Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Novinky ze světa SEO – květen 2020
U optimalizace pro vyhledávače se každý měsíc objevuje mnoho novinek a je časově náročné se ve všem zorientovat. Ve Včelišti jsme se tedy rozhodli, že všechny aktuality za květen shrneme do přehledného článku, aby vám neuniklo nic ze světa SEO. Pokud si o daném tématu budete chtít přečíst více, stačí navštívit zdroj novinky.
Květen patřil mezi důležité měsíce, co se změn a novinek v optimalizaci pro vyhledávače týče. Tou nejvýraznější změnou byla aktualizace algoritmu u Googlu, na kterou se snesla řada stížností.
Novinky u Googlu
U Googlu se toho během května opět událo spoustu. Od aktualizace algoritmu přes Core Web Vitals až po nový podcast.
Květnová aktualizace algoritmu
Největší událostí května byla u Googlu aktualizace algoritmu. Podívejte se tak na statistiky organické návštěvnosti v Google Analytics a na pozice na klíčová slova, pokud si je sledujete.
Objevily se stížnosti na to, že sociální sítě se dostaly na první příčky a zahltily tak výsledky. Častým příkladem byl Pinterest.
So do you realize that there are keywords where basically all results are from Pinterest with different country’s TLDs right.
— Guillermo Ynsfrán (@guillermoyns) May 18, 2020
Yes I replied to someone else already that we’ll look into the situation where we have multiple pages from different country domains.
— Danny Sullivan (@dannysullivan) May 22, 2020
Článek na searchenginejournal.com pojednává o tom, že update a výkyvy mohou souviset také se změnou chování uživatelů během pandemie. Ukazuje, že posílily weby jako Amazon, Etsy a eBay, což je podobné období Vánoc.
V anketě, kterou uspořádal Barry Schwartz z seroundtable.com na Twitteru vzešlo, že 62 % z více než tisíce hlasujících zaznamenalo v souvislosti s tímto updatem negativní změnu. Další várku tweetů o updatu najdete v tomto článku.
Spoustu grafů z různých monitorovacích nástrojů, které zachycují výkyv na začátku května, najdete v článku na seroundtable.com.
Core Web Vitals
Druhá nejdůležitější změna, která se u Googlu udála, je spuštění Core Web Vitals. Jde o metriky upozorňující na problémy, které mají negativní dopad na uživatelský dojem z webu a hodnoty vycházejí z reálného používání návštěvníky vašeho webu.
Tyto metriky jsou dostupné v Google Search Console a nahradily předešlý Speed Report. Aktuálně zahrnují tyto aspekty:
- Largest Contentful Paint (LCP),
- First Input Delay (FID),
- Cumulative Layout Shift (CLS).
Zatímco dříve jste tyto hodnoty museli zjišťovat zvlášť přes Google Lighthouse, nyní všechny případné nedostatky najdete pohromadě na jednom místě.
Podrobně a česky se tomuto tématu věnuje Martin Michálek. Tyto metriky se navíc stanou součástí hodnocení webu v rámci tzv. Page Experience.
Zobrazení produktů v Google Nákupech zdarma
Na začátku května začal Google umožňovat používání Google Nákupů zdarma. Za zobrazování produktů ve službě Google Shopping bylo dříve potřeba platit, nyní můžete přidat produkty i bez poplatků. Je ale jisté, že ti, kteří si za tuto službu platí, budou s největší pravděpodobností upřednostňováni.
Podrobný návod, jak si Google Shopping nastavit, najdete na blogu Marketing Mineru.
Disavow tool opět na scéně
Už v minulém shrnutí za měsíc duben byl zmíněn disavow nástroj v souvislosti se spammery.
John Mueller na Twitteru tentokrát uvedl, že tento nástroj nebyl vytvořen pro odstraňování spam odkazů, které vedou na váš web, a že si nevybavuje případ, kdy by disavow bylo nutné takto použít. Algoritmus Googlu se s takovými případy vypořádává po svém a snaží se takové odkazy ignorovat sám.
Not to put more fuel on the fire, but negative SEO is not a reason we have this tool — and I honestly can’t recall a situation where a site ever needed to do a disavow for that. I’m sure there are a handful of cases, but for the most part, it’s totally unnecessary time spent.
— 🍌 John 🍌 (@JohnMu) May 12, 2020
Výsledky v SERPu ohraničené stínem
Google testuje další změnu vzhledu výsledků v SERPu. Těm u některých uživatelů přidal vržený stín.
Seeing this new box SERPs for all results on Google.
Have you seen this @glenngabe @rustybrick @brodieseo pic.twitter.com/MDuGvloONk
— Shalom Goodman (@ShalomGood) May 14, 2020
Zdvojené meta popisky a meta titulky
V Google Webmaster Office Hours hangoutu byl John Mueller dotázán, zda má přidání druhé meta značky pro popisek a titulek nějaký vliv.
Odpovědí bylo, že Googlebot takový zápis v kódu považuje za prodloužení toho prvního a v jeho robotích očích jsou tak sloučeny do jednoho.
