U optimalizace pro vyhledávače se každý měsíc objevuje mnoho novinek a je časově náročné se ve všem zorientovat. Ve Včelišti jsme se tedy rozhodli, že všechny aktuality za květen shrneme do přehledného článku, aby vám neuniklo nic ze světa SEO. Pokud si o daném tématu budete chtít přečíst více, stačí navštívit zdroj novinky.
Květen patřil mezi důležité měsíce, co se změn a novinek v optimalizaci pro vyhledávače týče. Tou nejvýraznější změnou byla aktualizace algoritmu u Googlu, na kterou se snesla řada stížností.
U Googlu se toho během května opět událo spoustu. Od aktualizace algoritmu přes Core Web Vitals až po nový podcast.
Největší událostí května byla u Googlu aktualizace algoritmu. Podívejte se tak na statistiky organické návštěvnosti v Google Analytics a na pozice na klíčová slova, pokud si je sledujete.
Objevily se stížnosti na to, že sociální sítě se dostaly na první příčky a zahltily tak výsledky. Častým příkladem byl Pinterest.
Článek na searchenginejournal.com pojednává o tom, že update a výkyvy mohou souviset také se změnou chování uživatelů během pandemie. Ukazuje, že posílily weby jako Amazon, Etsy a eBay, což je podobné období Vánoc.
V anketě, kterou uspořádal Barry Schwartz z seroundtable.com na Twitteru vzešlo, že 62 % z více než tisíce hlasujících zaznamenalo v souvislosti s tímto updatem negativní změnu. Další várku tweetů o updatu najdete v tomto článku.
Spoustu grafů z různých monitorovacích nástrojů, které zachycují výkyv na začátku května, najdete v článku na seroundtable.com.
Druhá nejdůležitější změna, která se u Googlu udála, je spuštění Core Web Vitals. Jde o metriky upozorňující na problémy, které mají negativní dopad na uživatelský dojem z webu a hodnoty vycházejí z reálného používání návštěvníky vašeho webu.
Tyto metriky jsou dostupné v Google Search Console a nahradily předešlý Speed Report. Aktuálně zahrnují tyto aspekty:
Zatímco dříve jste tyto hodnoty museli zjišťovat zvlášť přes Google Lighthouse, nyní všechny případné nedostatky najdete pohromadě na jednom místě.
Podrobně a česky se tomuto tématu věnuje Martin Michálek. Tyto metriky se navíc stanou součástí hodnocení webu v rámci tzv. Page Experience.
Na začátku května začal Google umožňovat používání Google Nákupů zdarma. Za zobrazování produktů ve službě Google Shopping bylo dříve potřeba platit, nyní můžete přidat produkty i bez poplatků. Je ale jisté, že ti, kteří si za tuto službu platí, budou s největší pravděpodobností upřednostňováni.
Podrobný návod, jak si Google Shopping nastavit, najdete na blogu Marketing Mineru.
Už v minulém shrnutí za měsíc duben byl zmíněn disavow nástroj v souvislosti se spammery.
John Mueller na Twitteru tentokrát uvedl, že tento nástroj nebyl vytvořen pro odstraňování spam odkazů, které vedou na váš web, a že si nevybavuje případ, kdy by disavow bylo nutné takto použít. Algoritmus Googlu se s takovými případy vypořádává po svém a snaží se takové odkazy ignorovat sám.
Google testuje další změnu vzhledu výsledků v SERPu. Těm u některých uživatelů přidal vržený stín.
V Google Webmaster Office Hours hangoutu byl John Mueller dotázán, zda má přidání druhé meta značky pro popisek a titulek nějaký vliv.
Odpovědí bylo, že Googlebot takový zápis v kódu považuje za prodloužení toho prvního a v jeho robotích očích jsou tak sloučeny do jednoho.
Máte-li web s recepty a používáte-li u nich strukturovaná data, která zahrnují postup, ingredience atd., Google Search Console vám řekne, jak si tyto recepty vedou v rozšířených výsledcích na Googlu. Tam uvidíte počty kliknutí a impresí z takových rozšířených výsledků.
Google loni oznámil, že nofollow odkazy bude brát od března jako určitý signál. V květnu se tak Barry Schwartz zeptal, zda se něco událo v souvislosti se spamem či pozicemi. Odpovědí Garyho Illyese bylo, že zatím není co oznámit, ale že se někdy v budoucnu něčeho dočkáme, jelikož na něčem pracuje.
John Mueller, Martin Splitt a Gary Illyes spustili nový podcast s názvem Search Off the Record, kde se budou věnovat tématům kolem vyhledávání. Slibují sdílení informací, které jsme ještě neslyšeli.
Hlášené problémy s indexací, které se objevovaly v posledních týdnech, by dle Search Engine Roundtable mohly být způsobeny květnovým updatem algoritmu. Někteří se domnívali, že by mohlo jít o chybu na straně Googlu, nicméně tu Google popřel a upozornil na to, že vyhledávač nebude indexovat každou stránku, pokud usoudí, že není kvalitní.
Přímo Search Engine Roundtable však byl zasažen květnovou aktualizací a organická návštěvnost z Googlu jim poklesla o 30 %. Google Search Console zároveň prozradila, že jim poklesl počet indexovaných stránek o 35 %.
U Bingu se v květnu objevila jedna zajímavá změna, a to přidání nových nástrojů do bety nástrojů pro webmastery, které si do ní našly cestu z verze staré.
Bing do svých nových Webmaster Tools (Beta) přidal tři nástroje ze staré verze. Jde o:
Marketing Miner si přichystal dvě novinky. Bylo to zprovoznění veřejného API a umožnění vizualizace dat v Google Data Studiu.
Na začátku měsíce Marketing Miner představil veřejné API, které vám umožní například importovat a aktualizovat data a zpracovávat je v interním systému. Dokumentaci k API najdete zde.
Po dokončení reportu si můžete díky Google Data Studio konektoru nechat výsledky vizualizovat v tomto nástroji. Stačí kliknout na Import to Data Studio v levém menu.
Stejně jako minule, i květen přinesl informace, které jsou spíše zábavnějšího charakteru.
To záleží. Častá odpověď v oblasti SEO, protože nikdy není nic černobílé.
Johnu Muellerovi byl položen dotaz, kolik SEAřů je potřeba k výměně žárovky. Odpovědí bylo již tradiční „It depends“.
John Mueller tweetnul rozsáhlý seznam dotazů, kterými se na Googlu hledá Britney Spears. A je jich téměř 600! Seznam sice pochází z roku 2011, ale určitě se toho moc nezměnilo.
Nestíháte sledovat neustálé změny, které se ve světě SEO dějí? Chcete si být jisti, že je na vašem webu vše v pořádku? Svěřte optimalizaci pro vyhledávače Včelišti.
4 komentáře k zobrazení
Pěkné shrnutí. Budete pokračovat i v dalších měsících?
Ahoj, díky:) Pokračovat určitě budeme.
Zdravím, myslíte si, že Google nebere nofollow odkazy jako určitý pozitivní signál? Děkuji 🙂
V souvislosti s tímto zatím moc informací nemáme. Víme jen to, co je v článku, že by je měl Google od letošního března jako určitý signál brát.