Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Jak zapojit umělou inteligenci do copywritingu
Umělá inteligence hýbe světem a těžko byste dnes v marketingu hledali někoho, kdo ji alespoň občas při své práci nepoužije. Někteří ji považují za konkurenci, my ji naopak vnímáme jako pomocníka a příležitost, jak si spoustu činností usnadnit a urychlit.
Jednou z oblastí, ve kterých umí být AI velmi nápomocná, je copywriting. Přečtěte si, jak efektivně zapojit umělou inteligenci do přípravy textů a na co si dát pozor.
Umělá inteligence není jen ChatGPT
Než abychom složitě vymýšleli definici umělé inteligence, šli jsme přímo ke zdroji. Nikdo totiž nedovede popsat umělou inteligenci tak dobře jako ona sama.
„Umělá inteligence je obor informatiky a strojírenství, který se zabývá vytvářením systémů a programů schopných vykonávat úkoly, jež vyžadují lidskou inteligenci. Mezi tyto úkoly patří učení se, rozpoznávání obrazů a řeči, rozhodování, plánování, řešení problémů a adaptace na nové situace.“
Jak ale upozornil odborník na umělou inteligenci Jan Romportl na naší akci Kafe a marketing, AI nerovná se ChatGPT, který je jen jednou z forem umělé inteligence – generativní AI. Ta stojí na principu strojového učení a učí se na veškerých dostupných datech na internetu.
Generativní AI zpracovává náš přirozený jazyk a následně na základě zadání vytváří nové texty, které jsou v podobném stylu a tónu komunikace. Princip jejího fungování spočívá v generování vět: snaží se odhadnout, jaké slovo bude za předchozím ve větě pravděpodobně následovat.
Nejznámějším a nejpoužívanějším nástrojem generativní umělé inteligence se v posledních letech stal právě zmíněný ChatGPT. Pracovat ale můžete i s dalšími chatboty, jako například:
Kromě textových generátorů existují také nástroje pro generování obrázků, jako Midjourney AI, nebo třeba i videí.
Poslechněte si zdarma rozhovor s odborníkem na AI
Zajímá vás, jak AI ovlivní budoucnost marketingu nebo jak vypadá právní stránka spolupráce s umělou inteligencí? Podívejte se na záznam z Kafe a marketing s Honzou Romportlem, který pro vás má spoustu doporučení, jak s chatboty typu ChatGPT pracovat.
Jak zapojit AI do copywritingu?
Umělá inteligence vás může při tvorbě textů buď jenom nasměrovat, nebo může udělat celou práci za vás. Záleží jen na tom, co po ní budete chtít.
- Výpomoc s přípravou
Nechte si vygenerovat nápady na obsah, například témata blogových článků nebo příspěvků na sociální sítě. Následně zadejte AI přípravu osnovy, podkladů nebo analýzy klíčových slov pro vybrané téma.
- Vylepšení částí textu
Proměňte umělou inteligenci v korektora, který se postará, aby vaše texty byly bez chybičky. Můžete ji rovněž poprosit o přeformulování některých vět, aby lépe zněly. AI vám ochotně pomůže také s poutavým titulkem, optimalizovaným meta popiskem nebo úvodem či závěrem článku.
- Kompletní tvorba textu
Pokud chcete (nebo potřebujete), chatbot vám bez problémů za pár minut sepíše jakýkoliv formát textu. Jak kvalitní a relevantní vygenerovaný text bude, závisí na kvalitě vašeho zadání neboli promptu.
Častý mýtus, který o AI koluje, zní, že není natolik kreativní jako člověk. Faktem ale je, že umělá inteligence bude natolik kreativní, jak ji donutíte pomocí správného promptu. Jak prompty tvořit, si prozradíme za chvilku.
Ještě předtím vám chceme ukázat, na co nejčastěji používáme umělou inteligenci my ve Včelišti:
- Pro inspiraci: necháváme si vygenerovat nápady na obsah, od kterých se můžeme odrazit a vylepšit je.