Recepty a Google Search Console
Máte-li web s recepty a používáte-li u nich strukturovaná data, která zahrnují postup, ingredience atd., Google Search Console vám řekne, jak si tyto recepty vedou v rozšířených výsledcích na Googlu. Tam uvidíte počty kliknutí a impresí z takových rozšířených výsledků.
We are happy to 📣 announce support for Guided Recipes 😋 in Search Console in addition to the Rich Results Test tool. Read more in our blog https://t.co/jiFZSi3cvG pic.twitter.com/N37cmiCFok
— Google Webmasters (@googlewmc) May 19, 2020
O změnách v souvislosti s nofollow se dozvíme… někdy
Google loni oznámil, že nofollow odkazy bude brát od března jako určitý signál. V květnu se tak Barry Schwartz zeptal, zda se něco událo v souvislosti se spamem či pozicemi. Odpovědí Garyho Illyese bylo, že zatím není co oznámit, ale že se někdy v budoucnu něčeho dočkáme, jelikož na něčem pracuje.
We don’t have anything to announce to the best of my knowledge. The thing I’m working on will need to be announced, so you will have something. At one point. Some time in the future. No timeframe.
— Gary 鯨理/경리 Illyes (@methode) May 19, 2020
Nový podcast ze zákulisí vyhledávače Google
John Mueller, Martin Splitt a Gary Illyes spustili nový podcast s názvem Search Off the Record, kde se budou věnovat tématům kolem vyhledávání. Slibují sdílení informací, které jsme ještě neslyšeli.
Problémy s indexací mohou souviset s květnovým updatem
Hlášené problémy s indexací, které se objevovaly v posledních týdnech, by dle Search Engine Roundtable mohly být způsobeny květnovým updatem algoritmu. Někteří se domnívali, že by mohlo jít o chybu na straně Googlu, nicméně tu Google popřel a upozornil na to, že vyhledávač nebude indexovat každou stránku, pokud usoudí, že není kvalitní.
Přímo Search Engine Roundtable však byl zasažen květnovou aktualizací a organická návštěvnost z Googlu jim poklesla o 30 %. Google Search Console zároveň prozradila, že jim poklesl počet indexovaných stránek o 35 %.
Novinky u Bingu
U Bingu se v květnu objevila jedna zajímavá změna, a to přidání nových nástrojů do bety nástrojů pro webmastery, které si do ní našly cestu z verze staré.
Bing Webmaster Tools přináší nové nástroje
Bing do svých nových Webmaster Tools (Beta) přidal tři nástroje ze staré verze. Jde o:
- URL Submission – slouží pro přidání nových stránek k indexaci.
- Block URL – potřebujete-li zakázat zobrazování nějaké stránky ve výsledcích vyhledávání na Bingu.
- Crawl Control – tímto nástrojem si můžete nastavit, jak intenzivně bude Bingbot procházet váš web, a to na základě času.
Novinky u Marketing Mineru
Marketing Miner si přichystal dvě novinky. Bylo to zprovoznění veřejného API a umožnění vizualizace dat v Google Data Studiu.
Marketing Miner připravil API
Na začátku měsíce Marketing Miner představil veřejné API, které vám umožní například importovat a aktualizovat data a zpracovávat je v interním systému. Dokumentaci k API najdete zde.
Vizualizace dat v Google Data Studiu
Po dokončení reportu si můžete díky Google Data Studio konektoru nechat výsledky vizualizovat v tomto nástroji. Stačí kliknout na Import to Data Studio v levém menu.
Odlehčení na závěr
Stejně jako minule, i květen přinesl informace, které jsou spíše zábavnějšího charakteru.
To záleží…
To záleží. Častá odpověď v oblasti SEO, protože nikdy není nic černobílé.
Johnu Muellerovi byl položen dotaz, kolik SEAřů je potřeba k výměně žárovky. Odpovědí bylo již tradiční „It depends“.
It depends.
— 🍌 John 🍌 (@JohnMu) May 14, 2020
Britnie Spears, Britamy Spears, nebo nějak jinak?
John Mueller tweetnul rozsáhlý seznam dotazů, kterými se na Googlu hledá Britney Spears. A je jich téměř 600! Seznam sice pochází z roku 2011, ale určitě se toho moc nezměnilo.
Máte web v pořádku z hlediska SEO?
Nestíháte sledovat neustálé změny, které se ve světě SEO dějí? Chcete si být jisti, že je na vašem webu vše v pořádku? Svěřte optimalizaci pro vyhledávače Včelišti.
Pěkné shrnutí. Budete pokračovat i v dalších měsících?
Ahoj, díky:) Pokračovat určitě budeme.
Zdravím, myslíte si, že Google nebere nofollow odkazy jako určitý pozitivní signál? Děkuji 🙂
V souvislosti s tímto zatím moc informací nemáme. Víme jen to, co je v článku, že by je měl Google od letošního března jako určitý signál brát.