Segmentace kontaktů je základním kamenem kvalitního e-mailingu. Segmentované e-maily jdou ruku v ruce s personalizací,…
6 nebezpečných praktik e-mail marketingu
V předchozích článcích jsem vám popisoval různé praktiky pro úspěšný e-mail marketing. Pojďme si je zopakovat – opakování není nikdy dost. Nejprve jste měli možnost se dozvědět, proč je výhodné dělat e-mail marketing společně s obsahovým marketingem. Dále jsem vám představil jednotlivé typy marketingových e-mailů. Ve třetím článku o e-mail marketingu jsme probrali nákupní cyklus vašich zákazníků a jakou roli v něm hraje e-mail marketing.
Než začnete tvořit konkrétní e-maily, měli byste mít vybraný nástroj (software) pro rozesílání. Před přípravou každého e-mailu potom zkontrolujte, zda neobsahuje copywriterské nebo designerské chyby.
Tentokrát se seznámíte s dalším neméně významným prvkem kvalitního e-mailingu, který bohužel mnoho lidí přehlíží. Dozvíte se nejčastější chyby, kterých byste se určitě měli vyvarovat, pokud nechcete mít díky e-mail marketingu problémy.
1. chyba – Nákup kontaktů e-mailových databází
Nákup již vytvořených e-mailových databází se nevyplácí z několika důvodů. Databáze, které se prodávají, jsou často:
- Špatně cílené. Velice špatná cílová skupina je synonymem podobných databází.
- Neaktuální. Adresy mohou být v databázích už několik let.
- Neunikátní. Stejnou databázi mají desítky lidí.
- Od kontaktů v databázi nemáte souhlas k rozesílání.
Smutné je, že většina lidí, kteří s e-mail marketingem začínají, si tyto hrozby vůbec neuvědomuje. Myslí si, že levně (doslova za pár korun) nakoupí tisíce e-mailových adres a následně z nich budou jenom těžit. Špatné není jenom to, že z podobných seznamů máte minimální pravděpodobnost výsledných konverzí. Mnohem větším problémem je pochybná legalita nákupu databáze a rozesílání hromadných e-mailů na její členy. Nechcete-li se díky e-mail marketingu dostat do problémů, rozhodně se tomuto bodu vyvarujte.
2. chyba – Nemožnost odhlášení
V každé e-mailové šabloně byste měli mít možnost odhlášení odběru vašich newsletterů. Nesnažte se ji před vašimi odběrateli skrývat. Jaký by mělo smysl zasílat zprávy těm, kteří o ně nemají zájem? Efektivita takové práce by byla nulová. Cílem úspěšného e-mailového marketingu je tvorba takové databáze, která bude aktivní, bude mít „pěkné“ míry otevření a prokliku a její členové budou vaše zprávy přijímat rádi. Kromě „tvrdých“ metrik by cílem e-mailového marketingu mělo být budování důvěry a důvěrný vztah znamená vztah otevřený. Nesnažte se proto vaše odběratele udržet násilím a nechte ty, kteří chtějí, dobrovolně odejít.
3. chyba – Nepřihlášení se na ÚOOÚ
Podle platné české legislativy byste se měli při e-mail marketingu zaregistrovat na Úřad pro ochranu osobních údajů (pokud na webu sbíráte e-mailové adresy, a to byste měli). Vyhnete se tak případným problémům v budoucnosti. Registrace vám nezabere příliš času, vyplnění formuláře je otázka asi pěti minut.
4. chyba – Zatajování sídla společnosti
V patičce každého e-mailu by mělo být uvedeno skutečné sídlo společnosti. Uvádíte ho do patičky e-mailů, které se chystáte rozesílat?
5. chyba – Zasílání e-mailů bez souhlasu odběratele
U každého uživatele, kterého jste se rozhodli obesílat, byste měli mít souhlas, že vaše e-maily chce dostávat. Jak takovýto souhlas získáte? Nejpohodlnější cestou je tuto větu zakomponovat přímo do webového formuláře sloužícího k získávání nových kontaktů. Jiným způsobem získání podobného souhlasu může být například registrace (u e-shopu, diskuzního fóra apod.). Dokonce podle zákona by mělo stačit i to, pokud odběratel vysloveně zasílání neodmítne.
Nejkvalitnějším řešením je tzv. double opt-in. Uživatel se přihlásí k odběru e-mailů nebo se zaregistruje. Poté mu na e-mail přijde zpráva, zda registraci opravdu chce. Následně ji podruhé potvrdí a až potom se finálně zařadí do vaší databáze. U takto získaných e-mailů máte jistotu, že jste je získali legálně a že uživatelé vás odebírat opravdu chtějí.
6. chyba – Tvrdíte, že nejde o obchodní sdělení
V patičce e-mailu by mělo být výslovně uvedeno, že se jedná o obchodní sdělení. Tato nebo podobná věta by vám neměla chybět v patičce žádného e-mailu.
Závěr
Zákon č. 480/2004 Sb. byl naposled aktualizován v roce 2011. Rozhodli jste se využívat výhody e-mail marketingu, a tak byste měli dodržovat vše, co nám platná česká legislativa v souvislosti s e-mail marketingem přikazuje. Tento článek má za cíl vám v tom pomoci. Pomohl vám? Pokud ano, sdílejte ho na sociálních sítích! Díky.
Díky za článek, ale vámi uvedený odkaz na ÚOOÚ není funkční.
Dobrý den, děkujeme za upozornění, odkaz je již funkční.
Honza