Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Novinky ze světa SEO – duben 2020
U optimalizace pro vyhledávače se každý měsíc objevuje mnoho novinek a je časově náročné se ve všem zorientovat. Ve Včelišti jsme se tedy rozhodli, že všechny aktuality za duben shrneme do přehledného článku, aby vám už nic ze světa SEO neuniklo. Pokud si o daném tématu budete chtít přečíst více, stačí přejít na zdroj.
Novinky u Googlu
Google nás všechny zajímá asi nejvíce, neboť se průměrně podílí na návštěvnosti z vyhledávačů asi ze 75 %. Pojďme si tedy rovnou představit, co se zde za duben událo.
Disavow u zpětných spam odkazů nemusíte řešit
Google opět připomněl, že ve většině případů není třeba řešit disavow u zpětných odkazů, které jsou na první pohled ze spam webů. Uvedl to John Mueller v odpovědi na to, zda se plánuje dávat vědět, jaký zpětný odkaz byl identifikován jako spam.
I’m not aware of any plans — spammers would love to know which links aren’t recognized as spam, for example. In general, if we can recognize something as spam, we’ll just ignore it. The disavow is really for very rare cases & manual actions. Most never need it.
— 🍌 John 🍌 (@JohnMu) April 1, 2020
Změny vzhledu u hodnocení v SERPu
K testování jiného vzhledu došlo u hodnocení v SERPu. Hvězdičky i další informace ze strukturovaných dat byly přesunuty až pod meta popisek. Dříve se nacházely pod titulkem. Změnila se také barva hvězdiček, a to z oranžových na žlutější.
V guest postech byste měli používat nofollow odkazy
John Mueller ve videu odpovídal na dotaz, zda může autor ze svého webu odkazovat na guest post na jiném webu. Šlo by tedy o reciproční odkaz.
Mimo odpověď na tento dotaz Mueller uvedl, že v guest postech nejde o přirozený odkaz a měl by se tak použít parametr nofollow. Zároveň ale dodal, že guest posting s dofollow odkazy v omezené míře pravděpodobně nijak neupoutá pozornost webspam týmu a nijak tak neuškodí.
Rychlost webu není podstatným faktorem pro umístění
Gary Illyes z Googlu odpověděl, že z hlediska umístění v SERPu má rychlost webu velmi nízký vliv. O tom se v testu přesvědčil i Brian Dean z Backlinko.
Ranking wise it’s a teeny tiny factor, very similar to https ranking boost. That particular one is not surprising. You do that primarily to enable users to convert.
— Gary 鯨理/경리 Illyes (@methode) April 28, 2020
Odložení mobile-first indexování?
Google možná odloží mobile-first indexování, jehož zavedení bylo plánováno na září tohoto roku. Důvodem je koronavirová pandemie a rozhodnutí by mělo padnout během měsíce. Záležet bude na tom, jak Google posoudí připravenost na tuto změnu ze strany webmasterů – a to jak na základě dat, tak zpětné vazby.
Změny v Google Search Console
V Google Search Console se konečně objevila tlačítka pro zkopírování odkazu. Už se nám tak nebude stávat, že při snaze zkopírovat odkaz na něj klikneme.
Od 12. dubna začal Google sledovat méně stránek v Google Search Console. Konkrétně jde o snížení sledovaných stránek u AMP, mobilní použitelnosti, rychlosti a rozšířených výsledků. Dle Googlu je důvodem poskytnutí rychlejšího načítání dat v konzoli. Vztahuje se to však pouze na data poskytovaná v konzoli a nijak to neovlivňuje výsledky vyhledávání.
Novinky u Seznamu
15. dubna nasadil Seznam změnu algoritmu, která se projevila následující den, jak je vidět na screenshotu níže.
Šlo o nasazení nového modelu „užitečnosti“ a po aktualizaci změnilo pozici alespoň o jednu příčku 42 % klíčových slov a o 30 a více míst 4,2 % klíčových slov.
Novinky u Bingu
Stejně jako loni umožnil Google kontrolu nad vybranými úryvky (featured snippets), tak se nyní přidal i Bing. Dostupné meta tagy najdete na blogu Bingu.
Novinky u Marketing Mineru
Dvou aktualizací se dočkal i nástroj Marketing Miner, stručně se na ně podíváme.
„Najít výsledky na webu“ se zobrazuje u projektů
V projektech nově uvidíte, zda se na hledaný výraz zobrazujete i v sekci „Najít výsledky na webu“. Prozradí vám to nová ikonka ve sloupci Rozšíření SERP.
Pokud nevíte, jak taková sekce „Najít výsledky na webu“ ve výsledcích vyhledávání vypadá, vidět ji můžete níže.
Srovnání pozic s konkurencí
Marketing Miner dohání Collabim v oblasti sledované konkurence a umožňuje tak porovnávat pozice na klíčová slova.
Novinky u Collabimu
I Collabim si v dubnu připravil řadu novinek. Jde o převod projektu na klienta, výběr časového úseku měření pozic, kontrolu zpětných odkazů a další.
