Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Vizuální tvář vašeho podniku, aneb proč je důležité sjednotit design a dát si na něm záležet
Není pochyb o tom, že vizuální tvář podniku je nesmírně důležitá a měla by se jí věnovat patřičná péče. Vizuální styl je často tím prvním, co zákazníka upoutá, když navštíví váš web, a tím, co si zapamatuje, když na vaši značku někde narazí. Bohužel, často se v praxi stává, že firmy a organizace vizuální stránku své činnosti podceňují, nevěnují jí dostatečnou pozornost nebo se snaží do práce grafika příliš zasahovat, což zpravidla přináší víc škody než užitku. Na zákonitosti vytváření corporate identity a vizuální stránky podnikání jsme se ptali Martina Kozáka z kreativního kolektivu REMEMBERSHIP_.
1) Jaké jsou nejdůležitější zásady při vytváření vizuální tváře firmy?
Jedna z absolutních zásad je znát značku, pro kterou chci udělat něco tak velkého, jako je její vizuální identita. Musíme si uvědomit, že spolu s kvalitou služeb je její vizuální tvář často to první, s čím zákazník přijde do styku. Je to něco jako první dojem na slečnu na baru – a ten prostě pokazit nechceš. Posledních pár let se v týmu snažíme pro lepší seznámení s klientem a jeho značkou využívat různých procesů, jako jsou třeba Group Dynamics spolu s Value Proposition Canvas. Vždy se snažíme do celého procesu vtáhnout i klienta spolu s jeho užším týmem, abychom tak dopodrobna pochopili, kde jsou problémy a potřeby značky. Pomáhá nám to vidět podstatně dál než jen na hlavičkové papíry a vizitky s pěknými obrázky. Jedním ze základních pilířů při další tvorbě je samozřejmě fakt, že vizuál má být dokonale fungující ekosystém a je třeba na něj tak nahlížet už od samého začátku. Ne nutně musí práce začínat vždy logem nebo logotypem, jak si spousta designérů může myslet.
2) Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se dopouští klienti, ale třeba i grafici a agentury?
Ze strany klienta je to laxní přístup k zadání a k procesu. On je z nás ten největší odborník na svůj business a je třeba, aby s designérem prošel celou cestu od začátku až do konce, jen tak je možné dosáhnout nejlepšího výsledku. Ve chvíli, kdy klient sepíše zadání a další proces pošle volně do přírody, nikdy není jisté, že se po bloumání po celém širém lese sejde s požadovaným výsledkem. Další z častých chyb, jak ze strany zadavatele, tak ze strany designéra, je design neřešící vkus a osobní zájmy klienta. Design by měl být empatický k zákazníkovi dané služby/produktu a ne se střemhlav řítit za egem zadavatele.
3) Proč je důležité, aby byl design sjednocený a například firemní logo ladilo s webem?
Aby logo ladilo se svými základními nositeli, je samozřejmě alfa omega toho, proč se vytváří komplexní vizuální styl. Ať už je to web ladící s plakáty, vizitky korespondující třeba s firemním vozem a tak dále. Je samozřejmě nutné, aby vizuál ladil a reflektoval produkt či službu. Tahle jednotnost je důležitá pro vnímání značky zákazníkem. Čím je toto sjednocení lepší, tím profesionálněji a důvěryhodněji značka působí. Tato jednotnost by se měla promítat nejen ve vizuální podobě, ale také v hodnotách značky, které se odráží například v přístupu k zákazníkům a další komunikaci vně i dovnitř firmy.
4) Jaké důsledky má, když si klient sám upravuje grafiku nebo hotovou práci od designéra?
Pokud se bavíme přímo o klientovi, který v obrovské většině případů určitě není jakkoli znalý designových principů a vizuálních zákonitostí, je odpověď asi jasná. Švadlena by se taky nehrabala doma v elektroinstalaci jen proto, že za dům už zaplatila a teď chce ušetřit nebo si nedejbože myslí, že to přece zvládne sama, vždyť jde jen o pár barevných drátků. I malý zásah může mít někdy fatální následky pro celý systém.
5) Můžete uvést nějaké „příběhy z praxe“, které vás třeba něco nového naučily nebo je považujete za výmluvné příklady určitého přístupu ke corporate identity (ať už v dobrém či špatném smyslu)?
Asi mě nic konkrétního nenapadá, jako designér se snažím vyvíjet s každou další zakázkou. Aktuálně pracujeme v REMEMBERSHIP_ na několika dlouhodobých projektech (tuším, že jednomu z nich už táhne na druhý rok a pořád není úplně venku), kde řešíme kompletní vizuály. Tak si myslím, že by to mělo fungovat. Postupné budování, krok po kroku a nic se nesnažit uspěchat. Většina věcí, na které se spěchalo a do kterých jsme šli někdy i na poslední chvíli, prostě nedopadla. Corporate identity potřebuje svůj prostor a není to věc, která by měla vznikat na běžícím páse. Všechno, čemu člověk na začátku uteče, ho v budoucnu dožene a ušlape.
6) Co byste doporučil dodržet firmě, která uvažuje o vytvoření vizuálního stylu svého podniku? Co byste naopak doporučil grafikům, kteří na takové zakázce začínají pracovat?
Firmám a zadavatelům bych doporučil, aby si opravdu uvědomili, jak důležité je mít fungující vizuální styl a že je to prostě zákonitě musí něco stát, ať už čas nebo úměrné finanční prostředky. Spousta lidí si tuto skutečnost neuvědomuje nebo se jí přímo vyhýbá a díky tomu vizuální svět kolem nás vypadá tak, jak vypadá. To, že vzniklý design, kterému nebyl věnován dostatečný prostor při jeho tvorbě, pak nesplňuje, co by splňovat měl, je další věc. Designérům bych doporučil vyhledávat jen ty zakázky, které jim dávají smysl a kterým budou opravdu věřit. A hlavně sladit se s klientem, dostat se na stejnou vlnu a přemýšlet nad věcmi komplexněji než jen striktně podle zadání.
0 komentářů k zobrazení