Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Vizualita jako nástroj komunikace: základní pravidla používání obrázků
Kvalitní a poutavé obrázky jsou důležitou součástí každého typu článku. Při jejich používání máme v zásadě dvě možnosti: buď si obrázek stáhneme a případně jen lehce upravíme, nebo si jej vytvoříme na míru. Dobře zvolené obrázky mohou k vašim příspěvkům přitáhnout více pozornosti, což platí nejen u webů a blogů, ale také třeba sociálních sítí. V dnešním článku se podíváme na základní postup, jak obrázky k článkům vybírat a upravovat.
Proč obrázky u článků vůbec používat?
Podle serveru brainrules.com si lidé pamatují po 3 dnech ještě 65 % z toho, co viděli. Z informací získaných sluchem si ale po uplynutí stejné doby pamatujeme jen 10 %. Je tedy jasné, že zrak je u člověka dominantním smyslem, spojeným navíc s pamětí. Obrázky na svůj web nedávejte jen proto, abyste vyplnili prázdná místa v textu. Články s obrázky jsou častěji sdíleny a obecně působí na čtenáře atraktivněji. Například blog bufferapp.com udává, že tweety s obrázky získávají až o 150 % více retweetů než ty bez obrázků.
Jaké zdroje obrázků můžete využívat?
Zdroje obrázků můžeme v zásadě rozdělit na dvě skupiny – placené a neplacené. Případně bychom mohli přidat ještě kategorii třetí, totiž vlastní tvorbu. Výhodou neplacených obrázků je samozřejmě šetření nákladů, nevýhodou pak často nižší kvalita a menší výběr.
Občas se ale může stát, že na volně přístupných databázích najdete obrázek, který vyhovuje i bez úprav. Obrázky z fotobank doporučujeme používat pro ilustraci u méně důležitých článků a příspěvků. Nevýhodou obrázků zdarma také může být, že vaše konkurence použije identické obrázky a váš web pak nepůsobí tak atraktivně a profesionálně, jak by mohl.
K osvědčeným zdrojům obrázků zdarma patří:
- Pixabay – v prvním řádku výsledků vyhledávání najdete obrázky placené, ostatní jsou zdarma.
- Everystockphoto – agregátor fotografií, ve kterém doporučujeme co nejpřesněji definovat podmínky vyhledávání.
- Freeimages – pro stahování obrázků se nejprve registrujte.
Placených zdrojů fotografií je velké množství, výhodou je většinou větší výběr a kvalita (nemusí být ale vždy), takže si můžete najít fotku přesně pro daný článek.
Jaké jsou základní programy pro úpravu obrázků?
Pokud máme vybraný základní obrázek, můžeme přistoupit k jeho úpravě. Existují jednodušší a složitější editory. Mezi ty jednodušší patří následující:
- Polarr
- SumoPaint
- PicMonkey
- Fotor
- K vytváření diagramů je vhodný Draw
- Ke snímání obrazovky můžete použít například Jing
Se zmíněnými aplikacemi vystačíme při základních úpravách obrázků ke článkům a příspěvkům. Pokud chcete vytvářet složitější grafiku, můžete sáhnout po pokročilejším softwaru.
Zdarma můžete použít:
K placeným programům patří:
Chcete vyzrát na grafiku?
Pravidelné vytváření krásného a bohatého grafického obsahu není snadnou věcí. Ne každý má na takovou práci čas a prostředky. Naštěstí existuje snadná pomoc – rádi se o vaše grafiky postarámy my.
Jaké typy a formáty obrázků můžeme použít?
K nejoblíbenějším typům formátu patří JPG a PNG. Doporučujeme vyzkoušet oba a porovnat kvalitu v poměru k velikosti. Obecně by doprovodné obrázky neměly svou velikostí přesahovat 100 kB.
Existují různé typy obrázků, každý je vhodný pro trochu jiný účel a měl by splňovat určitá kritéria:
- Úvodní – obrázek, který by měl čtenáře především nalákat ke kliknutí na článek. Měl by být atraktivní, klidně i vtipný (pokud nepíšeme například o vážném či citlivém tématu), určitě v dobré kvalitě a v ideálním případě také shrnovat základní myšlenku článku.
- Ilustrační obrázek – jednoduchý obrázek, který klidně můžeme vzít z neplacené fotobanky. Slouží k doprovodu textu, nemusí být v té nejlepší kvalitě, i když je dobré dodržet určitý standard.
- Vysvětlující obrázek – tímto typem obrázku názorně vysvětlujeme určitou myšlenku, kterou chceme v článku přinést. Může jít o diagram (viz výše), infografiku, obrázkový návod a podobně.
- Obrázky obrazovky – screenshoty používáme především tam, kde chceme čtenářům ukázat, jak mohou něco udělat na svém počítači (použití nějakého prvku v určitém softwaru, nastavení operačního systému…).
Postup tvorby obrázku
- Stanovte si účel a cíl obrázku. Bude prodávat, nebo informovat? Má být odborný, nebo zábavný?
- Určete si cílové publikum.
- Přemýšlejte nad tím, jak obrázek zaujme cílové publikum a jakým způsobem přispěje ke splnění stanoveného cíle.
- Zamyslete se nad formátem a místem, kde bude obrázek umístěn. Půjde o prodejní banner na Facebook, nebo pouze o ilustrační obrázek ke článku? Budete používat obrázek například do newsletteru? Výběr obrázku by tomu měl odpovídat.
- Projděte si stránky konkurence a inspirujte se. Určitě si všimnete věcí, které by šly ještě dotáhnout, vylepšit. Zkuste vždy nabídnout alespoň o trochu více.
- Projděte si materiál nebo web, pro který je obrázek vytvářen. Zkuste dodržet jednotnou grafickou linii, vaše práce bude působit profesionálněji.
- Rozvrhněte si koncept, případně také drátěný model (pokud obsah vytváříte pro klienta, nechte si ho schválit).
- Pokud můžete, nechte si čas na zhodnocení obrázků a znova se na ně podívejte s „čistou hlavou“ a odstupem.
- Obrázek konzultujte s klientem, dolaďte poslední detaily a publikujte.
Pokud obrázek budete používat pro více materiálů, vytvořte si šablonu, kterou budete postupně upravovat. Ušetříte si práci.
Vektorový editor zdarma, jednoduše ovladatelný:
online: https://gravit.io/
Ap. pro x op. systémů: https://designer.io/
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak by se brala fotka, kde nafotím třeba nějakou disney postavičku třeba na trávě a pak tu fotku použiji do e-booku či hry, která by si prodával. Je možné takovou fotku použít? Děkuji.
S tím bohužel nedokážeme poradit, s takovouto otázkou se prosím obraťte na právníka. Díky za pochopení.