- Při e-malingu ke generování předmětů, preheaderů, obsahu newsletterů. Přečtěte si více o využití AI v e-mailingu a jak na e-maily generované AI.
Umělou inteligenci můžete dnes využít už přímo v e-mailingových nástrojích, jako je například Leadhub
- K zestručnění nebo rozšíření textů.
- K brainstormingu témat a generování osnov.
- K vymýšlení nadpisů blogových článků, meta titulků a meta popisků.
- K výběru správného emoji k příspěvkům na sociální sítě.
- Ke shrnutí textu, abychom nemuseli pročítat několikastránkové materiály a dělat si z nich výpisky.
Včeliště TIP: AI automatizace generování textů
Provozujete e-shop a potřebujete připravit velké množství produktových popisků? Sepište ručně popisky jen k nejprodávanějším a nejdůležitějším produktům. Zbylé pak nechte na umělé inteligenci, která je vygeneruje na základě dat od dodavatele. Podívejte se na návod, jak generovat popisky pro e-shop pomocí AI v Google Sheets.
Jak správně promptovat
Asi vás nepotěšíme, ale nic jako univerzální prompt neexistuje. Pro každou společnost a typ obsahu totiž funguje něco jiného, a než si tvorbu promptů osvojíte, bude to chtít trénink. Následující rady vám však alespoň pomohou v začátcích.
Při komunikaci s chatbotem se snažte být co nejkonkrétnější, abyste získali použitelný výsledek. Proměnné vkládejte do hranatých závorek nebo uvozovek, abyste dali AI najevo, že jde o podstatné informace.
Správný prompt by měl obsahovat:
- Určení role – dostaňte AI do pozice profesionála, kterého pro tvorbu daného textu potřebujete: „Představ si, že jsi profesionální copywriter.“
- Konkretizace obsahu – řekněte AI, jaký formát obsahu má připravit a kde bude umístěn: „Vygeneruj mi témata pro příspěvky na osobní profil na LinkedIn. Pracuji jako specialista na sociální sítě v marketingové agentuře.“
- Téma obsahu – čeho se má příspěvek týkat: „Příspěvek bude obsahovat tipy na druhy a formáty obsahu, které mohou tvořit firmy na svém firemním profilu na Instagramu.“
- Cílová skupina – pro koho má AI příspěvek psát: „Cílovou skupinou jsou majitelé firem a marketingoví pracovníci ve firmách, kteří chtějí prezentovat své služby a produkty na Instagramu.“
- Kontext – jaké souvislosti má AI zahrnout, například kdo jste vy: „Pracuji pro marketingovou agenturu Včeliště jako specialista na sociální sítě už více jak 3 roky. Zkušenosti mám se správou firemních profilů a reklamních kampaní na sociálních sítích společnosti Meta, dále na LinkedIn a TikTok.“
- Lokalita – pokud je to podstatné, nezapomeňte zmínit, do jaké lokality má AI text zasadit.
- Tón komunikace – odlehčený, profesionální, humorný, v první osobě čísla množného nebo jednotného…
- Struktura – krátké věty, dlouhá souvětí, odstavce, odrážkové seznamy…
- Délka – minimální nebo maximální počet znaků.
- Cíl – edukovat, přesvědčit, informovat, vyvolat emoce…
- Další libovolná pravidla – Například „Začni výraznou větou, která upoutá pozornost” nebo „Zakonči příspěvek výzvou k akci“.
V případě, že se vám první výsledek nelíbí nebo obsahuje faktické chyby, robota upozorněte a požádejte ho o úpravu. Nezapomeňte být specifičtí a řekněte, co konkrétně je špatně, proč a jak to má chatbot předělat.
Na co si dát u vygenerovaných textů pozor?
Chatboti postavení na generativní umělé inteligenci mají jeden hlavní cíl: generovat odpovědi na vaše zadání. A to i v případě, že o dané oblasti nic nevědí.
