Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Storytelling: Jak ho začlenit do obsahové strategie
Příběhy prodávají. To je fakt. Pokud si myslíte, že vaši zákazníci jsou lačni po extra dlouhých, popisných textech bez hlubší obsahové strategie, tak jste na omylu. Vtáhněte je do příběhu. Není na tom nic složitého.
Pravděpodobně už nějakou značku, kterou chcete propagovat, máte. Teď jenom zbývá pravidelně publikovat, vymyslet příběh, a roztočit tak kolotoč zvaný „storytelling“.
Není to sprint, ale spíš dálkový maraton. Dalo by se říct, že občas i orientační běh. Ale pokud budete vytrvalí, dobře orientování a vaše konání bude promyšlené, tak uspějete a úspěch bude stát za to.
Vzbuďte u svých čtenářů údiv. I v „nudném“ oboru to s trochou snahy jde
Já vím, dokážu si teď představit vaše reakce. Zázrak? V mém bussinesu? Naše odvětví je nudné, nelze o něm vyprávět příběhy. Já jsem přesvědčen, že to lze. Pokud do svých textů nezačleníte kapku emocí, které ve čtenáři způsobí tzv. wau efekt, tak píšete špatně. Teoreticky nemusíte ani nic vymýšlet. Stačí se zamyslet.
„Nečetl jsem už někdy něco, co mě samotného ohromilo?“ nebo „Nešel by ten příběh naroubovat na to, co chci svým čtenářům říct?“
Právě že šel. A v tom je pravá síla vypravěčství.
Jak se storytellingem nejlépe začít?
Značku už máte, příběh připravený také. Kde nejlépe začít? Uprostřed. Když začnete vyprávět uprostřed příběhu, vzbudíte ve čtenáři zvědavost číst dál.
Příklad:
Kamarádka mi nedávno vyprávěla příběh, jak ji poprvé v životě okradli. Mohli bychom začít třeba takto:
„…v metru si mě fotila nějaká ženská a strašně divně se na mě usmívala. Potom jsem vystoupila, dala Jasmínku do kočárku a šla jsem do Paládia nakupovat. Pořád mi vrtalo hlavou, proč si mě ta ženská fotila, ale po chvilce nákupů jsem na to úplně zapomněla.“
Celý příběh dopadl tak, že v Paládiu kamarádku okradli o nový iPhone, protože v metru psala smsku a zlodějka tímto způsobem přeposílala tipy svým komplicům do obchodního centra. Tam si ji už zbylí členové gangu našli.
Shrnutí a ponaučení:
Pokud začnete článek nějakou zvláštní událostí, čtenář těžko odolá nečíst dál. Zamyslete se nad svými posluchači a příběhy jim šijte na míru. Vyprávějte jim takové příběhy, které je budou zajímat.
Jak funguje psychologie příběhů
Jsem člověk, který miluje data. Ráno vstávám a v hlavě mi automaticky vyskakují grafy. Na mobilu mám na všechno graf. Baví mě sledovat, kudy chodím a kolik spaluji kalorií. Za posledních 5 let, co se hlouběji zajímám o internetový marketing, jsem pochopil, že důležitou vlastností dobrého konzultanta je umění se přizpůsobit svým klientům. A klienti často nejsou stejně technicky zdatní lidé, jako jsem já. Příběhy jim pomohou pochopit to, co jim potřebujete sdělit. Fakta zajímají pouze hrstku lidí. Ty masy, které chcete oslovit, chtějí slyšet příběhy. Nudy si užijí dost v práci. Teď chtějí utrácet peníze. Nechte je se uvolnit a zasnít. To, jak něco řeknete, jakým způsobem službu či výrobek popíšete, vizualizuje v mysli návštěvníka chuť nebo odmítnutí.
Příběhy mají větší sílu, než si myslíte. Bylo by nádherné napsat:
Prodávám skvělé auto. Je modré, rychle jezdí a má 183 kW a kroutivý moment 156 Nm. Kupte si ho, protože to je to nejlepší, co můžete udělat.
A čekat, že si ho někdo koupí. V závislosti na výzkum psychologů Greena a Brocka tomu ale tak není. Prodávají totiž úplně jiné věci: příběhy a emoce.
Jak správně vytvářet lepší příběhy?
Dle zmíněných psychologů existuje několik hlavních vzorců příběhu, které skutečně fungují. Pojďme si je společně ukázat.
Využijte sílu napětí
Když vytvoříte zajímavou zápletku, která se nějaký způsobem čtenáře dotkne, vzbudí v něm emoce, tak máte velkou pravděpodobnost, že bude číst dál. A to je to, co chcete. Napětí v příběhu nebo například i v pracovní době lze dobře využít k ponoření se do určité činnosti. Zkuste si někdy před sebe postavit budík a odpočítávat si čas, kolik na určitý úkol máte. Mnohem lépe se dostanete do „flow“. Příjemného stavu, kdy nevnímáte čas a pracujete (nebo čtete příběh).
Buďte posedlí detaily
Chcete, aby čtenáři vaše příběhy četli? Buďte posedlí detaily. Detailní popisy jsou základem těch nejlepších webových textů. Napište a především popište detailně výhody, které nabízíte. Přesvědčte své čtenáře o tom, že má vaše texty smysl číst.
Tip pro profesionály
Pohádky nejsou všechno. Vy pravděpodobně chcete něco prodat. Zkuste do příběhu začlenit něco z reálného světa. Jen náznak, jen letmé pohlazení. Nikomu nic nenuťte, ale buďte připraveni. Nenechte čtenářovu mysl úplně utéct do světa fantaskních představ a v pravý čas ho vraťte zpátky na zem.
