Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Sociální sítě – pro koho jsou které vhodné a jak nešlápnout vedle?
Jak si vybrat tu svou aneb Každý si přijde na své
Kouzlo sociálních sítí spočívá v tom, že každá má své specifikum, které se primárně týká počtu uživatelů konkrétní sítě a cílové skupiny, jež se na ní vyskytuje, respektive která má nejvýraznější zastoupení.
Kdo vládne které sociální síti
Facebook je celosvětově nejpoužívanější sociální sítí. Používá ho celkem asi 1,5 miliardy lidí, z toho zhruba 4,5 miliónu Čechů. Nejde přitom jen o Čechy žijící v České republice, ale o všechny Čechy na světě, kteří mají Facebook v českém jazyce.
Nepatrně zde převládají ženy s 51 %, nejrozšířenější věková skupina je 25-34 let (31 %). Tím specifika pravděpodobně končí, protože Facebook užívají lidé různých národností, vyznání, stupňů vzdělání, zájmů a jiných kategorií.
Twitter je docela jiný. Má na světě asi miliardu uživatelů, z toho je 160 000 účtů českých. Nejpočetnější věková skupina je 25-34 let (27 %), v Česku přitom nejvíce používají Twitter náctiletí – od 12 do 19 let (37 % českých uživatelů). Tato síť je však specifická i tím, čím se její dospělí uživatelé živí. Ve většině případů jde totiž o osoby, které se denně setkávají s novými médii, technologiemi nebo financemi, jde tedy o novináře, technologické specialisty, manažery nebo finanční poradce.
Twitter je sociální síť, kde se informace aktualizují velmi rychle a firmy přispívají třeba i 3x denně, na rozdíl například od Facebooku, kde je to žádoucí asi 3-5x týdně.
Google Plus sice vypadá docela mrtvě, alespoň v České republice, ale celosvětově má 1,6 miliardy uživatelů, z toho asi 310 000 účtů je českých. Pozoruhodné je to, že asi ¾ uživatelů jsou muži a nejvíce zastoupenou věkovou skupinou jsou mladí od 18 do 24 let (více než 50 %). Plyne z toho, že Google Plus je sociální sítí studentů. Dalšími kategoriemi jsou pak pracovníci v marketingu, designeři a IT specialisté.
LinkedIn je úplným opakem Twitteru, z hlediska věku uživatelů určitě. Nejpočetnější skupina se totiž pohybuje ve věkovém rozmezí 35-54 let, což u jiných sociálních sítí neplatí. Celkem má LinkedIn asi 300 miliónů uživatelů a používá ho asi 250 000 Čechů. Specifikum LinkedIn bylo nastoleno už od počátku. Jedná se o profesní sociální síť, která má sloužit k prezentaci lidí a jejich pracovních zkušeností a nabídek, na druhé straně zase stojí firmy, které si prostřednictvím LinkedIn často vytipují své potenciální zaměstnance. Najdeme zde především IT specialisty a uživatele zabývající se prodejem.
To však není všechno. Na LinkedIn už přicházejí i běžné firmy, které zde nabízejí své produkty a služby podobným způsobem jako na Facebooku či jiných sítích.
Pinterest a Instagram jsou sociální sítě založené na sdílení obrázků. Pinterest má zhruba 70 miliónů uživatelů a Instagram jich má 400 miliónů, z toho asi 160 000 v Česku. Právě to, že jde o sítě pro sdílení obrázků, však omezuje jejich použitelnost pro široké spektrum firem. Ne každý se dokáže prezentovat jen fotografiemi či sdílenými obrázky od jiných autorů.
Hledejte na správné síti
Firma, která dnes nemá stránku ani na jedné sociální síti, je jako mrtvá. I ti nejúspěšnější se prezentují. Pokud neprovozujete soukromou urologickou ambulanci nebo pohřební službu, rozhodně byste měli být na sociálních sítích vidět.
Tím nejpodstatnějším kritériem, podle kterého by si firma měla vybrat tu „svou“ sociální síť (nebo sociální sítě), je samozřejmě míra možnosti interakce s potenciálními zájemci o produkt nebo službu. A interakce závisí právě především na zájmových skupinách a na tom, jaké obory jsou na jednotlivých sítích nejpočetněji zastoupeny.
Zcela jasný postup bude například u společností zabývajících se výpočetní technikou, technologiemi obecně, vývojem, médii jako celkem (Twitter) a u jednotlivců, kteří se chtějí efektivně prezentovat jako kvalitní pracovní síla, či u firem, které chtějí na sociální síti najít toho nejlepšího možného zaměstnance (LinkedIn). Ale co ty ostatní?
Facebook je základ, ale…
Facebook je pomyslný základ veškeré firemní prezentace na sociálních sítích. Důvodem je především to, že má nejvíce uživatelů ve světě i u nás, takže očekávání od Facebooku je vysoké a možnost oslovit uživatele, kteří se zajímají právě o váš obor, o produkty či služby z něj, by teoreticky ono očekávání měla uspokojit. Má to ale háček.
Vezměme si uživatele sítí Facebook a LinkedIn. Na první pohled by se chtělo říct, že koho chcete oslovit na LinkedIn, určitě dohledáte i na Facebooku, zatímco koho chcete oslovit na Facebooku, možná na LinkedIn ani nenajdete. Neplatí to ale vždy.
Skvělým příkladem mohou být poskytovatelé rozmanitých školení, lektoři z nejrůznějších oborů – může jít o marketing, účetnictví nebo třeba zdravotnictví. Pokud si taková firma nebo jednotlivec navíc zjistí, že jeho cílové publikum je starší a spadá například do věkové skupiny 35-54 let, přičemž nejvíce z nich oslavuje padesátiny, měla by se v rámci sociálního marketingu zaměřit spíš na LinkedIn, kde takovou zájmovou a zároveň věkovou skupinu spíše najde, než na Facebook, kde to tak slavné být nemusí – pohybují se zde spíše mladší lidé, takže zbývá cílit na ně už „jen“ prostřednictvím toho, co je zajímá.
Starší uživatele internetu také moc neoslovíte prostřednictvím Twitteru. Jak bylo řečeno, český Twitter ovládají náctiletí a starší lidi může odrazovat i rychlost, jakou se na téhle sociální síti aktualizují informace. Nabízet tedy na Twitteru vyhřívanou dečku pro zimomřivé seniory je střílením šípů vedle terče. Snad leda by se pro ni nadchnul adolescent a vzpomněl si na svou babičku.
Vyberte si svou sociální síť pečlivě a miřte perspektivně
Na každé sociální síti převládá jedna skupina osob, ať už jde o věk, povolání nebo chceme-li zájem. Toto specifikum bychom neměli podceňovat, chceme-li vést marketingové kampaně na sociálních sítích efektivně a s co největším ziskem. Není nutné hledat své potenciální zákazníky na Facebooku, když se takové cílové publikum, jaké máte, nachází spíš na LinkedIn, případně nespoléhat pouze na LinkedIn při hledání pracovníků, protože i na Facebooku existují skupiny, v nichž se to pracovními nabídkami a poptávkami jen hemží.
Pokud si nejste jisti, že si umíte ze všech sítí vybrat ty správné, otestujte všechny, které by mohly úspěch přinést. Stanovte si cíle a po 2-3 měsících jejich přínos jednotlivě vyhodnoťte a od správy profilů na některých z nich klidně upusťte. Jen tak se přesvědčíte o tom, že jste tam, kde byste rozhodně měli být.
0 komentářů k zobrazení