Logo Včeliště
DomůBlogE-mail marketing6 nebezpečných praktik e-mail marketingu
Grafický symbol e-mailu na pozadí digitální sítě, znázorňující témata e-mail marketingu a online komunikace.

6 nebezpečných praktik e-mail marketingu

V předchozích článcích jsem vám popisoval různé praktiky pro úspěšný e-mail marketing. Pojďme si je zopakovat - opakování není nikdy dost. Nejprve jste měli možnost se dozvědět, proč je výhodné dělat e-mail marketing společně s obsahovým marketingem.  Dále jsem vám představil jednotlivé typy marketingových e-mailů. Ve třetím článku o e-mail marketingu jsme probrali nákupní cyklus vašich zákazníků a jakou roli v něm hraje e-mail marketing.

Než začnete tvořit konkrétní e-maily, měli byste mít vybraný nástroj (software) pro rozesílání. Před přípravou každého e-mailu potom zkontrolujte, zda neobsahuje copywriterské nebo designerské chyby.

Tentokrát se seznámíte s dalším neméně významným prvkem kvalitního e-mailingu, který bohužel mnoho lidí přehlíží. Dozvíte se nejčastější chyby, kterých byste se určitě měli vyvarovat, pokud nechcete mít díky e-mail marketingu problémy.

1. chyba - Nákup kontaktů e-mailových databází

Nákup již vytvořených e-mailových databází se nevyplácí z několika důvodů. Databáze, které se prodávají, jsou často:

  • Špatně cílené. Velice špatná cílová skupina je synonymem podobných databází.
  • Neaktuální. Adresy mohou být v databázích už několik let.
  • Neunikátní. Stejnou databázi mají desítky lidí.
  • Od kontaktů v databázi nemáte souhlas k rozesílání.

Smutné je, že většina lidí, kteří s e-mail marketingem začínají, si tyto hrozby vůbec neuvědomuje. Myslí si, že levně (doslova za pár korun) nakoupí tisíce e-mailových adres a následně z nich budou jenom těžit. Špatné není jenom to, že z podobných seznamů máte minimální pravděpodobnost výsledných konverzí. Mnohem větším problémem je pochybná legalita nákupu databáze a rozesílání hromadných e-mailů na její členy. Nechcete-li se díky e-mail marketingu dostat do problémů, rozhodně se tomuto bodu vyvarujte.

2. chyba - Nemožnost odhlášení

V každé e-mailové šabloně byste měli mít možnost odhlášení odběru vašichnewsletterů. Nesnažte se ji před vašimi odběrateli skrývat. Jaký by mělo smysl zasílat zprávy těm, kteří o ně nemají zájem? Efektivita takové práce by byla nulová. Cílem úspěšného e-mailového marketingu je tvorba takové databáze, která bude aktivní, bude mít "pěkné" míry otevření a prokliku a její členové budou vaše zprávy přijímat rádi. Kromě "tvrdých" metrik by cílem e-mailového marketingu mělo být budování důvěry a důvěrný vztah znamená vztah otevřený. Nesnažte se proto vaše odběratele udržet násilím a nechte ty, kteří chtějí, dobrovolně odejít.

3. chyba - Neodeslání si testovacího e-mailu

Než kliknete na tlačítko „Odeslat“, vždy si pošlete testovací e-mail sami sobě. Možná se to zdá jako zbytečný krok, ale ve skutečnosti vás může ušetřit nepříjemností. Odkazy nemusí fungovat, obrázky se nemusí načíst, na mobilu může e-mail vypadat úplně jinak, než jste zamýšleli. A jakmile je e-mail jednou venku, už s tím nic neuděláte. Zkušební e-mail vám dá jistotu, že vše funguje tak, jak má, a vaše sdělení dorazí k příjemcům bez zbytečných chyb.

4. chyba - Zatajování sídla společnosti

V patičce každého e-mailu by mělo být uvedeno skutečné sídlo společnosti. Uvádíte ho do patičky e-mailů, které se chystáte rozesílat?

5. chyba - Zasílání e-mailů bez souhlasu odběratele

U každého uživatele, kterého jste se rozhodli obesílat, byste měli mít souhlas, že vaše e-maily chce dostávat. Jak takovýto souhlas získáte? Nejpohodlnější cestou je tuto větu zakomponovat přímo do webového formuláře sloužícího k získávání nových kontaktů. Jiným způsobem získání podobného souhlasu může být například registrace (u e-shopu, diskuzního fóra apod.). Dokonce podle zákona by mělo stačit i to, pokud odběratel vysloveně zasílání neodmítne.

Nejkvalitnějším řešením je tzv. double opt-in. Uživatel se přihlásí k odběru e-mailů nebo se zaregistruje. Poté mu na e-mail přijde zpráva, zda registraci opravdu chce. Následně ji podruhé potvrdí a až potom se finálně zařadí do vaší databáze. U takto získaných e-mailů máte jistotu, že jste je získali legálně a že uživatelé vás odebírat opravdu chtějí.

6. chyba - Tvrdíte, že nejde o obchodní sdělení

V patičce e-mailu by mělo být výslovně uvedeno, že se jedná o obchodní sdělení. Tato nebo podobná věta by vám neměla chybět v patičce žádného e-mailu.

Závěr

Zákon č. 480/2004 Sb. byl naposled aktualizován v roce 2011. Rozhodli jste se využívat výhody e-mail marketingu, a tak byste měli dodržovat vše, co nám platná česká legislativa v souvislosti s e-mail marketingem přikazuje. Tento článek má za cíl vám v tom pomoci. Pomohl vám? Pokud ano, sdílejte ho na sociálních sítích! Díky.

Konzultant Včeliště se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Spoluautor první knihy o obsahovém marketingu v ČR.

Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka

Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Newsletter

Další příspěvky

Tablet s e-mailovou schránkou a upozorněním na nové zprávy
25. 11. 2025
Umělá inteligence nám v e-mailingu dokáže hodně usnadnit práci, zároveň nám však trochu hází […]
Přečíst článek
Notebook na stole s ikonami e-mailů, šálek kávy a smartphone, symbolizující e-mail marketing.
18. 11. 2025
SmartEmailing patří spolu s Ecomailem mezi nejznámější a nejpoužívanější české nástroje pro e-mail marketing. Oba […]
Přečíst článek
Laptop s grafickým zobrazením PPC kampaně a rukou ukazující na obrazovku.
5. 11. 2025
Lidé, kteří už vaši značku znají, se dají mnohem snadněji přesvědčit k nákupu či jiné […]
Přečíst článek

Napsat komentář: Jan Vašků Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

2 komentáře k zobrazení