Umělá inteligence hýbe světem a těžko byste dnes v marketingu hledali někoho, kdo ji alespoň občas při své práci nepoužije. Někteří ji považují za konkurenci, my ji naopak vnímáme jako pomocníka a příležitost, jak si spoustu činností usnadnit a urychlit.
Jednou z oblastí, ve kterých umí být AI velmi nápomocná, je copywriting. Přečtěte si, jak efektivně zapojit umělou inteligenci do přípravy textů, na co si dát pozor a jaké funkce, které přinesl rok 2025, vám mohou být užitečné.
Než abychom složitě vymýšleli definici umělé inteligence, šli jsme přímo ke zdroji. Nikdo totiž nedovede popsat umělou inteligenci tak dobře jako ona sama.
„Umělá inteligence je obor informatiky a strojírenství, který se zabývá vytvářením systémů a programů schopných vykonávat úkoly, jež vyžadují lidskou inteligenci. Mezi tyto úkoly patří učení se, rozpoznávání obrazů a řeči, rozhodování, plánování, řešení problémů a adaptace na nové situace.“
Jak ale upozornil odborník na umělou inteligenci Jan Romportl na naší akci Kafe a marketing, AI nerovná se ChatGPT, který je jen jednou z forem umělé inteligence – generativní AI. Ta stojí na principu strojového učení a učí se na veškerých dostupných datech na internetu.
Generativní AI zpracovává náš přirozený jazyk a následně na základě zadání vytváří nové texty, které jsou v podobném stylu a tónu komunikace. Princip jejího fungování spočívá v generování vět: snaží se odhadnout, jaké slovo bude za předchozím ve větě pravděpodobně následovat.
Nejznámějším a nejpoužívanějším nástrojem generativní umělé inteligence se v posledních letech stal právě zmíněný ChatGPT. Pracovat ale můžete i s dalšími chatboty, jako například:
Kromě textových generátorů existují také nástroje pro generování obrázků, jako Midjourney AI, nebo třeba i videí.
Umělá inteligence vás může při tvorbě textů buď jenom nasměrovat, nebo může udělat celou práci za vás. Záleží jen na tom, co po ní budete chtít.
Nechte si vygenerovat nápady na obsah, například témata blogových článků nebo příspěvků na sociální sítě. Následně zadejte AI přípravu osnovy, podkladů nebo analýzy klíčových slov pro vybrané téma.
Pokud využíváte ChatGPT na rešerši, nezapomínejte, že je naprogramovaný na generování textu, nikoliv na předávání fakticky správných informací. Z naší zkušenosti doporučujeme zahrnout do promptu konkrétní odkazy nebo dokumenty, ze kterých má AI při rešerši čerpat, abyste mu nedali šanci si vymýšlet něco, co není pravda.
Podívejte se, jak jsme u klienta Northern Hikes připravovali článek o zimní Praze a potřebovali jsme rychle zjistit průměrné teploty v jednotlivých zimních měsících a také pravděpodobnost sněhu.
Proměňte umělou inteligenci v korektora, který se postará, aby vaše texty byly bez chybičky. Můžete ji rovněž poprosit o přeformulování některých vět, aby lépe zněly. AI vám ochotně pomůže také s poutavým titulkem, optimalizovaným meta popiskem nebo úvodem či závěrem článku.
Pokud chcete (nebo potřebujete), chatbot vám bez problémů za pár minut sepíše jakýkoliv formát textu. Jak kvalitní a relevantní vygenerovaný text bude, závisí na kvalitě vašeho zadání neboli promptu.
Častý mýtus, který o AI koluje, zní, že není natolik kreativní jako člověk. Faktem ale je, že umělá inteligence bude natolik kreativní, jak ji donutíte pomocí správného promptu. Jak prompty tvořit, si prozradíme za chvilku.
Ještě předtím vám chceme ukázat, na co nejčastěji používáme umělou inteligenci my ve Včelišti:
Umělou inteligenci můžete dnes využít už přímo v e-mailingových nástrojích, jako je například Leadhub
Provozujete e-shop a potřebujete připravit velké množství produktových popisků? Sepište ručně popisky jen k nejprodávanějším a nejdůležitějším produktům. Zbylé pak nechte na umělé inteligenci, která je vygeneruje na základě dat od dodavatele. Podívejte se na návod, jak generovat popisky pro e-shop pomocí AI v Google Sheets.
Ukázka vygenerovaného popisku produktu u jednoho z našich klientů.
Asi vás nepotěšíme, ale nic jako univerzální prompt neexistuje. Pro každou společnost a typ obsahu totiž funguje něco jiného, a než si tvorbu promptů osvojíte, bude to chtít trénink. Následující rady vám však alespoň pomohou v začátcích.
Při komunikaci s chatbotem se snažte být co nejkonkrétnější, abyste získali použitelný výsledek. Proměnné vkládejte do hranatých závorek nebo uvozovek, abyste dali AI najevo, že jde o podstatné informace.
Správný prompt by měl obsahovat:
Otevřete ChatGPT a zkuste použít náš prompt, který si upravíte podle svých potřeb.