Než jakýkoliv text od umělé inteligence zveřejníte, přečtěte si ho. Zkontrolujte slovosled, gramatiku, tón komunikace a především fakta. AI totiž nemusí být vždy aktuální, občas vám neřekne všechno a navíc si ráda vymýšlí. Vždy si proto ověřte informace, které text obsahuje.
Jak se k textům od AI staví Google?
Chtěli byste zapojit umělou inteligenci do tvorby obsahu, ale obáváte se dopadů na SEO? Google říká, že nezáleží na tom, jak je obsah vytvořen; důležité je, aby byl kvalitní a přínosný. Když budete generovat texty, které budou naplňovat základní EEAT standardy, penalizace ze strany vyhledávače by vám hrozit neměla.
Zkratka EEAT označuje v angličtině slova zkušenost, odbornost, autorita a důvěryhodnost, což jsou faktory, které Google vyhodnocuje u každého kusu obsahu, když ho indexuje, tedy zařazuje do výsledků vyhledávání.
- Zkušenost – například recenze produktu: článek obsahuje fotky, na kterých máte daný produkt v ruce nebo ho právě používáte.
- Odbornost – například medailonek autora textu, ve kterém píše, že má formální vzdělání nebo certifikát v daném oboru.
- Autorita – kupříkladu reference od reálných zákazníků.
- Důvěryhodnost – kontaktní informace na webu, uvedený autor textu atd.
Otázkou však zůstává, jestli se vám podaří naplnit všechny tyto faktory jen pomocí umělé inteligence. Z případové studie nástroje Originality.ai navíc vyplývá, že obsah vygenerovaný AI si ve výsledcích vyhledávání vedl hůře než obsah tvořený lidmi.
Podobné výsledky jsme zaznamenali i v našem testu, pro nějž jsme vytvořili zahradnický magazín, ve kterém byl veškerý obsah ze 100 % tvořen umělou inteligencí. Po půl roce bylo indexováno zhruba 25 % obsahu. Reálný magazín jednoho z našich klientů se stejným zaměřením, pro kterého jsme tvořili „lidské“ články, měl za stejné období mnohem větší míru indexace.
U klienta Northern Hikes jsme pak zvolili zlatou střední cestu: 75 % článku napsal náš copywriter a z 25 % ho doplnila umělá inteligence. V takovém případě se v SERPu neprojevily žádné negativní důsledky.
Na co dnes AI využívat – a na co naopak ne?
Na závěr si pojďme shrnout hlavní výhody a nevýhody umělé inteligence.
Plusy využití AI v copywritingu
- Ví toho víc než vy, protože má přístup ke obrovskému množství dat na internetu.
- Je rychlejší než vy, takže vám ušetří spoustu času.
- Dokáže hromadně upravit velké množství textu.
- Dá vám prostor pro experimentování, jelikož dovede na pár kliknutí upravit délku článku, tón komunikace nebo styl.
- Zvyšuje produktivitu a šetří náklady.
Minusy využití AI v copywritingu
- Pracuje jen s tím, co je už známo.
- Chybí jí lidský kontakt a unikátní styl.
- Vymýšlí si fakta a není vždy aktuální.
- Lidé umělé inteligenci nevěří a nechtějí moc slyšet, že čtou něco, co bylo vygenerováno AI.
- Přestože Google nyní tvrdí, že AI obsah nepenalizuje, situace se může v budoucnu změnit a AI obsah vám může teoreticky zhoršit SEO.
Umělá inteligence je dobrý sluha, ale zlý pán. Všeobecně ji proto doporučujeme využívat primárně jako pomocníka pro přípravnou fázi, inspiraci, generování či úpravu konkrétních částí článků nebo práci s velkým množstvím textů.
Potřebujete otextovat web, sepsat zábavné newslettery, čtivé blogové články nebo příspěvky na sociální sítě? Napište nám. Díky efektivní spolupráci s AI vám připravíme texty, které přimějí vaše zákazníky k akci.
0 komentářů k zobrazení