Z věcí udělejte lidi. Z lidí věci a do příběhů klidně zapojte zvířata
Metafory, metonymie a ironie jsou další z fungujících složek kvalitního storytellingu. Všichni tyto termíny známe ze základních a středních škol. Umíte je ale správně používat. Zkuste je do svých textů začlenit. Oživíte je tak a příběhy se budou čtenářům lépe číst a představovat.
Vymodelujte čtenářovu představu. Změňte jeho myšlení příkladem
Pokud chcete ovlivnit cizí myšlení skrze text, není lepší techniky, než je tato. Vymodelujte situaci, vytvořte charaktery v příběhu. Představte si čtenáře, jako hlavního hrdinu ve vašem příběhu. Kde chcete, aby po přečtení byl? Co chcete, aby po přečtení cítil? Napište mu to a vymodelujte příběh, se kterým se ztotožní. Máte dvě možnosti:
Hostingové služby často upozorňují na „strašidelné“ příběhy levných hostingových společností. Modelují příběhy poškozených a okradených zákazníků a svoji firmu představují jako jedinou možnou, kvalitní na trhu.
Na druhé straně barikády jsou příklady spokojených klientů, výherců a všech úspěšných firem, které vydělali díky vám více peněz. Mají šťastnější život a jejich děti jsou díky tomu zdravé, chytré a úspěšné.
Zamyslete se nad následujícími technikami. Určitě jste si jich už někdy všimli, ale zkusili jste je někdy použít?
Dalších 6 charakteristik úspěšných a přesvědčivých příběhů
Storytelling není novinkou. Šířeji se ale o něj začínají zajímat internetoví marketéři z celého světa a snaží se jej zapojit do svých obsahových strategií. Vypsal jsem pro vás 6 nejdůležitějších charakteristik, které by měl úspěšný příběh mít.
1. Udržte čtenářovu pozornost
Snažte se čtenáře zabavit, zaujmout, překvapit. Ale ne pouze na začátku, ale v průběhu celého příběhu. Po celou dobu mu dávejte takové informace, které si přeje číst. A vy určitě moc dobře víte, co by měl chtít číst.
2. Začleňte do příběhu i obrázky
Obrázky jsou dalším mocným médiem, a nepoužíváte-li je u svých příběhů, připravujete se o trvalý zápis v čtenářových vzpomínkách. My lidé máme totiž ohromnou schopnost si věci vizuálně vybavovat. Nezapomínejte proto na obrázky. Podpořte jimi části příběhu. Píšete o běžcích? Ukažte běžce. Mnoho studií prokázalo, jak moc je naše vizuální část paměti mocná.
3. Nezapomeňte být realističtí
Nepíšete přece pohádky. I když váš „příběh“ může být úplně z jiné planety (viz například Alza.cz), nezapomeňte vašemu hrdinovi čas od času taktně dodat nějaké reálné vlastnosti. Takové, které jsou elementy vaší obsahové strategie. Santa Claus pije moc rád Coca Colu, mimozemšťan Alza prodává elektroniku. Všimli jste si toho? Podívejte se na nějaké velké značky a zkuste se zamyslet, jak využívají storytelling ve své marketingové strategii. Nezapomeňte, že váš příběh musí mít stále vazby na váš business.
4. Promyslete strukturu příběhu
Stejně jako jsme si řekli již na začátku – začínejte zápletkou, něčím zajímavým. Postupně ve svém příběhu dodávejte více podrobností a jemně se přehoupněte do stavu, kdy si čtenář myslí, že čte příběh, ale vy mu již věc či službu „prodáváte“. Největší umění ve storytellingu je schopnost vcítit se do čtenáře a podle toho strukturovat text.
5. Kontext dělá divy. Myslete na něj už u počátku tvorby
Usnadněte svým čtenářům čtení. Nevyrušujte je zbytečnými bannery, formátujte text tak, aby se jim dobře četl. Obrázky vkládejte na místa, kde neruší během četby. Myslete na čtenáře již u začátku tvorby textu. Dobrý nápad určitě je se čtenářům představit, nastínit proč by vám měli věřit a váš text vůbec číst.
6. Zvolte si vy, komu píšete a kdo chcete, aby váš text četl
Určitě se nezavděčíte všem. Před začátkem psaní textu si nejprve ujasněte, pro koho text je a pro koho není. Usnadní vám to psaní, čtenářům to usnadní četbu. Nezapomeňte, že každý text na webu má cíl. A svoje čtenáře se snažte k cíli vést a do textu ho zakomponovat.
Dnešní svět je plný digitálních táboráků, diskuzních fór a lidí, snažící se různými způsoby propojit. Buďte šaman svého digitálního ohně. Vyprávějte příběhy, které vaši posluchači budou rádi poslouchat. V dnešní době platí jedna zásada: pokud chcete prodávat, nesmíte prodávat. Naše rozhodovací procesy mají silné vazby na naše emoce. Rozhodnutí děláme na základě emocí a až poté naše racionální složka mysli ověřuje správnost rozhodnutí. Použijte příběhy k aktivování emocionální části mozku vašeho čtenáře. Udržíte tak jejich pozornost a zájem. Pokud tyto příběhy citlivě propojíte s fakty, získáte tak jejich důvěru.
Jakou sílu můžou mít slova
Slova mají ohromnou moc. Virální videa, copywriting, call-to-action. Všechno má v sobě jeden jediný základ, a tím je slovo.
Následující video dokresluje to, co se vám snažím článkem dokázat:
Vaše zkušenosti
Moc rád si přečtu vaše zkušenosti, myšlenky či názory v komentářích. Pokud se vám článek líbil, budu rád, když ho budete sdílet dál. Díky za přečtení.
0 komentářů k zobrazení