Představ si, že jsi profesionální copywriter se specializací na [typ obsahu, např. sociální sítě, blogy, reklamy]. Potřebuji [formát obsahu, např. příspěvek na LinkedIn/blogový článek/newsletter], který bude umístěn na [platforma, např. osobní profil na LinkedIn/firemní web]. Obsah bude na téma [téma textu]. Cílovou skupinou jsou [popis cílové skupiny, např. majitelé firem a marketingoví pracovníci]. Cílem textu je [cíle, např. informovat, pobavit, přimět čtenáře k akci, podpořit nákup].
Dodržuj:
V případě, že se vám první výsledek nelíbí nebo obsahuje faktické chyby, robota upozorněte a požádejte ho o úpravu. Nezapomeňte být specifičtí a řekněte, co konkrétně je špatně, proč a jak to má chatbot předělat.
ChatGPT neustále přichází s novými funkcemi. Koncem roku 2024 a začátkem roku 2025 představil několik novinek, které se vám při generování delších textů budou hodit.
Nově si můžete v ChatGPT roztřídit konverzace do Projektů, které fungují jako složky. Do projektu pak můžete nahrát několik souborů (například vypracované persony či marketingovou strategii), které bude ChatGPT brát v potaz při generování textů ve všech konverzacích spadajících do daného projektu. Stejně tak můžete v projektu vytvořit obecný prompt, který si ChatGPT drží v paměti a pracuje s ním v každé konverzaci.
My ve Včelišti jsme si například vytvořili projekt s názvem Marketingové novinky, kde pravidelně generujeme týdenní shrnutí toho nejzajímavějšího, co se ve světě online marketingu událo. Toto shrnutí zasíláme členům naší členské sekce na Slacku. Abychom si urychlili práci, připravili jsme v tomto projektu obecný prompt, který ChatGPT definuje, jak má výsledné shrnutí vypadat z hlediska formátování.
Nová pracovní plocha, kterou ChatGPT nazývá Canvas, vám umožňuje udělat na pár kliknutí spoustu rychlých úprav. Oproti klasickému chatu přitom upravujete původní text namísto opakovaného generování nových textů od začátku, díky čemuž jsou úpravy přehlednější.
Canvas vám umožní:
Nově lze také označit část vygenerovaného textu, na kterou chcete reagovat. Díky funkci Reply ChatGPT přesněji určíte, kterou část textu chcete upravit, čímž předejdete přegenerování kompletně celého textu.
Chatboti postavení na generativní umělé inteligenci mají jeden hlavní cíl: generovat odpovědi na vaše zadání. A to i v případě, že o dané oblasti nic nevědí.
Než jakýkoliv text od umělé inteligence zveřejníte, přečtěte si ho. Zkontrolujte slovosled, gramatiku, tón komunikace a především fakta. AI totiž nemusí být vždy aktuální, občas vám neřekne všechno a navíc si ráda vymýšlí. Vždy si proto ověřte informace, které text obsahuje.
Chtěli byste umělou inteligenci zapojit do tvorby obsahu, ale obáváte se dopadů na SEO? Google říká, že nezáleží na tom, jak je obsah vytvořen; důležité je, aby byl kvalitní a přínosný. Když budete generovat texty, které budou naplňovat základní EEAT standardy, penalizace ze strany vyhledávače by vám hrozit neměla.
Zkratka EEAT označuje v angličtině slova zkušenost, odbornost, autorita a důvěryhodnost, což jsou faktory, které Google vyhodnocuje u každého kusu obsahu, když ho indexuje, tedy zařazuje do výsledků vyhledávání.
Otázkou však zůstává, jestli se vám podaří naplnit všechny tyto faktory jen pomocí umělé inteligence. Z případové studie nástroje Originality.ai navíc vyplývá, že obsah vygenerovaný AI si ve výsledcích vyhledávání vedl hůře než obsah tvořený lidmi.
Podobné výsledky jsme zaznamenali i v našem testu, pro nějž jsme vytvořili zahradnický magazín, ve kterém byl veškerý obsah ze 100 % tvořen umělou inteligencí. Po půl roce bylo indexováno zhruba 25 % obsahu. Reálný magazín jednoho z našich klientů se stejným zaměřením, pro kterého jsme tvořili „lidské“ články, měl za stejné období mnohem větší míru indexace.
U klienta Northern Hikes jsme pak zvolili zlatou střední cestu: 75 % článku napsal náš copywriter a z 25 % ho doplnila umělá inteligence. V takovém případě se v SERPu neprojevily žádné negativní důsledky.
Nám lidem je sebekritika vlastní. Zajímalo nás, jak si s ní poradí ChatGPT, a tak jsme se ho zeptali, kdy není vhodné zapojovat generativní umělou inteligenci do tvorby textů.
Na závěr si pojďme shrnout hlavní výhody a nevýhody umělé inteligence.
Umělá inteligence je dobrý sluha, ale zlý pán. Všeobecně ji proto doporučujeme využívat primárně jako pomocníka pro přípravnou fázi, inspiraci, generování či úpravu konkrétních částí článků nebo práci s velkým množstvím textů.
Článek byl aktualizován ke dni 6. 2. 2025. Původní text vyšel 11. 6. 2024.
Žádný komentář k zobrazení