovný tahák se všemi zásadními copywriterskými pravidly. Vaše texty pak budou působit mnohem přesvědčivěji.

 

Jak na výzvu k akci

Můžete to udělat třeba nějak takhle:

„Chcete se naučit psát texty, které prodávají? Stáhněte si zdarma Copywriterské desatero, šikovný tahák se všemi zásadními copywriterskými pravidly!“

Pokud si od svého článku slibujete kupříkladu to, že ho čtenáři budou sdílet na Facebooku, měli byste jim prostě říct, že ho mají sdílet. Stačí opravdu úplně jednoduše:

„Sdílejte článek se svými přáteli na Facebooku!“

Je cílem vašeho textu motivovat čtenáře k objednávce? Nevymýšlejte žádné složitosti ani kulantní náznaky. Prostě jim to řekněte:

  • „Přihlaste se do online kurzu hned teď!“
  • „Prodáváte byt v družstevním vlastnictví? Objednejte si služby realitního makléře na míru!“
  • „Vyberte si tu nejchutnější bio kávu v našem e-shopu!“

Lidi překvapivě rádi plní pokyny ze strany autorit, protože to na podvědomé úrovni vnímají jako potvrzení svého rozhodnutí. A myslete si, co chcete, vy jste pro ně skutečně autorita. 😉

Každá stránka na vašem webu by měla obsahovat nějakou výzvu k akci. Na konci blogového článku to může být jen pokyn, aby vaši čtenáři vyjádřili svůj názor do komentáře. Nebo na stránce s kontaktem výzva, ať vám napíší či zavolají. Záleží zkrátka na tom, čeho chcete daným textem dosáhnout.

 

Jak posunout čtenáře k tomu, aby dělal, co vy chcete?

Ukážeme si teď pár tipů, jak na to, aby vaše výzva k akci nenechala nikoho na pochybách:

1. Oslovujte klienta přímo

Používejte sloveso ve 2. osobě (vy). Je to jasný apel přímo na mozkovou centrálu zákazníka. Okamžitě si všimne (a bez přemýšlení pochopí), že promlouváte konkrétně k němu a že on je tady středem zájmu. Takže místo „Více informací zde“ použijte radši „Klikněte a získejte víc informací“.

V některých případech (zejména na tlačítkách) dobře funguje i 1. osoba jednotného čísla, např. „Chci ukázkovou lekci zdarma“.

2. Pište jednoduše a srozumitelně

Minimalizujte možnost, že čtenář vaši výzvu k akci nepochopí. Volte takové výrazy, nad kterými nebude muset moc přemýšlet. Tím nemyslím, abyste se svými čtenáři jednali jako s předškoláky. Určitě ale ocení, když budete psát srozumitelně a co nejkonkrétněji. Současně se vyhněte obecným a nicneříkajícím formulacím.

Nedávno jsem zrovna měla v ruce jednu anglickou studii, kde autor textu zaznamenal výrazný nárůst konverzí poté, co výzvu k odběru newsletteru v původním znění REGISTER FOR FREE (registrujte se zdarma) zaměnil za JOIN FOR FREE (přihlaste se zdarma).

Napadlo by vás, že pro některé lidi zkrátka slovo „registrovat se“ zní zbytečně cize, možná až nesrozumitelně? Pro někoho zase možná zbytečně závazně. A někdo ani nemusí přesně vědět, co si má pod „registrací k newsletteru“ představit, zatímco když mu řeknete „přihlaste se k odběru novinek“, je mu to naprosto jasné.

Vžijte se do svých potenciálních klientů. Co pro ně může být na překážku? Jak jim můžete orientaci na webu zpříjemnit? Jak jim zjednodušíte rozhodování, kam kliknout? Buďte předvídaví a myslete jako váš zákazník.

3. Zdůrazněte výhody

Jaké má vaše nabídka specifické výhody? Nabízíte e-book zdarma? Dostanou vaši zákazníci k nákupu ještě nějaký bonus? Nezapomeňte to zmínit i ve výzvě k akci:

  • Vyzkoušejte první lekci zdarma.
  • Objednávám kurz + 3 bonusy.
  • Začněte se učit anglicky ještě dnes!

Navíc slova jako „zdarma“ a „ihned“ prostě a jednoduše zabírají. Tak se je nebojte použít, jsou-li pro vaši nabídku relevantní.

4. Vypíchněte naléhavost

Taky občas ráno vídáte fronty před supermarketem v den, kdy začíná slevová akce? Na internetu takové omezené nabídky fungují obdobně. Pokud zákazník cítí, že by mu vaše výhodná nabídka mohla utéct, mnohem silněji ho to motivuje k rychlému nákupu.

Pokud je tedy vaše nabídka limitována počtem kusů nebo nabízíte časově omezenou slevu, určitě to zmiňte! Zákazník po ní sáhne mnohem ochotněji a mnohem rychleji.

„Přihlášky uzavíráme dnes o půlnoci.“
„Zbývá jen 10 volných míst.“

5. Výzva musí být vidět

Už v minulém článku jsme si říkali, že lidi na internetu nečtou, ale skenují. Proto by vaše výzva k akci na stránce rozhodně neměla zaniknout. Musí být vidět na první pohled.

Pokud používáte tlačítko, písmo by mělo být dostatečně velké a dobře čitelné. Rozhodně se vyplatí použít i nějakou kontrastní barvu. Ono je sice pěkné, když vám na webu všechno do poslední barvičky ladí, ale jakmile tlačítko na stránce zanikne, nemůžete od své výzvy k akci čekat zázraky.

Všeho prosím s citem a zdravým rozumem. Výzva k akci je skvělá věc, využívejte ji důsledně a důrazně, ale dejte si pozor, ať při vší snaze zapůsobit příliš netlačíte na pilu. Řekněte jasně a srozumitelně, co má klient udělat, buďte maximálně konkrétní, ale nebuďte direktivní a nátlakoví.

Že by se na závěr hodilo ještě pár příkladů? Tady jsou:

  • Chcete vědět ještě víc? Tudy prosím. >>>
  • Zadejte svou e-mailovou adresu a e-book vám dorazí během pár minut e-mailem.
  • Klikněte na tlačítko Objednat a poté vyplňte a odešlete objednávku.
  • Co vás nejvíc překvapilo? Pište do komentářů!
  • Pojďte se spřátelit na Facebooku!

Stáhněte si Copywriterské desatero právě TEĎ!

Máte pocit, že už vám z toho jde hlava kolem? Že je příliš mnoho toho, na co při psaní prodejních textů musíte myslet a co je potřeba hlídat? Stáhněte si zdarma stručné Copywriterské desatero a ty nejdůležitější copywriterské zásady budete mít pořád na očích.

Sdílejte:

Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem a spoluautorka dalších marketingových kurzů, seminářů a e-booků. Obsahová specialistka a copywriterka pro nejúspěšnější online marketingové kampaně v ČR a SR. Lektorka na živých seminářích i v online kurzech, kde učí své klienty psát texty, které zaujmou a promění čtenáře v platící zákazníky.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top