Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
10 vět, které neradi slyšíme od klientů – a co bychom si přáli slyšet
Agentury versus klienti. Dva rozdílné světy, které se mnohdy nechápou. Na vině je většinou nejasná komunikace na obou stranách. I proto jsem ve Včelišti požádala projektové manažery, obsahové stratégy, SEO specialisty, copywritery i grafiky a společně jsme sepsali 10 vět, které neradi slyšíme od klientů, a co bychom místo nich slyšeli raději.
Věta č. 1: „Zaplatil jsem si online propagaci u 10 agentur a všechny mě jen obraly o peníze a nepřivedly zákazníky.“
Co bychom místo ní raději slyšeli? „Propagaci mi dělalo už několik agentur, ale ani jedna nepřivedla relevantní zákazníky. Poradíte mi, kde je chyba?“
Taková věta je ideální startovací pozicí. Můžeme se podívat na analýzu webu, konverzního poměru, business modelu a konkurenceschopnost, a až pak zjistit, zda a kde má smysl investovat do propagace.
Věta č.2: „Zákazníci jsou hrozní, nerozumí nám a neumí používat náš web.“
Co bychom místo ní rádi slyšeli? „Vypadá to, že jsme si vyrobili web pro nás, odborníky, ale zákazníci se v něm nevyznají. Můžete nám s tím pomoci?“
Vy se vždy musíte přizpůsobit zákazníkům, ne naopak. Jednoduchý, čistý a uživatelsky snadný web vám pomůže zákazníky nasměrovat přesně tam, kam chcete.
Věta č.3: „Mobilní verze webu? K čemu? Chytrý telefon nepoužívám a nikdy nebudu.“
Co bychom místo ní rádi slyšeli? „Sice jdou chytré telefony úplně mimo mě, ale je mi jasné, že většina to tak nemá, takže si rád s mobilní verzí webu nechám poradit.“
Ač si můžeme o chytrých telefonech myslet cokoliv, pokrok nezastavíme. Procento prohlížení webových stránek z mobilních telefonů neustále narůstá, proto je důležité se tomu přizpůsobit a neignorovat důležité věci z důvodu vlastního přesvědčení.
Věta č. 4: „S tou cenovou nabídkou – to jste se zbláznili, ne?“
Co bychom místo ní rádi slýchávali? „Cenová nabídka mě překvapila/zaskočila. Bohužel, máme rozpočet jen XY. Je ve vašich možnostech to za takovou cenu realizovat?“
Tohle je věta, se kterou se potýkáme vcelku často. Pokud svěřujete například tvorbu textů agentuře, je nutné vzít v úvahu, že se na výsledku práce nepodílí jen jeden člověk. Jde o spolupráci týmu, ve kterém je copywriter, projektový manažer, korektor a například i SEO specialista. Právě díky tomu výsledný text zapadá do vaší obsahové strategie, cílí na relevantní klíčová slova a je přínosem pro zákazníky.
Věta č.5: „Text / grafiku / obsahovou strategii / SEO analýzu chci mít k dispozici co nejdříve. Dnes už bylo pozdě, znáte to.“
Co bychom raději slyšeli? „Samozřejmě, že čím dříve, tím lépe. Je z vaší strany reálné dodat práci do příštího pátku?“
Věřte nám, že kdyby to bylo v našich lidských silách, byli bychom nadšeni, kdyby vše šlo okamžitě ve špičkové kvalitě. Jak už jsme ale zmínili v předchozím případě, za jedním úkonem se mnohdy skrývá celý tým lidí, který pracuje na více klientech zároveň a potřebuje odvést svou práci, jak nejlépe to umí, což vyžaduje čas.
Věta č.6: „Kampaň na FB nám běží téměř jeden den, ale zatím tam nejsou žádné výsledky.“
Co by bylo lepší? „Kdy a jakým způsobem je vhodné kontrolovat výsledky FB kampaně?“
Kampaně na sociálních sítích, stejně jako obsahový marketing všeobecně, potřebují chvíli, než se rozběhnou. Po jednom dni tak není možné dělat závěry. Navíc je třeba si hlídat, že vyhodnocujeme správné údaje. Ne pouze jeden, který náš pohled zkreslí.
Věta č.7: „Není to podle mých představ.“
Co by bylo fajn slyšet? „V daném odstavci bych se více rozepsal o této skutečnosti a grafika není při tisku dobře čitelná, proto bych raději zvolil kontrastnější barvy a větší písmo.“
Jasně, zřetelně a konkrétně. To je základem efektivní zpětné vazby. O té jsme se rozepsali v našem článku, jak na zpětnou vazbu.
Věta č.8: „Sám bych si to napsal lépe.“
Co by bylo vhodnější slyšet? „Článku chybí odborné informace, které jsem vám v komentářích doplnil. Případně mi zavolejte.“
Je samozřejmé, že se ve svém oboru vyznáte nejlépe, a tak to má i být. Copywriter vám ale pomůže se správně cílenou komunikací obsahu. Vše je tedy o dialogu a efektivní zpětné vazbě, kterou už jsme naťukli v předešlé větě.
Věta č.9: „V minulé agentuře mi slíbili, že mě dostanou na první pozici v Google SERP. Tak doufám, že to zvládnete taky.“
Co bychom rádi slyšeli? „Co můžu udělat pro to, abych se dostal na první místa ve vyhledávání?“
První místo ve vyhledávačích je magická formule, po které touží hodně klientů. Posilovat stránky pro vyšší pozice je ale třeba komplexně a vždy funguje něco jiného. Více se dozvíte v našem článku, jak se dostat na první místo ve výsledcích vyhledávání.
Věta č.10 nepředstavuje konkrétní větu ale spíše hrobové ticho. Všechny předchozí jsou mnohem lepší, než když klient na nic nereaguje. I přes extrémní zaneprázdněnost je pro spolupráci ideální najít si čas na kratičkou zprávu, i kdyby to mělo být: „Nestíhám. K vaší práci se vyjádřím příští pátek.“
A co vy? Přidali byste nějakou větu, kterou neradi od klientů slýcháte? Nebo máte naopak věty od agentur, na které už jste alergičtí? Budeme rádi za rozšíření seznamu.
0 komentářů k zobrazení