Převod projektu na klienta
Nově je možné převést projekt na klienta. To je zpoplatněno částkou 50 Kč, kterou hradí klient. Proces převodu se automaticky ukončí po 180 dnech, pokud jej klient nedokončí. Tuto možnost najdete v nastavení projektu, kde zadáte adresu klientova Collabimu.
Uživatelé FREE účtů si mohou vybírat denní a 14denní měření pozic
Ti, kteří používají bezplatný FREE účet Collabimu, si mohou u klíčových slov nově zvolit, zda chtějí měřit pozice každý den, nebo jednou za dva týdny.
Kontrola zpětných odkazů dle potřeby
V sekci zpětných odkazů si nyní můžete kdykoli zažádat o jejich kontrolu. Už tak není třeba čekat na týdenní report.
Na stránce přehledu odkazů stačí dole pod odkazy vybrat akci „Zkontrolovat odkazy“ a potvrdit akci. Zkontrolovat takto můžete všechny odkazy, které jsou nastaveny jako aktivní a jejich stav je nastaven na „dokončen“. Akce je zpoplatněna jedním kreditem za jeden kontrolovaný odkaz.
Přidání platnosti zpětného odkazu
Pokud někde máte umístěn zpětný odkaz do určitého data, určitě se vám bude hodit tato funkce. U každého odkazu si můžete nově nastavit „platnost do“ a poté ji vidět v přehledu zpětných odkazů ve sloupečku „Aktivní do“.
Přidání dalších konkurentů bez zasílání žádosti Collabimu
Dříve jste si mohli e-mailem požádat o bezplatné rozšíření sledované konkurence z pěti na deset. Nyní to můžete provést přes tlačítko a přidat si tak další konkurenci ihned a bez čekání.
Měření pozic na mobilním webu a měření pozic pro obrázky
Pozice na klíčová slova v různých zemích si nyní můžete měřit i pro mobilní vyhledávání a vyhledávání obrázků.
Hledanost klíčových slov pro města
Důležitá data pro lokální SEO jsou nyní dostupná v jednorázových analýzách. Nově lze zjistit hledanost klíčových slov pro města, a to nejen v České republice.
Kontrola meta tagů při kontrole odkazů
Necháte-li si překontrolovat zpětné odkazy (viz novinka o kontrole odkazů výše), uvidíte, jaké meta tagy daná stránka používá. Můžete si tak zkontrolovat, zda se na ní náhodou nenachází značka noindex či nofollow.
Pozice a ikonka při zobrazení vybraného úryvku
Collabim učinil změnu v měření pozice, pokud se váš web zobrazuje ve vybraném úryvku (featured snippetu). Zobrazujete-li se takto ve výsledcích vyhledávání, uvidíte u první pozice ikonku koruny, která znamená featured snippet.
Kontrola souboru robots.txt
V nastavení projektu si můžete přidat adresu souboru robots.txt, který bude jednou týdně kontrolován.
Kompletní přehled změn si můžete prohlédnout na blogu Collabimu.
57 statistik o SEO pro rok 2020
Na blogu Ahrefs vyšel zajímavý článek s 57 statistikami o SEO pro letošní rok. Dozvíte se třeba, kolik uživatelů kliká na výsledky vyhledávání na druhé stránce Googlu, jaké procento globální návštěvnosti webů pochází z Googlu nebo pro kolik marketérů je inbound marketing nejkvalitnějším zdrojem leadů. Článek je přehledně členěn a zahrnuje jen data – přečtete jej tak během chvilky.
Odlehčení na závěr
Optimalizace pro vyhledávače, to není jenom nekončící práce s klíčovými slovy a pozicemi v SERPu. Člověk se u ní může také náramně pobavit.
Google neomezuje crawling během koronavirové pandemie
Na dotaz, zda Google omezuje crawling během koronavirové pandemie, John Mueller odpověděl, že se nic takového nekoná, protože počítače tento virus nezasáhl. Zatím.
No – computers seem unaffected by this virus.
so far.
— 🍌 John 🍌 (@JohnMu) April 7, 2020
Je to legální?
Zajímavý přehled vyšel na blogu SEMrush, který se zaměřil na to, co se nejčastěji hledá ve spojení „Is it legal…?“. Data ze 106 zemí ukázala zajímavé výsledky, které si můžete prohlédnout v tomto článku.
Když se dostanete až na konec, uvidíte kompletní mapu a budete si tak moct zobrazit nejhledanější výraz z každé země. Asi vás překvapí, na čem by si rádi pochutnali Švédové, koho by si chtěli vzít Indové či Australané nebo co zvláštního by si chtěli koupit v Kamerunu.
Jaká novinka ze světa SEO zaujala během dubna vás? Vynechali jsme nějakou, kterou považujete za důležitou?
Máte web z hlediska SEO v pořádku?
Nestíháte sledovat neustálé změny, které se ve světě SEO dějí? Chcete si být jisti, že je na vašem webu vše v pořádku? Svěřte optimalizaci pro vyhledávače Včelišti.
Super článek!
Díky za pochvalu 🙂 Už se pomalu chystá shrnutí května.