skip to Main Content
Pravidla zpětné vazby.

Zpětná vazba je (nejen) v online marketingu k nezaplacení. Jak na ni?

„Není to úplně ono.“ nebo „Představoval jsem si to jinak, ale konkrétní příklad nemám.“ Už jste někdy slyšeli tyto odpovědi? Nebo se v nich dokonce vidíte? Pokud spolupracujete s agenturou nebo freelancerem, je poskytnutí zpětné vazby nezbytností pro úspěšnou spolupráci. Mluvíme však o konstruktivních připomínkách či návrzích, ne o výrocích, které jsme zmínili hned v úvodu. Pokračujte ve čtení a dozvíte se, proč se kvalitní zpětné vazbě rozhodně nevyhýbat, jaké jsou její zásady a konkrétní příklady, jak na ni.

Proč je zpětná vazba tolik důležitá?

Díky ní získáváme důležité informace a pohled zvenčí, často konstruktivně kritický, kterého sami nejsme schopni z důvodu subjektivity. Zpětná vazba vám pomůže nasměrovat spolupráci správným směrem, explicitně vyjasní názory a také buduje atmosféru důvěry, která pomáhá k dosažení stanovených cílů.

To, jak zpětná vazba funguje v praxi, je krásně vidět na nejlepších sportovcích. Jsou nepřekonatelní i z důvodu zpětné vazby. Neustále jsou pod dohledem trenérů, kteří hodnotí jejich výkon a rozebírají s nimi, co se povedlo a co je třeba změnit.

Jak na efektivní zpětnou vazbu?

Váš feedback musí být jasný, stručný a účelný. Pojďme si projít pár příkladů, ve kterých zmíníme pár častých nešvarů a samozřejmě i to, jak je nahradit.

Začínejte s pozitivním

Namísto: „S tónem komunikace jste to vůbec netrefil.“

Zkuste: „Oceňuju vaši snahu se sladěním se s naší komunikací, ale na některých místech se to nepovedlo. Mohl byste to projít znovu?“

I v případech, že je vaše zpětná vazba víceméně negativní, může být podána vlídně bez přidaných emocí.

Buďte konkrétní

Namísto: „Nemám vůbec žádnou představu a nechám to na vás.

Zkuste: „Rád bych se držel faktů, uvolněný styl se mi příliš nelíbí a v příloze zasílám i zpracování konkurence, které se mi líbí.“

I my ve Včelišti se často setkáváme s tím, že klienti vlastně nevědí, co chtějí, nechávají to na nás a po vypracování několika návrhů přijdou s vlastním, který je úplně odlišný. V případě, že si rozmyslíte, co chcete, a při zadávání i zpětné vazbě budete konkrétní, ušetříte peníze a dosáhnete lepších výsledků i příjemnější spolupráce.

Vyhněte se „ale“ v návaznosti na chválu

Namísto: „Vaše práce se mi líbí, ale…“

Zkuste: „Vaše práce se mi líbí. Zároveň je teď třeba věnovat se více cílení na persony.“

Může to vypadat jako banální věc, ale jakkoli pozitivně větu začnete, v okamžik, kdy za ni zařadíte spojku ale, ztrácí svůj význam a příjemce ji vnímá jen jako neupřímně myšlenou součást. Při podávání zpětné vazby na to myslete a nahraďte tuto negativně vnímanou spojku formulacemi jako „na jedné straně – na druhé straně“ nebo „zároveň“.

Nahraďte absolutní formulace otevřenými

Namísto: „Určitě to takhle být nemá.“

Zkuste: „Domnívám se, že tohle řešení nemusí být správné.“

U zpětné vazby je vždy výhodnější nahradit absolutní formulace otevřenými. Z důvodu dobrých vztahů a zároveň možnosti diskuze. I ta je pro konstruktivní feedback nezbytností.

Pouštějte se do zpětné vazby na pravidelné a časté bázi

Namísto: „Vyjádřím se k tomu, jen teď absolutně nestíhám a nevím, kdy si najdu čas.“

Zkuste: „Vyjádřím se k tomu příští týden v pátek. Mohli bychom se domluvit na pravidelných hovorech každé dva týdny?“

Nečekejte na velký objem práce nebo speciální meeting. Zpětná vazba bude daleko efektivnější, pokud bude řešena častěji a v pravidelných intervalech, případně po dokončení série úkolů.

Vždy dejte prostor druhé straně k reakci

Namísto: „Takhle to prostě bude a přes to nejede vlak.“

Zkuste: „Myslím si, že kdybychom to udělali tímto způsobem, fungovalo by to lépe. Co si myslíte?“

Oboustranná komunikace je základem konstruktivní zpětné vazby. Držte se toho a dejte možnost druhé straně vyjádřit se, případně obhájit jejich práci.

Dejte přednost zpětné vazbě z očí do očí

Namísto: „Všechno vám to sepíšu do e-mailu.“

Zkuste: „Mohli bychom se sejít na rychlé kafe a probrat to?“

Pokud není ve vašich časových nebo geografických možnostech se sejít, dnešní doba naštěstí nabízí mnoho vymožeností, jako například Hangout Meets. Vždy je lepší zvolit ten způsob sdělení, u kterého je možnost okamžité reakce a vyjasnění si všech nesrovnalostí.

Co si z toho odnést?

Pojďme si tedy v bodech shrnout, co má efektivní zpětná vazba splňovat.

  • Postavte ji na faktech a zjištěních, ne osobních pocitech.
  • Důležitou součástí je diskuze. Dejte druhému možnost říct svůj názor.
  • Buďte konkrétní v tom, co se vám líbí/nelíbí.
  • Nezapomeňte se zeptat na feedback i na sebe, abyste se mohli také zlepšovat.

Jak jste na tom se zpětnou vazbou vy? Budeme rádi za konkrétní příklady konstruktivního feedbacku, ale i častých nešvarů v komentářích.

Sdílejte:

Tereza si své první peníze za textařinu vydělala už na základní škole při přepisování slohů pro spolužáky. Od té doby píše vlastně pořád. Od povídek psaných na psacím stroji přesedlala na práci redaktorky, vyzkoušela si psací továrnu při práci ve slevovém portálu a prošla i tvrdou SEO školou v online marketingové agentuře. Na Včelišti se však stará nejen o články, ale o veškerý obsah svých klientů.

1 komentář k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top